Sivu 1 / 6 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/81

Viestiketju: Paikannimet linjojen nimissä

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Paikannimet linjojen nimissä

    Tässä onkin sellainen logiikka - osittain - että päätepysäkkinimitys kertoo lähiseudusta, eikä siitä minne vaunu oikeasti menee.

    Eläintarha linjalla 3 on täysin epäonnistunut ja disinformatiivinen. Olisi vaikkapa historiallinen "Eläintarhan Union" eli Neste, sekin on parempi. Kirurgi on väännösmuoto sairaalasta, joka ei siis ole sen oikea nimi. Arabia on posliinitehtaan tavaramerkki, po. Toukola. Kaupunginosat ja -osa-alueet ovat hulvattomasti ristissä ja maistraatissa on hyväksytty linjojen reittinimiksi aikojen saatossa aivan mitä milloinkin.

    Dösapuolellahan on vielä karseampia vääristymiä: Korkeasaaren linja ja Seurasaaren linja. Korkeasaareen menevä bussilinja on onneksi sulkeissa (Mustikkamaa), jonne se oikeastikin jää. Seurasaaren linja on aina kääntynyt Meilahdessa Tamminiemen vanhan porttivahdin luona eikä ole ikinä mennyt Seurasaareen. Onneksi, kun tietää sillan rakenteen!

    MODEDIT/kuukanko: Erotettu keskustelusta, jossa puhuttiin Kolmikulman käytöstä tulevana kympin ratikan päättärin nimenä
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.04.2006 kello 10:41.

  2. #2

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus

    Eläintarha linjalla 3 on täysin epäonnistunut ja disinformatiivinen. Olisi vaikkapa historiallinen "Eläintarhan Union" eli Neste, sekin on parempi.
    Samoin olen itsekin monesti miettinyt tuota Eläintarhaa spåraa odotellessa. Tosiaan varmaan kaikkein erehdyttävin. Ilmeisesti joskus on ollut joku eläintarha vauhtitien tuntumassa.
    Kuinkahan paljon tuo nimi sekoittaa turistien päitä. Kun pitäis mennä eläintarhaan, mutta oikeesti pitää mennä Korkeasaareen, äh.. eiku Mustikkamaalle.
    Mutta millä nimellä Eläintarha olisi korvattavissa; Aurora, Alppila, Stadion.. Ei aivan selvää vaihtoehtoa ole.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Eläintarhan alueelle oli toistasataa vuotta sitten tarkoitus perustaa sellainen, mutta se tehtiinkin Korkeasaareen. Projektinimi vain jäi...

    Ei kai moista nimitystä tarvitse olla missään reittinimessä. Rengaslinjalle 3 riittäisi reittinimeksi esim. Töölö-Kallio-Eira eikä linjanumeron yhteydessä tarvita tietenkään kirjaimia, koska kysymyksessähän on vain yhden reitin erisuuntaiset vuorot.

    Aikatauluntasauspysäkki ei ole niin tärkeä, että se pitäisi olla mainittuna reittinimessä. Ei se ollut ennen Porvoonkadun ns. Viidenminuutin pysäkilläkään eli Kuuskulmassa, kolmoslinjan ainoalla faktisella päätepysäkillä. Silloinhan Eläintarhan tilalla olisi pitänyt olla Alppila tai Alppiharju, miten vain olisi päätetty.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Arabia on posliinitehtaan tavaramerkki, po. Toukola. Kaupunginosat ja -osa-alueet ovat hulvattomasti ristissä ja maistraatissa on hyväksytty linjojen reittinimiksi aikojen saatossa aivan mitä milloinkin.
    Arabian kohdalla samanniminen posliinitehdas on ihan oikeasti nimetty paikan vanhan maantieteellisen nimen mukaan, joka oli jotain "Arabiaängen" tai vastaava, ei päinvastoin. Kaupunginosannimenä Arabia on toki epävirallinen, mutta kaikki tietävät mistä on kysymys.

    Rautatiepuolella asemannimi Huopalahti on samansukuinen ilmiö. Valitettavasti tässä tapauksessa on n 2 km matkaa Pikku-Huopalahden merenlahden ja Huopalahden rautatieaseman välillä, eikä kukaan ulkopaikkakuntalainen osaa arvata että päästääkseen junalla Haagaan, pitäisi jäädä pois jossain Huopalahdessa.

    t. Rainer

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    n 2 km matkaa Pikku-Huopalahden merenlahden ja Huopalahden rautatieaseman välillä
    ... ja itse Huopalahden ja Huopalahden aseman väli on vielä pitempi, n. 3 km. Huopalahtihan on Munkkivuoren-Talin takana vaikka puhekielessä sillä tarkoitettaneen juuri tuota Pikku Huopalahtea.

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Niin. Iso-Huopalahti on varmasti se "oikeampi" Huopalahti kuin Pikku-Huopalahti, ainakin näin historiallisessa mielessä.
    terveisin
    JE

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Niin. Iso-Huopalahti on varmasti se "oikeampi" Huopalahti kuin Pikku-Huopalahti, ainakin näin historiallisessa mielessä.
    Ja kaiken lisäksi, jos ei merenlahtia oteta huomioon, niin Espoon puolella rajaa, Leppävaarasta pari km etelään, Mankkaan turvesuon lähettyvillä oli "Suur-Huopalahti" - "Stor-Hoplax" niminen paikkakunta. Vanhoissa ennen sotia painetuissa kartoissa nimittäin lukee niin.

    t. Rainer

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Huopalahden asemaa perustettaessa (ehkä noin 100 vuotta sitten) paikka sijaitsi Huopalahden kunnassa. Kunnasta on siis jäänteenä sen niminen rautatieasema ja seurakunta. Naapurissa on ollut pitkään mm. Haagan kauppala. Nämä kaikki on liitetty joskus toisen maailmansodan päättymisen aikoihin Helsinkiin.
    Mikäli linja 10 joskus jatkettaisiin PHL:sta Huopalahden rautatieasemalle, voisi linjan nimi olla Kolmikulma - Huopalahti as. Toinen vaihtoehto olisi Kolmikulma - Etelä-Haaga.

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Huopalahden asemaa perustettaessa (ehkä noin 100 vuotta sitten) paikka sijaitsi Huopalahden kunnassa. Kunnasta on siis jäänteenä sen niminen rautatieasema ja seurakunta. Naapurissa on ollut pitkään mm. Haagan kauppala. Nämä kaikki on liitetty joskus toisen maailmansodan päättymisen aikoihin Helsinkiin.
    Mikäli linja 10 joskus jatkettaisiin PHL:sta Huopalahden rautatieasemalle, voisi linjan nimi olla Kolmikulma - Huopalahti as. Toinen vaihtoehto olisi Kolmikulma - Etelä-Haaga.
    Toinen vaihtoehto olisi jos helsingin kaupunki muuttaisi Etelä-Haagan kaupunginosan nimen Huopalahdeksi, koska VR tai RHK tuskin tulevat muuttamaan Huopalahden aseman nimeä Etelä-Haagaksi.

    Oma työpaikkani on Pitäjänmäellä, Haagan liikenneympyrän vieressä, ja minä ja moni työtoverini teemme työmatkat junalla ja meitä lähin asema on juuri Huopalahden asema. Jotkut työtovereistani ovat alkaneet kutsuta Etelä-Haagaa Huopalahdeksi, toiset tietäen, toiset tietämättömyyttään, juuri tuon aseman harhaanjohtavan nimen vuoksi.

    t. Rainer

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Liittymättä mitenkään Kolmikulmaan, mutta kylläkin päätepaikan nimityspolitiikkaan:

    Jos olisi linja, joka päättyisi Kuusitien silmukkaan, niin linjan päätepaikan nimenä pitäisi olla silloin mielestäni Meilahti.

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus

    Nelosen päätepysäkki on Saunalahdentiellä, ei silti epsoossa!
    Piti taannoin sanomani, että tuo Helsingin Saunalahti on tietysti Tamminiemen ja Munkkiniemen välissä. (Ja Espoossa ei taida Saunalahdentietä ollakaan.) Mutta onhan näitä tuplapaikannimiä, joista viime mainittu Huopalahti kuitenkin melko yhtenäistä aluetta vaikka osin lienee kahden kunnan alueella. Vähä Huopalahden sarkaa muuten piisaa Länsi-Pasilaan asti, jos se nyt vielä jotakuta kiinnostaa. Niin että 9-linja voisi puolestaan olla Ullanlinna-Vähä Huopalahti.

    Mutta jotta saadaan asia vähän kauemmaksi Kolmikulmasta ja koko rv-keskustelusta, niin missäpäin mahtaa olla Huopalahden kartano? Kuka osaisi valistaa?

  12. #12

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus

    Mutta jotta saadaan asia vähän kauemmaksi Kolmikulmasta ja koko rv-keskustelusta, niin missäpäin mahtaa olla Huopalahden kartano? Kuka osaisi valistaa?
    Hyvä kysymys, kaiketi se on Huopalahden kirkon lähettyvillä.
    Aikoinaan Steniuksen aikana Huopalahden kuntaan kuului mm. Munkkiniemi ja Haaga.

    Meilahden kartano eikä Meilahden sairaalakaan ole lähelläkään kuusitietä, vaikka kuusitie onkin nimenomaan Meilahtea.

