Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Pekingin "bussimetro" (Beijing Bus Rapid Transit)

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Pekingin "bussimetro" (Beijing Bus Rapid Transit)

    Pekingissä on otettu aivan viime vuoden lopulla käyttöön Bus Rapid Transit-systeemi, joka on eräänlainen pikabussijärjestelmä, jossa on myös raideliikenteelle tyypillisiä piirteitä. Tämä ei ole ainoa laatuaan Kiinassa vaan samankaltaisia järjestelmiä on muissakin kaupungeissa. Pekingissä on tätänykyä myös neljä täysmetrolinjaa ja lisää tulee.

    Katselkaa ja ihmetelkää kiinalaista innovaatiota (vaikka taitaa Brasiliassa olla näiden esikuva): linkki

    Tässä myös artikkeli ko. asiasta.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Pekingin "bussimetro" (Beijing Bus Rapid Trans

    Miten tuolla linjalla voi käyttää vara-autoina tavallisia 2-akselisia, joissa on ovet oikealla? Eihän niistä pääse ulos pysäkillä, joka on bussin vasemmalla puolella. Vara-autosta oli oikein kuvakin nettisivulla, eikä siinä ollut ensimmäistäkään ovea vasemmalla seinällä.

    En kyllä voi kuin ihmetellä moista ratkaisua ylipäätään. Ainoa selitys tuolle lienee, että Kiinassa ei kuskille paljoa palkkaa makseta, ja öljykin lienee lähes ilmaista. Kallista tuossa ovat Ivecon autot, ja jos investoinnin käyttöiällä ei ole väliä, niin silloin tuo näyttää halvemmalta kuin ratikka. Mutta ei näyttänyt kovin järkevältä kuva, jossa pysäkillä seisoi peräkkäin useita busseja. Yksi ratikka olisi hoitanut tuon kerralla.

    Antero

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Miten tuolla linjalla voi käyttää vara-autoina tavallisia 2-akselisia, joissa on ovet oikealla? Eihän niistä pääse ulos pysäkillä, joka on bussin vasemmalla puolella. Vara-autosta oli oikein kuvakin nettisivulla, eikä siinä ollut ensimmäistäkään ovea vasemmalla seinällä.

    En kyllä voi kuin ihmetellä moista ratkaisua ylipäätään. Ainoa selitys tuolle lienee, että Kiinassa ei kuskille paljoa palkkaa makseta, ja öljykin lienee lähes ilmaista. Kallista tuossa ovat Ivecon autot, ja jos investoinnin käyttöiällä ei ole väliä, niin silloin tuo näyttää halvemmalta kuin ratikka. Mutta ei näyttänyt kovin järkevältä kuva, jossa pysäkillä seisoi peräkkäin useita busseja. Yksi ratikka olisi hoitanut tuon kerralla.
    Kiina on Kiina. Tuo yksi kuva oli otettu Demaozhuang Terminus-nimiseltä "asemalta", joka on linjan toinen päätepiste, joten ymmärtää, jos siinä on useampia busseja. Mutta kuvan mukaan seassa näyttää olevan todella myös busseja, jossa on ovet oikealla puolella. Homma hoidetaan kiinalaisen suurpiirteisesti.

    Nuo bussit ovat Ivecoja, tarkemmin sanottuna CBC-Ivecoita, jotka ovat Made in China. Minulle ne ovat erittäin positiivinen asia sinänsä täällä sillä vihdoin alkaa automaattivaihteisten matalalattiabussien nousu Kiinan kaupunkeihin. Hienoa! Toivottavasti joskus tänne Fuzhouhunkin tulee. Kauhistuisitte, jos näyttäisin kuvamateriaalia tämän kaupungin busseista, jotka ovat aika kaukana mm. pohjoismaisesta normista. Aika hyvin niihin on kuitenkin tottunut.

    Bussikuskin palkka täällä Fuzhoussa on n. 150€ kuussa, mutta varmasti jokin verran korkeampi esim. Pekingissä. Tasoerosta Suomeen nähden kertoo se, että minä käyn kesäisin ajamassa bussia YTV-alueella kolme-neljä kuukautta ja sillä rahalla pärjää taas mainiosti seuraavan talven täällä Fuzhoussa. Ja voi vielä ostaa jotain kivaakin.

    Monia asioita siellä Suomessa oppii kummasti arvostamaan täälläpäin maailmaa, mutta toisaalta myös toteamaan, että pärjäähän sitä vähemmälläkin .

    Sinulla, Antero, olisi iso työsarka täällä Kiinassa ajamaan tuota pikaratikka-asiaa täällä, vaikka se muutamassa kaupungissa jo onkin käytössä ja muutamiin suunniteilla. Ylipäätään jokin joukkoliikennekonsultin homma olisi täällä varsin herkullista.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Sinulla, Antero, olisi iso työsarka täällä Kiinassa ajamaan tuota pikaratikka-asiaa täällä, vaikka se muutamassa kaupungissa jo onkin käytössä ja muutamiin suunniteilla. Ylipäätään jokin joukkoliikennekonsultin homma olisi täällä varsin herkullista.
    Kiitos vain kommentista. Joitain yhteyksiä on jo ollutkin, mutta isossa maassa asiat etenevät hitaasti, näköjään.

    Minulle on tullut sellainen kuva, että Kiinassa - kuten myös entisissä Euroopan sosialistimaissa - ollaan lyömässä päätä seinään samojen asioiden kanssa, jotka jo on kerran opeteltu kantapään kautta Länsi-Euroopassa. Ja pään seinään lyömistä ovat pönkittämässä länsimaiset yritykset, jotka näkevät tilaisuuden helppoon rahastukseen, kun asiakas ei osaa vaatia sitä mitä täällä lännessä. Arveletko, että olen oikeassa tässä?

    Joidenkin asioiden arvioiminen on kuitenkin hankalaa juuri sen vuoksi, että tavaroiden, raaka-aineiden ja työn hinnan suhde on aivan toinen siellä Kiinassa kuin lännessä. Bussikuskin palkka taitaa lännessä olla ainakin 15 kertaa sitä mitä siellä. Jos siis ryhdyn laskemaan joukkoliikenteen kustannuksia tällaisesta lähtökohdasta, niin tulokset ovat ihmeellisiä.

    Tuntuvat olevan auto- ja moottoritiebuumit siellä kovat. Parempaan pääsisi kun rakentaisi nyt kunnollista joukkoliikennettä. Miljoonakaupunkejakin on siellä riittämiin, joten matkustajia ja mahdollisuuksia riittäisi.

    Antero

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Arveletko, että olen oikeassa tässä?
    Täsmälleen näin.
    Rahanhimo on tehnyt vallanpitäjät sokeiksi ja länsimaiset yritykset ahneiksi. Ei joku joukkoliikenne siinä paljoa paina; sehän köyhien ja vähävaraisten liikkumismuoto. Auto pitää olla jokaisella arvoaan kunnioittavalla ja sen pitää olla myös uusi, musta ja kiiltävä. Käytettyjen autojen markkinat ovat olemattomat, koska kaikki haluavat uuden auton.

    Tosiasia kuitenkin on, että päättäjät alkavat olla kohta totuuden edessä täällä ja ns. sosiaalisiin asioihinkin pitää panostaa. Joukkoliikenteen laadun parantaminen olisi tosiaan iso työnsarka, alkaen aivan bussinkuljettajien asenteesta sekä palveluhalukkuudesta. Tätä "koulutusta" itse teen täällä jatkuvasti matkustajana.

    Noita matalalattiabusseja pidän jo valtavana editysaskeleena.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Eräällä toisella laajalla foorumilla on lisää juttua Kiinan BRT-järjestelmistä. Siellä on myös selvennystä tuohon, miksi Pekingin BRT-"radalla" ajaa myös normaaleja busseja. Syy on varsin selvä: kalustopula vaivaa rataa tällä hetkellä ja joudutaan käyttämään myös tavanomaisia matalalattiabusseja.

    Kuvamateriaali on melkoisen korkealuokkasta ja varsinkin nuo Hangzhoun Neoplan Centroliner-nivelet näyttävät tyylikkäiltä. Lukekaa ja tutkikaa koko theadi.

    Juttua Kiinan BRT-järjestemistä Skyscrapercity-foorumilla

  7. #7
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus

    Tosi outoja olivat nuo bussit, joissa kuljettajan paikka ja ovet ovat samalla, vasemmalla puolella. Ne taitavat olla Hong Kongin ja manner-Kiinan risteytyksiä. Hong Kongissa kun on vasemman puoleinen liikenne ja muualla Kiinassa oikeanpuoleinen.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Dalianin "bussimetro" (Beijing Bus Rapid Transit)

    Dalianissa, Pohjois-Kiinassa, on otettu käyttöön 13.8 kilometriä pitkä BRT-rata, joka nostaa tuon muutenkin hyvän kiinalaisen joukkoliikennekaupungin (siellä mm. pikaraitiotie) bussilinjojen sujuvuutta ihan uudelle tasolle.

    http://news.xinhuanet.com/english/20...nt_7428034.htm
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9

    Liittynyt
    01.01.2008
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Pekingin "bussimetro" (Beijing Bus Rapid Transit)

    Streetsblog.org tarjoaa videota Bogotásta, Kolumbiasta paikallisesta versiosta BRT:stä.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Xiamenin BRT

    Xiamen on Fujianin maakunnan toiseksi suurin kaupunkin ja erityistalousalue Kiinassa. Aika radikaalin oloinen BRT otettu käyttöön siellä tänä syksynä. Laituriovet ja kaikki:

    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=738686
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #11

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Pekingin "bussimetro" (Beijing Bus Rapid Transit)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minulle on tullut sellainen kuva, että Kiinassa - kuten myös entisissä Euroopan sosialistimaissa - ollaan lyömässä päätä seinään samojen asioiden kanssa, jotka jo on kerran opeteltu kantapään kautta Länsi-Euroopassa. Ja pään seinään lyömistä ovat pönkittämässä länsimaiset yritykset, jotka näkevät tilaisuuden helppoon rahastukseen, kun asiakas ei osaa vaatia sitä mitä täällä lännessä. Arveletko, että olen oikeassa tässä?
    itämaista IT-kaupaa käyneenä, minulla on ihan sama mielikuva noin yleensä teknologiainvestointien suhteen. Se seinä mitä kaupataan on ihan sama mihin lännessä on taottu päätä, mutta toki se pitää saada kun se on "industry standard", uusi, kiiltävä ja hieno.

Vastaavia viestiketjuja

  1. "Huono seura on monien mielestä hyvä syy välttää joukkoliikennettä"
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 17.07.2011, 22:38
  2. HSL: Helsingin bussin 55 pysäkki "Marian sairaala" siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2011, 15:10
  3. HS:"Helsinki joutuu lykkäämään uusien asuinalueidensa rakentamista"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 18.05.2010, 16:50
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 10:16
  5. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •