Kiinteä yhteys ratikkatunnelin muodossa voi ihan samalla tavalla toimia ihmismäärän rajoittimena. Säätimenä toimii raitiovaunu lautan sijaan.
On sinänsä kaunis ajatus, että tähänkin Helsingin kaupunginosaan pääsee samalla lipulla kuin muihin, mutta oikeastaan ajatus pääsymaksusta ei ole ollenkaan huono. Sehän toteutuu helpoiten niin, että lautta erotetaan HSL-liikenteestä kokonaan, asukkaille ja työntekijöille annetaan vapaaliput ja muilta peritään menomatkasta 10€, paluumatka ilmainen. Pitkä rivi automaatteja ja lipunmyyntipiste vaan Kauppatorin terminaaliin. Ne harvat, jotka kikkailevat itsensä saarelle muuten kuin lautalla ja tulevat sitten ilmaiseksi pois, eivät muodosta kokonaisuutena ongelmaa.
Millaisia lupia muuten yksityinen Suomenlinnan vesiliikenne tarvitsee? Minähän en voi perustaa maksullista bussilinjaa Laajasalosta keskustaan ilman lupia, mutta entä jos se on vesilinja?
Minusta on kiva nostaa esille tuota ratikkatunneliasiaa ihan sen takia, että se on ajatuksena niin paljon totutusta poikkeava ja harrastuksellisesti kiehtova. Mutta jos olisin "Helsingin diktaattori", niin en minä olisi Suomenlinnaa ratikkaverkkoon kytkemässä. Toisaalta lauttaliikenteen kustannukset ovat aika korkeat, eikä valtiokaan taida enää osallistua niihin. (Tätäkin taustaa vastaan tuo kympin menopaluu olisi ihan hyvä idea.)