    Eiköhän panna linjanimet uusiksi.
    Jatketaan kymppi Huopalahteen ja Jätkään niin saadaan nimeksi:
    Hernesaari-Huopalahti, (Ärtö-Filtviken) ei olisi epätietoisuutta.
    Sitten voisivat Haagalaiset alkaa kutsua itseään Huopalahtilaisiksi

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Aikoinaan Steniuksen aikana Huopalahden kuntaan kuului mm. Munkkiniemi ja Haaga.
    Mutta Huopalahden asemakylä ei kuulunut Huopalahden kuntaan vaan oli Haagan kauppala.

    Huopalahden kuntaan kuuluivat myös Lauttasaari ja Kuusisaari.

    Lehtisaari oli puolestaan osa Helsingin maalaiskuntaa, jonka keskus oli Malmilla.

    Sittenhän oli vielä Oulunkylän kunta ja Kulosaaren Huvilakaupungin kunta.

  14. #14

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Mutta Huopalahden asemakylä ei kuulunut Huopalahden kuntaan vaan oli Haagan kauppala.
    Tieto lisää tuskaa: Wikipediassa lukee nimittäin näin:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wikipedia
    Haagan kauppala, ruotsiksi Haga köping, oli kunta entisessä Uudenmaan läänissä. Se kuului Huopalahden seurakuntaan, Helsingin kihlakuntaan ja Helsingin tuomiokuntaan.

    Helsinki–Turku-rautatietä rakennettaessa tehtiin kuuden kilometrin päähän Helsingin asemasta pysäkki, joka sai nimen Huopalahti, ruotsiksi Hoplaks haltpunkt. Säännöllinen liikenne radalla alkoi 1903. Maanomistaja M. G. Stenius myi ja vuokrasi tontteja pysäkin läheltä huvila-asutusta varten. Alueesta tuli 1906 Haagan taajaväkinen yhdyskunta ja se oli itsehallinnollinen osa Helsingin pitäjää. Vuodet 1920–1922 se jatkoi itsehallinnollisena osana Huopalahden kuntaa, josta se vuoden 1923 alussa erotettiin eri kunnaksi. Nimeksi tuli Haagan kauppala. Sen Ruskeasuo ja Uusipelto-nimiset alueet siirrettiin 1925 Helsingin kaupunkiin. Nämä yhteensä 5,3 hehtaarin alueet sijaitsivat saarekkeina Helsingin kaupungin rajojen sisäpuolellä. Vuoden 1946 alussa 3 300 asukkaan kauppala lakkautettiin ja liitettiin Helsingin kaupunkiin Haagan kaupunginosana
    Eli Huopalahden asema on sijainnut milloin Helsingin mlk:n, Huopalahden kunnan, Haagan kauppalan ja Helsingin kaupungin alueella.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Huopalahden kuntaan kuuluivat myös Lauttasaari ja Kuusisaari.
    Olen lukenut myös että Huopalahden kunnanvaltuustokin kokontui jossain vaiheessa Lauttasaaressa.

    Jos Lauttasaareen saadaan joskus raideliikennettä, niin historia velvoittaa että saaren keskeisimmän aseman/pysäkin nimeksi pitää antaa ehdottomasti Huopalahden keskus - Hoplax centrum. :P

    t. Rainer

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Tietäen hyvin nuo kunnalliset tiheään tapahtuneet muutokset, en kuitenkaan ryhtynyt nyt tässä niitä enempää todistelemaan. Onhan Helsinkikin alunperin osa ns. Helsingin pitäjää eli karrikoidusti voidaan sanoa, että Helsinki on alunperin kuulunut Vantaan kaupunkiin

    Ketä nuo asiat enemmän kiinnostavat, ja ketäpä ei kiinnostaisi, niin tutkimaan vain kaupunkien historiikkeja. Jossain määrin voi myös uskoa Wikipediaakin, mutta ne tiedot eivät aina välttämättä ole oikea totuus, koska niitä juttuja voi verkkoon kirjoittaa kuka tahansa.

    Todettakoon vielä, että Munkkiniemi ja Lauttasaari olivat, sen lisäksi että olivat Huopalahden merkittävimpiä osia (ja Lauttasaari aluksi peräti merkittävämpi suuremmalla asukasmäärällään), niin ne olivat lisäksi omia Taajaväkisiä Yhdyskuntia tässä Huopalahden kunnassa.

Sivu 1 / 6 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ruotsinkieliset paikannimet
    kirjoittanut ultrix foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 175
    Viimeisin viesti: 29.01.2013, 03:55
  2. U-linjojen lukulaite
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 28.01.2013, 20:37
  3. Linjojen 28, 32, 42... kilpailutus
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 19.02.2011, 19:07
  4. Linjojen 3 ja 99 reittimuutokset
    kirjoittanut KjaO-K foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 30
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 14:45
  5. Linjojen 58 ja 58B omituisuudet
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 24.01.2008, 14:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •