Taksien hinnoittelu

NYMag.com Intelligencer: Uber Is Headed for a Crash

By steamrolling local taxi operations in cities all over the world and cultivating cheerleaders in the business press and among Silicon Valley libertarians, Uber has managed to create an image of inevitability and invincibility. But the company just posted another quarter of jaw-dropping losses — this time over $1 billion, after $4.5 billion of losses in 2017. How much is hype and how much is real?

The notion that Uber, the most highly valued private company in the world, is a textbook “bezzle” — John Kenneth Galbraith’s coinage for an investment swindle where the losses have yet to be recognized — is likely to come as a surprise to its many satisfied customers. But as we’ll explain, relying on the extensive work of transportation expert Hubert Horan, Uber’s investors have been buying your satisfaction in the form of massive subsidies of services. What has made Uber a good deal for users makes it a lousy investment proposition. Uber has kept that recognition at bay via minimal and inconsistent financial disclosures combined with a relentless and so far effective public-relations campaign depicting Uber as following the pattern of digitally based start-ups whose large initial losses transformed into strong profits in a few years.

[...]

Jutussa on aika mielenkiintoista analyysiä siitä, miten Uberilla ei ole skaalautumisetuja toisin kuin monilla nettiteknologiajäteillä. Ts. Facebookin bisnes (mainosten ja niiden kohdentamisen myyminen) toimii sitä paremmin, mitä enemmän sovelluksella on käyttäjiä ja mitä enemmän he kertovat itsestään systeemille. Googlen tapauksessa samoin. Uberin kohdalla näin ei ole, koska fyysisessä, paikallisessa todellisuudessa kysyntä on rajallista ja taksiajossa käyttöastetta rajoittaa ovelta-ovelle reittien luonne (ei matkustajaa paluumatkalle), kuten aina ennenkin. Kyytejä on jollekin määrälle kuskeja, minkä jälkeen kuskien lisääminen aiheuttaa enimmäkseen vain ongelmia. Kyytien ajamisen kulut eivät myöskään pienene Uber-systeemin kasvaessa, koska kustannuksista suurin osa on kuljettajaa, autoa ja polttoainetta, joita verkkosovellus ei muuta miksikään. Se ei ole myöskään parantanut autojen käyttöastetta, eli dataa louhimalla tms. ei ole löytynyt paluureitin matkustajia, eikä itse asiassa edes ruuhkahuippujen tasaaminen hinnoittelulla ole onnistunut. Uber on kyllä vallannut markkinoita kautta maailman, mutta jutun mukaan se on tapahtunut subventoimalla kyytien hintaa, mikä näkyy miljarditappioina.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän tuntuu jonkinsortin kartellilta, niin lähellä pirssihinnat ovat toisiaan. Vertailin nettitiedoista huvikseni Helsingistä löytyvien taksien hintoja esimerkkinä halvimpana aikana 10 km joka oletuksena kestää 17 minuuttia. Fixutaksi 22,85 (oletuksena 5 minuuttia ruuhkapysähtymistä) Lähitaksi 26,65, Taksi Helsinki 27,25 Menevä 27,3 Taksi Espoo, sama hinta Kajonilla 29,95. Muilla kuin Fixutaksilla lasketaan yhteen ajomatka ja ajoon kuluvat minuutit. Fixutaksilla vanhaan malliin ajomatkaan lisääntyy vain ruuhka ja liikennevalopysäykset.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Mitä takseihin tulee nin siellä vallitsee täysi anarkia. Hinnat nousseet, tai sitten pitää olla yhtä sun toista sovellusta tilaamiseen, taksin tuleminen voi kestää pidempään tai sitten ei tule ollenkaan.

Käytätkö kuinka paljon taksia? Uudistuksen jälkeen taksien saatavuus on ainakin Helsingin seudulla parantunut selvästi ja sopivaa tilauspalvelua käyttäen taksit ovat selvästi halvempia varsinkin ruuhka-ajan ulkopuolella. Toki pahimpaan ruuhka-aikaan ja muulloinkin on tarjolla eri hintaisia takseja, kalliimman saa lähes aina, kun taas halvempaa taksia ei aina saa tilattua. Appeissa ei myöskään jää yleensä epäselvyyttä, onko tilaus mennyt läpi eli onko taksi tulossa vai ei.

