Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/30

Viestiketju: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7332

    oletus HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    YLE:n uutisen mukaan HKL:ää esitetään jaettavaksi tilaajaorganisaatioon ja tuottajayhtiöön.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7828

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    YLE:n uutisen mukaan HKL:ää esitetään jaettavaksi tilaajaorganisaatioon ja tuottajayhtiöön.
    Siis täh? HSL on nyt jo tilaaja ja HKL tuottaja. Mitä se HKL-tilaaja on ajatellut tilata? Kuulostaa todella kummalliselta. Siinä vasta hallintohimmeli onkin, jos HSL tilaa HKL:ltä joka tilaa HKL:ltä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Siis täh? HSL on nyt jo tilaaja ja HKL tuottaja. Mitä se HKL-tilaaja on ajatellut tilata? Kuulostaa todella kummalliselta. Siinä vasta hallintohimmeli onkin, jos HSL tilaa HKL:ltä joka tilaa HKL:ltä.
    HKL-liikelaitoksen infrapalvelut-yksikkö tilaa jo nykyisin metro- ja raitioratojen sekä ratasähkölaitteiden kunnossapitotehtävät. Näitä palveluja tuottavat mm. HKL-liikelaitoksen raitio- ja metroliikenneyksiköt. HKL:n sisällä on siis jo nykyisin jako tilaajaan ja tuottajaan. Lisäksi näitä palveluita hankitaan HKL-liikelaitoksen ulkopuolelta.
    --
    Lauri Räty

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7828

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Turhan byrokraattista tuokin, mutta siinä on sentään edes analogia HKR:n ja Rakennuspalveluiden kanssa, siellähän on nykyisin sama juttu.

    En silti ymmärrä, miksi HKL-Emon pitäisi jotenkin erikseen tilata liikennepalvelut ratikka- ja metroyksiöiltä, jotka kai sitten olisivat osakeyhtiöitä. Mistä muualta HKL-Emo voisi sitten tilata metroliikennettä? Veolialtako? Juurihan HSL jatkoi yksinoikeussopimuksia. Onko tarkoitus kiertää niitä niin, että HSL kyllä tilaa kaiken HKL:ltä, mutta se ei sitten tilaakaan itseltään vaan jostain muualta? Huhuja on liikkeellä kaikenlaisia, mutta ehkäpä on parempi nyt odottaa, että salaisuuksien verhoa hiukan raotettaisiin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    561

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Turhan byrokraattista tuokin, mutta siinä on sentään edes analogia HKR:n ja Rakennuspalveluiden kanssa, siellähän on nykyisin sama juttu.

    En silti ymmärrä, miksi HKL-Emon pitäisi jotenkin erikseen tilata liikennepalvelut ratikka- ja metroyksiöiltä, jotka kai sitten olisivat osakeyhtiöitä. Mistä muualta HKL-Emo voisi sitten tilata metroliikennettä? Veolialtako? Juurihan HSL jatkoi yksinoikeussopimuksia. Onko tarkoitus kiertää niitä niin, että HSL kyllä tilaa kaiken HKL:ltä, mutta se ei sitten tilaakaan itseltään vaan jostain muualta? Huhuja on liikkeellä kaikenlaisia, mutta ehkäpä on parempi nyt odottaa, että salaisuuksien verhoa hiukan raotettaisiin.
    Tuossa YLE:n uutisessahan puhutaan nimenomaan tilaajaorganisaatiosta. Ei siinä minusta missään vaiheessa suoraan mainita liikenteen tilaamisesta mitään. Ja kuten nimimerkki Lauri Räty totesikin, niin HKL-Infrapalvelut (ex. HKL-Rakennusyksikkö) tilaa jo nyt HKL:n metro- ja raitioliikenneyksiköiltä paljon metro- ja raitioratojen radanpitoon liittyviä töitä. Se mitä oman talon väki ei ehdi tai pysty tekemään, niin tilaataan ulkopuolelta.
    "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
    "Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Onhan se jotenkin naurettavaa, että HKL on itsensä asiakas! Onhan tätä muuallakin (vaikka Itella).
    Mutta tällä tavallahan saadaan uusi hallintotaso, jonka hyväpalkkaisia virkoja on mukava jakaa kavereille.
    Byrokratian paisuttaminen lienee ainut, joka tuottaa uusia (tosin harvoja) työpaikkoja. Mutta maksaa.
    Kun suorittavan portaan yläpuolella on hallinnon, hallinnon, hallinnon, hallinnon hallintoportaat, ei ole ihme, että firman tulosta pitää parantaa vähentämällä nimenomaan suorittavan portaan työpaikkoja.

    Helsingin asioista tosiallisesti päättävät virkamiehet, jotka yleensä eivät taida olla edes helsinkiläisiä, vetävät Helsingin poliittisia "päättäjiä" kuin pässiä narusta.
    Eiväthän nämä mukatodelliset päättäjät ole minkään asian asiantuntijoita.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7828

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Vaikka jonkun yksittäisen vivahteen ehkä ilmaisisinkin eri tavalla, niin kokonaisuutena en voi kuin olla samaa mieltä Albertin kanssa.

    Lisäksi näiden kunnallisten osakeyhtiöiden kohdalla on niin, että kaikki hallinto siirretään pois jotenkuten läpinäkyvästä kunnallispolitiikasta ja inhottavien kuntalaisten silmien alta. Se jos mikä lisää tosiasiallista virkamiesvaltaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7332

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    HKL:n johtokunnan tämän päivän päätöstiedotteessa kerrotaan asiasta enemmän:
    HKL:n hallintomallia pohtinut työryhmä esittää raportissaan HKL:n yhtiöittämistä kokonaisuutena 1.1.2015 alkaen. Myöhemmin toisessa vaiheessa infra ja raideliikenne eriytettäisiin eri osakeyhtiöihin. Toisen vaiheen toteutukseen työryhmä ei esitä aikataulua. Henkilöstön kuulemistilaisuus järjestetään 18.2. ja HKL:n johtokunta antaa asiasta lausunnon kokouksessaan 6.3.

    HKL:n hallintomalliselvitys sisältyy kaupunginvaltuuston strategiaan, johon on kirjattu toimenpiteenä HKL:n operatiivisen toiminnan ja infran toimintamallin valmistelu.

  9. #9
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    661

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    HS:n uutinen yhtiöittämishankkeen veroseuraamuksista. Toimitusjohtajan mukaan hankkeessa otetaan nyt aikalisä.

    Ylijäämäisen ja kilpailumattomassa tilanteessa toimivan HKL:n yhtiöittämisessä ei lähtökohtaisesti tunnu olevan paljoakaan järkeä, mutta oleellinen kysymys on, voiko kunnallinen liikelaitos lain mukaan toimia oman kuntansa ulkopuolella. Länsimetron myötä tämä tulee ajankohtaiseksi.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    624

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Ottamatta kantaa yhtiöittämiseen sen enempää, niin onko tuo arvio 24 milj. € verosta välttämättä oikea?

    HS:n jutussa huomioni kiinnittyy KHO:n tulkintaan: "kaupunkien on maksettava varainsiirtovero, kun ne yhtiöittävät julkisena viranomaisina lakisääteistä toimintaa hoitavia liikelaitoksiaan."

    Mitä lakisääteisiä toimintoja HKL nyt harjoittaa?
    Viimeisin muokkaaja Samppa; 21.02.2014 kello 18:25.

  11. #11
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Ottamatta kantaa yhtiöittämiseen sen enempää, niin onko tuo arvio 24 milj. € verosta välttämättä oikea?
    Eppäillä soppii. Johan pelkkä metrorata tunneleineen ja (VSS)asemineen on miljardin euron arvoinen. Siihen päälle spora- ja metrovarikot, spora- ja metrojunakalusto ja kaikki kumipyörävehkeet.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    624

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Eppäillä soppii. Johan pelkkä metrorata tunneleineen ja (VSS)asemineen on miljardin euron arvoinen. Siihen päälle spora- ja metrovarikot, spora- ja metrojunakalusto ja kaikki kumipyörävehkeet.
    Niin, lainsäätäjän säätämä laki varainsiirtoverosta on kuitenkin oma juttunsa...
    Viimeisin muokkaaja Samppa; 21.02.2014 kello 18:33.

  13. #13
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Niin, lainsäätäjän säätämä laki varainsiirtoverosta on kuitenkin oma juttunsa...
    No neljä prosenttia. Eikös se tee 40 000 000milj€ miljardista?

  14. #14

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    888

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Ottamatta kantaa yhtiöittämiseen sen enempää, niin onko tuo arvio 24 milj. € verosta välttämättä oikea?

    HS:n jutussa huomioni kiinnittyy KHO:n tulkintaan: "kaupunkien on maksettava varainsiirtovero, kun ne yhtiöittävät julkisena viranomaisina lakisääteistä toimintaa hoitavia liikelaitoksiaan."

    Mitä lakisääteisiä toimintoja HKL nyt harjoittaa?
    Varmaan tarkoitus oli ilmaista, että yleensä liikelaitokset harjoittavat lakisääteistä toimintaa. Joukkoliikennettä ei ymmärtääkseni ole pakko järjestää ollenkaan.

  15. #15
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7332

    oletus Vs: HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015

    Jos yhtiöitys on muuten perusteltu, mutta varainsiirtovero tekee siitä kannattamatonta, niin eikö sitten voisi jättää omaisuuden liikelaitoksen nimiin, mutta siirtää kaiken toiminnan liikelaitoksen omistamaan osakeyhtiöön.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. TuKL:n uusien bussien hankinta 2014 - 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 12.08.2014, 18:39
  2. HSL: Liikennöintisuunnitelmaluonnos 2014-2015: Tutustu ja kommentoi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.12.2013, 20:17
  3. Ratikka 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 28.05.2009, 07:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •