Nastat vai kitkat

Liittynyt
5 Maaliskuu 2009
Viestit
1,217
Sama joka syksyinen sössötys taas käynnissä.

Positiivista on se, että pienhiukkastutkimus on trendikästä ja liikenteen vaikutuksista terveyteen saadaan jatkuvasti enemmän (hälyttävää ja huolestuttavaa) tietoa.

Negatiivista on sitten se, että muutos parempaan on tuskaisen hidasta ja Suomi on täynnä perus_työ_mies_äi'iä, joiden kaikkitietävyys ja jääräpäisyys tulee hidastamaan nastojen kieltämistä/saamista haittaveron alaiseksi kaupunkiseuduilla. Tieteen tuottamasta tutkimustiedosta huolimatta ehtii moni ihminen kuolla hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksiin ennenaikaisesti, koska Timo Taksikuskin ja Teppo Työmatka-autoilijan subjektiivinen oikeus turvallisuuden tunteeseen on tärkeämpi kuin muiden terveys.

Tässä on oikeasti Nurmijärvi-ilmiön irvokkain puoli: ei riitä, että maalaisten on saatava tulla muiden pihoille ajelemaan autoilla, vaan heidän pitää saada tehdä se ihan niin haitallisesti kuin itse haluavat.

Ystävällisin terveisin,

Astmaatikko
 
Enemmistö yksityisautoilijoista varmaan ajaa nastoilla niin kauan kun se on sallittua.

Tiedän kyllä taksimiehiä, jotka ajavat vain kitkoilla.
 
Jotenkin toivoisi tällaisten kirjoitusten yhteydessä, että olisi oikeasti perehdytty niihin renkaiden ominaisuuksiin, eli siihen missä tilanteessa kitkat toimii ja missä ei.

Näin huomaisi sen tosiasian, että nastarengas on turvallisempi juuri nykyisissä kaupunkiolosuhteissa, jossa tien pinta on vuoroin jäinen ja vuoroin märkä ja usein jotain siitä väliltä.

Kyllähän kitkoilla pärjää, etenkin kun ne 90 % autoilijoista, jotka nasterenkailla ajavat, nastoillaan karhentavat jään kitkarenkailla ajavia varten.

Ihan vaan Googlesta linkki: https://www.nokianrenkaat.fi/innova...suuteen/talvirenkaiden-jarrutusmatkat-jaalla/

Joo, ei ole ehkä puolueeton testi, mutta toisaalta Nokian Renkaat valmistaa sekä kitka-, että nastarenkaita.
 
Jotenkin toivoisi tällaisten kirjoitusten yhteydessä, että olisi oikeasti perehdytty niihin renkaiden ominaisuuksiin, eli siihen missä tilanteessa kitkat toimii ja missä ei.
Jotenkin toivoisti tällaisten kirjoitusten yhteydessä, että aiempien viestien pointti luettaisiin ja ehkä jopa sisäistettäisiin.

Tässä ei ole kyse siitä, mitkä renkaat talvella missäkin olosuhteissa pitävät, vaan siitä, että nastarenkaiden kustannus yhteiskunnalle on merkittävämpi pienhiukkasten aiheuttamien terveyshaittojen kautta kuin hyöty liikenneturvallisuuden kautta.
 
Jotenkin toivoisti tällaisten kirjoitusten yhteydessä, että aiempien viestien pointti luettaisiin ja ehkä jopa sisäistettäisiin.

Tässä ei ole kyse siitä, mitkä renkaat talvella missäkin olosuhteissa pitävät, vaan siitä, että nastarenkaiden kustannus yhteiskunnalle on merkittävämpi pienhiukkasten aiheuttamien terveyshaittojen kautta kuin hyöty liikenneturvallisuuden kautta.

Pointti sisäistetty, mutta nastarenkailla ajavien leimaaminen jotenkin junteiksi ja itsekkäiksi ei ajane asiaasi. Ymmärrän kyllä tuohtumuksesi, mutta oman ja muiden liikenneturvallisuuden parantamiseksi olen palannut nastarenkaiden käyttäjäksi, yksi talvi liukastelua ja kaikenlaisia läheltä-piti-tilanteita riitti.

Jonkun ajamisesta kuoliaaksi suojatiellä saa sakkoa ja vankilaa kuolemantuottamuksesta, pienhiukkasten tuottamisesta ei vielä saa rangaistusta. Paitsi erilaisia renkaista ja auton köytöstä perittäviä veroja ja maksuja.
 
Kun vaihdoin autoa, uuden mukana tuli kitkarenkaat. Ajaminen niillä oli aivan kamalaa nastoihin tottuneelle. Muutaman talven sinnittelin silti, mutta nyt on onnellisesti nastat alla. Ei siinä paljon paina se, että jollain on astma, kun kyse on omasta turvallisuudesta – valitan.
 
Mulle on yhdentekevää, mutta muiden perheenjäsenten "kaasujalan raskauden" takia meillä on autossa nastat. Olen tarkka noudattamaan nastarenkaiden sallittua käyttöaikaa joka on 1.11 - 31.3 tai pääsiäisen jälkeinen maanantai riippuen kunmpi sattuu myöhemmin ja toivoisin että muutkin tekisivät niin. Täällä etelässä ei todellakaan tee nastarenkailla mitään huhtikuussa, se on se pahin aika jolloin ne repii asfalttipölyä meidän kaikkien iloksi.
t. Rainer
 
Sangen pätevältä asiantuntijataholta hieman rauhoittelua tähän eri osapuolia melko pahasti syyllistävään keskusteluketjuun:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001945383.html
http://www.hs.fi/kaupunki/a1478142764320

Olen eri mieltä, jos jossain nastoja tarvitaan, niin kehä kolmosen sisäpuolella ja muualla rannikolla vaihtelevissa olosuhteissa. Tosin Helsingin suolausinto tekee nastoista tarpeettomat lähes aina Helsingissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:40 ----------

Kun vaihdoin autoa, uuden mukana tuli kitkarenkaat. Ajaminen niillä oli aivan kamalaa nastoihin tottuneelle. Muutaman talven sinnittelin silti, mutta nyt on onnellisesti nastat alla. Ei siinä paljon paina se, että jollain on astma, kun kyse on omasta turvallisuudesta – valitan.

Jos ostamasi auto on uudehko, jossa on toimiva luistonesto ja ajonvakautus, niin kitkojen käyttömukavuuden pitäisi olla selkeästi parempi. Olivatko nuo kitkarenkaat meille vai Keski-Eurooppaan tarkoitettua mallia?

---------- Viestit yhdistetty klo 23:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:43 ----------

Mulle on yhdentekevää, mutta muiden perheenjäsenten "kaasujalan raskauden" takia meillä on autossa nastat. Olen tarkka noudattamaan nastarenkaiden sallittua käyttöaikaa joka on 1.11 - 31.3 tai pääsiäisen jälkeinen maanantai riippuen kunmpi sattuu myöhemmin ja toivoisin että muutkin tekisivät niin. Täällä etelässä ei todellakaan tee nastarenkailla mitään huhtikuussa, se on se pahin aika jolloin ne repii asfalttipölyä meidän kaikkien iloksi.
t. Rainer

Yleinen tilanne, nastat niihin tottuneiden vaatimuksesta.
 
Omia kokemuksia kitkarenkailla ajamisesta: Ajoin vuodet 2008-2013 Helsingin seudulla kitkoilla. Mukaan mahtui ensin yksi vähäluminen talvi ja tämän jälkeen neljä runsaslumista talvea. Autona Subaru Impreza farmari vm. 1996. Neliveto, mutta ei ABS-jarruja eikä luistonestojärjestelmää tai ajonvakautusta.

Kokemukset: Ei mitään ongelmia, nelivedon ansiosta oli kuin olisi kiskoilla ajanut ja auto meni sinnekin, minne sen ei olisi kuvitellut pääsevän (l. kulki sujuvasti puolen metrin lumihangessa). Yksi autokin tuli hinattua ojasta ja kerran meinasin luistella liikenteenjakajaa päin, mutta se oli ihan ns. omaa leikkimistä.

Ajotyyli ja nimenomaan ennakointi ratkaisee erittäin paljon. Jos ajaa miten sattuu, niin sitten pelti rytisee.

P.S. Jostain muistelen lukeneeni, että olikohan se niin, että vaikka vain 1/3 autoista olisi nastat, niin tämä ei vaikuttaisi turvallisuuteen, koska tämäkin määrä nastarenkaallisia autoja karhentaa tie- ja katuverkolla olevaa jäätä riittävästi.

P.P.S. Nastarenkaat oli Nokian Hakkapeliitta "jotkut"
 
Viimeksi muokattu:
Täältä ilmoittautuu yksi kitka-autoilija. Minun nähdäkseni Helsingin seudulla on melkein kesäkeli melkein ympäri vuoden tehokkaan suolauksen ansiosta, ja niinä yksittäisinä hankalina jääpäivinä pärjää ennakoimalla ja laskemalla tilannenopeuksia. Väitän myös, että pärjäisi, vaikkeivät muiden nastarenkaat karhentaisikaan pintoja, sen on 16 talvea nastattomien linja-autojen ratissa liukkaaksi kiillotetuilla pysäkeillä opettanut.
 
Omassa käytössäni olevissa autoissa olen talvella näillä seuduilla pitänyt vain kitkarenkaita -90 luvun alkupuolelta lähtien.
Pari talvea 1970-luvulla ajoin myös taksimersua kitkarenkailla Länsi-Savon maisemissa.

Ongelmia kitkarenkailla ajamisessa ei ole koskaan ollut, aina olen päässyt liikkeelle ja aina olen saanut auton pysähtymään siihen, mihin on tarvinnut.

Nastarenkaista en pidä lähinnä niiden aiheuttaman melun vuoksi, myös vapaampi renkaiden vaihtoajankohta helpottaa elämää.
 
Minun nähdäkseni Helsingin seudulla on melkein kesäkeli melkein ympäri vuoden tehokkaan suolauksen ansiosta, ja niinä yksittäisinä hankalina jääpäivinä pärjää ennakoimalla ja laskemalla tilannenopeuksia.
Asia on noin. Itse pidän vaarallisena asennetta, että jotkut tietyt renkaat huolehtivat turvallisuudesta. Ikään kuin ulkoistetaan tiellä pysyminen tekniikalle. Kuljettajan toiminta on aina ylivoimaisesti tärkeintä. Ennakoivalla ajolla talvikelissä pärjää tilapäisesti vaikka kesärenkailla.

Taitamattomalle kuljettajalle nastarenkaat voivat huonolla kelillä olla paikallaan. (Mutta liikenteessähän ei ole taitamattomia.)
 
Asia on noin. Itse pidän vaarallisena asennetta, että jotkut tietyt renkaat huolehtivat turvallisuudesta. Ikään kuin ulkoistetaan tiellä pysyminen tekniikalle. Kuljettajan toiminta on aina ylivoimaisesti tärkeintä. Ennakoivalla ajolla talvikelissä pärjää tilapäisesti vaikka kesärenkailla.

Taitamattomalle kuljettajalle nastarenkaat voivat huonolla kelillä olla paikallaan. (Mutta liikenteessähän ei ole taitamattomia.)

Ajotaidostaan epävarmat valitsevat aina nastat. Talviajokurssi voisi muuttaa asian.
 
Takaisin
Ylös