Itse asiassa Pekingin virallinen lyhenne on BJS, vaikka myös tuota PEK -lyhennettä käytetään.
Muita esiintyviä lyhennepareja (virallinen/epävirallinen):
Shanghai: PVG/SHA
Tokio: NRT/TYO (no onhan Tokiossa toki myös se Hanedan kenttäkin...)
Osaka: KIX/OSA
New York: JFK/NYC
Soul: ICN/SEL
Tukholma: ARN/STO
Milano: MXP/MIL
Jakarta: CGK/JKT
Kanada on aivan oma lukunsa noiden lentokenttäkoodien suhteen, tuossa maassa kun kaikki kenttäkoodit tuntuvat järjestään alkavan Y -kirjaimella.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.01.2015 kello 20:25. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
We komen aan in Erps-Kwerps.
Ei se näin mene.
Sekä kaupungeilla että lentokentillä on IATA-koodinsa. Tai siis jos on useita kenttiä, on olemassa kaupunkikoodi (joka sitten voi olla sama kuin päälentokentän kuten Helsingissä HEL). BJS tarkoittaa Beijingin kaupunkialuetta ja PEK on Beijing Capital International -kentän koodi. Vastaavasti Tukholman alueen STO kenttiä ovat Arlanda ARN, Bromma BMA ja Skavsta NYO. Kaupunkikoodi on varsin liberaali: Stockholm-Skavsta sijaitsee Nyköpingin kaupungissa 106 km:n päässä Tukholman keskustasta.
Näillä kaupunkikoodeilla, jotka pitävät sisällään useamman lentoaseman, on merkitystä varsinkin silloin, jos (halpa) lipputyyppi ei salli minkäänlaista open jaw'ta. Open jaw merkitsee, että menopaluulipussa ei lennetäkään XXX-YYY-XXX vaan esim XXX-YYY ja ZZZ-XXX tai jopa double open jaw, jossa eka ja vika lentoasemakaan eivät ole samat. Jos näitä ei lipputyyppi salli, niin kaupunkikoodin sisällä lentoasemavaihdot kuitenkin sallitaan, eli XXX-JFK ja EWR-XXX katsotaan tavalliseksi menopaluulipuksi, ei open jaw'ksi, määränpäänä NYC. Lentolippulogiikka on kyllä korkeampaa tiedettä
IATA-kooditkin kuitenkin joskus muuttuvat. Vanha Hongkongin kenttä suljettiin ja uudesta kentästä tuli silti HKG eli "kenttä muutti". Bangkokin tapauksessakin kenttä muutti, eli uusi on BKK, mutta vanha jäi olemaan ja sai koodin DMK. Siinä mielessä ei kai olisi mahdotonta tehdä Leningradista Pietaria.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Newark = EWR
Mutta joo, niin kuin muissakin viesteissä on tullut esille, niin nuo lentokenttäkoodit ovat välillä melkoista salatiedettä. Myös IATA käyttää ainakin lentorahdin ohjeopuksissaan joskus kaupunkikoodeja ja joskus taasen kenttäkoodeja. Vaikka kyseisessä kaupungissa olisi vain yksi lentoasema, jolla on rahtipalveluja.
Jos esimerkiksi tekee lentorahtikirjaa välille Helsinki-Shanghai, niin HEL-SHA saattaa kelvata reittimerkinnäksi, mutta varmuuden vuoksi kannattaa kuitenkin laittaa HEL-PVG. Muualla maailmassa on olemassa tullilaitoksia, joilla on ilmiömäinen kyky keksiä itselleen tulonlähteitä. "Väärin" täytetty lentorahtikirja saattaa olla yksi keino hankkia lisätienestejä.![]()
We komen aan in Erps-Kwerps.
Tikkurila = HVT
Helsingin päärautatieasema = HEC
Lähdeviitteetön lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ilway_stations