Taksiliikenteen vapauttaminen on toiminut ihan hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Käytätkö kuinka paljon taksia? Uudistuksen jälkeen taksien saatavuus on ainakin Helsingin seudulla parantunut selvästi ja sopivaa tilauspalvelua käyttäen taksit ovat selvästi halvempia varsinkin ruuhka-ajan ulkopuolella. Toki pahimpaan ruuhka-aikaan ja muulloinkin on tarjolla eri hintaisia takseja, kalliimman saa lähes aina, kun taas halvempaa taksia ei aina saa tilattua. Appeissa ei myöskään jää yleensä epäselvyyttä, onko tilaus mennyt läpi eli onko taksi tulossa vai ei.
En kovinkaan usein mutta pannut merkille että hinnat ovat nousseet.
Vaimo käyttää vähän useammin ja sama havainto.
Mitään varsinasita hintaeroa esim Taksi Helsingin ja Lähitaksin välillä ei ole. Siellä missä asumme on tolpalla vain Lähitakseja.
Muita ei ole viitsitty kokeilla koska ei tiedä milloin tulee miten homma toimii.
Kun on lähdössä kaupungilta päin kotiin ei usein viitsi odottaa vaan otetaan ensimmäinen Taksi Helsingin tai Lähitaksin joka tulee vastaan. Jos on aikaa odottaa jotain huuhaa-taksia niin silloin voi yhtä hyvin tulla bussilla.

t. Rainer
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Mitään varsinasita hintaeroa esim Taksi Helsingin ja Lähitaksin välillä ei ole. Siellä missä asumme on tolpalla vain Lähitakseja.
Muita ei ole viitsitty kokeilla koska ei tiedä milloin tulee miten homma toimii.

Ihan oma vika jos käyttää vielä perinteisiä tolpalla seisovia takseja eikä ole siirtynyt sovelluksilla tilattaviin takseihin. Vähän sama kuin jos hoitaa vielä pankkiasiansa vain konttorissa eikä käytä verkko- tai mobiilipankkia, sitten saakin maksaa enemmän.

Minun kokemukseni ainakin on, että Uber ja Bolt ovat Helsingin seudulla yleensä aina halvempia kuin mitä perinteiset taksit olivat ennen uudistusta. Noi sovellukset on asennettu ja tuttuja jo ulkomailta ajalta ennen Suomen taksiuudistusta. Sovelluksella palvelutasokin on parempi, kun saa reaaliaikaista tietoa auton saapumisesta ja matkasta. Kuljettajan kielitaito voi välillä olla vähän niin ja näin, mutta sehän noiden sovellusten idea onkin, että yhteistä kieltä ei tarvita.
 
Tolpalla saa valita auton. Jos auto on tuntemattoman firman, niin siihen ei pidä mennä.
 
Tavallinen Passat, mistä puuttui taksikupu, mutta oikeassa takaikkunassa oli hintatarra.
Lähtömaksu niin 1 - 2 - 3 taksoilla kaikilla 7 €
Kilometritaksat 1 taksalla 0,99 € 2 taksalla 1,49 € ja 3 taksalla 1,99 €
Ja siihen vielä minuuttihinnat 1 taksalla 1,00 € 2 taksalla 1,49 € 3 taksalla kuitenkin 1,00 €
ja erikoishinta keskusta > lentoasema 59 € minimiveloitus 20 €

eli 10 km 15 minuuttia 3 henkeä 44,25 €
tällainen on Robocab.fi hintalista,
siis lentoasemalta keskustaan esimerkiksi olympiaterminaaliin 21 km 30 min 3 henkeä 82,50

alkaa olla jo aika härskiä
 
Eli tuon Passatin toimintaperiaate perustee siihen että matkustaja ei vilkaise takaoven tarraa ja sanoo osoitteen kuskille ja sitten perillä maksaa ja vähän nikottelee. Terminaaleissahan sopivia uhreja löytyy.
 
