Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliikenteeseen ja autoiluun?

Miten arvelet että muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliikenteeseen ja autoiluun?

  • Joukkoliikenteen käyttö lisääntyy, autoilu vähenee

    Äänet: 7 25.0%
  • Joukkoliikenteen käyttö vähenee, autoilu lisääntyy

    Äänet: 3 10.7%
  • Joukkoliikenteen käyttö ja autoilu lisääntyvät molemmat

    Äänet: 5 17.9%
  • Joukkoliikenteen käyttö ja autoilu vähenevät molemmat

    Äänet: 2 7.1%
  • Ei merkittäviä muutoksia

    Äänet: 11 39.3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    28
Nyt näkee konkreettisesti miten autoilun kasvaneet kulut vaikuttavat ihmisiin.

Paljon purnataan, että kallista on, töihin meno ei kannata ja silti autoja näkyy harva se päivä liikenteessä. Ehkä suomalainen osaa valittaa, mutta hän ei mene osoittamaan mieltä. Onneksi joukkoliikennemaksut Nyssessä pysyvät ennallaan vielä vuonna 2022, paljon on noustu siitä kun vuosilippu maksoi AB 360 euroa ja nyt on jo 395 euroa. Minulla ei autoa ole ja en parempaa voi toivoa. Tulee samalla liikuttua kun kaupassa käy ja samalla lipulla vaihto, noin kaksi euroa kortilta.

Kunto on paljon parempi, kun bussi ei viekään ovelta ovelle...

Moni ei myöskään mene bussiin, isäni on esim. sellainen. Hän ei ikinä astuisi bussiin, peltilehmä on se hänen juttu. Taisi koko elämänsä aikana käyttää busseja 1-3 kertaa.

No ei silloin ainakaan parane valittaa, jos ei rahat riitä ihmisillä, vaikka esim. isän tilanteessa kaseja menee parhaimmillaan 7,5 min välein ja ei autoa hän ei tarvitse kuin kaupassakäyntiin tai kerran vuodessa joku mökkireissu.

Silloin tulisi paljon halvemmaksi bussit arvolla, taloudessa myös rajaton AB-kortti, tai auton vuokraaminen.

Näen tilanteen oikeastaan niin että siellä missä kunnon joukkoliikennettä ei ole, autoiliu lisääntyy, kaupungeissa joukkopalvelulla lisääntyy joukkoliikenne, pyöräily, kävely ja ne Tierin potkulaudat.

Autoilu säilyy samana tai vähenee pikkuisen, mutta se nousee jonkin verran aina takaisin tai ylemmäksi kun joukkoliikennepalvelu muutetaan huonommaksi alueella.

Nyt varsinkin autoilu on niin kallista, etten häpeä yhtään sanoa, ettei minulla edes ole ajokorttia! Säästää sievoisia summia rahaa.
 
^ Mutta onko se autoilu nykyään kalliimpaa? Ostovoimakorjattu polttoaineen hinta ei ole juuri enempää kuin 10 tai 20 vuotta sitten. Lisäksi autot kuluttavat nykyään vähemmän. Oma 30 vuotta vanha käyttöauton virkaa toimittava harrastevehje vie 11 litraa satasella, mutta jo kymmenen vuotta sitä nuoremmat pääsevät helposti 6-7 litraan. Jos ajaa keskimäärisen 15kkm, niin polttoainekulut ovat vanhallakin autolla alle pari tonnia. Vakuutukset ja verot pari euroa päivässä.

Jos tarkastelee autolla liikkumisen osuutta kotitalouksien menoista, niin tuskin siinäkään on ihmeempiä tapahtunut, luultavasti osuus on pienentynyt.

Toki joukkoliikenne on rahallisesti edullisempi tapa liikkua kuin autoilu, ajan puolesta mahdollisesti kalliimpi, mutta onko se edullisempaa vai kalliimpaa suhteessa autoiluun kuin ennen, niin en uskaltaisi ilman kunnon perehtymistä väittää mitään.
 
