Suomenlinna on erikoistapaus. Ihan siksikin, että näihin päiviin asti valtio on osallistunut liikenteen järjestämisen kustannuksiin. Suomenlinnan Liikenne Oy taitaa kuitenkin nykyisin olla Helsingin kaupungin ikioma.
Kun nykyinen M/S Suokki eli silloinen M/S Suomenlinna aloi lähestyä 30 vuoden ikää, ryhdyttiin sen korvaamista pohtimaan. HKL selvitti muutaman eri vaihtoehdon Suomenlinnan liikenteen järjestämiseksi. Edullisinta olisi ollut rakentaa tunneli raitioliikenteelle ja liikennöidä yhdellä vaunulla (kesällä useammalla, kun kalustoa on muutenkin vapaana) Suomenlinnaan. Huoltoliikenne olisi kulkenut samassa tunnelissa, jolloin sen lauttaliikenteestä aiheutuvat kustannukset olisivat tippuneet pois. Perinnesyistä päädyttiin kuitenkin myöhemmin tilaamaan uusi puolalainen lautta.