Eli tuon Passatin toimintaperiaate perustee siihen että matkustaja ei vilkaise takaoven tarraa ja sanoo osoitteen kuskille ja sitten perillä maksaa ja vähän nikottelee. Terminaaleissahan sopivia uhreja löytyy.

Lentoasemalla on eri jonot ketjutakseille sekä villeille. Valitseminen on helppoa. Asematunkio taikka sitten laivatermnaalit ovat välillä haasteellisempia, kun kaikki ovat samassa jonossa, mutta onnistuu sielläkin.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Ihan oma vika jos käyttää vielä perinteisiä tolpalla seisovia takseja eikä ole siirtynyt sovelluksilla tilattaviin takseihin. Vähän sama kuin jos hoitaa vielä pankkiasiansa vain konttorissa eikä käytä verkko- tai mobiilipankkia, sitten saakin maksaa enemmän.

Minun kokemukseni ainakin on, että Uber ja Bolt ovat Helsingin seudulla yleensä aina halvempia kuin mitä perinteiset taksit olivat ennen uudistusta. Noi sovellukset on asennettu ja tuttuja jo ulkomailta ajalta ennen Suomen taksiuudistusta. Sovelluksella palvelutasokin on parempi, kun saa reaaliaikaista tietoa auton saapumisesta ja matkasta. Kuljettajan kielitaito voi välillä olla vähän niin ja näin, mutta sehän noiden sovellusten idea onkin, että yhteistä kieltä ei tarvita.

Taksisovelluksia on ollut Suomessa olemassa korkeintaaan kahden vuoden ajan kun taas verkkopankkeja lähes 20 vuotta. Kestää aikansa ennenkuin ihmiset oppivat käyttämään. Muutenkaan en alkaisi laskuja maksamaan millään kännykällä vaan pitää olla vähintään 15 tuuman ruutu.
Uberia ja perinteisiä takseja kun vertaa niin ei ole ihan kyse samanveroisesta palvelusta. Auttaako Uber-kuski huonosti liikkuvan mummon tai vaarin ostosten kantamisessa autosta kotiovelle? Suostuuko Uber lähtemään ajamaan kaikkia keikkoja vaikka sattuisivat olemaan epämielusisia, esim lievästi ylivirkistäytyneen seurueen klo 4 yöllä Erottajalta Vanajanlinnan Kartanoon?

t. Rainer
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Taksisovelluksia on ollut Suomessa olemassa korkeintaaan kahden vuoden ajan kun taas verkkopankkeja lähes 20 vuotta. Kestää aikansa ennenkuin ihmiset oppivat käyttämään. Muutenkaan en alkaisi laskuja maksamaan millään kännykällä vaan pitää olla vähintään 15 tuuman ruutu.
Uberia ja perinteisiä takseja kun vertaa niin ei ole ihan kyse samanveroisesta palvelusta. Auttaako Uber-kuski huonosti liikkuvan mummon tai vaarin ostosten kantamisessa autosta kotiovelle? Suostuuko Uber lähtemään ajamaan kaikkia keikkoja vaikka sattuisivat olemaan epämielusisia, esim lievästi ylivirkistäytyneen seurueen klo 4 yöllä Erottajalta Vanajanlinnan Kartanoon?

t. Rainer

Tähän vielä täydennyksenä. Überia, Bolttia ja muita vastaavia palveluita voi käyttää vain Helsingin seudulla. Kaikkialla muualla ollaan perinteisten taksien varassa ja hinnoittelu on vähintään vanhalla tasolla. Uudistus koskee koko Suomea, mutta usein argumentoidaan vain Helsingin näkökulmasta, kuten mm. Kuukanko teki.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Uberia ja perinteisiä takseja kun vertaa niin ei ole ihan kyse samanveroisesta palvelusta.

Eikö ole hyvä, että markkinoilta löytyy nyt erilaisia palveluita erilaisille kohderyhmille. Ennen minäkin jouduin taksia käyttäessäni maksamaan siitä, että kuljettaja pärjää erityisryhmien kanssa, vaikka minulle riitti kyyti paikasta A paikkaan B. Nyt voin valita halvemman palvelun, joka riittää minun tarpeisiini (ja täyttää ne jopa paremmin kuin vanhan ajan taksi).
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Eikö ole hyvä, että markkinoilta löytyy nyt erilaisia palveluita erilaisille kohderyhmille. Ennen minäkin jouduin taksia käyttäessäni maksamaan siitä, että kuljettaja pärjää erityisryhmien kanssa, vaikka minulle riitti kyyti paikasta A paikkaan B. Nyt voin valita halvemman palvelun, joka riittää minun tarpeisiini (ja täyttää ne jopa paremmin kuin vanhan ajan taksi).

Niin, mutta kysymys on siitä että miksi perinteisten taksiyhtiöiden hinnat nousivat heti kun liikenne vapautui? Eikö pitänyt käydä toisin päin?

t. Rainer
 
Tätä taksikeskustelua on mielenkiintoista seurata. En ole käyttänyt taksia kotimaassa kertaakaan viime vuoden uudistuksen jälkeen, ja sitä ennenkin todella harvoin. Pidän suomalaisia takseja ylihinnoiteltuina ja minulla on myös sellainen kuva, että taksien ajotaidot ja kyvyt löytää perille ovat, varsinkin hintaansa nähden, umpisurkeat. Voi tuo kuva tietysti vääräkin olla, eipä siinä. Kurjinta on ehkä se, että perinteinen "soitan taksin" -systeemi ei anna tosiasiallista mahdollisuutta valita sopivaa kuljettajaa, vaan sen armoille joutuu, joka sattuu keikan ottamaan.

Keskustelusta täällä saan sellaisen kuvan, että ennen uudistusta tiesi mitä sai: kaikki oli yhtä kallista, ja jos oli valmis maksamaan, ei tarvinnut pahemmin miettiä, senkus astui vaan autoon ja neuvoi Abdin perille.

Nyt on vaivalloisempaa. Jos menee vanhaan malliin, maksaa entistä enemmän ja perille joutuukin ehkä neuvomaan Abdin veljen tai serkun, jos yhteinen kieli löytyy. Ajoluvassa on silti Abdin kuva. Jos sen sijaan on valmis näkemään vaivaa, ottamaan selvää, lataamaan sovelluksia, sovittamaan kulkuaikojaan ja niin edelleen, saattaa päästä aiempaa halvemmalla. Se on hyvä juttu säännölliselle taksin käyttäjälle, mutta satunnaisemman potentiaalisen käyttäjän se karkottaa kyllä entistäkin kauemmas keltaisesta valopilkusta.

Mielenkiintoista, mutta käytännössä mahdotonta, olisi saada tietää, onko taksiuudistus lisännyt kaveripiirin harmaan talouden kyytejä tyyliin "voitko hakea mut huomenna satamasta, maksan 20 €".
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Minun kokemukseni ainakin on, että Uber ja Bolt ovat Helsingin seudulla yleensä aina halvempia kuin mitä perinteiset taksit olivat ennen uudistusta. Noi sovellukset on asennettu ja tuttuja jo ulkomailta ajalta ennen Suomen taksiuudistusta. Sovelluksella palvelutasokin on parempi, kun saa reaaliaikaista tietoa auton saapumisesta ja matkasta. Kuljettajan kielitaito voi välillä olla vähän niin ja näin, mutta sehän noiden sovellusten idea onkin, että yhteistä kieltä ei tarvita.

Koska nykyisin tolpatkin ovat autoja täynnä, niin tuskin sillä Uber-kuskillakaan ajoja on koko ajan, joten ainakin minulle jää sellainen epäilys, että esim. verojen maksaminen jää tapahtumatta. Ja muutenkin on käynyt ilmi, että taksiliikenteen verokertymä romahti uudistuksen seurauksena vaikka taksien määrä kasvoi huomattavasti. Eli harmaa talous lisääntyi. Uberkin on kuskille kohtuullisen kallis: jokaisesta kympistä mene kaksi euroa Uberille.

Ja vaikka Uber onkin pääsääntöisesti halvempi, se voi myös olla tiettyinä aikoina erittäin kallis verrattuna normaaliin mittarin mukaan ajavaan taksiin. Eli silloin, kun takseja tarvitaan muutenkin paljon, kuten esim uudenvuodenyö ja pääkaupungin pikkujoulukausi.
 
Takaisin
Ylös