Samaa mieltä nimimerkki j-lu:n kanssa. Jos katsotaan suhteessa ihmisten tuloihin niin autoilun menot eivät ole juurikaan muuttuneet. Jos verrataan vuoteen 2020 jolloin polttoaineiden hinnat olivat ihan pohjalla niin viidensadan lisälasku vuodessa tällä ajomäärällä (1.5€/pvä). Tuon säästää halutessaan vaikka mistä jos on tarvis. En usko, että merkittävää muutosta siis on luvassa. Nykyään sitäpaitsi yhä useammat ovat taas alkaneet ajaa ajokortin. Muistaakseni jonkun uutislähteen mukaan Pk-seudullakin kasvua jopa 40%.
 
Kysymys on mielenkiintoinen, vastaus on tylsä. Eipä se vaikuta. Hinnannousu tulee hiljaa hivuttaen kuin veden lämpötilan nousu sammakolle padassa. Kuvaannolliset kipurajat eivät oikeasti ole kipurajoja muualla kuin iltapäivälehtien otsikoissa. Korona lienee lähinnä lisännyt autoilua, koska varsinkin alkuvaiheessa, kun monet kokivat sen aidosti vaarallisena itselleen, joukkoliikennettä pidettiin yleisesti turvattomana. Nyt on tieto lisääntynyt ja tauti lientynyt, mutta tälläkin alalla kerran menetettyä asiakasta on vaikea saada takaisin. Jos kakkosauto on ostettu, niin lähteekö sitä nyt sitten enää myymään poiskaan.
 
Kysymys on mielenkiintoinen, vastaus on tylsä. Eipä se vaikuta. Hinnannousu tulee hiljaa hivuttaen kuin veden lämpötilan nousu sammakolle padassa. Kuvaannolliset kipurajat eivät oikeasti ole kipurajoja muualla kuin iltapäivälehtien otsikoissa. Korona lienee lähinnä lisännyt autoilua, koska varsinkin alkuvaiheessa, kun monet kokivat sen aidosti vaarallisena itselleen, joukkoliikennettä pidettiin yleisesti turvattomana. Nyt on tieto lisääntynyt ja tauti lientynyt, mutta tälläkin alalla kerran menetettyä asiakasta on vaikea saada takaisin. Jos kakkosauto on ostettu, niin lähteekö sitä nyt sitten enää myymään poiskaan.
Jos helpottaa, niin TKL:n joissakin busseissa on turvavyöt Nysse-alueella :D

Mutta on tietysti jokaisen oma valinta käyttääkö autoja vai joukkoliikennettä. Kallista se on kumpikin, joukkoliikenne vähintään ajallisesti.

Itseä ei haittaa jos sama matka menee bussilla pidempään, koska voin lukea e-kirjaa, kuunnella podcastia tai olla vain. Mitä olen katsonut autoilijoita, niin jatkuva stressi mitä hallitus tekee seuraavaksi autoilevan vahingoksi. Joku mainitsi, että nykyään kortteja taas ajetaan paljon. Kaipa niitä ajetaan, jos meinaa muitakin töitä tehdä, kuin kotitoimistolla laskea palkkoja. Itse tosin, vaikka 31 olenkin, niin ehdoton ei ajokortille ja autolle. Ei ole minusta järkevä hankinta.

Bussi, ja niitäkin vain tarvittaessa, hyvä kombo pyöräilyn kanssa ja BMI pysyy aisoissa.

Autoveron piti olla väliaikaista, mutta kaikki mitä markkinoidaan väliaikaisena on tosiasiassa pysyvää.

Nykyään jopa työhaastatteluissa kysytään onko autoa, koska sekin vaikuttaa päätökseen tuleeko orja käskystä 30 minuutissa vai 90 minuutissa bussin aikataulujen ja bussivaihdon takia.
Itse ainakin ajattelen, että bussit ja pyöräily säästää, ja tämä on minun mielipide. Jos vielä kävelee ne matkat, jotka tekisi normaalisti bussilla, esim. lähikauppaan niin tuo arvokortin käyttö putoaa minimiin :)
Joku kesä 2014 poljin heinäkuussa niin paljon, että arvokorttia se rokotti 0,00 euroa. Ja tuli ihan normaalisti kaupassakin käytyä.

Ei paljoa kiinnostaisi autoveroa maksaa muutamaa hassua matkaa varten ! Parhaimmassa tapauksessa en tarvitse kumpaakaan, en autoa enkä bussia esim. kesäisin .
 
Mitä olen katsonut autoilijoita, niin jatkuva stressi mitä hallitus tekee seuraavaksi autoilevan vahingoksi.

Vaikka kahvipöydissä purnataankin uusista autoilijan päänmenoksi kohdistuvista veroista, ruuhkamaksusuunnitelmista ja muista heikennyksistä, niin en mä usko, että niitä sentään aktiivisesti stressataan jatkuvasti sillä tavoin, että se vaikuttaisi omaan hyvinvointiin.

Minusta tuo ajatus siitä, että joukkoliikenteen käyttö säästää rahaa, auton käyttö säästää aikaa on hyvä. Jokainen sitten itse pohtii, kumpi hänelle on tärkeämpää ja toimii sen mukaan. Suht harva meistä kuuluu sataprosenttisesti jompaan kumpaan ryhmään. Nykyisin on muodissa sana hybridi – voisiko sanoa, että enemmistö ihmisistä on hybridiliikkujia? On tilanteita, joissa bussi voittaa auton ja tilanteita joissa auto voittaa bussin.

Minua harmittaa vietävästi, että Laajasalon ratikka on pilattu nyt niin monella eri tavalla. Siitä olisi saanut aivan mainion ennakkotapauksen, jossa joukkoliikenteen käyttö olisi säästä nyt sekä aikaa että rahaa. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, millaiseksi sen käyttäjäprofiili muodostuu eli mikä merkitys sillä ajansäästöllä oikeasti on.
 
Kysymys on mielenkiintoinen, vastaus on tylsä. Eipä se vaikuta. Hinnannousu tulee hiljaa hivuttaen kuin veden lämpötilan nousu sammakolle padassa. Kuvaannolliset kipurajat eivät oikeasti ole kipurajoja muualla kuin iltapäivälehtien otsikoissa.

Niinpä.

Dieselin tolppahinta oli 1996 hieman alle kolme markkaa ja nyt se on markoissa jo 11 ja 2026 ainakin 12 markkaa. Eli 30 v ja hinta ainakin nelinkertaistuu. Onhan maailmakin muuttunut ja tämä voi tuntua typerältä tavalta hahmottaa tilannetta. Tältä vuosituhannelta voi todeta, että dieselin tolppahinta oli hieman alle euron, kunnes Jyrki Katainen aloitti polttoaineverojen korotuskierteen ja kohta hinta on kaksinkertaistunut siitä.

Kipuraja on jo ainakin autoilijoiden v-käyrän osalta selkeästi ylitetty, mutta eihän todellista kipurajaa ole olemassakaan. Polttoainetta on pakko ostaa, jos haluaa autoilla ja sähköautot eivät ole rahallisesti kaikkien ulottuvilla, kuten eivät ole uudet bensa- ja dieselautotkaan. (Myös kahvi on selkeästi kallistunut ja jengi väittää ihan tosissaan, että jos hinta vielä nousee, jää kahvipaketti kaupan hyllyyn. Ei varmasti jää, kahviaddiktit tarvitsevat sumppinsa, maksoi mitä maksoi eli ei ole oikeasti kipurajaa siinäkään.)

Dieselin hinnalla on selkeää merkitystä kansantalouden ja joukkoliikenteen kannalta, muut polttoaineet ja sähkö eivät ole vielä niin laajassa käytössä ja niidenkin hinnat ovat nousseet. Ympäristökiimassa unohtuu, että myös inflaatio uhkaa ja kansantalous voikin alkaa yskiä kunnolla.

Koska yksityisautolijoiden bensan ja dieselin käytöstä halutaan rokottaa koko ajan enemmän, olisi erittäin tärkeää saada käyttöön kevyemmin verotettu diesel ammattiliikenteelle.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:11 ----------

Samaa mieltä nimimerkki j-lu:n kanssa. Jos katsotaan suhteessa ihmisten tuloihin niin autoilun menot eivät ole juurikaan muuttuneet. Jos verrataan vuoteen 2020 jolloin polttoaineiden hinnat olivat ihan pohjalla niin viidensadan lisälasku vuodessa tällä ajomäärällä (1.5€/pvä). Tuon säästää halutessaan vaikka mistä jos on tarvis. En usko, että merkittävää muutosta siis on luvassa. Nykyään sitäpaitsi yhä useammat ovat taas alkaneet ajaa ajokortin. Muistaakseni jonkun uutislähteen mukaan Pk-seudullakin kasvua jopa 40%.

Jos näin onkin, ammattiliikenteen puolella polttoaine haukkaa aina vaan suuremman siivun kustannuksista ja ammattiliikenteen hintakehitys ei ole kulkenut samaa tahtia ihmisten tulojen kehityksen kanssa.

Siksi ammattidiesel nyt tarvitaan. Muuten markkinaehtoinen bussiliikenne vähenee entisestään, taksimatkojen hinnat nousevat ja tavaraliikenteen osalta hintojen korotuspaine siirtyy kuluttajahintoihin.
 
Itseä ei haittaa.....

Se olisi hyvä jos moni ajattelisi näin mutta maailma rakentuu aika paljon auton varaan,

- kaukauiset koulut.... Venäläisen koulun autoralli tukkii Kaarelantien aamuisin vaikka joka suunnasta tulee busseja jne,
- tyhjät kaupat ...... kauppoja on kaikillä lähellä mutta jos haluan esimerkiksi ilmapalloja ei niitä löydy ihan lähikaupasta joten aina pakko mennä Prismaan
- harrastus...... on usein kaukana kotoa kun pitää olla se seinäkiipeily harrastuksena tai juuri se paras jalkapalloseura, suurin osa tulee autolla vaikka on kaikki muut liikennemahdollisuudet vieressä....

kaikki jos noin tekisi julkisella yhdessä päivässä meni aika paljon aikaa ainakin monen mielestä

siinä jotain mitä tuli mieleen nopeasti.....
 
Se olisi hyvä jos moni ajattelisi näin mutta maailma rakentuu aika paljon auton varaan,

- kaukauiset koulut.... Venäläisen koulun autoralli tukkii Kaarelantien aamuisin vaikka joka suunnasta tulee busseja jne,
- tyhjät kaupat ...... kauppoja on kaikillä lähellä mutta jos haluan esimerkiksi ilmapalloja ei niitä löydy ihan lähikaupasta joten aina pakko mennä Prismaan
- harrastus...... on usein kaukana kotoa kun pitää olla se seinäkiipeily harrastuksena tai juuri se paras jalkapalloseura, suurin osa tulee autolla vaikka on kaikki muut liikennemahdollisuudet vieressä....

kaikki jos noin tekisi julkisella yhdessä päivässä meni aika paljon aikaa ainakin monen mielestä

siinä jotain mitä tuli mieleen nopeasti.....
Nuo on kaikki ihan päteviä syitä mennä kauemmaksi.

Se, että meneekö autolla vai bussilla on oma asia.

Olen monesti huomannut jo 15 vuoden takaa, että esim. ruuhka-ajan bussivuoroissa esim. matka Pirkkalan keskustasta Tampereelle on paikoin pyöräily nopeampi kuin bussilla. Samoin kerran äiti lähti Lielahdesta busseilla Pirkkalaan ja minä pyörällä. Olin ensimmäisenä äidillä. Miksi? Koska en mennytkään Tampereen keskustan kautta ja ajoin tasaisesti 20 km/h. Samoin sai varmasti enemmän liikuntaa kuin autossa istuen tai bussissa. Bussi on kieltämättä aikaa vievä.

Sen vuoksi olen joskus jättänyt menoja väliin, tai vähentänyt niitä, koska esim. tunnin bussilenkki Tesoman uimahalliin joka toinen viikko ei ole sen arvoista (ja takaisin toinen).

Auto olisi kieltämättä kätevä, mutta kun laskee ne kulut, niin koen ettei ole sen arvoista.

Yksi tuttu ajoi kaiteeseen autollaan liukkailla, niin nyt etsiskelee taas varaosia keulaansa, että ei se nyt mitään halpaakaan ole.

Minusta oikein hyvä vaihtoehto olisi etätyöläisille varsinkin vuokra-auto, silloin kun tarvitsee, voi tulla paljon halvemmaksi. Vuokraaminen muutenkin usein on halvempaa kuin omistaminen.

Ja jos sen lisäksi haluaa, että autoilu säilyy hyvänä vaihtoehtona, nin ei kannata äänestää vihreitä. He pyrkivät sen tuhoamaan kaikin käytettävissä olevin keinoin.
 
Takaisin
Ylös