Matkustan mieluiten (lähi)päästöttömästi ainoastaan sähkön, toissijaisesti maakaasun voimin. Valitettavasti jopa mukamas-sivistyneellä ja monipuolisella HSL-alueellakin on hyvin hankalaa näin toimia ilman autoa - HSL:n korulauseet kun eivät vielä liikuta eteenpäin. Myös raideliikenteen ylivoimainen mukavuus- ja turvallisuustaso houkuttaisi, mutta se ei valitettavasti yletä moneenkaan kohteeseen. Esimerkiksi matkustamalla junalla joutuisin kävelemään 3 km/suunta opistoon joka arkipäivä. Pidän toki kävelystä, mutta en ole aamuvirkku eikä minulla ole siihen varata sitä 40 minuuttia suuntaansa pelkkiin kävelyosuuksiin - eikä sitten loka-marraskuussa se tuulinen, kylmä räntäloskakelikään kiinnosta. Tai sitten Jumboon meno ilman dieselin käryä - kävelyä koko matka tai sitten sähköjuna+maakaasubussi elikkä seutulippu + yli tunti aikaa kuluu - per suunta. Autolla 10 min, ilmaiseksi jos ei nyt renkaiden kulumista ala mittailemaan, pihasta pihaan ja maakaasubussiakin päästöttömämmin, siis toki vain jos autoilijoiden "auto on olemassa joka tapauksessa" logiikkaa saa käyttää.
Edelleen dieselbussit ovat vallassaan, vaikka dieselöljy on keuhkojen kannalta pahin mahdollinen seesteiseen kaupunkiympäristöön poltettava aine (toki EEV-päästönormit ovat askel kohti parempaa tulevaisuutta, myös energiakustannuksia ajatellen). Bussien on vieläpä veronmaksajien laskuun lähdettävä Rautatientorin tasosta, vaikka sieltä lähtisi raitsikkaa, vähän pitemmälle haluaville valtion rautateiden kiskokalustoa sekä maanalainen. Johdinautot torpataan, koska ne voitaisiin korvata raitiovaunuilla (milloinkas sitten esim. esitetyille linjoille h57, h66 ja Jokeri-2 tulee ratikat? Sivistyneitä veikkauksia?) tai sinänsä lupaavalta vaikuttavilla akkusähköbusseilla - siitä huolimatta, että HSL toteaa seuraavaa: "Kaikissa tutkituissa tapauksissa niveljohdinauto oli sekä kokonais- että km-kustannukseltaan dieselnivelbussia edullisempi." Äkkiseltään johdinautoinfran luulisi loppupeleissä, kaikki Helsingin bussilijat kattavalla verkolla tulevan halvemmaksi per bussi, kuin akustot joka autoon.
Tästä olen samaa mieltä, jostain syystä olen nähnyt lyhyellä aikavälillä monen moista poukkoilijaa yksinomaan Helsingin keskustassa.
Enpä usko, että bussifirmojen välillä sinänsä on suuria eroja - vastaavanlaisia tilanteita tuntuu osuvan pitkällä matkalla vastaan tietyllä todennäköisyydellä yhtiöstä riippumatta. Lisäksi näitä riskiohittajia sun muita tuntuu olevan maantieliikenteessä vähintään yhtä suuri osuus myös henkilöauton kuljettajissa. Näiltä tilanteilta voi välttyä vaihtamalla kaikista turvallisimpaan liikennemuotoon - rautateille.