Taksien hinnoittelu

Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

En mä nyt sanoisi tuota tiedoksi, vaan tyypilliseksi taksarin näkökulmaksi asiaan.

Väittäisin, että luvut ovat oikealla pallokentällä. Tästähän on turha lässyttää ylipäänsä, koska uber tai vastaava tulee ja ratkaisee asian, mutta luvuista näkee myös, että markkinataloutta ja säätelyä yhdistelemällä saadaan tässäkin tapauksessa huonoin lopputulos. Jos taksoja halutaan alas, pitäisi mennä joko ilman säätelyä tai full socialism. Jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi yhdistää tuotantoväline ja työvoima: taksia saisivat ajaa vain omistajat, autolla saisi olla vain tietty määrä omistajia ja jokaisen kuskin olisi omistettava autosta vähimmäisosuus. Isännän osuus ja mersulisä ovat annettujen lukujen perusteella neljännes taksasta. Se ei ole mitenkään kohtuuttoman paljoa, mutta vapaassa kilpailussa se olisi väistämättä vähemmän ja myös sosialistisessa ratkaisussa olisi mahdollisuus tiputtaa hintaa. Mutta koska Suomi, niin vähemmän yllättävästi on löydetty huonoin ratkaisu.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Kuinka paljon edullisemmaksi taksikyyti tulisi, jos sen alle yksivuotiaan Mersun sijaan ajettaisiin Toyotalla viisi vuotta?

Vaihdoin tuossa juuri pari viikkoa sitten autoa, "uusi" autoni on huhtikuussa 2013 käyttöönotettu vanha Vantaan taksi. Taksikäyttö oli lopetettu muistaakseni kesäkuussa. Mittarissa ostohetkellä 210tkm.

Vaihdossa lähtenyt auto oli sekin aloittanut taksina ja ex-taxeja on ollut useampiakin. Eräs tuli hankittua 3v vanhana 300tkm ajettuna. Käytännössä nykyautoissa alkaa noilla kilometreillä mitä takseissa tulee parin-kolmen vuoden aikana tulla eteen sellaisten kuluvien osien vaihtoa, ettei se ole välttämättä kannattavaa jos auton pitäisi olla ajossa. Yksityiselle on se ja sama vaihtaa yksi koiranluu silloin ja toinen tällöin (tai vain ajella kolisevalla autolla katsastushetkeen asti) mutta ammattiajossa se ei oikein ole vaihtoehto.

Muutenkin ammattikäyttöön automerkkiä valitessa pitää ottaa huomioon huoltopalveluitten toimivuus. Kun ex-Mersustani katkesi etukardaani, auto oli noudettavissa korjattuna alle 24h tapahtuneesta vaikka varaosa lennätettiin Saksasta. Volkkarilla taas auto voi olla saamassa valohoitoa parikin päivää ennen kuin vikaa ehditään edes vilkaista.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Kummasti kuitenkin ulkomailla kelpaa taksiksi halvempikin auto. Onkohan ne taas ne suomalaiset erikoisolosuhteet, jotka pakottavat täällä ajamaan tuliterällä ja markkinoiden kalleimmalla? Luulisi noiden yleismaailmallisten selitysten huolloista, luotettavuudesta ja suurista kilometrimääristä pätevän Suomen ulkopuolellakin.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Luulisi noiden yleismaailmallisten selitysten huolloista, luotettavuudesta ja suurista kilometrimääristä pätevän Suomen ulkopuolellakin.

Ei ne päde samalla tavalla alhaisten työvoimakustannusten maissa. Monissa maissa kannattaa ajaa sellaisilla ratikoillakin, mitkä vaativat jatkuvaa kunnossapitoa ja rikkovat rataakin, koska korjaustyövoima on halpaa. Suomessa ei ole.
 
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Kummasti kuitenkin ulkomailla kelpaa taksiksi halvempikin auto. Onkohan ne taas ne suomalaiset erikoisolosuhteet, jotka pakottavat täällä ajamaan tuliterällä ja markkinoiden kalleimmalla? Luulisi noiden yleismaailmallisten selitysten huolloista, luotettavuudesta ja suurista kilometrimääristä pätevän Suomen ulkopuolellakin.

Taksit myös saavat verohelpotusta autoverosta, joten taksiyrittäjälle taksiauto ei ole samalla tavalla kallis. Kalliiksi käy myös taksivarustelu, joka pitää olla joka tapauksessa oli auto kallis tai halpa. Jos normeja halutaan purkaa, niin tuosta voisi aloittaa aivan ensimmäisenä, sillä nykyään tavallisella halvalla tabletilla onnistuu kaikkien tarvittavien sovellusten pyörittäminen. Ainakin sen Über on todistanut.
 
Taksiksi varmasti kelpaisi halvempikin auto jos ne muut asiat olisivat vertailukelpoisia kalliimpien merkkien kanssa. Sitä järjestäessä tosin taitaisi halvemmankin auton hinta asettua Suomessa sellaiselle tasolle, ettei halvempikaan auto olisi enää niin paljon halvempi kun alkujaan ajattelee.
Verohelpotus on ei-invatakseille nykyään max. 4800€ joka on n. 10% halvimman E-dieselmersun verollisesta listahinnasta. Vanhan lain aikaan 9600€, joka kuittasi tuossa hintaluokassa verot liki kokonaan.
 
Joku Lada oli taksiajossa ainakin myöhemmin 90-luvulla, mutta silloin jo sattui tolpalla, että asiakas ei mennyt avatusta etuovesta sisään,
vaan valitsi jonossa toisena olleen Mersun. Ja tuo Lada oli usein tolpalla, koska siinä ei ollut (ainakaan aluksi) datalaitteita.

Aina ei auta hienompi autokaan. Muistan ikuisesti erään eläkeläispariskunnan ilmeet, kun paikalle kurvasi heidän tilaamansa taksi, jossa oli
kyljissä erään lelukaupan mainokset. Nousivat kuitenkin kyytiin hetken keskenänsä neuvoteltuaan.

Viime viikolla näin liikenteessä Smart-merkkisen taksin. Onkohan se ihan vakituisessa ajossa Helsingissä?
 
Taksiksi varmasti kelpaisi halvempikin auto jos ne muut asiat olisivat vertailukelpoisia kalliimpien merkkien kanssa. Sitä järjestäessä tosin taitaisi halvemmankin auton hinta asettua Suomessa sellaiselle tasolle, ettei halvempikaan auto olisi enää niin paljon halvempi kun alkujaan ajattelee.
Verohelpotus on ei-invatakseille nykyään max. 4800€ joka on n. 10% halvimman E-dieselmersun verollisesta listahinnasta. Vanhan lain aikaan 9600€, joka kuittasi tuossa hintaluokassa verot liki kokonaan.

Peruslähtökohtahan on, että hankintahinta on merkityksetön paitsi jos veroetua ollaan leikkaamassa, jolloin se on erityisen merkityksellinen...

Mutta lasketaanpa. Jos vaikka autolla ajetaan 300000 km ja sen arvon alenema on 45000, arvon alenema on 15 sentti per kilometri. Jos halvemman vehkeen arvon alenema olisi vaikkapa 30000, tämä olisi 10 senttiä per km. Ero on siis 5 sentti per km. Jos vaikka 50% olisi muita hintasidonnaisia kulueriä, ero olisi 7, 5 senttiä eli muutama prosentti kilometritaksasta.

Johtopäätökset: 1) Hankintahinnalla ei suurta merkitystä, jos kohtuudessa pysytään. 2) Hankintavähennys on jokseenkin tarpeeton.
 
Mitä on aiemmin lukenut oman alan yrittäjien purkauksia, ovat ne olleet täyttä huijausta, oman bisneksen kasvattamista, joten hiukan suhtaudun tämänkin alan purkauksiinkin varauksella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Joukkoliikenne ei kulje perjantaina 18.9. mielenilmauksen vuoksi

Velipoika ajelee taksia ja joskus on tullut jutelluksi hinnanmuodostuksesta. Suurin kustannusta tuova tekijä on se, että vuoron aikana taksinkuljettaja on varsinaisesti ajamassa matkustajia paikasta toiseen vain 10% - 20% työajastaan. Muu aika menee tyhjänä ajamiseen ja tolpalla odottamiseen.
Tuota noin 15% käyttöastetta (kuulostaa ihan totuudenmukaiselta) on mahdollista kasvattaa monellakin tapaa, ja niitä onkin tässä jo ollut. Ei voi selitellä millään geometrialla, miksei nostovaraa ole ja on vain ihan pakko pyöritellä peukaloita 85% ajasta. Johan Uber ajaa selkeästi korkeammalla käyttöasteella, tosin tarkkaa lukua en ole löytänyt. Jos joku tietää niin kertokoon, itse mutuilisin että se on 30% luokkaa.

Eli kun kassaan ropisee 2 kertaa enemmän kyytejä tunnissa, kyydit voidaan tarjota nykyiseen nähden -50% hintaan. Lopputulos on kassan kannalta sama. Kilometrejäkään ei kerry sen enempää, ei vaan yksinkertaisesti suostuta ajamaan tyhjänä puolia kilometreistä esim. Lentoasemalta tai Espoosta Helsinkiin, vaan ajetaan koko ajan poka päällä kun ollaan liikkeellä. Tämä siis kauniissa teoriassa, mutta eihän se vaadi 100% tai edes 50% käyttöastetta, vaan vain 30% mikäli tällä hetkellä se on tuo 15%. Varmaan päästäisiin 40% tasollekin, mikäli tarjottaisiin liian vähän autoja. Ja mikäli hinnoista ei millään puolta saada pois, niin edes -25% olisi selkeä parannus terveempään suuntaan, vaikka täällä sitä kerettiinkiin jo vähättelemään. En kuitenkaan näe, että pitäisi erikseen tehdä Lontoon tapaan joku keskusta-taksi, koska sen toiminta-alue olisi toivottoman pieni, jos se suostuisi ajamaan vain tiheässä korttelikaupungissa. Kehä 1:kin on veteen piirretty viiva, jonka ulkopuolelle jää paljon asiakkaita paikoista kuten Malmi, Tikkurila, Lentoasema, Myyrmäki-Martinlaakso, Leppävaara, Tapiola... jäljelle ei jääkään juuri paljoakaan. Ja onhan haja-asutuksessa sekin puoli, että matkat ovat pitkiä ja näinollen rahakkaita.

Listaan vielä toimenpiteitä käyttöasteen tuplaamiseksi. Ideat on pääosin ihan kopioitu Uberilta ja näiltä keskustelupalstoilta.

  1. Ei joustamattomia työvuoroja. Jos kysyntä on heikkoa, ei ajeta. Kuskit saisivat joustaa kysyntää vastaan oman jaksamisensa mukaan
  2. Ei suostuta ajamaan kaupunkien väliä tyhjänä. Paluukyydin saa aina ottaa vastaan, myös oman alueensa ulkopuolelta. Tai vaikka monta lyhyempää kyytiä, kunhan matka(t) on suuntautuvat ilmansuunnan kannalta kohti omaa aluetta. Jonkinlaiset reviirit on ehkä kuitenkin hyvä olla, jotta autoja on joka paikassa tarjolla sopivasti
  3. Jos on mahdollista saada asiakas ajamatta tyhjänä tolpalle, se otetaan. Sovelluksia kehitetään siihen suuntaan, että asiakas saa aina lähimmän auton, ja voi varata auton joka on vasta tulossa alueelle toinen poka kyydissään
  4. Taksilupien määrää ei säännöstellä, jotkin minimikriteerit toki pidetään. Autoja ei tule loputtomasti lisää, vaan kysyntä ja tarjonta pääsevät aidosti kohtaamaan. Tuskin kukaan rupeaa hyväntekeväisyysajoja järjestämään. Mahdollistetaan oman firman kasvu ja kehitys ilman turhia rajoja.
  5. Dynaaminen hinnoittelu, kuitenkin niin että maksimitaksat säilyvät (voivat olla vaikka sen 2x nykyistä korkeammalla)
  6. Taksiauton ostotilanteessa veroetu pois, säästyneillä varoilla kustannetaan tarvittava taksilaitteisto kaikkiin luvan saaneihin takseihin veloituksetta (ehkäpä ilman veroetuja Mersujen ostomäärä vähenee ja autokaupat ja valmistajat joutuvat tinkimään katteistaan)
  7. Sähkötaksien yleistyessä (olisi mielenkiintoista kuulla esim. Tesla-taksin kulurakenne suoraan omistajalta) taksitolpille pitäisi saada latauspiste. Ei ole järkeä ensin odottaa tuntia pisteessä A lataamassa autoa ja sitten pisteessä B, eli taksitolpalla, jonottamassa pokaa. Eli pitäisi saada yhdistettyä tyhjänä tolpalla olo ja sähköauton lataus. Yksi vaihtoehto olisi langaton latausalusta (taksijonon alla).
  8. Taksa lähtisi rullaamaan heti tilauksesta eteenpäin, tosin vain km- ei aikaperusteisesti. Siis asiakas maksaisi myös taksin tulemisesta lähtöpisteeseen lyhyimmän reitin mukaan (valitsi taksi sitten minkä reitin hyvänsä), toki itse hinnasto olisi vastaavasti kilpailun myötä edullisempi. Näin kaikki ajokilometrit ja asiakkaan käyttämä ajoaika (km-perustaisuudella varmistettaisiin, ettei kuski yritä tulla hitainta reittiä) veloitettaisiin ja tehokkuus olisi maksimissaan siinä missä kuriiriyrityksetkin tekevät jo näin. Kuten sanottua, ei kuorma-autoyritys ajele 100 kilometriä ilmaiseksi terminaaliin saadakseen ehkä sieltä 2 tunnin odottelun jälkeen jotain pikku keikkaa. Hintatietoiset asiakkaat taasen kävelisivät tolpalle.
  9. Palvelua kehitetään aidosti paremmaksi koko ajan. Mobiilisovellus, ilmainen puhelinnumero, PC/tablet-ohjelma, räätälöidyt paketit, etukortit, sarjaliput, tarjoukset..
 
Taidan saada ajatuksilleni tukea ihan ammattilaiseltakin: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/182...n-jarjettomiin-taksihintoihin-kaikki-kilpailu

Kajon on varmaan kaikille tuttu nimi taksiauton kyljessä. Kajonin tj Kujala toteaa linkkaamani uutisessa, että "Suomessa taksilla ajaminen alkaa olla järjettömän kallista".

Kajonin toiminnassa on on paljonkin ns. "hämäriä" asioita. Kajon mm. palkkaa lähes kielitaidottomia maahanmuuttajia kuljettajiksi ajamaan aivan naurettavalla palkalla, jolla ei kukaan tulisi toimeen. Lisäksi Kajonin takseja näkee usein saalistavan asiakkaita auton kotipaikkakunnan ulkopuolella, jolloin autolle annettu taksilupa ei välttämättä palevelekaan aluetta itseään.

Edit. http://kajon.fi/fi/kielitaitovaatimukset-maahanmuuttajien-tyollistymisen-haaste/ luuleeko joku, että Kajon hyvää hyvyyttään haluaa työllistää turvapaikanhakijoita? Ei todellakaan, firma haluaa maahanmuuttajan työllistämistuet sekä kuljettajan joka ei omista oikeuksistaan tiedä välttämättä mitään ja jolle voi maksaa naurettavan pientä palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Mikäli asiakkaalla on kuljetukseen liittyen jotain erityistä huomioitavaa, jonka haluaa tuoda suullisesti esiin, voi nykypäivänä turvautua tietoteknisiin ratkaisuihin, kuten matkapuhelinsovelluksiin, joissa on kielenkääntämistä koskeva ohjelma, tai soittamalla esimiehelleen tai työnantajalleen, josta voisi myös saada käännösapua, toteaa Kujala ja jatkaa"

Kujala on oikeasti sitä mieltä että asiakkaalla pitää olla älypuhelin mukana taksimatkalla jotta kuljettaja ja asiakas saadaan ymmärtämään toisiaan?
 
Kajonin tj Kujala toteaa linkkaamani uutisessa, että "Suomessa taksilla ajaminen alkaa olla järjettömän kallista".

Kujala toteaa myös: "taksien ei kannata laskea hintojaan. Tämä taas johtuu siitä, että hintojen lasku ei merkitse lisää kyytejä, koska lisäkyytien saaminen edellyttäisi lisää autoja" ja "Jos alan toimijoilla olisi mahdollisuus rakentaa kapasiteettia, se johtaisi siihen, että otettaisiin etunojaa, luotettaisiin omiin kykyihin, hankittaisiin kapasiteettia, mainostettaisiin, käytettäisiin hintaa aseena, tehtäisiin erikoistarjouksia, räätälöitäisiin palveluita ja pyrittäisiin siihen, että asiakkaat löytäisivät tämän toimijan ja käyttöaste paranisi."

Kajon on yrityksenä sen verran iso toimija, että luulisi näitä keinoja jo kokeiltavan. Erityisesti hintakilpailuun olisi mahdollisuus ryhtyä esim. koulukyytien välissä. Kärsijöinä olisi silloin yksittäiset taksiautoilijat, jotka ovat yhteisen taksikeskuksen varassa. Pääkaupunkiseudulta löytyy monta yritystä, joilla on omat tilausnumerot ja joilla sen myötä olisi mahdollisuus yksin tai yhdessä kampanjoida hiljaisen ajan hinnoilla ja parantaa käyttöastetta.

Kuljettajien provisiopalkkaus voikin olla yksi syy miksi ajoja ei hankita agressiivisemmin. Juoksevat kulut jäävät aika pieneksi silloin kun auto ei liiku. Jos kuljettaja olisi tuntipalkalla, motivaatio ajojen hankkimiseen olisi yrityksellä huomattavasti suurempi.

Taksilupapulaa paikataankin usein joukkoliikenneautoilla, joukkoliikenneautoilla ei kuitenkaan saisi kul Vastaavasti taksikäytössä olevia henkilöautoja käytetään tilausajoissa ja näin kapasiteettia on vähemmän ajossa taksiliikenteessä. Henkilöliikennelupien uudistaminen voisi jo johtaa parempaan kalustomäärään alalla. Yhtenä esimerkkinä joukkoliikenneautojen salliminen tolppa-ajossa kiireaikoina esim. pikkujoulukausi ja henkilöautojen käyttömahdollisuus tilausajoissa muuten kuin taksiluvalla.
 
Takaisin
Ylös