Joukkoliikenne on kilpailukykyistä vain sellaisille joilla on oikeat asenteet ja osaavat hyödyntää sitä.
Hyvin suuurelle osalle suomalaisita ja varsinkin Helsingin kehäteiden ulkopuolella asuvista taito hyödyntää on rajallinen tai sitä ei ole ollenkaan tai asenne on joukkoliikennekielteinen.
Autoilu taas on halvempaa kuin koskaan aikaisemmin.
Otetaan esimerkki: Joukkoliikennne on kalliiimpaa kuin autoilu sellaiselle joka matkustaa kertalipulla ja joka ei ole oikeutettu alennuksiin ja joka omistaa normaalin perheauton ja jolla ei ole vahinkohistoriaa ainakaan yli kymmeneltä vuodelta. Siksi myös autolla ajaminen esim Espoosta tai Vantaalta Helsingin keskustaan on halvempaa kuin joukkoliikenteellä kulkeminen jos ei ole matkakorttia johon on ladattu kautta. Ja varsinkin jos on useampi kyydissä niin autoilu on huomattavasti halvempaa kuin näiden kaikkien joukkoliikenneliput. Myös verotus suosii työmatkojen kulkemista autolla, jos asuu HSL-alueen ulkopuolella reilun 30 km matkan päässä työpaikaltaan tulee autolla kulkeminen töihin joka päivä halvemmmaksi kuin bussilla koska HSL-alueen ulkopuolelta kulkeville ei myydä kausilippuja, ja vaihto-oikeutta ei ole, joten verovähennysoikeus julkisten tariffin mukaan on niin iso että se kattaa kaikki auton muuttuvat kulut jos ajaa polttoainepihillä diesel-autolla.
Jos halutaan muutosta ja vähentää ruuhkia Helsingissä on joukkoliikenteen lippujen hintoja alennettava myös kertalipulla matkustavilta tai vaihtoehtoisesti korotettava autoilun hintaa esim tietullein tai muuttamalla verovähennysoikeuksia autolla kulkevilla tai määrättävä muulla tavoin ylimääräisiä autoveroja. Koska ruuhkat aiheuttavat ongelmia vain yhdellä kaupunkiseudulla koko Suomessa niin oikeudenmukaista olisi silloin jos ne maksut koskisivat vain siellä ajamista, eikö niin?
Pelkkä pysäköinnin hinnan korottaminen ei auta koska aina on ilmaisia paikkoja tarjolla joita ahneet autoilijat kyttäävät. Suomalainen on niin pihi että kiertää vaikka 10 kertaa samaa korttelia kunnes löytää ilmaisen paikan. (vrt ihmiset jotka juoksevat tarjousten perässä joissa myydään muoviämpäreitä eurolla). Monet liikkeetkin tarjoavat ilmaisen pysäköinnin jossain hallissa jos ostaa heidän tavaroitaan. Myös Helsingin keskustassa. Ja sitten ne jotka ovat läpikulkumatkalla: Jos olisi ruuhkamaksuja, he voivat aina kiertää Helsingin kehäteitä pitkin ja välttyä maksamasta. Eli kyllä nekin jotka oikaisevat keskustan läpi esim Itä-Helsingistä Espooseen ovat mukana aiheuttamassa ruuhkia, vaikka heidät pitäisi ohjata kiertoteille tai mieluiten julkisiin. Kohta poistuu se syy etteikö voisi julkisia käyttää kun ei ole suoraa yhteyttä
Mutta itse asiaan taas. Kausilippua joukkoliikenteeseen on turha omistaa jos esim käy harvakseltaan Helsingissä, jos tekee esim etätöitä ja tarvitsee tulla työpaikalle vain 1-2 kertaa viikossa. Silloin oman auton käyttö on halvempaa kuin joukkoliikenteen. Myös sellaisen jolla on autoetu työpaikan puolesta ei ole järkeä ostaa kausilippua joukkoliikenteeseen koska autosta joutuu maksamaan joka kuukausi sen verotusarvon edestä ajoi sillä tai ei. Ja sellaisia autoilijoita on Helsingin seudulla paljon.
HSL:n olisi kehitettävä sellainen lipputuote joka sopii etätyötä tekeville, esim sellaisen että lataa tietyn määrän matkustuspäiviä "varastoon" kortille mutta päättää itse milloin niitä päiviä käyttää. Se sopisi mainiosti etätyötä tekeville tai sellaisille jotka kesäisin kulkevat paljon polkupyörällä töihin mutta sadepäivien ja syksyn varalle haluaa pitää matkakortissa päiviä varastossa. Tai sellaisille joilla on vuorotyö että yö- tai myöhaiseen iltavuoron kohdalla julkisilla kulkemine ei ole mahdollista, mutta päivävuoroon tultaessa kyllä.
Kausilipulla joka päivä joukkoliikenteellä kulkevat tavallisesti pakkokäyttäjät eli opiskelijat ja pienipalkkaiset ja ajokortittomat jotka ajattelevat että säästävät kun eivät omista autoa, ja sellaiset joiden joukkoliikennematka normaalisti ei kestä kauemmin kuin autolla kestäisi tai aikaero on niin pieni että sen sietää, tai joukkoliikenematka on miellyttävämpi kuin autoruuhkassa istuminen. Näitä ovat pääasiassa Helsingin kantakaupungissa asuvat tai ne jotka pääsevät jostain lähiöstä suoralla metrolla, junalla tai pikabussilla sinne minne ovat menossa.
Kertaan nyt ne syyt miksi autolla halutaan kulkea mielummin kuin joukkoliikenteellä, myös vaikka on ruuhkaa:
- Joukkoliikenne on omille matkustustarpeille kalliimpaa kuin autoilu
- Joukkoliikentellä kulkeminen on huomattavasti hitaampaa, esim jos yhteys kulkee pidempää reittiä kuin auto ja joutuu vaihtamaan, ja vuoroväli harva ettei sovi omiin tarpeisiin
- Joukkoliikenne on epämukavempaa kuin autolla ajo etenkin jos ainoa tarjolla oleva kohtalaisen nopea yhteys on bussi joka on täpötäynnä ruuhka-aikaan tai kuljettaja ajaa nykivästi ja tie on täynnä kuoppia
- Lietsotaan joukkoliikennevastaisia asenteita jotka uppoavat kansaan kuin kuuma veitsi voihin tyyliin: "se syö vain veronmaksajien rahoja", "vain sosiaalipummit kulkee joukkoliikenteellä", "ei Helsingissä ole mitään ruuhkia oikeisiin suurkapunkeihin verrattuna, varsinkin jos bussit ja raitiovaunut saataisiin pois tukkimasta tietä", "miksi ei voida kehittää yksilöllistä joukkoliikennettä sensijaan että upotetaan miljardeja joihinkin hukkaputkiin keskelle metsää", jne.
Anteeksi vain että en ole mikään tiedemies mutta silti uskallan väittää etteivät amerikkalaiset tutkimukset sovellu ihan sellaisenaan meidän olosuhteisiin: Siellä kun joukkoliienteen osuus matkoista on todella pieni Suomeen tai ainakaan Helsinkiin verattuna, ja toisaalta autoilu siellä on vielä halvempaa kuin täällä. USA:ssa joukkoliikenteen pakkokäyttäjät ovat käytännössä vain ajokortittomat lapset ja vanhukset ja sairaat.Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen
t. Rainer