Taksien hinnoittelu

Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Viestit
3,695
Taisi tämä "suurmielenosoitus" jäädä vaikutuksiltaan aika vaisuksi. 100 000 sijaan kaupungille kerääntyi 30 000 ihmistä, taksit seisoivat jonossa tolpilla ilman asiakkaita eikä ruuhkiakaan tullut. Suurelle osalle kansasta vain ylimääräinen vapaa ja kiva pitkä viikonloppu?

Jotenkin en voi olla olematta vahingoniloinen takseille. Jokohan tämä herättäisi nyt taksarit miettimään hintatason järkevyyttä, kun ei edes laaja joukkoliikenteen lakko houkuttele ihmisiä niihin?

Tosin tuskin taitaa olla taksien vika kun aikaisemmissa lakoissa on takseilla kyllä porukkaa riittänyt. Taitaa suurempi syy olla siinä et monilla aloilla ja paikoissa oltiin lakossa. Eihän silloin ole duunareita kenen pitäisi töihinkään päästä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Jokohan tämä herättäisi nyt taksarit miettimään hintatason järkevyyttä, kun ei edes laaja joukkoliikenteen lakko houkuttele ihmisiä niihin?

Onko siinä hintatasossa Suomen verokäytänteillä hirveästi tinkimistä? Yli puolet taksasta taitaa olla veroa, veroluonteisia maksuja ja vakuutusta.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Onko siinä hintatasossa Suomen verokäytänteillä hirveästi tinkimistä? Yli puolet taksasta taitaa olla veroa, veroluonteisia maksuja ja vakuutusta.

Ainakin taksit itse mielellään perustelevat, että mitään ei jää käteen vaikka hinta on asiakkaan näkökulmasta ihan naurettava. En tiedä, millainen on totuus, mutta ei taksikyyti siitä ainakaan edullisemmaksi muutu, että autot ovat alle vuoden vanhoja mersuja. Sillä ei tietenkään taksarien mukaan ole mitään merkitystä hinnan kannalta...

Taitaa suurempi syy olla siinä et monilla aloilla ja paikoissa oltiin lakossa.

Teollisuus kai on ollut lakossa, mutta Helsingissä ei teollisuutta oikein ole. Eiköhän kaikki kynnelle kykenevät pidä "etäpäivän" tänään. Pitkä viikonloppu on kiva juttu. Mutta kyllä täällä tuntuis kaupat, koulut, uimahallit ym. olevan ihan normaalisti auki ja toimistoissakin työskennellään.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Ainakin taksit itse mielellään perustelevat, että mitään ei jää käteen vaikka hinta on asiakkaan näkökulmasta ihan naurettava. En tiedä, millainen on totuus, mutta ei taksikyyti siitä ainakaan edullisemmaksi muutu, että autot ovat alle vuoden vanhoja mersuja. Sillä ei tietenkään taksarien mukaan ole mitään merkitystä hinnan kannalta...

Velipoika ajelee taksia ja joskus on tullut jutelluksi hinnanmuodostuksesta. Suurin kustannusta tuova tekijä on se, että vuoron aikana taksinkuljettaja on varsinaisesti ajamassa matkustajia paikasta toiseen vain 10% - 20% työajastaan. Muu aika menee tyhjänä ajamiseen ja tolpalla odottamiseen. Eikä tilannetta suinkaan auta hajanainen yhdyskuntarakenne, joka aiheuttaa takseille täsmälleen samoja ongelmia kuin joukkoliikenteelle: ajoa lähiöihin tai lähiöistä keskustaan tai kentälle mutta vain harvoin onnistuu asiakkaan saanti myös vastakkaiseen suuntaan. Suurkaupungeissa taksien tehokkuus on jotain aivan toista ja Helsingissäkin se voisi olla samaa luokkaa, jos taksien ei tarvitsisi lähteä Kehä I:n ulkopuolelle lentokenttää lukuunottamatta. Tämä mahdollistaisi myös edullisemmat hinnat.

Toinen ikävä ongelma on hinnoittelu, joka on määritelty täsmälleen samaksi koko maassa ja jonko on siis mahdollistettava taloudellisesti mielekäs toiminta kaikkialla. Erikoisesti hinnassa korostuu aloitusmaksu, mikä kaupungissa voi olla määräävä osa matkan hintaa. Aloitusmaksu on korvaus siitä, että taksi joutuu tulemaan paikalle jostain muualta ja myös palaamaan tyhjänä jonnekin, mistä voi saada uusia asiakkaita. Maalla ja kehyskunnissa tämä on merkittävä osa taksimatkan kustannusta, kaupungissa taas lähin taksi on tilattaessa usein noin kilometrin päässä ja matkanpääkin yleensä ihmisten ilmoilla ellei suorastaan jo rautatieasema, lentokenttä tai vastaava. Jos eri puolilla Suomea hyväksyttäisiin erilaiset taksarakenteet, suurten kaupunkien ydinalueilla voisi ainakin velipojan mielestä aivan kannattavasti tarjota paljon nykyistä edullisempia kyytejä varsinkin lyhyillä muutaman kilometrin matkoilla. Aloitusmaksua ei tarvitsisi välttämättä periä lainkaan, jos kyyti otetaan tolpalta tai lennosta.

Varsinainen iso ongelma, jota ei voi kiertää, on se, että mitä nopeampaa vasteaikaa taksien tilauksille vaaditaan, sitä pienemmän ajan taksit ovat vuoron aikana asiakkaita kuljettamassa. Jos lähiössä oleva taksin tilaaja hyväksyisi sen, että taksi tulee vasta kun se on ensin onnistunut saamaan kyydin toiseen suuntaan, kyydin hinta olisi varmasti edullisempi. Samoin se olisi, jos ajossa olevien taksien määrä rajattaisiin niin, että taksi saisi lähes suoraan kyydin edellisen jälkeen, mikä toisaalta tarkottaisi, että taksia tilatessa odotusaika olisi mitä tahansa. Aivan samoja ongelmia kuin kutsupohjaisessa joukkoliikenteessä! Taas kerran: tiivis ja sekoittunut kaupunkirakenne, jossa on tasainen liikkumistarve joka suuntaan ja joka aikaan, poistaisi paljon näitä ongelmia. Taksien ratkaisu on ollut asettua tässä yhtälössä korkean hinnan mutta nopean vasteen puolelle. Henkilöliikenteen vapautuminen toivottavasti tuo markkinoille myös toisen pään palveluja, joissa tarjoilla on siis edullinen hinta, mutta vaihteleva pitkä odotusaika tai varhainen tilaus etukäteen ja vailla mahdollisuutta saada kyyti juuri haluamaansa aikaan.

Paikalliset taksikartellit osittain auttavat kustannusten pitämiseen kohtuullisina palveluun nähden, sillä taksiyhdistys voi jakaa päivystysvuoroja ja periaatteessa alueitakin niin, että takseja olisi liikenteessä suunnilleen sopiva määrä kysyntään nähden, jolloin hyötyajon suhde tyhjänä ajoon ja odottamiseen nähden on parempi. Hiljaisimpina aikoina tietysti riittävän palvelun takaaminen vaatii ylimiehitystä ja kaikkein vilkkaimpina aikoina taas kaikki taksiautot ovat ajossa joka tapauksessa. Hyöty menee kuluttajille ainakin periaatteessa, sillä LVM määrää taksat ja taksilupien määrän. Tästä syystä taksikartellit olisi hyvä säilyttää isoissa kaupungeissa, vaikka hinnoittelu- ja palveluperiaatteita voisi olla paikallaan tarkistaa. Eli rajata palveluvelvoitetta, joka mahdollistaisi hintojen laskemisen. Nykyisellään taksikartellit ovat vain suojattuja määrittämällä tilauspohjainen henkilöliikenne noin ylimalkaan taksien yksinoikeudeksi. Se tuskin on tarpeen ja kaupunkien henkilöliikenteessä on varmasti tilaa muillekin konsepteille.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Suurin kustannusta tuova tekijä on se, että vuoron aikana taksinkuljettaja on varsinaisesti ajamassa matkustajia paikasta toiseen vain 10% - 20% työajastaan. Muu aika menee tyhjänä ajamiseen ja tolpalla odottamiseen.

Syy-seuraus-suhde voi olla tässä oikeastaan molemminpuolinen. Jos taksit olisivat olennaisesti halvempia, niin odottelua ja tyhjäajoa tulisi paljon vähemmän, kun ihmiset käyttäisivät niitä.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Syy-seuraus-suhde voi olla tässä oikeastaan molemminpuolinen. Jos taksit olisivat olennaisesti halvempia, niin odottelua ja tyhjäajoa tulisi paljon vähemmän, kun ihmiset käyttäisivät niitä.

Ei se valitettavasti mene näin. Tämä on ihan geometriaa. Ajatellaan nyt vaikka, että joku haluaa Matinkylästä keskustaan taksilla ja hintojen pudottamisen jälkeen näitä joitakin on kaksi. Mutta nyt tarvitaankin kaksi taksia, jotka toimivat täsmälleen samalla tehokkuudella kuin aikaisemminkin. Ei tyhjänä ajoa voi vähentää muuten kuin vastaamalla huonommin ihmisten matkustustarpeeseen. Tai sitten paremmalla yhdyskuntarakenteella. Helsingin seudulla paras vastaus olisi varmaankin apinoida hieman Lontoota, jossa mustilla takseilla on rajattu palvelualue, jonka ulkopuolelle näiden ei tarvitse ottaa kyytejä. Eli vaikkapa nyt kutsuplussan palvelualuetta lentokentällä vahvistettuna vastaava oma taksijärjestelmä, jonka hinnat voisivat olla edullisempia. Ja myös taksarakenne täällä kaupunkimaisemmaksi, eli paino aloitusmaksusta kilometrimaksuun.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Syy-seuraus-suhde voi olla tässä oikeastaan molemminpuolinen. Jos taksit olisivat olennaisesti halvempia, niin odottelua ja tyhjäajoa tulisi paljon vähemmän, kun ihmiset käyttäisivät niitä.

Joukkoliikenteen puolella kaukoliikenteessähän on nähty, että hintoja laskemalla onkin saatu käännettyä auringonlaskun ala kukoistavaksi. Minä olen kuitenkin skeptinen sen suhteen, onnistuisiko sama takseissa, kun taksin ideaan ei luonnistu saman taksin kuljettaminen entistä täydempänä. Joukkoliikenteessä matkustajamäärät on saatu nousuun laskemalla hinnat murto-osaan aiemmasta. Takseissa sama ei onnistu, jos hintojen laskun pitäisi perustua paremman käyttöasteen tuomiin säästöihin.

Takseissa taitaa olla aika yleistä, että kuljettaja on provikkapalkalla ja saa n. kolmanneksen kyytiensä maksuista (ilman alv:tä). Jos oletetaan, että kuljettajat ajavat nyt 20% ajastaan ja 80% odottelevat kyytiä, niin 100% ajossa olemalla taksikyydin hinta laskisi reilun neljänneksen, jos kuljettaja tyytyisi silti samoihin ansioihin kuin ennen. Hintajousto ei voi olla niin suuri, että neljänneksen hinnanalennus viisinkertaistaisi kyydit (ja kuten Ville O. Turunen totesikin, niin kyytien viisinkertaistuminen ei silti johtaisi siihen, että kaikki taksit olisivat aina ajossa).
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Joukkoliikenteen puolella kaukoliikenteessähän on nähty, että hintoja laskemalla onkin saatu käännettyä auringonlaskun ala kukoistavaksi. Minä olen kuitenkin skeptinen sen suhteen, onnistuisiko sama takseissa, kun taksin ideaan ei luonnistu saman taksin kuljettaminen entistä täydempänä. Joukkoliikenteessä matkustajamäärät on saatu nousuun laskemalla hinnat murto-osaan aiemmasta. Takseissa sama ei onnistu, jos hintojen laskun pitäisi perustua paremman käyttöasteen tuomiin säästöihin.

Takseissa taitaa olla aika yleistä, että kuljettaja on provikkapalkalla ja saa n. kolmanneksen kyytiensä maksuista (ilman alv:tä). Jos oletetaan, että kuljettajat ajavat nyt 20% ajastaan ja 80% odottelevat kyytiä, niin 100% ajossa olemalla taksikyydin hinta laskisi reilun neljänneksen, jos kuljettaja tyytyisi silti samoihin ansioihin kuin ennen. Hintajousto ei voi olla niin suuri, että neljänneksen hinnanalennus viisinkertaistaisi kyydit (ja kuten Ville O. Turunen totesikin, niin kyytien viisinkertaistuminen ei silti johtaisi siihen, että kaikki taksit olisivat aina ajossa).

Jep kuljettajien palkka perustuu yksin omaan provikkapalkkaan joka lasketaan ALV-0 kassasta josta on myös vähennetty mahdolliset lentokenttälisät.
Kuljettajien palkastasen verran että jos päivän kassa on esim 290 eur niin siitä vähennetään 10% eli alv 29 eur = 261 eur jolloin kuljettajan osuus (35%) on 91,35 Eur ja se jaetaan 8 tunnilla niin tunti ansio on silloin noin 11,41 tosin tuo 8 tuntia on vain vertailu tuntimäärä koska todellinen työaika per työpäivä 8-12 tuntia riippuen päivästä. Päivän kassa saatta vaihdella hiljaisista päivistä jolloin 200 Eur kassa on tiukassa ja sitten on vilkkaita päiviä... Kassan kertyminenon monen eri tekijän summa joista suurimmassa osassa on keikkojen määrä, niiden pituus ja onko n.s. tuuria
Työajasta otetaan esimerkiksi tältä viikolta yksi päivä, työaika oli 8 tuntia 20 min josta mittari oli taksa-asennossa 2 tuntia 16 min. Loput siirtymistä tolpalle tyhjänä ja odottamista siellä. Kilometrejä tuona päivänä tuli 288 km joista taksa päällä 137 km. Kyytejä oli 7 kpl koko päivänä. Työajasta vielä sen verran että takseja koskeen samat työaikalait kuin muitakin.

Taksiluvat perustuvat n.s. liikennealueisiin jotka noudattavat pääsääntöisesti kuntarajoja, mikäli taksi saa keikan oman liikennealueen ulkopuolelle niin hän palaa pääsääntöisesti sinne kyydin jälkeen kuitenkin siten että liikennettä on myöskin jonkin verran toisinpäin esim sovitut kyydit. Alueilla jossa on monen alueen (Taksiyhdistykset) yhteenliittymiä (esim Lähitaksi) pääkaupunkiseudulla niin on saatettu sopia erillisistä yhteislikenneperiatteista jolloin naapurikuntien autot ajavat ristiin keikkoja kuitenkin siten että oman kunnan auto hoitaan ensisijaisesti oman liikennealueen.

Allekirjoittanut ajaa tällähetkellä taksia Vantaalla, joten se saatta näkyä tässä kirjoituksessa (pahoittelen sitä)

Ja muistutuksena kaikille Kuljettajilla on vaitiolovelvollisuus siitä mitä matkan aikana kuulee tai näkee.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Ei se valitettavasti mene näin. Tämä on ihan geometriaa. Ajatellaan nyt vaikka, että joku haluaa Matinkylästä keskustaan taksilla ja hintojen pudottamisen jälkeen näitä joitakin on kaksi. Mutta nyt tarvitaankin kaksi taksia, jotka toimivat täsmälleen samalla tehokkuudella kuin aikaisemminkin. Ei tyhjänä ajoa voi vähentää muuten kuin vastaamalla huonommin ihmisten matkustustarpeeseen.

Takseissa taitaa olla aika yleistä, että kuljettaja on provikkapalkalla ja saa n. kolmanneksen kyytiensä maksuista (ilman alv:tä). Jos oletetaan, että kuljettajat ajavat nyt 20% ajastaan ja 80% odottelevat kyytiä, niin 100% ajossa olemalla taksikyydin hinta laskisi reilun neljänneksen, jos kuljettaja tyytyisi silti samoihin ansioihin kuin ennen.

Työajasta otetaan esimerkiksi tältä viikolta yksi päivä, työaika oli 8 tuntia 20 min josta mittari oli taksa-asennossa 2 tuntia 16 min. Loput siirtymistä tolpalle tyhjänä ja odottamista siellä.

Voisiko tästä nyt kuitenkin vetää sen johtopäätöksen, että jos ne taksit olisivat olennaisesti halvempia, ne olisivat matkustajapalvelussa enemmän kuin Resiinan esimerkin mukaisen 25 %, mutta kulut eivät siitä juuri nousisi.

Se 100 % ajossa oleminen on tietysti epärealistista, ja toisaalta 25 % alennus hinnassa ei edelleenkään tekisi taksilla ajelemisesta kovin edullista. Jos kyyti nyt maksaa 40 € ja sitten 30 €, niin ei se taida paljon auttaa. Jos se 40 € kyytihinta tippuisi puoleen ja naurettavan korkea aloitustaksa kolmannekseen, niin kyllä se matkustajamääriä lisäisi. Kuinka paljon edullisemmaksi taksikyyti tulisi, jos sen alle yksivuotiaan Mersun sijaan ajettaisiin Toyotalla viisi vuotta?

Ymmärrän Villen ajatuksen siitä, että kyydit ovat yhdensuuntaisia ja takaisin palataan tyhjänä. Se on tietysti aivan typerää – paikka norminpoistotalkoille. Mutta vielä kummallisempaa on se, että keräännytään tolpille tyhjänpantiksi. Ilmeisesti takseja on liikaa, ainakin hintaan nähden.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

http://taksissa.vuodatus.net/lue/2008/07/mista-taksa-muodostuu

Tuossa vähän tietoa taksan muodostuksesta. Jotkuthan ajaa urheasti vanhemmallakin autolla, mutta esim. huoltokustannusten osalta pätee sama totuus kuin siviiliautoihin, että jos on paljon ajettu niin jossain vaiheessa on vain viisaampi vaihtaa uuteen.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Toinen ikävä ongelma on hinnoittelu, joka on määritelty täsmälleen samaksi koko maassa ja jonko on siis mahdollistettava taloudellisesti mielekäs toiminta kaikkialla.

Taksa mitä yleisesti käytetään perustuu Valtioneuvoston asetukseen enimmäishinnoista. Edullisimmilla taksoilla olisi jo nyt mahdollista ajaa, mikäli halua olisi. Käytännössä paikalliset taksiyhdistykset käsitykseni mukaan (ainakin 90-luvulla jolloin ajoin taksia) edellyttävät maksimitaksan käyttöä, jotta voi olla mukana tilausjärjestelmässä.

http://www.taksihelsinki.fi/sites/d...us_taksiliikenteen_enimmaishinnoista_2015.pdf

90-luvulla auton kustannus oli reilu 15% Helsinkiläisen taksin kuluista. Kilometrejä tuli vuodessa noin 120000, joten yleisesti käytössä ollut kolmen vuoden vaihtoväli oli jo varsin maksimaalinen. Toki muutama isäntä ajoi jopa yli miljoona ajetuilla Mersuilla.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi


Tuon luettuani huomasinkin karkea puutteen aiemmassa laskelmassani: tietysti myös palkan sivukulut kyytiä kohden laskisivat, jos kuljettaja tyytyisi samaan ansioon kyytien määrän noustessa. Silloin taksa voisi laskea n. kolmanneksen, jos autot olisivat ajossa mittari päällä koko ajan.
 
Taksa mitä yleisesti käytetään perustuu Valtioneuvoston asetukseen enimmäishinnoista. Edullisimmilla taksoilla olisi jo nyt mahdollista ajaa, mikäli halua olisi. Käytännössä paikalliset taksiyhdistykset käsitykseni mukaan (ainakin 90-luvulla jolloin ajoin taksia) edellyttävät maksimitaksan käyttöä, jotta voi olla mukana tilausjärjestelmässä.

Käytettävä mittari- ja tilausjärjestelmä ei myöskään tällä hetkellä oikein mahdollista ajan ja kysynnän mukaan vaihtelevaa hinnoittelua. Olisi luonnollista, että taksimatka maksaisi enemmän kun on paljon kysyntää ja vähemmän matalan kysynnän aikoina. Tekniset edellytykset ovat kyllä olemassa, Uberhän tuohon on pystynyt monilla markkinoilla. Pitkästä taksijonostakin olisi teknisesti mobiilitekniikan avulla hyvin mahdollista valita kuljettaja, joka suostuu ajamaan kysytyn reitin halvimmalla.

Toki samalla sallittua maksimitaksaa voitaisiin myös nostaa, aivan rajaton hinnoittelu johtaa huijausta lähestyviin lieveilmiöihin, mutta nykyisen maksimitaksan voisi kyllä hyvin kolmin- tai nelinkertaistaa. Jos yöllä puoli neljältä tulee ravintolasta, miksi ei usein saa taksia, vaikka on rahaa ja halua maksaa enemmänkin? Ihan vastaavasti kuin hiljaisen kysynnän aikana hinnat laskisivat, korkean kysynnän aikana hinnat voisivat hyvin joustaa ylöspäin. Taksin tarvitsija sitten päättäisi, onko tämänhetkinen hinta sopiva vai kannattaako odotella. Samoin jos taksille olisi palava tarve, seuraavan vapaan taksin saisi tilattua käytännössä heti maksamalla enemmän kuin muut.

Nyt vaan taksikartellilla ei ole intressiä tehdä kilpailua edistäviä muutoksia teknisiin järjestelmiin. Toinen taksiliikenteen ongelma on lupien säätely, on aivan käsittämätöntä, ettei kuka vaan alan perusvaatimukset täyttävä henkilö saa ajaa omaa taksia milloin ja missä vaan Suomen alueella. Navigaattorit on keksitty, joten paikallistuntemuskaan ei ole välttämätöntä, vaikka toki suotavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Tuossa vähän tietoa taksan muodostuksesta.

En mä nyt sanoisi tuota tiedoksi, vaan tyypilliseksi taksarin näkökulmaksi asiaan. Laskelmaa ei myöskään ole juuri avattu, joten en ihan suoralta kädeltä ole valmis uskomaan, että se on laskettu oikein ja että alkutiedot pitävät paikkansa. Voi olla, että joku muu laskisi aivan erinäköisen lopputuloksen omasta näkökulmastaan.

Tuolla pistää kuitenkin silmään meikäläinen renki-isäntä-systeemi. Jos lähdetään siitä oletuksesta, että se auto ei tosiaan maksa mitään, niin hinnasta saataisiin viidennes pois siten, että kukin kuski työllistäisi itsensä ja omistaisi oman autonsa, ajelisi kun mieli tekee. Kun kerran se auto on lähes ilmainen, niin sen seisottamisestahan ei sitten kerry kuluja.

---

Mitä mahtaisi tapahtua, jos esimerkiksi Helsingissä tehtäisiin kokeilu, jossa kuka tahansa saisi omalla autollaan harjoittaa taksitoimintaa seuraavin edellytyksin:
– saat ajaa milloin huvittaa ja minne vaan asiakas tahtoo, mutta lähtöpaikka on Helsingissä
– ajat millä huvittaa
– saat pyytää enintään 50 % nykyisistä hinnoista
– maksat kaikki verot ja vakuutukset normaalisti

Lähtisikö kukaan ajamaan? Lähtisikö riittävän moni? Lisääntyisivätkö asiakkaat reippaasti?

Joku varmaan vastaa tähän, että laatu tippuisi hirvittävästi, kun ei olisi koulutettuja kuskeja. Minä vastaan siihen, että taksikuskien laatu on nykypäivänä jo valmiiksi hirvittävän huono. Liian usein kuskilla ei ole toimivaa yhteistä kieltä asiakkaan kanssa eikä perille löytäminen onnistu, kun kaupunkia ei tunneta eikä osoitetta osata kirjoittaa navigaattoriinkaan. Ja tuolla kaupungilla, kun joku törttöilee oikein pahasti liikenteessä, niin taksihan se useimmiten on. Ne ajat, jolloin taksikuskit olivat keskimäärin hyvin ammattitaitoisia, ovat taakse jäänyttä elämää.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Joku varmaan vastaa tähän, että laatu tippuisi hirvittävästi, kun ei olisi koulutettuja kuskeja. Minä vastaan siihen, että taksikuskien laatu on nykypäivänä jo valmiiksi hirvittävän huono. Liian usein kuskilla ei ole toimivaa yhteistä kieltä asiakkaan kanssa eikä perille löytäminen onnistu, kun kaupunkia ei tunneta eikä osoitetta osata kirjoittaa navigaattoriinkaan. Ja tuolla kaupungilla, kun joku törttöilee oikein pahasti liikenteessä, niin taksihan se useimmiten on. Ne ajat, jolloin taksikuskit olivat keskimäärin hyvin ammattitaitoisia, ovat taakse jäänyttä elämää.
Itse käytän taksia aika harvoin. Jos kohdalle on osunut tasaisesti ja nopeusrajoituksia noudattava kuljettaja, olen matkan päätteeksi antanut myönteistä palautetta tästä. Eräs kuljettaja totesi tähän aika osuvasti, että jos hän on osunut kaahaavan virkaveljensä kyytiin, niin hän on muistuttanut taksien ja lentokoneiden eroista. ;)

Etenkin Tuusulanväylällä näkee aika usein taksinkuljettajia, joilla on raskas kaasujalka myös "banaanin" ollessa valaistu. Onko sitten lentoasemalla niin kova pula takseista, että sinne on ajettava aikaa tuhlaamatta?
 
Takaisin
Ylös