Paikannimet linjojen nimissä

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,244
Tässä onkin sellainen logiikka - osittain - että päätepysäkkinimitys kertoo lähiseudusta, eikä siitä minne vaunu oikeasti menee.

Eläintarha linjalla 3 on täysin epäonnistunut ja disinformatiivinen. Olisi vaikkapa historiallinen "Eläintarhan Union" eli Neste, sekin on parempi. Kirurgi on väännösmuoto sairaalasta, joka ei siis ole sen oikea nimi. Arabia on posliinitehtaan tavaramerkki, po. Toukola. Kaupunginosat ja -osa-alueet ovat hulvattomasti ristissä ja maistraatissa on hyväksytty linjojen reittinimiksi aikojen saatossa aivan mitä milloinkin.

Dösapuolellahan on vielä karseampia vääristymiä: Korkeasaaren linja ja Seurasaaren linja. Korkeasaareen menevä bussilinja on onneksi sulkeissa (Mustikkamaa), jonne se oikeastikin jää. Seurasaaren linja on aina kääntynyt Meilahdessa Tamminiemen vanhan porttivahdin luona eikä ole ikinä mennyt Seurasaareen. Onneksi, kun tietää sillan rakenteen!

MODEDIT/kuukanko: Erotettu keskustelusta, jossa puhuttiin Kolmikulman käytöstä tulevana kympin ratikan päättärin nimenä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eläintarha linjalla 3 on täysin epäonnistunut ja disinformatiivinen. Olisi vaikkapa historiallinen "Eläintarhan Union" eli Neste, sekin on parempi.
Samoin olen itsekin monesti miettinyt tuota Eläintarhaa spåraa odotellessa. Tosiaan varmaan kaikkein erehdyttävin. Ilmeisesti joskus on ollut joku eläintarha vauhtitien tuntumassa.
Kuinkahan paljon tuo nimi sekoittaa turistien päitä. Kun pitäis mennä eläintarhaan, mutta oikeesti pitää mennä Korkeasaareen, äh.. eiku Mustikkamaalle.
Mutta millä nimellä Eläintarha olisi korvattavissa; Aurora, Alppila, Stadion.. Ei aivan selvää vaihtoehtoa ole.
 
Eläintarhan alueelle oli toistasataa vuotta sitten tarkoitus perustaa sellainen, mutta se tehtiinkin Korkeasaareen. Projektinimi vain jäi...

Ei kai moista nimitystä tarvitse olla missään reittinimessä. Rengaslinjalle 3 riittäisi reittinimeksi esim. Töölö-Kallio-Eira eikä linjanumeron yhteydessä tarvita tietenkään kirjaimia, koska kysymyksessähän on vain yhden reitin erisuuntaiset vuorot.

Aikatauluntasauspysäkki ei ole niin tärkeä, että se pitäisi olla mainittuna reittinimessä. Ei se ollut ennen Porvoonkadun ns. Viidenminuutin pysäkilläkään eli Kuuskulmassa, kolmoslinjan ainoalla faktisella päätepysäkillä. Silloinhan Eläintarhan tilalla olisi pitänyt olla Alppila tai Alppiharju, miten vain olisi päätetty.
 
Compact sanoi:
Arabia on posliinitehtaan tavaramerkki, po. Toukola. Kaupunginosat ja -osa-alueet ovat hulvattomasti ristissä ja maistraatissa on hyväksytty linjojen reittinimiksi aikojen saatossa aivan mitä milloinkin.
Arabian kohdalla samanniminen posliinitehdas on ihan oikeasti nimetty paikan vanhan maantieteellisen nimen mukaan, joka oli jotain "Arabiaängen" tai vastaava, ei päinvastoin. Kaupunginosannimenä Arabia on toki epävirallinen, mutta kaikki tietävät mistä on kysymys.

Rautatiepuolella asemannimi Huopalahti on samansukuinen ilmiö. Valitettavasti tässä tapauksessa on n 2 km matkaa Pikku-Huopalahden merenlahden ja Huopalahden rautatieaseman välillä, eikä kukaan ulkopaikkakuntalainen osaa arvata että päästääkseen junalla Haagaan, pitäisi jäädä pois jossain Huopalahdessa.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
n 2 km matkaa Pikku-Huopalahden merenlahden ja Huopalahden rautatieaseman välillä
... ja itse Huopalahden ja Huopalahden aseman väli on vielä pitempi, n. 3 km. Huopalahtihan on Munkkivuoren-Talin takana vaikka puhekielessä sillä tarkoitettaneen juuri tuota Pikku Huopalahtea.
 
Niin. Iso-Huopalahti on varmasti se "oikeampi" Huopalahti kuin Pikku-Huopalahti, ainakin näin historiallisessa mielessä.
 
JE sanoi:
Niin. Iso-Huopalahti on varmasti se "oikeampi" Huopalahti kuin Pikku-Huopalahti, ainakin näin historiallisessa mielessä.
Ja kaiken lisäksi, jos ei merenlahtia oteta huomioon, niin Espoon puolella rajaa, Leppävaarasta pari km etelään, Mankkaan turvesuon lähettyvillä oli "Suur-Huopalahti" - "Stor-Hoplax" niminen paikkakunta. Vanhoissa ennen sotia painetuissa kartoissa nimittäin lukee niin.

t. Rainer
 
Huopalahden asemaa perustettaessa (ehkä noin 100 vuotta sitten) paikka sijaitsi Huopalahden kunnassa. Kunnasta on siis jäänteenä sen niminen rautatieasema ja seurakunta. Naapurissa on ollut pitkään mm. Haagan kauppala. Nämä kaikki on liitetty joskus toisen maailmansodan päättymisen aikoihin Helsinkiin.
Mikäli linja 10 joskus jatkettaisiin PHL:sta Huopalahden rautatieasemalle, voisi linjan nimi olla Kolmikulma - Huopalahti as. Toinen vaihtoehto olisi Kolmikulma - Etelä-Haaga.
 
Rattivaunu sanoi:
Huopalahden asemaa perustettaessa (ehkä noin 100 vuotta sitten) paikka sijaitsi Huopalahden kunnassa. Kunnasta on siis jäänteenä sen niminen rautatieasema ja seurakunta. Naapurissa on ollut pitkään mm. Haagan kauppala. Nämä kaikki on liitetty joskus toisen maailmansodan päättymisen aikoihin Helsinkiin.
Mikäli linja 10 joskus jatkettaisiin PHL:sta Huopalahden rautatieasemalle, voisi linjan nimi olla Kolmikulma - Huopalahti as. Toinen vaihtoehto olisi Kolmikulma - Etelä-Haaga.
Toinen vaihtoehto olisi jos helsingin kaupunki muuttaisi Etelä-Haagan kaupunginosan nimen Huopalahdeksi, koska VR tai RHK tuskin tulevat muuttamaan Huopalahden aseman nimeä Etelä-Haagaksi.

Oma työpaikkani on Pitäjänmäellä, Haagan liikenneympyrän vieressä, ja minä ja moni työtoverini teemme työmatkat junalla ja meitä lähin asema on juuri Huopalahden asema. Jotkut työtovereistani ovat alkaneet kutsuta Etelä-Haagaa Huopalahdeksi, toiset tietäen, toiset tietämättömyyttään, juuri tuon aseman harhaanjohtavan nimen vuoksi.

t. Rainer
 
Liittymättä mitenkään Kolmikulmaan, mutta kylläkin päätepaikan nimityspolitiikkaan:

Jos olisi linja, joka päättyisi Kuusitien silmukkaan, niin linjan päätepaikan nimenä pitäisi olla silloin mielestäni Meilahti.
 
Nelosen päätepysäkki on Saunalahdentiellä, ei silti epsoossa!
Piti taannoin sanomani, että tuo Helsingin Saunalahti on tietysti Tamminiemen ja Munkkiniemen välissä. (Ja Espoossa ei taida Saunalahdentietä ollakaan.) Mutta onhan näitä tuplapaikannimiä, joista viime mainittu Huopalahti kuitenkin melko yhtenäistä aluetta vaikka osin lienee kahden kunnan alueella. Vähä Huopalahden sarkaa muuten piisaa Länsi-Pasilaan asti, jos se nyt vielä jotakuta kiinnostaa. Niin että 9-linja voisi puolestaan olla Ullanlinna-Vähä Huopalahti.

Mutta jotta saadaan asia vähän kauemmaksi Kolmikulmasta ja koko rv-keskustelusta, niin missäpäin mahtaa olla Huopalahden kartano? Kuka osaisi valistaa?
 
Mutta jotta saadaan asia vähän kauemmaksi Kolmikulmasta ja koko rv-keskustelusta, niin missäpäin mahtaa olla Huopalahden kartano? Kuka osaisi valistaa?
Hyvä kysymys, kaiketi se on Huopalahden kirkon lähettyvillä.
Aikoinaan Steniuksen aikana Huopalahden kuntaan kuului mm. Munkkiniemi ja Haaga.

Meilahden kartano eikä Meilahden sairaalakaan ole lähelläkään kuusitietä, vaikka kuusitie onkin nimenomaan Meilahtea.

Eiköhän panna linjanimet uusiksi.
Jatketaan kymppi Huopalahteen ja Jätkään niin saadaan nimeksi:
Hernesaari-Huopalahti, (Ärtö-Filtviken) ei olisi epätietoisuutta.
Sitten voisivat Haagalaiset alkaa kutsua itseään Huopalahtilaisiksi
 
Jusa sanoi:
Aikoinaan Steniuksen aikana Huopalahden kuntaan kuului mm. Munkkiniemi ja Haaga.
Mutta Huopalahden asemakylä ei kuulunut Huopalahden kuntaan vaan oli Haagan kauppala.

Huopalahden kuntaan kuuluivat myös Lauttasaari ja Kuusisaari.

Lehtisaari oli puolestaan osa Helsingin maalaiskuntaa, jonka keskus oli Malmilla.

Sittenhän oli vielä Oulunkylän kunta ja Kulosaaren Huvilakaupungin kunta.
 
Compact sanoi:
Mutta Huopalahden asemakylä ei kuulunut Huopalahden kuntaan vaan oli Haagan kauppala.
Tieto lisää tuskaa: Wikipediassa lukee nimittäin näin:

Wikipedia sanoi:
Haagan kauppala, ruotsiksi Haga köping, oli kunta entisessä Uudenmaan läänissä. Se kuului Huopalahden seurakuntaan, Helsingin kihlakuntaan ja Helsingin tuomiokuntaan.

Helsinki–Turku-rautatietä rakennettaessa tehtiin kuuden kilometrin päähän Helsingin asemasta pysäkki, joka sai nimen Huopalahti, ruotsiksi Hoplaks haltpunkt. Säännöllinen liikenne radalla alkoi 1903. Maanomistaja M. G. Stenius myi ja vuokrasi tontteja pysäkin läheltä huvila-asutusta varten. Alueesta tuli 1906 Haagan taajaväkinen yhdyskunta ja se oli itsehallinnollinen osa Helsingin pitäjää. Vuodet 1920–1922 se jatkoi itsehallinnollisena osana Huopalahden kuntaa, josta se vuoden 1923 alussa erotettiin eri kunnaksi. Nimeksi tuli Haagan kauppala. Sen Ruskeasuo ja Uusipelto-nimiset alueet siirrettiin 1925 Helsingin kaupunkiin. Nämä yhteensä 5,3 hehtaarin alueet sijaitsivat saarekkeina Helsingin kaupungin rajojen sisäpuolellä. Vuoden 1946 alussa 3 300 asukkaan kauppala lakkautettiin ja liitettiin Helsingin kaupunkiin Haagan kaupunginosana
Eli Huopalahden asema on sijainnut milloin Helsingin mlk:n, Huopalahden kunnan, Haagan kauppalan ja Helsingin kaupungin alueella.

Compact sanoi:
Huopalahden kuntaan kuuluivat myös Lauttasaari ja Kuusisaari.
Olen lukenut myös että Huopalahden kunnanvaltuustokin kokontui jossain vaiheessa Lauttasaaressa.

Jos Lauttasaareen saadaan joskus raideliikennettä, niin historia velvoittaa että saaren keskeisimmän aseman/pysäkin nimeksi pitää antaa ehdottomasti Huopalahden keskus - Hoplax centrum. :p

t. Rainer
 
Tietäen hyvin nuo kunnalliset tiheään tapahtuneet muutokset, en kuitenkaan ryhtynyt nyt tässä niitä enempää todistelemaan. Onhan Helsinkikin alunperin osa ns. Helsingin pitäjää eli karrikoidusti voidaan sanoa, että Helsinki on alunperin kuulunut Vantaan kaupunkiin :lol:

Ketä nuo asiat enemmän kiinnostavat, ja ketäpä ei kiinnostaisi, niin tutkimaan vain kaupunkien historiikkeja. Jossain määrin voi myös uskoa Wikipediaakin, mutta ne tiedot eivät aina välttämättä ole oikea totuus, koska niitä juttuja voi verkkoon kirjoittaa kuka tahansa.

Todettakoon vielä, että Munkkiniemi ja Lauttasaari olivat, sen lisäksi että olivat Huopalahden merkittävimpiä osia (ja Lauttasaari aluksi peräti merkittävämpi suuremmalla asukasmäärällään), niin ne olivat lisäksi omia Taajaväkisiä Yhdyskuntia tässä Huopalahden kunnassa.
 
Takaisin
Ylös