Näytä äänestyksen tulokset: Kun nykyinen lauttakalusto tulee tiensä päähän, mikä korvaajaksi?

Äänestäjiä
58. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Dieselkäyttöinen lautta

    7 12,07%
  • 100% sähkökäyttöinen lautta

    6 10,34%
  • Sähkökäyttöinen lautta apudieselmoottorilla

    10 17,24%
  • Dieselkäyttöinen lautta apusähkömoottorilla

    2 3,45%
  • Nestekaasukäyttöinen lautta (LPG)

    2 3,45%
  • Nesteytetyllä maakaasulla käyvä lautta (LNG)

    6 10,34%
  • Köysirata

    4 6,90%
  • Helsingin toinen metrolinja (tunnelina Kampista)

    1 1,72%
  • Tunnelin laajentaminen bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    2 3,45%
  • Tunnelin laajentaminen johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    15 25,86%
  • Osaksi nykyistä rautatieverkkoa (esim. Iso Pisara tai radan jatko etelään päärautatieasemalta)

    0 0%
  • Osaksi Tallinnan ja Helsingin välistä rautatietä

    0 0%
  • Uusi silta bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    1 1,72%
  • Uusi silta johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    2 3,45%
  • Muu, mikä?

    0 0%
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-39/39

Viestiketju: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

  1. #31

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2011

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Ja toisaalta. Kyseessä on maailmanperintökohde, jonne massojen kulkemista on ihan hyvä rajoittaa.
    Jos turistimassat kuluttavat maailmanperintöstatuksen pois, siitä saa ihan hyvän uuden kaupunginosan tuhansille uusille asukkaille. Hesarilla oli tästä visualisaatiotakin.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Kiinteä yhteys ratikkatunnelin muodossa voi ihan samalla tavalla toimia ihmismäärän rajoittimena. Säätimenä toimii raitiovaunu lautan sijaan.

    On sinänsä kaunis ajatus, että tähänkin Helsingin kaupunginosaan pääsee samalla lipulla kuin muihin, mutta oikeastaan ajatus pääsymaksusta ei ole ollenkaan huono. Sehän toteutuu helpoiten niin, että lautta erotetaan HSL-liikenteestä kokonaan, asukkaille ja työntekijöille annetaan vapaaliput ja muilta peritään menomatkasta 10€, paluumatka ilmainen. Pitkä rivi automaatteja ja lipunmyyntipiste vaan Kauppatorin terminaaliin. Ne harvat, jotka kikkailevat itsensä saarelle muuten kuin lautalla ja tulevat sitten ilmaiseksi pois, eivät muodosta kokonaisuutena ongelmaa.

    Millaisia lupia muuten yksityinen Suomenlinnan vesiliikenne tarvitsee? Minähän en voi perustaa maksullista bussilinjaa Laajasalosta keskustaan ilman lupia, mutta entä jos se on vesilinja?

    Minusta on kiva nostaa esille tuota ratikkatunneliasiaa ihan sen takia, että se on ajatuksena niin paljon totutusta poikkeava ja harrastuksellisesti kiehtova. Mutta jos olisin "Helsingin diktaattori", niin en minä olisi Suomenlinnaa ratikkaverkkoon kytkemässä. Toisaalta lauttaliikenteen kustannukset ovat aika korkeat, eikä valtiokaan taida enää osallistua niihin. (Tätäkin taustaa vastaan tuo kympin menopaluu olisi ihan hyvä idea.)
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #33

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3737

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Muutama vuosi sitten kirjoitinkin tähän ketjuun, että Suomenlinnan liikenneyhteys ei ole perimmiltään liikennetekninen kysymys. Suomenlinna on tehty merilinnoitukseksi eikä turistikohteeksi eikä se siksi kestä määräänsä enempää matkailijoita.
    Onhan Suomenlinnassa paljon lääniä ja se on alunperin rakennettu suurelle sotajoukolle ja kovaan käyttöön. Nykyiset kävijämäärät eivät minusta ole suhteessa alueeseen mitenkään kauhean isoja ja enemmänkin mahtuisi. Ruuhkaa on vilkkaanakin päivänä lähinnä vain lauttarannassa.

    Suomenlinnassa turistien jalkojen alla kuluvat paljon lähinnä rantavallit, joilla monet polut on alunperin suunnitteltu yksittäisten vartiomiesten käveltäviksi ja joilla ei ole aikaisemmin ollut hyviä perustuksia. Niitä joudutaan kyllä jatkuvasti paikkaamaan ja osa heikoimmista kohdista on perustettu uudelleen. Mutta kyllähän nuo hiekkavallit rapautuisivat mereen sateessa ja tuulessakin riittävän pitkän ajan kuluessa, jos saarella ei ketään kävisi. Itse asiassa turistit mahdollistavat Suomenlinnan säilyttämisen merilinnoituksena, ilman turisteja linnoitus raunioituisi kun kukaan ei korjaisi mitään.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 27.07.2017 kello 23:50.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  4. #34

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    414

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Millaisia lupia muuten yksityinen Suomenlinnan vesiliikenne tarvitsee? Minähän en voi perustaa maksullista bussilinjaa Laajasalosta keskustaan ilman lupia, mutta entä jos se on vesilinja?
    Kaupungin liikuntavirasto on kilpailuttanut Tykistölahden linjan vuonna 2014, jolloin sopimukseen sisältyi myös Vallisaaren liikennöintioikeus. JT-Line on linjalla Österlundin toiminnan suora jatkaja, osin samoilla aluksillakin.
    https://www.hel.fi/uutiset/fi/liikun...ristoreiteille

    Suokin liikenteen laajentamisen on todennäköisesti parhaiten pitänyt kurissa se, että "kaupungin lautta" (kuten HSL:n vuoroja usein kuulee kutsuttavan) tarjoaa niin monille suoraan zettiin sisältyvän matkan. Tai ilmaisen kyydin, koska tarkastajien vierailut aluksilla ovat, jos eivät harvinaisia, niin kuitenkin sen verran näkyviä, että yleensä pummilla kyytiin pyrkivät ehtivät muuttaa ajatuksiaan ennen heidän kohteekseen joutumista.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Kaupunkiaktivisti heittelee ilmoille ajatusta köysiradasta Suomenlinnaan: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005753721.html
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #36

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    178

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Onkos noilla köysiradoilla mitään käytännön hyötyä verrattuna edes laivaan kuin tiheämpi vuoroväli ja sähköisyys? Luulisi että liikennöintikustannukset kasvaa kun välinekoko pienenee ja tulee kova poru ulkonäöstä.

  7. #37
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    79

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Onkos noilla köysiradoilla mitään käytännön hyötyä verrattuna edes laivaan kuin tiheämpi vuoroväli ja sähköisyys? Luulisi että liikennöintikustannukset kasvaa kun välinekoko pienenee ja tulee kova poru ulkonäöstä.
    Jutussa mainitaan, että kapasiteetti olisi halvimmassa vaihtoehdossa kymmenkertainen lauttaan verrattuna. Eri asia sitten, onko tuo hyöty vai haitta tässä tapauksessa. Jutussa mainitaan myös mahdollinen jatko esim. Vallisaareen, jonne ei nyt ole HSL-liikennettä.

    Toisena hyötynä jotkut voisivat ainakin pitää köysiradan vetovoimaa näköalapaikkana/elämyksenä.

    Sitä onkin sitten vaikea tietää, miten tuo sopisi tuohon maisemaan.

  8. #38

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    576

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Toisena hyötynä jotkut voisivat ainakin pitää köysiradan vetovoimaa näköalapaikkana/elämyksenä.
    Lautta on kuitenkin merellinen elämys, ja talvella jäissä kulkeva lautta voi olla suorastaan uusi kokemus osalle turisteja.

  9. #39

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5549

    oletus Vs: Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

    Kannatan kiinteätä yhteyttä Suomenlinnaan tunnelia tai siltaa pitkin, joko raitiovaunuilla, minijunalla tai sähköbusseilla, mutta niin että yksityisautoilu saarilla olisi kiellettyä.

    Köysirata rumentaisi kaupunkikuvaa jos sen lähtöpaikka olisi Kauppatori. Vain jos se lähtisi Katajanokan kärjestä tai Kaivopuiston rannalta niin kannattaisin. Lisäksi toteutus hankala liikuntarajoitteisille tai korkean paikan kammoisille joten sen rinnalla jouduttaisiin joka tapauksessa pitämään lauttaa.

    Jos kiinteä yhteys toteutuisi, voisi vapautuneita lauttoja käyttää muiden lähisaarten liikenteessä.

    t. Rainer

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 15:19
  2. HKL: Suomenlinnan liikenne 60 vuotta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.09.2010, 08:30
  3. HSL: Suomenlinnan lautta lauantaiaikatauluissa 9.7.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.07.2010, 10:00
  4. HSL: Suomenlinnan lautta kesäaikaan 30.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.04.2010, 10:00
  5. HKL: Suomenlinnan lauttavuoroja jää ajamatta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.07.2009, 10:40

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •