Ruotsin hallitus julkisti tänään kansallisen liikennesuunnitelman vuosille 2014 - 2025. Suunnitelmassa liikenneväylien rahoitusta kasvatetaan 20%:lla edellisestä suunnitelmakaudesta. Uusinvestoinneista 70% käytetään rautateihin ja 30% autoteihin. Paikallisliikenteessä valtio osallistuu Tukholman tunnelbanan laajentamiseen ja Skoonen superbussijärjestelmän kehittämiseen. Raitioteihin valtio ei osallistu, mikä lykkää ainakin Malmön raitiotien toteuttamista.
Suunnitelmalla on omat nettisivut: http://www.nationellaplanen.se/
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.04.2014 kello 16:30.
Niin ainakin olin huomaavanani kanssa, mutta koski ilmeisesti vain lähiöissä kulkevaa osaa joka liitetään osaksi Tvärbanaa. Onko tarkoitus kenties että metron sinisen linjan jatkaminen Nackaan korvaa Saltsjöbananin Slussenin-kantakaupoungin raja -osuuden?
Saakohan muten Viking Linen terminaali kaivatun metroaseman? (Vai muuttaako Viikkari pois Värtaniin ennen sitä?)
t. Rainer
Slussenin kanssa odotetaan. Tähän on kaksi syytä, Slussenin uudelleenrakentaminen ja Danvikin silta. Tämän hetkisen tiedon mukaan Slussenin rakentamista saadaan vielä odotella. Vaikka työt pystyttäisiinkin aloittamaan jo nyt kesällä 2014, on rakennusten kestoksi arvioitu ainakin 7 vuotta.
Muistaakseni Danvikin kanssa kaikki on selvää ja sekä auto- että junasillan korjaukset suoritetaan 2016-2018.
Jossain muistan mainitun, että Saltsjöbananin/Tvärbananin tilapäiseksi pääteasemaksi olisi suunniteltu Londonviaduktenia, josta bussit veisivät perille Slussenille. Mutta tästä en muista nähneeni mitään päätöksiä sittemmin.
Nyt Ruotsin hallitus on ehdottanut uutta pakettia, jossa rahoitetaan myös raitioteitä sekä uusia luotijunaratoja, joilla voidaan liikennöidä yli 300 km/h nopeudella. RT Forumin uutinen