Kerääkö joku vanhoja HKL:n lippuja

Liittynyt
1 Joulukuu 2009
Viestit
10
Tervehdys,

Minulla on jonkinmoinen lippukokoelma, mutta sitä tehdessä on siunaantunut ylimääräisiäkin lippuja:
- yksi Raitiotie & Omnibusosakeyhtiön pahvilippu 1910-luvulta
- yksi bussi/ratikkalippu todennäköisesti 1930-luvun lopulta
- pari kertalippua ja lisämaksukuittia 1950-luvulta
- vaihdontarkkailulippu 1974
- muutama 10-matkan Almex-lippu 1970-luvulta
- uudempia Almex-lippuja
- kuukausilipun maksuosia 1990-luvulta ja 2000-luvulta
- erikoisuus: viiden kappaleen käyttämätön nippu kuskin myymiä 10-matkan Almex-lippuja 1977

Olen valmis vaihtelemaan noita jonkun muun keräilijän kanssa, jos kiinnostuneita löytyy.
 
Minulla on ollut kauan kirjanmerkkinä S&O Ab:n (R&O Oy suomeksi) piletti ajalta kivi ja kirves. Se on Paragon - Weilin&Göösin painama ja kuuluu Serie C Sarjaan. "Biljetten skall under färden bevaras och på begäran uppvisas", och samma på finska. Sen mitat ovat 5 x 10 cm. Reunoilla on monenlaisia numerosarjoja (ilmeisesti kellonaikoja ym. joiden kohdalle rahastaja on tehnyt reiän pihdeillä). Keskellä on ratikkareittejä: Tö, Dg-Tk, Br-Kp, Sv-Hl, Skl-E, L Jt-Rt, St-Yl, Ag-Ak, Sa-Kt Sk-Kn, Ng-Nk, Kg-Kk,Hs-Hk,Bö-Ks.

Tö lienee Töölö, Br-Kp Brunnsparken-Kaivopuisto, Skl-E Skillnaden-Erottaja, Jt-Rt Järnvägstorget-Rautatientori jne.

Miltähän vuodelta tuo mahtaa olla ja kuinka arvokas se on?
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on saman tapainen lippu, jossa on ylimpänä myös L:saari - D:ö, siis Lauttasaari-Drumsö.
R&O Oy alkoi liikennöidä Lauttasaareen 1937 ja toisaalta yhtiö nimi muuttui HKL:ksi vuonna 1945.
Oletan oman lippuni olevan siis 1930-luvun lopulta.

Koska sinun lipussasi ei vielä ole Lauttasaarta, se lienee 1930-luvun alusta tai 1920-luvun lopusta.
Rahallista arvoa näillä ei kovin paljon ole, ehkä 5-10 euroa.

Reunan numerosarjat lienevät kellonajat (toisessa rivissä tunnit ja toisessa minuutit) ja kuukauden päivät.
Siitä on varmaan pihdeillä rei´itetty se aika ja päivä, kun lippu on ostettu.
 
Itselläni on ehkä Suomen laajin yksityinen matkalippukokoelma (poletit, raitiovaunut, metro, junat).

Pitäisi nähdä ko. lippu, niin voisi sitten päätellä sen painoajankohtaa. Mahdolliset mainokset takana yms.
Vanhoillakaan lipuilla ei ole merkittävää rahallista arvoa, koska niiden keräilijät ovat harvassa. Omat vanhimmat ovat yli satavuotiaita poletteja tai paperisia vaihtolippuja.
 
Koska sinun lipussasi ei vielä ole Lauttasaarta, se lienee 1930-luvun alusta tai 1920-luvun lopusta.
Rahallista arvoa näillä ei kovin paljon ole, ehkä 5-10 euroa.

Reunan numerosarjat lienevät kellonajat (toisessa rivissä tunnit ja toisessa minuutit) ja kuukauden päivät.
Siitä on varmaan pihdeillä rei´itetty se aika ja päivä, kun lippu on ostettu.

Lippu on aivan ehjä ja sileä, ei yhtään reikää. Hintaa sillä näkyy olevan 25 p, ja sarjanumero on 92464. En enää muista, mistä ja milloin olen sen saanut. Luultavasti se on isävainaan jäämistöstä. Hän oli kauan sitten töissä HRO:ssa.
 
"Biljetten skall under färden bevaras och på begäran uppvisas", och samma på finska. Sen mitat ovat 5 x 10 cm. Reunoilla on monenlaisia numerosarjoja (ilmeisesti kellonaikoja ym. joiden kohdalle rahastaja on tehnyt reiän pihdeillä). Keskellä on ratikkareittejä: Tö, Dg-Tk, Br-Kp, Sv-Hl, Skl-E, L Jt-Rt, St-Yl, Ag-Ak, Sa-Kt Sk-Kn, Ng-Nk, Kg-Kk,Hs-Hk,Bö-Ks.

Miltähän vuodelta tuo mahtaa olla ja kuinka arvokas se on?

Koska ensinnäkin lyhenteet ovat ensiksi på svenska ja suomi tulee vasta toisena kielenä, niin ei voi olla 1930-luvun lippu. Oliskohan ollut joskus 1926 kun kielet vaihtoivat paikkaa keskenään?

Toisekseen listasta puuttuu moni 1920-luvun jälkipuoliskon uusi päätepiste. Ag-Ak viittaa ilmeisesti Arkadiagataan, jonne vitonen alkoi kulkea 1.10.1924. Mutta koska lipusta puuttuu lyhenne "D", niin se on ollut käyttökelpoinen vain 15.6.1925 saakka. Seuraavana päivänä kutonen alkoi kulkemaan Diakonissalaitokselle, eli nykyiselle Linjoille.

Täten arvelisin, että lippusi on aika tasan tarkkaan ajokaudelta 1924-25.

Parille muulle lyhenteelle en vielä keksinyt oikeaa paikkaa: L sekä Kg-Kk. Ng-Nk on Nikolajgatan-Nikolainkatu, josta tuli Snellmaninkatu vuonna 1928.
 
Sytyttipä tällä pahvilla hitaasti ;) - "L" on tietenkin Lappviksgatan och samma på finska. Kg-Kk lienee Kajanagatan-Kajaaninkatu ja Hs-Hk on Hermanstad-Hermanni(nkaupunki). Siinä onkin vuosien 1924-25 koko rataverkko purkissa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös