Ajatus on hyvä , mutta sitä olisi pitänyt markkinoida näkyvämmin. Töölön raitiovaunuvarikolla saimme yli tunnin kestävän mielenkiintoisen esitelmän raitiovaunujen huollosta. Lisäksi näimme virossa entisöidyn Jumbo-vaunun. Vaunu teki vaikutuksen varsinkin niihin, jotka sen ensimmäisen kerran näkivät.
Lisäksi näimme liikenteenohjauskeskuksen toiminnassa.
Koneen pääkonttori oli yksi päivän kohteista ja minulle yksi Koneen työntekijä kertoi että kävijöitä oli klo 15.00 mennessä noin 14.
Syytä en tiedä, miksi päivää markkinoitiin matalalla profiililla.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Oliko kukaan foorumilainen metroajelulla? Mitä siellä käytännössä tapahtui?
Sivuhuomiona: Teatteri Vantaa ei kiinnostanut ainuttakaan ihmistä.
Esittelija oli joku varikon työntekijä. Pääsimme vaunuun sisään ja siellä hän kertoi vaunusta enemmän. Hän kertoi meille että vaunu on rakennettu Virossa. Se tuli selvästi ilmi että vaunu löydettiin suomesta, mutta että entisöintityö olisi tehty virossa.
Jos on muuta tietoa, on hyvä kertoa sitten entisöinnin vaiheet tarkemmin. Erityisesti kiinnostaa se osaaminen, joka liittyy tähän paljon taitoa vaativaan enitisöintiin. Se tuli myös selväksi että paljon rakennettiin osia vanhan mallin mukaisesti.
Tämä Jumbo-vaunussa käynti oli joka tapauksesa vierailun ehdoton kohokohta.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:40 ----------
Minäkin pääsin mukaan sattumalta. Olin antanut sähköpostiosoitteeni HSL:n tiedotteita varten ja sen tarkempi avaamien paljasti vaihtoehdot. Satuin avaamaan sähköpostin viime maanantaina aamupäivällä, jolloin kiinnostavimmat kohteet olivat jo täynnä. Luin tiedotteen hosuen, sillä olisin halunnut ajaa raitiovaunua. Tähän pääsi 10 ensiksi ilmoittautunutta, mutta tarkempi luku paljasti että tämä tapahtuu ainoastaan Koskelan varikolla. Ilmeisesti nämä paikat ovat sitten menneet puolessa tunnissa.
Töölöön taidettiin ottaa kaksi 10 hengen ryhmää , klo 13 ja 14.30. Ryhmämme pyynnöstä osa pääsi myös vaunun alle huoltomonttuun.
Mutta Koneen tornissa kävi ainoastaan 14 henkilöä klo 15 mennessä. Kirjastot taisivat kiinnostaa vähemmän.
Olisikohan esittelijä nyt jotenkin sekoittanut vaikka Stadin ratikoiden projektit ja tämän BS1-projektin? Kulosaaren jumbohan on rakennettu oikeastaan kokonaan uudestaan ja työ on tehty Suomessa. Stadin ratikoiden Avoperä 233 ja moottorivaunut 50 ja 339 on sen sijaan kunnostettu Tallinnassa. Myös HKL:n Karia-vaunut 9, 12 ja perävaunu 505 on peruskorjattu Tallinnassa. Kaikista näistä projekteista löytyy yksityiskohtaista tietoa SRS:n ja Stadin ratikoiden kotisivuilta.
Viimeisin muokkaaja aki; 23.09.2013 kello 20:06.
On kyllä hkl:läinen nyt jakanut väärää tietoa.
Kulosaaren Jumbo on rakennettu Lempäälässä EM-Teamin konepajassa ollen lähes avainlipputuote. Tarkemmat tiedot löytyvät SRS:n Vaunut-sivulta. Samoin on avoperävaunu uudelleenrakennettu Olkella Kiilissä, tarkemmat tiedot muine valmistajineen löytyvät SR:n Kunnostusprojektisivulta. Nämä kaksi vaunua ovat sellaisia, että uutta osaa on enemmän kuin alkuperäistä, mutta kummassakin on käytetty niin paljon vanhoja osia kuin on ollut mahdollista. Sitten nuo loput perinnevaunut, ne ovat selkeitä entisöintejä. Vaunut olivat säilyneet kohtuuhyvässä kunnossa Liikennelaitoksen silmänalla.
Jos jos oikein muistan niin joskus Anteron kunnallisvaalikampanjan yhteydessä yleisö pääsi kyytiin Kauppatorilta lähtevälle pienelle lenkille.
Juu, oikein muistat. Laura Kolben kanssa vuokrattiin Jumbo päiväksi ja kyytiin pääsi Kauppatorilta ja ulos Kauppatorilla. Vaunulla kierrettiin kaksi korttelia, eli reitti Kauppatori–Senaatintori–Kauppatori. Tein myös vaunun aikakauteen sopivat liput, joihin reikäpihdeillä merkkasin kelpoisuuden. Lippuja sai maksutta.
Tämä tapahtui 18.10.2008. Samana päivänä myös Helsingin Vihreät ajelivat Variotramilla 232.
Sittemmin kaupunki on ottanut kannan, ettei raitiovaunuajeluita enää sallita vaalikampanjointiin.
Antero