Näytä äänestyksen tulokset: Kun nykyinen lauttakalusto tulee tiensä päähän, mikä korvaajaksi?

Äänestäjiä
48. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Dieselkäyttöinen lautta

    7 14,58%
  • 100% sähkökäyttöinen lautta

    5 10,42%
  • Sähkökäyttöinen lautta apudieselmoottorilla

    7 14,58%
  • Dieselkäyttöinen lautta apusähkömoottorilla

    2 4,17%
  • Nestekaasukäyttöinen lautta (LPG)

    2 4,17%
  • Nesteytetyllä maakaasulla käyvä lautta (LNG)

    5 10,42%
  • Köysirata

    2 4,17%
  • Helsingin toinen metrolinja (tunnelina Kampista)

    1 2,08%
  • Tunnelin laajentaminen bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    2 4,17%
  • Tunnelin laajentaminen johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    12 25,00%
  • Osaksi nykyistä rautatieverkkoa (esim. Iso Pisara tai radan jatko etelään päärautatieasemalta)

    0 0%
  • Osaksi Tallinnan ja Helsingin välistä rautatietä

    0 0%
  • Uusi silta bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    1 2,08%
  • Uusi silta johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    2 4,17%
  • Muu, mikä?

    0 0%
Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/26

Viestiketju: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

  1. #1
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Suokin lauttojen moottoriremppa vähensi päästöjä ja kulutusta, mutta nyt vielä ei ole käyty pakasta kuin ensimmäinen kortti läpi. Nyt ei tietenkään kannata heittää lauttoja kaatikselle, mutta on hyvä aika pohtia: kun lauttakalustoa seuraavan kerran uusitaan, millä käyttövoimalla sen pitäisi kulkea? HSL on ottanut tavoitteekseen joukkoliikenteen päästöjen merkittävän vähentämisen (joka samalla toimii hyvänä esimerkkinä koko kansalle). Myös kokonaiskustannuksia voisi olla mahdollista leikata siinä sivussa.

    Muut vaihtoehdot eivät varmaan selittelyjä kaipaa, mutta sähkölautoista mainittakoon verran, että ainakin tälläinen 100% sähköinen vekotin löytyy Saksasta, tosin ei mereltä vaan järvialuuelta. Sähkölautta on siitä mielenkiintoinen, että nykytekniikka mahdollistaa pikalatauksen (tarvittaisiin energiakapasiteettia vain yhdensuuntaiselle matkalle kerrallaan) ja kevyemmät, tiheämmät akut sekä turvalliset, standardoidut vesisuojaukset. Litiumioniakkujen hinta laskee myös vuosittain. Haittapuolia on edelleen siitä huolimatta hankintahinta sekä se, että raskaan aluksen kuljettaminen vedessä vaatii paljon energiaa ja näinollen joko matalat nopeudet (yksi lautta lisää) tai runsaasti akkuja - eli jälleen hankintahinta. Toki huolto- ja varsinkin käyttökustannuksissa säästetään vastaavasti eniten rahaa. Sähkömoottorit ovat kehittyneitä, energitehokkaita, erittäin pitkäkestoisia ja vääntöä löytyy, joten niistä ei tarvitse huolehtia. Joskus ratkaisuksi ulkomailla on käytetty ajolankoja, mutta Suokin lautalle ko. ratkaisu ei käy. Olen löytänyt myös Youtubesta aikaisemmin 100% sähkörahtilautasta (ei suuri alus, muttei ihan pieni paattikaan) dokumentin (ei mitään aggregaatteja vaan ihan täysin akkuvoimin kulkeva laitos), harmi etten nyt tähän löytänyt. Aggregaattihybridi voisi toki vähentää akkujen määrää, kun varmuuden vuoksi ei tarvitsisi ylimääräisiä akkuja. Tekniikka on yleinen, sillä matkustaja-alusten potkurit toimivat usein suoran voimansiirron sijaan sähköllä, josta ainakin suurin osa tuotetaan aggregaatilla.

    Vaikka dieselöljy on tähän mennessä suosituin vaihtoehto, dieselillä toimiva lautta on energiasyöppö ja päästöhirmu, koska sekä pottomoottori että vesi materiaalina ovat huonoja valintoja energiatehokkaaseen ja ympäristöystävälliseen liikkumiseen. Viking Gracessa ollaan siirrytty energiatiheään ja vähäpäästöiseen (sekä hiukkaspäästöttömään) vaihtoehtoon, nesteytettyyn maakaasuun. Ihan tavallinen maakaasu taas on edullisempaa, eikä sitä tarvitse nesteyttää ja taas purkaa kaasuksi - riittäisiköhän sekin jo noinkin lyhyelle välille kuin Kauppatori-Suokki?

    Lisäsin vaihtoehdoiksi myös (toivottavasti) kaikki mahdolliset vaihtoehdot lautalle (jätin nyt sukellusveneen kuitenkin pois), koska foorumilta löytyy runsaasti lauttaliikennevastustusta.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6473

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Nykyisen lautan hankinta käynnistettiin 1980-luvulla selvittämällä, kannattaako Suomenlinnaan ajaa lautalla vai jotenkin muuten. Kustannustehokkain oli raitiovaunutunneli.

    Nykyisillä turvallisuusvaatimuksilla ja mitoituksilla raitiovaunutunneli on edelleen kustannuksiltaan samaa luokkaa lauttavaihtoehdon kanssa.

    Uusi lautta kuitenkin hankittiin, koska Suomenlinnan liikenne "kuuluu" hoitaa lautalla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3526

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nykyisillä turvallisuusvaatimuksilla ja mitoituksilla raitiovaunutunneli on edelleen kustannuksiltaan samaa luokkaa lauttavaihtoehdon kanssa.

    Uusi lautta kuitenkin hankittiin, koska Suomenlinnan liikenne "kuuluu" hoitaa lautalla.
    Lautan käytön puolesta puhuu minusta se, että Suomenlinna on maailman mitassakin uniikki turistikohde ja merilinnoitukseen on luonnollista mennä lautalla. Lautan polttoaineeksi sähkö taitaa olla vähän hankala, erityisesti talvella. Diesel, maakaasu tai LNG lienevät kuitenkin luonnollisimmat polttoainevaihtoehdot.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Olen tyyli- ja perinnesyistä lautan kannalla. Suomenlinna on museo, se tehty kävelykaupungiksi ja se on saari, jonne perinteisesti tullaan lautalla. Tosin voi sanoa niin, että jos kerran hyväksytään moderni lautta, niin onko sen kummempaa, jos saaren reunalla on yksi ratikkapysäkki ja siellä käy moderni ratikka?

    Vesiliikenne on aina energiaintensiivistä, jos ei purjehdita. Mutta se ei onnistu säännöllisessä ja tiheässä kaupunkiliikenteessä. Ympäristöhaittaan on kaksi ratkaisua: biodiesel tai höyrykone uusiutuvalla polttoaineella. Biodiesel on realistisempi, höyrykone olisi nostalginen ja museaalinen, mutta kallis. Biodieseliin voi siirtyä myös heti, ei vaadi mitään. Ja lautan kokonaiskustannus kaupungin liikenteessä on niin vähäinen, ettei nykyinen biodieselin korkeampi hinta maaöljydieseliin nähden kaupunkia mihinkään hetkauta. Jos ympäristöystävällisiä tahdotaan olla.

    Antero

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5805

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Kysymys Suomenlinnan liikenneyhteydestä ei ole ensisijaisesti liikennekysymys, vaan kysymys siitä, millainen Suomenlinnan halutaan olevan.

    Kiinteän yhteyden puute rauhoittaa Suomenlinnaa. Lauttayhteys myös rajaa Suomenlinnaan pääsevien kokonaismäärän niin, ettei sitä tarvitse rajoittaa muuten. Vastaavalla logiikalla kuin ruuhkamaksut vähentävät ruuhkia, Suomenlinnaan voisi olla kiinteä yhteys, joka pystyisi kuljettamaan kaikki halukkaat sinne, mutta halukkaiden määrää rajoitettaisiin pääsymaksulla. Tai jos Suomenlinnassa tehtäisiin kiinteistökehitystä rankalla kädellä, olisi kiinteä yhteys perusteltu palvelemaan uusia asukkaita. Kumpikaan näistä ei taida kuitenkaan olla kenenkään vakavasti otettavan päättäjän agendalla.

  6. #6
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2649

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Omasta mielestäni pääjoukkoliikenneyhteys Suomenlinnaan tulisi jatkossakin olla lautta. Kaikki lautan vaatima infra on jo valmiina, ja helposti muunnettavissa, mikäli lautan koko kasvaa. Lautta on myös yksi osa Suomenlinnaa. Ja vaikka äänestin dieselkäyttöistä lauttaa, voisi se olla myös muilla polttoaineilla tai jopa sähköllä toimiva.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6473

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Mä en oikein osaa muodostaa tuosta asiasta mielipidettä, eikä toisaalta tarvitsekaan, kun se lautta siellä nyt kuitenkin on eikä ole siitä mihinkään lähdössä.

    Tavallaan ratikkatunneli olisi hyvä, sillä se kytkisi suomenlinnalaisetkin osaksi kaupunkia (pääteasema olisi ammusluolassa maan alla, eli se ei vaikuttaisi miljööseen) ja yksityiset kyllä huolehtivat turistiliikenteestä, johan siellä nytkin on yksityisiä vesibusseja, joille riittää matkustajia, vaikka yhteistariffilautta on edullisempi. Toisaalta sitten taas tämä "sinne on aina menty lautalla" on ihan validi argumentti tuollaisen alueen kohdalla.

    Valtio maksoi ennen lauttaliikenteestä osan, mutta nykyisin kulut ovat kokonaan Helsingin kontolla. Toisaalta nykyisillä turvamääräyksillä se ratikkatunneli ei välttämättä toisi säästöä, joten rahakaan ei ole argumentti suuntaan eikä toiseen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    370

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Viaporin merilinnoituksen (joksi Suomenlinnan nimi absoluuttisesti pitäisi muuttaa) liikenteessä voisi oikeasti kehitellä uusia meriliikenteen energiamuotoja. Jopa täysin akkulatauksella toimiva lautta voisi olla mahdollinen, koska matka ei ole tuon pidempi. Ja rannassa voisi aina olla seuraavaa matkaa varten latautumassa tuulimyllyn, aurinkopaneelin ja aaltogeneraattorin voimin seuraava akku...
    Pitää muistaa myös, että liikenne vaatii käytännössä aina vähintään kolme alusta. Huoltolautan lisäksi on oltava kaksi "normilauttaa", jotka vuorottelevat päälinjalla siten, että toinen on tarvittaessa varalauttana. Vanha Suomenlinna-Sveaborg-lautta vuodelta 1952 (nykyinen ms.Suokki) on lisäksi suojeltu, eli se pysynee ainakin kesäruuhkien tasaajana niin kauan kuin viranomaiset sille liikennöintiluvan antavat.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.08.2013 kello 22:04. Syy: offtopic pois

  9. #9

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    250

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    On hieman hankalaa ottaa osaa tällaiseen äänestykseen, kun noiden merenpinnalla kulkevien liikennevälineiden vaihtoehdot eivät ole kovin hyvin teknisesti eriteltyjä.

    Mutta Suomenlinnan kaltaisen suojellun kulttuurikohteen liikenne on ilman muuta syytä hoitaa lautoilla meille maakravuille ja muille turisteille (sillä nykyinen tietunneli kuulukoon pelastuslaitokselle ym. välttämättömälle huoltoliikenteelle).

    Koska nimenomaan Azipod-sähkömoottorikäyttöiset laivat kuljettavat tätä väliä todella hyvin, kunhan myös miehistö osaa operoida näitä aluksiaan (vrt. esim. nämä linkit):
    http://www05.abb.com/global/scot/sco...t_guide_v5.pdf
    http://www.turvallisuustutkinta.fi/S...pplication/pdf
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.08.2013 kello 22:04. Syy: offtopic pois

  10. #10

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Yhdyn edellisten kirjoittajien näkemyksiin: lautalla Suomenlinnaan kuuluu saaren luonteesta johtuen mennä. Äänestin LNG-lauttaa johtuen olemattomista hiukkaspäästöistä ja periaatteessa hyvin helposta tankkaamisesta.

    Sähkökäyttöinen lautta voisi myös olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Norjassa on toteutettu täyssähköisenä ensimmäisenä maailmassa 120 autoa ja 360 matkustajaa kantava "lossi", joka pystytään lataamaan kymmenessä minuutissa. Koska lataus tuossa ajassa vaatisi liian suuria virtoja sähköverkosta, sijaitsee pääteasemilla akustot, jotka hoitavat lautan latauksen latautuen itse lautan ollessa merillä. Aiheesta oli joskus keväällä Tekniikka&Talous lehdessä, jossa mainittiin lautassa olevan lisäksi dieselit varalla, mutta niitä ei normaalisti käytettäisi ollenkaan. Eli todennäköisesti lauttojen tullessa uusimisikään voisi sähköinen lautta hyvinkin olla paras ratkaisu.

    Linkki Siemensin referenssiin aiheesta: http://www.siemens.com/innovation/en...nno_1301_2.htm

  11. #11

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    370

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Jos matka pystyttäisiin ajamaan yli kymmenessä minuutissa, voisi yksi alus hoitaa kaksi edestakaista matkaa tunnissa. Nyt se ei ihan onnistu, sekä SL II:n, Torin että Suokin matka-aika on sen verran nafti vartti, että lähtöväli voi olla vain 20 minuuttia. Tietysti silloin, kun kaksi lauttaa operoi, lähtöjä on tuon kahdenkymmenen minuutin välein.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.08.2013 kello 22:05. Syy: offtopic pois

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Zambo avatar
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    282

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Suomenlinnan liikenteessä ei taida paljon ikärajoilla olla väliä. Ymmärrettävää on, että kesän ruuhkissa ajetaan kaikilla mahdollisilla aluksilla, mutta keskitalven aikataulussa alle 1/3 ajetaan "uudella" laivalla.

    https://www.hsl.fi/sites/default/fil...s/lautta_0.pdf

  13. #13
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3427

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Suomenlinnan liikenteessä ei taida paljon ikärajoilla olla väliä. Ymmärrettävää on, että kesän ruuhkissa ajetaan kaikilla mahdollisilla aluksilla, mutta keskitalven aikataulussa alle 1/3 ajetaan "uudella" laivalla.

    https://www.hsl.fi/sites/default/fil...s/lautta_0.pdf
    Tosiaan erikoista ettei Suomenlinna 2 ole ensi talvena kulussa lainkaan ainakaan aikataulun mukaan. Olisiko SL2 sitten jossain isommassa korjauksessa telakalla talven vai mistä talvitauko mahtaa johtua? Eipä kyseinen alus ole kyllä nyt kesälläkään ollut aikataulun mukaan liikenteessä kuin La-Su.

  14. #14

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    470

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tosiaan erikoista ettei Suomenlinna 2 ole ensi talvena kulussa lainkaan ainakaan aikataulun mukaan. Olisiko SL2 sitten jossain isommassa korjauksessa telakalla talven vai mistä talvitauko mahtaa johtua? Eipä kyseinen alus ole kyllä nyt kesälläkään ollut aikataulun mukaan liikenteessä kuin La-Su.
    Suomenlinna II:n lähdöt on niitä joiden kohdalle ei ole merkitty lauttaa osoittavaa kirjainta. Se kulkee siis talvella, ja kesällä myös arkipäivisin. Myös ainakin kahtena viime talvena on ollut sama logiikka. Vähemmän kuormittuneet lähdöt ajetaan vanhemmalla lautalla kai museaalisista syistä, onhan se vuodelta 1952. Harmi ettei tätä periaatetta sovelleta muussa joukkoliikenteessä.

    Kun muualla menee joka kadunpätkälle Jouko-linjan auto, miten Suomenlinnan eteläosaan eli Susisaareen ja Kustaanmiekkaan ei ole minkäänlaista bussiyhteyttä? Pisimmillään asuinkerrostalosta on matkaa 1.5 km lauttalaituriin.

  15. #15

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1675

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Kun muualla menee joka kadunpätkälle Jouko-linjan auto, miten Suomenlinnan eteläosaan eli Susisaareen ja Kustaanmiekkaan ei ole minkäänlaista bussiyhteyttä? Pisimmillään asuinkerrostalosta on matkaa 1.5 km lauttalaituriin.
    Jos Suomenlinnan sisäinen linja perustetaan, hyväksyn kulkuvälineeksi vain akku(pikku)bussin.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 15:19
  2. HKL: Suomenlinnan liikenne 60 vuotta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.09.2010, 08:30
  3. HSL: Suomenlinnan lautta lauantaiaikatauluissa 9.7.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.07.2010, 10:00
  4. HSL: Suomenlinnan lautta kesäaikaan 30.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.04.2010, 10:00
  5. HKL: Suomenlinnan lauttavuoroja jää ajamatta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.07.2009, 10:40

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •