Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

  1. #1

    Liittynyt
    15.02.2006
    Sijainti
    Töölö, Helsinki
    Viestejä
    152

    Post Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    Löysin tällaisen pelin netistä noin kuukausi sitten. Peli on tosin vasta beta 2.1 versiossa, mutta se on silti aivan erinomainen.

    Pelin tavoitteena on suunnitella tietylle kaupungille toimiva joukkoliikenne. Tällä hetkellä pelissä on vasta Köln (Cologne), mutta esim. Pariisi ja Lontoo ovat tulossa.

    Toivottavasti moni teistä liittyy Trafficin foorumeihin, ja kenties saamme vielä jonkun suomalaisen kaupungin mukaan peliin. Lisää tietoa löydätte pelin nettisivuilta:

    http://www.traffic-game.com/
    Viimeisin muokkaaja vko; 22.04.2006 kello 19:03.

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Kyheröinen
    Löysin tällaisen pelin netistä noin kuukausi sitten. Peli on tosin vasta beta 2.1 versiossa, mutta se on silti aivan erinomainen.
    Kovasti keskeneräiseltä vaikutti vielä. Ei ollut kovin viihdyttävä pelattava, kun linjojen vetäminen ja grafiikka olivat niin kömpelöitä. Matkustajilla pitäisi olla jokin logiikkakin. Hauskin liikennepeli on minusta Transport Tycoon Deluxe, mutta se vain alkaa olla jo aika vanha (1995). Sen seuraaja Locomotion ei yllä läheskään samalle tasolle, ehkä grafiikat ovat vähän parempia, mutta ei muuten. Railroad Tycoonit ovat taas jostain syystä puuduttavia hetken jälkeen.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Kyheröinen
    Löysin tällaisen pelin netistä noin kuukausi sitten. Peli on tosin vasta beta 2.1 versiossa, mutta se on silti aivan erinomainen.

    http://www.traffic-game.com/
    Tämähän vaikuttaa hauskalta. Täytyypä katsoa, jos saisi kesäloman ja olisi aikaa leikkiä tällä!

    Oletko itse pelannut jo?

    Antero

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Hauskin liikennepeli on minusta Transport Tycoon Deluxe, mutta se vain alkaa olla jo aika vanha (1995).
    Transport Tycoon Deluxe on hyvin eri tyyppinen peli kuin Traffic, joten en niitä lähtisi liikaa vertailemaan. TTD on kiistämättä hyvin hauska peli, mutta ei varsinaisesti kovin realistinen, vaan täysin omiin sääntöihinsä perustuva.

    Verkosta löytyy muuten OpenTTD, joka toteuttaa TTD:n pelimoottorin ja lisäksi huomattavan määrän (yleensä valinnaisia) parannuksia ja laajennuksia. Suurin parannus on varmasti toimiva verkkopeli. Yhdelle verkkopelille kannattaa tosin varata vähintään 10 tunnin rupeama ja auttaa, jos rinnalla on jokin muu reaaliaikainen keskusteluyhteys, koska pelin oma ei ole paras mahdollinen.

    OpenTTD vaatii toistaiseksi alkuperäisen pelin grafiikat, joten alkuperäisen täytyy olla hankittuna.

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    Verkosta löytyy muuten OpenTTD, joka toteuttaa TTD:n pelimoottorin ja lisäksi huomattavan määrän (yleensä valinnaisia) parannuksia ja laajennuksia. Suurin parannus on varmasti toimiva verkkopeli. Yhdelle verkkopelille kannattaa tosin varata vähintään 10 tunnin rupeama ja auttaa, jos rinnalla on jokin muu reaaliaikainen keskusteluyhteys, koska pelin oma ei ole paras mahdollinen.
    Hyvä, että joku muukin on huomannut tämän. Olen pelannut myös OpenTTD:tä. Se on muuten hauska, mutta matkustajien määränpäiden puuttuminen on rasittavaa. Parhaimman tuloksen saa laittamalla kartan jokaiselle laidalle lentokentän ja lennättämällä matkustajia vain näiden välillä, jos yrittää tehdä realistisen paikallisjunaradan, se menee pääasiassa tappiolle. Junarata menee tappiolle myös, jos laittaa pysäkin johonkin pieneen kaupunkin isojen kaupunkien väliin. VR-logiikkaa siis

  6. #6

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    TTD:lle on olemassa myös pätsi saatavissa osoitteesta http://www.ttdpatch.net/. Tuo pätsi mahdollistaa mm. uusien grafiikoiden käytön. Nyt voi siis pelata myös Japanin, Serbian tai Yhdysvaltojen junilla. Myös raitiovaunut ovat mahdollisia. Keskustelua uusista junista ja bussiesta on TT-foorumilla.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  7. #7
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus Vs: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    Täällähän ei vielä ole ollut mainiota Sim City -henkistä Mobility-peliä ollenkaan:
    http://www.mobility-online.de/ (tarv. englanti oikealla ylhäällä). Siinä on paljon yllättäviäkin elementtejä kuten sähkö- ja vetyautojen kehittäminen, etätyön suosiminen jne. Kaupungin budjettikin on syytä pitää balanssissa, tosin 20000 asukkaan kaupungissa 100 milj. euron "aloitusraha" antaa vähän pelivaraa

    Mobilityn käyttöliittymä on erityisen hyvä ainakin tuohon Traffic-peliin verrattuna: etenkin linjojen uudelleenreititys on varsin helppoa.

    Mobilityllä on kuitenkin koko joukko rajoituksia. Se on hyvin vahvasti kumipyöräsidonnainen: metroa ja pikaratikkaa ei ole, ainoastaan rautatiet. Rautatie on aina kaksiraiteinen ja sen estevaikutus on niin suuri, ettei esim. siltaa radan yli voi rakentaa. Lisäksi rautatien ylläpito ja kalusto maksavat €€€ busseihin verrattuna.

    Tunnelbana -suunnittelu eli uusi iso asuinalue metsään ja toiseen päähän rataa Itäkeskus ja muut tarvittavat palvelut ei myöskään toimi, vaan tieyhteys on pakko rakentaa. Kun tie on sitten tehty, ruuhkat ilmestyvät aika nopeasti eikä viereinen rautatie sittenkään muutu erityisen suosituksi. Hmm... Metroa Mobilityssä ei voi rakentaa (vaikka sitä joskus tekijöiltä pyysinkin ), mutta eipä teitä tai rautateitäkään saa laitettua tunneliin.

    Näyttää vain tuo nykyinen versio olevan sharewarea. 18 eurolla saa sellaisen jossa on tallennusmahdollisuus.

    Olisiko tuo OpenTTD sitten sellainen, jossa pääsee oikeasti rakentelemaan sellaista joukkoliikennettä kuin itse haluaa (esim. tunnelit, joukkoliikenne-etuudet, raide- ja raitioliikenne jne.)?
    Viimeisin muokkaaja JudgeT; 01.05.2006 kello 19:01.
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  8. #8

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JudgeT
    Olisiko tuo OpenTTD sitten sellainen, jossa pääsee oikeasti rakentelemaan sellaista joukkoliikennettä kuin itse haluaa (esim. tunnelit, joukkoliikenne-etuudet, raide- ja raitioliikenne jne.)?
    OpenTTD on eri asia kuin pätsätty TTD. TTDpatch mahdollistaa raitiotiet, OpenTTD ei (vielä?).

    Raitioteitä ja kaupungin sisäistä liikennettä tarvitaan lähinnä kuljetusprosenttien kasvattamiseen. Kerran viikossa kulkeva matkustajajuna (pelissä ajankulku on outoa) aiheuttaa kuljetusprosentin laskemisen. Heikko prosentti ei tuo matkustajia, ja se ainoakin juna saa kulkea tyhjänä. Lyhyttä matkaa kulkeva bussi tai raitiovaunu käy asemalla joka päivä, ja kuljetusprosentti nousee. Tällöin matkustajia tulee asemalle enemmän, ja niitä riittää myös siihen pitkän matkan junaan. Kuljetuksista maksetaan nopeuden ja matkan mukaan, joten pitkää matkaa kulkeva juna tuottaa parhaiten.

    Tunnelit ja sillat peleissä on. Nykyisin voi rakentaa TTDpatchissa rakentaa yksisuuntaisia teitä (moottoritiet ovat siis mahdollisia)! Joukkoliikenne-etuudet on pelissä sisäänrakennettuina.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #9
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus Vs: Traffic - Joukkoliikenteen suunnittelupeli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    OpenTTD on eri asia kuin pätsätty TTD. TTDpatch mahdollistaa raitiotiet, OpenTTD ei (vielä?).
    <lyhensin v&#228;h&#228;n t&#228;st&#228;>
    Tunnelit ja sillat peleiss&#228; on. Nykyisin voi rakentaa TTDpatchissa rakentaa yksisuuntaisia teit&#228; (moottoritiet ovat siis mahdollisia)! Joukkoliikenne-etuudet on peliss&#228; sis&#228;&#228;nrakennettuina.
    T&#228;m&#228;h&#228;n vaikuttaa hienolta, kiitos tiedoista Pit&#228;&#228;p&#228; hankkia jostain ensin TTD ja sitten tuo.

    Muistelen kyll&#228; joskus takavuosina taistelleeni TTD:n kanssa, koska sen k&#228;ytt&#246;liittym&#228; etenkin tielinjausten ja maaston muotojen tasoittelun osalta oli varsin vaikea. Vai puhutaanko me nyt samasta pelist&#228;?
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  10. #10
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Simutrans

    Katsastakaapa myös Simutrans. Siinä on realistinen matkustajien reititys ja vaihtoterminaalit junien ja bussien välillä todella toimivat. Voi luoda esimerkiksi nopean junareitin ja sitä täydentämään pienempien radanvarsitaajamien läpi kulkevan bussireitin ja matkustajat osaavat vaihtaa näiden välillä.

    http://www.kiinteistolehti.fi/images...s/tretalo1.jpg

  11. #11
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus Vs: Simutrans

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Katsastakaapa myös Simutrans. (snap)

    http://www.kiinteistolehti.fi/images...s/tretalo1.jpg
    Tuo taitaa olla Pikilinna, Tammelantorin lähimaastossa kuitenkin Hait varmaan tätä: http://www.simutrans.de/
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  12. #12
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Simutrans

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JudgeT
    Tuo taitaa olla Pikilinna, Tammelantorin lähimaastossa kuitenkin Hait varmaan tätä: http://www.simutrans.de/
    Joo, taisi tulla väärä osoite :P

    Tuo simutrans.de on ollut päivittämättä jo pari vuotta, koska alkuperäinen kehittäjä on hylännyt projektin. Lähdekoodi on kuitenkin jaossa ja projektia on jatkettu paremmilla grafiikoilla:
    http://128.simutrans.com/

Vastaavia viestiketjuja

  1. Joukkoliikenteen turvallisuus
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 30.03.2009, 16:03
  2. Joukkoliikenteen tukeminen
    kirjoittanut teme foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 24.07.2007, 01:05
  3. Joukkoliikenteen turvallisuustutkimukset
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 22:18
  4. Joukkoliikenteen turvallisuus
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 04.04.2006, 23:32
  5. Joukkoliikenteen priorisointi
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 01.08.2005, 12:38

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •