Vanhat neuvostoliittolaiset suihkumoottorit

Liittynyt
8 Tammikuu 2013
Viestit
42
Miten ihmeessä pystyy saamaan matkustajalentokoneesta yhtä karmean äänen, mitä on esim. Tu-154:ssä tai Jak-42:ssa? Videoista päätellen äänet ovat kuin hävittäjässä. Ei varmaan mikään kovin kiva matkustaa montaa tuntia niissä.

Onkohan niiden lentäminen jo EU-alueella kokonaan kielletty?
 
Silloin tällöin sotateollisuuden suunnalta kuuluu puolustuspuheenvuoroja heidän toiminnastaan, että sotateollisuuden tuotekehityksen tuloksia voidaan hyödyntää myös rauhanomaisissa tuotteissa. Onkohan entisessä Neuvostoliitossa otettu tuo liian kirjaimellisesti ja sotalentokoneisiin suunniteltuja moottoreita on käytetty sellaisenaan myös matkustajalentokoneissa...? :D

Mutta tämän tietolähteen mukaan ainakin Tupolev Tu-154:n käyttö olisi kielletty Euroopan Unionin alueella juuri melutason takia - ellei koneen moottoreita ole vaihdettu hiljaisempiin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-154
Tosin moni lentoyhtiö entiseen "itäblokkiin" ja nykyiseen Euroopan Unioniin kuuluvassa valtiossa lienee luopunut noista lentokoneista jo jokin aika sitten - ja ihan omasta tahdostaan...
 
Silloin tällöin sotateollisuuden suunnalta kuuluu puolustuspuheenvuoroja heidän toiminnastaan, että sotateollisuuden tuotekehityksen tuloksia voidaan hyödyntää myös rauhanomaisissa tuotteissa. Onkohan entisessä Neuvostoliitossa otettu tuo liian kirjaimellisesti ja sotalentokoneisiin suunniteltuja moottoreita on käytetty sellaisenaan myös matkustajalentokoneissa...? :D

Mutta tämän tietolähteen mukaan ainakin Tupolev Tu-154:n käyttö olisi kielletty Euroopan Unionin alueella juuri melutason takia - ellei koneen moottoreita ole vaihdettu hiljaisempiin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-154
Tosin moni lentoyhtiö entiseen "itäblokkiin" ja nykyiseen Euroopan Unioniin kuuluvassa valtiossa lienee luopunut noista lentokoneista jo jokin aika sitten - ja ihan omasta tahdostaan...

MiG-hävittäjien moottoreita on käytetty myös siviilikoneissa. Esimerkiksi Soloviev D30 toimii sekä ylisoonisen MiG-31:n että Tupolev Tu-154M -mallin moottorina, tosin jälkimmäisessä ilman jälkipoltinta ;)

Meluisammat Tu-154A ja B-variantit, kuten myös vanhemmat Iljušin Il-62:t, käyttävät Kuznetsov NK-8 -moottorityyppiä. Juuri näillä äänekkäämmillä malleilla ei saa lentää esimerkiksi Euroopassa. Sitä en tiedä, saako ylilentoja suorittaa. Pian voimaan tulevien äänirajoitusten ansiosta ei voida edes Tu-154M -mallilla lentää Euroopassa... Mallin pitkäikäisyydestä kuitenkin kertoo jotain se, että ensimmäinen kone valmistui 1968, ja viimeisin tilaus on Venäjän puolustusministeriön VIP-kone tammikuulta 2013 :)

https://www.youtube.com/watch?v=HqaXDOVRBJU

Tuossa videossa kuuluu hyvin se ääni, jonka minä miellän neuvostoajan koneisiin :)
 
Nuo neukkuajan suihkarit tosiaan on aivan omaa luokkaansa äänten suhteen, mutta kyllä vanhemmista länsikoneistakin meteliä irtoaa. Minä olen asunut koko ikäni lentokentän lähettyvillä ja pakko todeta melusaasteen tässä 2000-luvun aikana pienentyneen reippaasti uudempien konetyyppien ja ilmeisesti myös vanhempiin koneisiin asennettujen "hushkittien" ansiosta.

Ei se lentomelu koskaan itseäni ole häirinnyt joten kaipa siihen on tottunut, silti kultaiselta 1980-luvulta muistan huomion kiinnittyneen yli lentäneeseen koneeseen kun ohi paineli Aeroflotin kalustoa, silloin juurikin TU-154:ää ja pienempää TU-134:ää. Ne oli todella kovaäänisiä ja ainakin nousussa ääni oli vieläpä erittäin "repivä". En tiedä lentelikö veli venäläiset silloin Vantaalle tuolla mainitulla TU-154M:llä vai vanhemmila versioilla.
Mieleen on jäänyt myös silloin suht.yleiset DC-8 ja Boeing 707, eivät kovin paljon jääneet metelissä CCCP:n kalustolle, jos ollenkaan. DC-8 oli Finnairilla / Kar Airilla käytössä johonkin 1980-luvun puoliväliin asti.
Silloinen Finskin ylpeys DC-10 oli jo paljon hiljaisempi kone, mutta kyllä siitäkin ääntä lähti reilusti enemmän kuin yleisistä pienemmistä DC-9/MD-80-koneista.
Nyt kun vertaa näitä 2000-luvun Airbusseja ja Boeingeja vanhempiin koneisiin, niin voi todeta metelin olevan uudemmissa aivan olematonta.

Lisäksi mieleen on jäänyt ehdottomasti kovaäänisin laite, joka meikäläisen pään yli on lennellyt; B-52 nousutehoilla lentoonlähdön jälkeen. Tämä tapahtui joskus 1990-luvulla rapakon takana. Ylitti jo kipurajan sen meteli. Ja samalla seudulla lenteli myös F-15- ( ja ilmeisesti myös F-16-)-hävittäjiä, eikä mielestäni samanlaiseen infernoon äänten suhteen yltäneet, tosin eivät aivan pään yli matalala tulleetkaan. Tuossa ilmojen dinosauruksessa B-52:ssa on 8 kpl samantyyppisiä moottoreita kuin DC-8:ssa. Kasissahan niitä oli neljä ja ihan riittävästi mölyä irtosi siitäkin.
 
Nuo neukkuajan suihkarit tosiaan on aivan omaa luokkaansa äänten suhteen, mutta kyllä vanhemmista länsikoneistakin meteliä irtoaa. Minä olen asunut koko ikäni lentokentän lähettyvillä ja pakko todeta melusaasteen tässä 2000-luvun aikana pienentyneen reippaasti uudempien konetyyppien ja ilmeisesti myös vanhempiin koneisiin asennettujen "hushkittien" ansiosta.

Ei se lentomelu koskaan itseäni ole häirinnyt joten kaipa siihen on tottunut, silti kultaiselta 1980-luvulta muistan huomion kiinnittyneen yli lentäneeseen koneeseen kun ohi paineli Aeroflotin kalustoa, silloin juurikin TU-154:ää ja pienempää TU-134:ää. Ne oli todella kovaäänisiä ja ainakin nousussa ääni oli vieläpä erittäin "repivä". En tiedä lentelikö veli venäläiset silloin Vantaalle tuolla mainitulla TU-154M:llä vai vanhemmila versioilla.
Mieleen on jäänyt myös silloin suht.yleiset DC-8 ja Boeing 707, eivät kovin paljon jääneet metelissä CCCP:n kalustolle, jos ollenkaan. DC-8 oli Finnairilla / Kar Airilla käytössä johonkin 1980-luvun puoliväliin asti.
Silloinen Finskin ylpeys DC-10 oli jo paljon hiljaisempi kone, mutta kyllä siitäkin ääntä lähti reilusti enemmän kuin yleisistä pienemmistä DC-9/MD-80-koneista.
Nyt kun vertaa näitä 2000-luvun Airbusseja ja Boeingeja vanhempiin koneisiin, niin voi todeta metelin olevan uudemmissa aivan olematonta.

Lisäksi mieleen on jäänyt ehdottomasti kovaäänisin laite, joka meikäläisen pään yli on lennellyt; B-52 nousutehoilla lentoonlähdön jälkeen. Tämä tapahtui joskus 1990-luvulla rapakon takana. Ylitti jo kipurajan sen meteli. Ja samalla seudulla lenteli myös F-15- ( ja ilmeisesti myös F-16-)-hävittäjiä, eikä mielestäni samanlaiseen infernoon äänten suhteen yltäneet, tosin eivät aivan pään yli matalala tulleetkaan. Tuossa ilmojen dinosauruksessa B-52:ssa on 8 kpl samantyyppisiä moottoreita kuin DC-8:ssa. Kasissahan niitä oli neljä ja ihan riittävästi mölyä irtosi siitäkin.
Tu-154M oli varustettu uudemmilla Solovjev D-30KU-suihkuturbiineilla, jotka taisivat olla vanhoja NK-12:sia hijlaaisemmat. Myös tuo amerikanskien vastaava, eli Boieing 727 oli meluisa. Aika paljon on kyllä suihkuturbiinit kehittyneet, viikko sitten kävin kuvaamassa Finskin A320:ta, joka kyllä piti ihan siedettävää ääntä, CMFI CFM56-5S-moottoreilla. Nykyset kuulostaa lentoonlähdössä sirkkelimäisiltä (täydellä teholla). Potkuriturbiinikoneet ovat sitten ihan oma lukunsa, niiden ääni on vieläkin kova pärinä ainakin sisälle.

https://www.youtube.com/watch?v=HqaXDOVRBJU Saa kylmänväreet aikaan tuo video, sen verrann komeaa ääntä pitää tuo kone.
 
Takaisin
Ylös