Joukkoliikennerahat Helsingin talousarviossa 2014

Liittynyt
7 Elokuu 2009
Viestit
2,290
Vs: Ratikkaliikenteen kehittäminen - ratikkaprojekti

Viikon epäylläri:

Helsinki julkaisi budjettinsa – Pajunen jyräsi poliitikot liikennerahoissa (hs.fi)

HS sanoi:
Kaupunginhallitusryhmät sopivat syyskuussa, että Helsinki panostaa jalankulun- ja pyöräilyn edistämiseen sekä erilaisiin joukkoliikennehankkeisiin yhteensä reilulla 60 miljoonalla vuosina 2014–2016. Pajusen esityksessä niihin on kuitenkin varattu noille vuosille vain vajaat 30 miljoonaa.

Esitys siis käsitellään vielä kaupunginhallituksessa ja valtuustossa useampaan kertaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Ratikkaliikenteen kehittäminen - ratikkaprojekti

talousarvioesitys 2014 sanoi:
Koskelan raitiovaunuvarikon laajennus on hankesuunnitelmavaiheessa. Varikon laajennus toteutetaan nykyisten suunnitelmien mukaan vuosina 2014–2018.
Varikon laajennusta suunnitellaan tulevien raitioliikennelaajennusten tarvitsemalle kalustolle. Tulevia suunniteltuja laajennuksia ovat mm. Jätkäsaari, Topeliuksenkatu, Ilmala, Kalasatama ja Hermanninranta,
Eteläinen kantakaupunki sekä Yliskylä ja Kruunuvuorenranta.
En tuosta muuta löytänyt mikä mitenkään viittaisi ratikkaliikenteen kehittämiseen.
Tosin:
talousarvioesitys 2014 sanoi:
Suoritetavoitteet – Prestationsmål 2013 - 2016
Paikkakilometrit – Platskilomet. 2013 - ennuste - 2014 - 2015 - 2016
Raitioliikenne – Spårvägstrafik 572,8 - 588,1 -- 595,0 -- 607,0 - 631,0
 
Vs: Ratikkaliikenteen kehittäminen - ratikkaprojekti

Taisi kaupunginjohtaja Jussi Pajusella talousarvioesityksellä olla kokoomuksen siunaus:

HS sanoi:
Valtuuston suurpuolueessa kokoomuksessa budjetin avaamista taas ei kannateta.

"Joukkoliikenteen ja pyöräilyn investoinnit ovat tärkeitä, mutta ymmärrän, ettei 435 miljoonan vuotuisessa investointiraamissa voi saada kaikkea", kokoomuksen ryhmäpomo Lasse Männistö sanoi.

Pajunen itse perusteli ratkaisuaan lähes Männistön sanoin. Hänen mielestään pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen ei ole mahdollista panna toivottua rahasummaa annetulla investointiraamilla. Rahan siirtäminen olisi myös muista hankkeista pois.

Lue artikkeli Helsingin Sanomista

Helsingin budjettia repivät liikennerahat
 
Vs: Ratikkaliikenteen kehittäminen - ratikkaprojekti

Tietysti sillä oli kokoomuksen siunaus. Kiinnostavampaa on, onko sillä myös demareiden siunaus. Olisin vähän yllättynyt, jos ei olisi ja jos ei kokdem olisi sopinut tätäkin keskenään, jo kauan sitten.

HS kirjoittaa myös: "Nähtäväksi jää, onko enemmistössä olevilla vihervasemmistoryhmillä todella kanttia pistää palettia uusiksi muutaman kymmenen miljoonan takia."

Minun mielestäni on itsestäänselvyys, että on. Jos ei olisi, mitä mieltä niillä juuri käydyillä neuvotteluilla oikein oli? Varsinkin vihreät saattavat itsensä täysin naurunalaiseksi, jos eivät vaadi budjetin muuttamista sovitun mukaiseksi.

Nyt ei voi edes vedota muuttuneisiin olosuhteisiin, kun aikaa on kulunut niin vähän. Viikkojako vaan?
 
Vs: Ratikkaliikenteen kehittäminen - ratikkaprojekti

Tietysti sillä oli kokoomuksen siunaus. Kiinnostavampaa on, onko sillä myös demareiden siunaus. Olisin vähän yllättynyt, jos ei olisi ja jos ei kokdem olisi sopinut tätäkin keskenään, jo kauan sitten.
No, joo. Olin ehkäpä hieman naiivi kun tuossa taannoin jotkin merkittävät kokoomusvaltuutetut olivat "tyrmistyneitä" kun kaupunginjohtajan Jussi Pajusen ensi vuoden budjettilinjauksista kuultiin ensi kertaa. Ajattelin, että siellä olisi ihan oikeasti halua kehittää kaupunkiamme inhimillisempään suuntaan. Ja katin kontit!

Demareista ei vielä oikein tiedä. Voihan tosiaankin olla, että asia on jo sovittu kokoomuksen kanssa. Silloin ei oikein auta, että vihreät vaativat budjetin avaamista.

Mä haluaisin tietää, mitä saadaan enemmän 60 miljoonalla eurolla kuin 30 miljoonalla. Mitä hankkeita on viivattu punakynällä yli tai siirretty hamaan tulevaisuuteen? Mitä saa sillä 30 millillä? Entä muut liikennehankkeet; ohittaako jokin yksityisautoilua edistävä hanke jotain noista?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Viime maanantaina kaupunginhallitus oli yksimielisesti palauttamassa budjetin, mutta Pajunen otti Männistön esittämän muutoksen nimiinäs ja tuo päivitetyn budjetin ensi maanantaiksi.

Lasse Männistön palautusesitys sanoi:
Palautetaan asia valmisteltavaksi siten, että päivitetään investointibudjettia ja kymmenen vuoden investointisuunnitelmaa seuraavasti:
Pyörätiet:
Lisätään määrärahoja:
2014: 0M, 2015: +3M, 2016: +3M, 2017: +2M, 2018: +1M, 2019: + 1M, 2020: +1M ja loput vuodet 0M
Joukkoliikenteen kehittäminen:
Lisätään määrärahoja:
2014: +2M, 2015: +3M, 2016: +1M, loput vuodet 0M
Rahoitus toteutetaan esitetyn liikenneinvestointien raamin puitteissa, eli muita liikenneinvestointeja karsitaan lisäysten rahoittamiseksi.

Viime kokouksen päätöstiedote tässä ja ensi kokouksen (jossa tarkemmin mistä raha otetaan) esityslista tässä.

Tarkoista summista voi keskustella loputtomiin, ja jos olisin kaupunginjohtaja, joukkoliikenteen rivi näyttäisi vielä suuremmalta. Suhteessa neuvottelujen jossain määrin epämääräiseen kirjaukseen, tämä kuitenkin täyttää sen. Laajempi analyysini blogissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En tiedä, onko tässä kysymys liikennerahoista vai muista rahoista, mutta pistetään varmuuden vuoksi jonon jatkoksi:

http://www.hs.fi/kaupunki/Kansan+Uu...+valtuustoryhmän+johtopaikalta/a1382931218346

HS sanoi:
Kansan Uutiset: Silvia Modig erosi valtuustoryhmän johtopaikalta



Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu ja kansanedustaja Silvia Modig on jättänyt paikkansa Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtajana, kertoo Kansan Uutiset.

Lehden mukaan Modig päätti erostaan sen jälkeen, kun valtuustoryhmä oli irtisanoutunut Helsingin budjettisovusta. Modig oli ehdottanut, että ryhmä hyväksyy vuoden 2014 budjettineuvottelun tuloksen, jonka takana seisoivat jo kaikki muut kaupunginhallituksen ryhmät.

Vasemmistoliiton ryhmä päätti äänestyksen jälkeen kuitenkin olla hyväksymättä ehdotusta.

Kansan Uutisten mukaan ryhmän toinen varapuheenjohtaja Veronika Honkasalo ei halunnut kommentoida ryhmän kokousta tai äänestystulosta. Hänen mukaansa asiasta kerrotaan lisää myöhemmin tällä viikolla.
 
Takaisin
Ylös