HS:"Helsinki leikkaa liikenteestä – yli sadan miljoonan säästöt Herttoniemestä"

Vaikuttaa siltä että tässä laitetaan vastakkain Kruunuvuorenrannan siltayhteys ja Herttoniemen liikenneympyrän uudistaminen. Pahimmassa tapauksessa kruunusiltojen toteutus päätetään siirtää hamaan tulevaisuuteen(ei koskaan) ja rahat käytetään mieluummin Hertsikan ympyrän uudistamiseen. Tällöin voidaan unohtaa sujuvat joukkoliikenneyhteydet Kruunuvuoresta keskustaan ja ainoa joukkoliikenneyhteys tulee olemaan Bussiliityntä Herttoniemen metroasemalle.
 
Pahimmassa tapauksessa kruunusiltojen toteutus päätetään siirtää hamaan tulevaisuuteen(ei koskaan) ja rahat käytetään mieluummin Hertsikan ympyrän uudistamiseen.

Kyllä Pajunen varmasti kovasti pyrkii siihen. Saa nähdä, miten vietävissä poliitikot ovat tämän asian kanssa. Tosiasiallisesti Helsingillä ei ole varaa jättää sitä siltaa tekemättä, mutta sitähän ei ymmärrä edes Taske, Helsingin oma pikku valtiovarainministeriö. Virastoissa taidetaan jo yleisesti suhtautua Kruunusiltoihin vähän sillä ajatuksella, ettei niistä kuitenkaan mitään tule.
 
Vaikuttaa siltä että tässä laitetaan vastakkain Kruunuvuorenrannan siltayhteys ja Herttoniemen liikenneympyrän uudistaminen.

Näinhän sinänsä pitäisikin tapahtua, eli sillasta saatavan hyödyn pitäisi realisoitua siinä, että tarvitaan vähemmän autoväylää. Sillan toteuttamiseen ei vaan näytä olevan poliittista tahtoa, elleivät demarit siirry selvästi ja painokkaasti sillan kannalle.
 
Näinhän sinänsä pitäisikin tapahtua, eli sillasta saatavan hyödyn pitäisi realisoitua siinä, että tarvitaan vähemmän autoväylää. Sillan toteuttamiseen ei vaan näytä olevan poliittista tahtoa, elleivät demarit siirry selvästi ja painokkaasti sillan kannalle.

Tuo on Helsingissä niin uusi ja outo asia, että poliitikot eivät kovin helposti usko siihen. Lisäksi virkamieskunta ei ole ottanut hanketta sellaisella vakavuudella, joka olisi omiaan lisäämään luottamusta siihen.

Mannerradat sekä niemen että Laajasalon puolella ovat edelleen suurelta osin piirtämättä ja siltä osin kuin niitä on piirretty, sekin on tehty väärin. Virkamiehistö ei ole ymmärtänyt, että Laajasalon ratikka on aivan samalla tavalla uudenlainen ratkaisu kuin jokerikin. Tällaisen linjavedon tulisi lähteä juuri virkamiehistä, joilla se ammattitaito on (vai onko?) – virkamiehet sitten selittävät luottamusmiehille, minkä vuoksi Laajasalon linjoille ei voida hyväksyä samantyyppisiä ratkaisuita vaikkapa kadunvarsipysäköinnin tai sekakaistojen osalta kuin keskikaupunkilinjojen.
 
Tässä on syy-seuraussuhteiltaan kuitenkin varsin selkeä pari, ei tämän pitäisi poliitikoilta ja virkamiehiltä ainakaan ymmärtämättömyyden piikkiin mennä. Jos Herttoniemen liikennejärjestelyihin upotetaan yli sata miljoonaa, niin en kyllä itsekään sen jälkeen ymmärrä Kruunuvuorensiltaa. Reaalinen valintahan on silloin tehty, että joukkoliikennettä kehitetään Herttoniemen kautta.
 
Reaalinen valintahan on silloin tehty, että joukkoliikennettä kehitetään Herttoniemen kautta.

Niin no, ei tuossa vissiin olla sen kummemmin mitään bussikaistoja tekemässä. Reaalinen valinta näyttäis siinä olevan, että Kruunuvuorenrannasta ajetaan omalla autolla Itäväylälle.
 
Tässä on syy-seuraussuhteiltaan kuitenkin varsin selkeä pari, ei tämän pitäisi poliitikoilta ja virkamiehiltä ainakaan ymmärtämättömyyden piikkiin mennä.

Kyllä se menee. Olen samaa mieltä siitä, että nuo kaksi hanketta voidaan nähdä parina, joista jommankumman voi jättää toteuttamatta. Meillä ei kuitenkaan ole minkäänlaista kokemusta vastaavasta pariajattelusta pk-seudulla. Jotta poliitikot uskaltaisivat tehdä rohkean ratkaisun ja valita vain joukkoliikennesillan, heille pitäisi antaa jonkinlainen todistelu päätöksenteon tueksi. Heidän pitäisi uskoa siihen, että Helsingissä voidaan ensimmäistä kertaa tosiaan luoda niin laadukas ja houkutteleva joukkoliikenneyhteys, että sen avulla voidaan jättää autohanke tekemättä. Sellaista ei ole Helsingissä milloinkaan aiemmin tehty.

Tuohon uskominen ei ole kovin helppoa. Nyt tuo valintapäätös, jos sellainen tehdään, perustuu aika lailla siihen, että poliitikot näkevät Kaivokadulla matelevia ja rämisteleviä variotrameja, jotka jumittuvat pysäköityjen autojen taakse.
 
Takaisin
Ylös