Näytä äänestyksen tulokset: Kun nykyinen lauttakalusto tulee tiensä päähän, mikä korvaajaksi?

Äänestäjiä
63. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Dieselkäyttöinen lautta

    7 11,11%
  • 100% sähkökäyttöinen lautta

    6 9,52%
  • Sähkökäyttöinen lautta apudieselmoottorilla

    12 19,05%
  • Dieselkäyttöinen lautta apusähkömoottorilla

    2 3,17%
  • Nestekaasukäyttöinen lautta (LPG)

    2 3,17%
  • Nesteytetyllä maakaasulla käyvä lautta (LNG)

    6 9,52%
  • Köysirata

    4 6,35%
  • Helsingin toinen metrolinja (tunnelina Kampista)

    3 4,76%
  • Tunnelin laajentaminen bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    2 3,17%
  • Tunnelin laajentaminen johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    16 25,40%
  • Osaksi nykyistä rautatieverkkoa (esim. Iso Pisara tai radan jatko etelään päärautatieasemalta)

    0 0%
  • Osaksi Tallinnan ja Helsingin välistä rautatietä

    0 0%
  • Uusi silta bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    1 1,59%
  • Uusi silta johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    2 3,17%
  • Muu, mikä?

    0 0%
Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/41

Viestiketju: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

  1. #16

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3812

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Kun muualla menee joka kadunpätkälle Jouko-linjan auto, miten Suomenlinnan eteläosaan eli Susisaareen ja Kustaanmiekkaan ei ole minkäänlaista bussiyhteyttä? Pisimmillään asuinkerrostalosta on matkaa 1.5 km lauttalaituriin.
    Vilkkaana kesäpäivänä tuollaisella linjalla tarvittaisiin useita isoja busseja eikä bussiliikenne oikein sovi maailmanperintökohteeseen. Jokainen Suomenlinnaan muuttava myös tietää, että lautalle pitää kävellä.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Suomenlinna on erikoistapaus. Ihan siksikin, että näihin päiviin asti valtio on osallistunut liikenteen järjestämisen kustannuksiin. Suomenlinnan Liikenne Oy taitaa kuitenkin nykyisin olla Helsingin kaupungin ikioma.

    Kun nykyinen M/S Suokki eli silloinen M/S Suomenlinna aloi lähestyä 30 vuoden ikää, ryhdyttiin sen korvaamista pohtimaan. HKL selvitti muutaman eri vaihtoehdon Suomenlinnan liikenteen järjestämiseksi. Edullisinta olisi ollut rakentaa tunneli raitioliikenteelle ja liikennöidä yhdellä vaunulla (kesällä useammalla, kun kalustoa on muutenkin vapaana) Suomenlinnaan. Huoltoliikenne olisi kulkenut samassa tunnelissa, jolloin sen lauttaliikenteestä aiheutuvat kustannukset olisivat tippuneet pois. Perinnesyistä päädyttiin kuitenkin myöhemmin tilaamaan uusi puolalainen lautta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    400

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Suomenlinna on erikoistapaus. Ihan siksikin, että näihin päiviin asti valtio on osallistunut liikenteen järjestämisen kustannuksiin. Suomenlinnan Liikenne Oy taitaa kuitenkin nykyisin olla Helsingin kaupungin ikioma.

    Kun nykyinen M/S Suokki eli silloinen M/S Suomenlinna aloi lähestyä 30 vuoden ikää, ryhdyttiin sen korvaamista pohtimaan. HKL selvitti muutaman eri vaihtoehdon Suomenlinnan liikenteen järjestämiseksi. Edullisinta olisi ollut rakentaa tunneli raitioliikenteelle ja liikennöidä yhdellä vaunulla (kesällä useammalla, kun kalustoa on muutenkin vapaana) Suomenlinnaan. Huoltoliikenne olisi kulkenut samassa tunnelissa, jolloin sen lauttaliikenteestä aiheutuvat kustannukset olisivat tippuneet pois. Perinnesyistä päädyttiin kuitenkin myöhemmin tilaamaan uusi puolalainen lautta.
    Joitakin syitä kuitenkin lienee olemassa miksi uusimmalla aluksella ajetaan niin vähän. Onko tämä puolalainen lautta edelleen epäluotettava vai onko liikenteen ajattaminen alihankintana kannattavampaa? Jos kyse on puolalaisen aluksen tekniikasta noussee sen korvaaminen esille paljon tuoreempana kuin nykyisen M/S Suokin. Vaihtoehtoina lienee silloin taas muitakin joukkoliikenneratkaisuja. Myös Vallisaaren tuleva käyttö vaikuttanee ratkaisuun.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Nyt voi mennä ihan pieleen, mutta muistelisin, että SLOY käyttää sellaista merimiesunionin TES:iä, jossa ollaan merimiesten tapaan pari viikkoa töissä ja pari lomilla. Vaikka ajetaankin kaupungin sisäistä liikennettä. Sellainen tulee tietysti hirvittävän kalliiksi.

    Tuosta oli joku vuosi sitten keskustelua, mahtaako kukaan muistaa, muutettiinko järjestelyä silloin?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #20
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7335

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuosta oli joku vuosi sitten keskustelua, mahtaako kukaan muistaa, muutettiinko järjestelyä silloin?
    Ei tietääkseni ole muutettu. Mirva Haltia-Holmberg kirjoitti asiasta blogiinsa yli 10 vuotta sitten, kun HKL:n virkamiehistö yritti muuttaa järjestelyä, mutta jonka HKL:n johtokunta torppasi.

    Kaupungin sisäiseksi liikenteeksi Suomenlinnan liikenteessä on sellainen erikoisuus, että osa henkilöstöstä yöpyy työpaikalla (niin kuin merimiehet tietysti usein tekevät ): yksi lautoista jää yöksi Suomenlinnaan henkilöstönsä kanssa.

  6. #21

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    888

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kaupungin sisäiseksi liikenteeksi Suomenlinnan liikenteessä on sellainen erikoisuus, että osa henkilöstöstä yöpyy työpaikalla (niin kuin merimiehet tietysti usein tekevät ): yksi lautoista jää yöksi Suomenlinnaan henkilöstönsä kanssa.
    Näin ei ainakaan omien havaintojeni perusteella ole, vaan oikeasti viimeinen lautta palaa mantereelle ilman matkustajia.

  7. #22

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    1102

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Näin ei ainakaan omien havaintojeni perusteella ole, vaan oikeasti viimeinen lautta palaa mantereelle ilman matkustajia.
    Eli aamulla ajetaan taas sitten tyhjänä Suokkiin? Voisi kuvitella, että silloin voitaisiin kuljettaa matkustajiakin, onhan saarella työpaikkojakin.

  8. #23

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    888

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Eli aamulla ajetaan taas sitten tyhjänä Suokkiin? Voisi kuvitella, että silloin voitaisiin kuljettaa matkustajiakin, onhan saarella työpaikkojakin.
    Ei sinne varmaan ole menossa "ketään", kun ensimmäinen lautta lähtisi Kauppatorilta 5.40.

  9. #24

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    570

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Ainakin aikaisemmin SunLinesin ajomiehistö yöpyi hiljaisina tunteina Suomenlinnan päälaiturissa. Mikä järjestely nykyään on, en tiedä, mutta jos kaupunkiin tullaan yöksi, luulisi aluksen menevän varustamon omaan laituriin Pohjoisrannan Krunikan puoleiseen päähän. Näinhän JT:n alukset tekevät, ja niiden siirtomatkat ovat pidempiäkin, koska sama järjestely koskee myös Pihlajasaaren ja Mustasaaren linjoja ajavia vesibusseja.
    Se, että Suomenlinnan Liikenne ylipäätään operoi osaa vuoroista itse, on aika erikoinen järjestely. Se, että HSL-liikenne ei avoimesti kilpailuta koko liikennettä, on yleiseen tilanteeseen suhteutettuna omituista. SLL ei missään tapauksessa voittaisi avointa kilpailutusta edellä mainituista henkilöstösyistä. Mutta olisipa kilpailutuksen voittaja kuka tahansa, se pitäisi voida velvoittaa käyttämään yhteiskunnan varoin liikenteeseen hankittuja aluksia, joiden omistaminen voisi hyvin olla SLL:n toimenkuva -tässähän on se epäkohta, missä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen saaristoliikennekilpailutuksissa on ajettu pahasti karille kilpailutusten voittajien saadessa tuoda voittamaansa liikenteeseen ihan mitä omia rutkujaan tahansa, vaikka olemassa olisi liikenteeseen varta vasten rakennettuakin kalustoa.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    561

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Ainakin aikaisemmin SunLinesin ajomiehistö yöpyi hiljaisina tunteina Suomenlinnan päälaiturissa. Mikä järjestely nykyään on, en tiedä, mutta jos kaupunkiin tullaan yöksi, luulisi aluksen menevän varustamon omaan laituriin Pohjoisrannan Krunikan puoleiseen päähän.
    Ainakin viime kesänä näin Suomenlinna II:n yöpyvän useampana yönä Olympiaterminaalilla Siljan laituripaikan ja Klippanin/NJK:n laiturin välissä.
    "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
    "Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie

  11. #26

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    602

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Ainakin viime kesänä näin Suomenlinna II:n yöpyvän useampana yönä Olympiaterminaalilla Siljan laituripaikan ja Klippanin/NJK:n laiturin välissä.
    Siellähän tuo on yöpynyt. Suomenlinna II:n viimeinen vuoro päättyy Kauppatorille ja ensimmäinen alkaa Kauppatorilta. Suokki taas lopettaa ja aloittaa Suomenlinnasta.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Nyt jonoja muodostuu lentoaseman lisäksi Suomenlinnan lauttarantaan. Toista tuntia on jonotettu lautalle, kertoo HS: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005305129.html

    Ehkä ratikkatunnelia ei kuitenkaan parin kauniin kesäpäivän vuoksi kannata rakentaa, mutta se kyllä tulee mieleen, että jos tuhat matkustajaa tunnissa on laiturin maksimikapasiteetti, niin miten ihmeessä kukaan kuvitteli, että Laajasalon joukkoliikenteen olisi voinut hoitaa lautalla?

    Ja toisaalta – jonoa on myös yksityisiin lauttoihin, ja harkinnassa on pidemmällä tähtäimellä jopa lisälauttojen hankinta. Ehkä se ratikkatunneli ei sittenkään olisi hullumpi ajatus.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #28

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    602

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt jonoja muodostuu lentoaseman lisäksi Suomenlinnan lauttarantaan. Toista tuntia on jonotettu lautalle, kertoo HS: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005305129.html

    Ehkä ratikkatunnelia ei kuitenkaan parin kauniin kesäpäivän vuoksi kannata rakentaa, mutta se kyllä tulee mieleen, että jos tuhat matkustajaa tunnissa on laiturin maksimikapasiteetti, niin miten ihmeessä kukaan kuvitteli, että Laajasalon joukkoliikenteen olisi voinut hoitaa lautalla?

    Ja toisaalta – jonoa on myös yksityisiin lauttoihin, ja harkinnassa on pidemmällä tähtäimellä jopa lisälauttojen hankinta. Ehkä se ratikkatunneli ei sittenkään olisi hullumpi ajatus.
    Ja toisaalta. Kyseessä on maailmanperintökohde, jonne massojen kulkemista on ihan hyvä rajoittaa.

  14. #29
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7335

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt jonoja muodostuu lentoaseman lisäksi Suomenlinnan lauttarantaan.
    Suomenlinnan jonot kauniina kesäpäivinä tosin eivät ole uusi asia, vaan ainakin minun muistikuvissani jokakesäinen ilmiö.

    Muutama vuosi sitten kirjoitinkin tähän ketjuun, että Suomenlinnan liikenneyhteys ei ole perimmiltään liikennetekninen kysymys. Suomenlinna on tehty merilinnoitukseksi eikä turistikohteeksi eikä se siksi kestä määräänsä enempää matkailijoita. Lauttayhteys rajoittaa nyt matkailijoiden määrää. Tuon aiemman viestin aikaan kirjoitin, että pääsymaksua ei edistetty toiseksi rajoittamiskeinoksi, mutta viime vuonna Hesari kertoi, että Suomenlinnan hoitokunta harkitsee pääsymaksuja.

    Jos Suomenlinnaan olisi kiinteä yhteys, olisi kävijämäärää pakko rajoittaa pääsymaksulla. Silloin taas kävijämäärä laskisikin niin, ettei kiinteää yhteyttä todennäköisesti tarvittaisi. Seuraava askel olisi siis ottaa pääsymaksu käyttöön, mikä vähentäisi kävijämäärää ja siten myös lyhentäisi lauttajonoja.

  15. #30

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    570

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Pääsymaksuhan se lauttalippukin on. Toki sillä edellytyksellä, että sen maksaa...
    Kuluvan viion arkipäivinä Sunin Tor-lautta ei ole ollut liikenteessä, vaan kaupungin vuorot on operoitu Suokilla ja Suomenlinna II:lla 20 minuutin lähtövälein. JT:lläkin on ollut ajossa normimäärä vesibusseja. Voisi kai sanoa, että jos ei kyyti kelpaa, ei kukaan pakota merilinnoitukseen menemään.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 15:19
  2. HKL: Suomenlinnan liikenne 60 vuotta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.09.2010, 08:30
  3. HSL: Suomenlinnan lautta lauantaiaikatauluissa 9.7.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.07.2010, 10:00
  4. HSL: Suomenlinnan lautta kesäaikaan 30.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.04.2010, 10:00
  5. HKL: Suomenlinnan lauttavuoroja jää ajamatta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.07.2009, 10:40

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •