Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliikenteeseen ja autoiluun?

Miten arvelet että muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliikenteeseen ja autoiluun?

  • Joukkoliikenteen käyttö lisääntyy, autoilu vähenee

    Äänet: 7 25.0%
  • Joukkoliikenteen käyttö vähenee, autoilu lisääntyy

    Äänet: 3 10.7%
  • Joukkoliikenteen käyttö ja autoilu lisääntyvät molemmat

    Äänet: 5 17.9%
  • Joukkoliikenteen käyttö ja autoilu vähenevät molemmat

    Äänet: 2 7.1%
  • Ei merkittäviä muutoksia

    Äänet: 11 39.3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    28
Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Liikenne ja viestintäministeri Anne Bernerin johtama työryhmä on julkaisuut ehdotuksen autoliikenteen verotuksen muutoksista ja valtion maantieväylien yhtiöittämisestä liikenneverkkoyhtiöön.

Ehdotuksessa ehdotetaan autojen hankintaveron luopumisesta kokonaan, bensaveron alentamista, vuosittaisen ajoneuvoveron vähentämistä ja autoa kohden perittäisiin tienkäyttömaksu joka olisi aikaan sidottu, joko viikko-, kuukausi tai vuosiperusteella. Keskimäärin vuosimaksu autoa kohden olisi 539 euroa, mutta vaihtelisi auton CO2-päästöjen mukaan. Ajettuun matkaan perustuvaa käyttömaksua joka vaatisi seurantalaitetta, ei ensi vuonna vielä tule.

Miten arvelet tällaisen muutoksen, jos se toteutuu, vaikuttavan autoilun ja joukkoliikenteen käyttöön yleisellä tasolla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

Autoilu lisääntyy, koska vähän autoa tarvitsevien ja sillä vähän liikkuvien verotus tällä tietoa kevenee. Paljon autoa käyttävät liikkuvat autolla joka tapauksessa.

Sinänsä kannatan tätä Bernerin hanketta, koska autojen sähkökäyttöisyys vie pohjan polttoaineeseen perustuvalta verotukselta ja onhan tässä vähän toiveita siitäkin, että väylähankkeissa painottuvat tulevaisuudessa enemmän tarpeet ja vähemmän aluepolitiikka.
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

Autoilu lisääntyy, koska vähän autoa tarvitsevien ja sillä vähän liikkuvien verotus tällä tietoa kevenee. Paljon autoa käyttävät liikkuvat autolla joka tapauksessa.
Vähän (omalla) autolla ajavien maksut eivät vähene vaan kasvavat kiinteän vuosimaksun verran. Se pakottaa lisäämään autoilua ja vähentämään joukkoliikenteen käyttöä, jos on pääsääntöisesti käyttänyt sitä. Teiden käyttö tulisi vuodessa maksamaan yhtä paljon kuin HSL:n yhden maksuvyöhykkeen vuosilippu. Monelle kausilipun haltialle tulee valintatilanne, luopuuko kausilipusta vai luopuuko autosta. Veikkaan että useampi, joka asuu paikassa jossa yhteiskäyttöauto ei ole vaihtoehto, ja joka asuu eri kunnassa kuin työpaikka eli joutuu työmatkojaan varten maksamaan kahden tai useamman maksuvyöhykkeen edestä, luopuu kausilipusta ja kulkee työmatkat autolla.

Tällä mallilla siis autoilu lisääntyy auto- ja bensaveron halpenemisen takia, joukkoliikenne joko laskee tai ei tule muutoksia.

Asia muuttuisi jos ajettuun matkaan perustuva käyttömaksu tulisi heti käyttöön. Hallitus jänisti tässä asiassa, koska autopuolue vastusti. Se sitten tulee tulee vain jos vakuutusyhtiöt tai teleoperaatttorit tarjoavat sitä osana jotain "pakettia" josta suurin osa on jotain roskaa mitä ei tarvitse, mutta josta täytyy maksaa. Ne jotka ajavat paljon valitsevat joka tapauksessa aikaperusteisen maksun ja voittavat uudistuksessa.

t. Rainer
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

Mä luulen, ettei mikään muutu. Häviäjät meuhkaavat aikansa, mutta ajelevat niin kuin ennenkin. Jos raha oikeasti ratkaisisi, se olisi ratkaissut jo kauan sitten. Ei ole – autoilusta ollaan valmiita maksamaan.
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

^^ Tarkoitin lähinnä prosessin lopputilaa, jossa auton käytöstä olisi mahdollisuus maksaa kilometriperustaisesti. Silloin vähän ajavien verotus on todennäköisesti kevyempää kuin nykytilanteessa. Nykyäänhän veroja maksaa paljon pelkästään siitä, että omistaa auton, ei sillä tarvitse edes ajaa.
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

^^ Tarkoitin lähinnä prosessin lopputilaa, jossa auton käytöstä olisi mahdollisuus maksaa kilometriperustaisesti. Silloin vähän ajavien verotus on todennäköisesti kevyempää kuin nykytilanteessa. Nykyäänhän veroja maksaa paljon pelkästään siitä, että omistaa auton, ei sillä tarvitse edes ajaa.
No luuletko, että ajettuihin kilometreihin perustuva veloitus tulee käyttöön? Sillä seurantalaitteella on niin paljon vastustajia eikä Berner osanut myydä sitä niin tuskin tulee. Voit ehkä saada sen osana autovakuutuspakettia mutta kustannusvaikutus suurin piirtein +- nolla.

Eniten pännii se että bensaveroa alennetaan ja auton omistamisesta rokotetaan enemmän.

t. Rainer
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

No luuletko, että ajettuihin kilometreihin perustuva veloitus tulee käyttöön? Sillä seurantalaitteella on niin paljon vastustajia eikä Berner osanut myydä sitä niin tuskin tulee. Voit ehkä saada sen osana autovakuutuspakettia mutta kustannusvaikutus suurin piirtein +- nolla.

Alkuun varmasti vapaaehtoisena. Se seurantalaite siis. Mutta kunhan palveluntarjonta kehittyy ja boksilla pystytään tuottamaan lisäarvoa, esim. juuri vakuutusten kautta, niin eiköhän siitä suosittu tule. Ylivoimainen enemmistöhän suomalaisista kuuluu joukkoon, ettei seuranta kiinnosta, mutta jos tiedot vakuutusyhtiölle luovuttamalla ja nätisti ajelemalla voi saada alennusta vakuutuksista, niin tarttuvat. Vrt, kanta-asiakaskortit.

Mutta varmasti siis ilman boksia ajelu säilyy vaihtoehtona. Ajan myötä "kauden" ostaminen luultavasti vaan tulee niin kalliiksi suhteessa kilometreihin, että pitää ajaa todella paljon tai olla todella intohimoinen seurannan vastustaja, että hommassa on järkeä.
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

No niin, tätähän ei sitten tapahdu. Jälkipolville kirjattakoon, että Berner jäi hankkeineen yksin, koska asioiden muuttaminen Suomessa vuonna 2017 on äärimmäisen vaikeaa.

Kuvaava oli kok pj Orpon lausahdus, ettei hän näe hankkeen tuottamaa lisäarvoa. Sokeita ovat päättäjät, eivät nykyteknologioita ymmärrä, digin ja tietoverkkojen luomia mahdollisuuksia. Pelkäävät vain muutosta ja epäonnistumista. Monille sama asia.

Eli sen sijaan, että oltaisiin luotu alusta liikenteen innovaatioille, jatketaan samaan vanhaan malliin liikenteen himoverottamista ja rahan siirtoa taskusta toiseen. Kyllähän sekin jokusen virkamiehen työllistää.
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

Kuvaava oli kok pj Orpon lausahdus, ettei hän näe hankkeen tuottamaa lisäarvoa. Sokeita ovat päättäjät, eivät nykyteknologioita ymmärrä, digin ja tietoverkkojen luomia mahdollisuuksia.

Lausahdus oli minustakin varsin kuvaava, joskin jokseenkin päinvastaisesta syystä. Jollei kokoomuslainen valtiovarainministerikään näe etua siitä, että otetaan firmat välikäsiksi, niin saattaisiko olla, ettei siitä hyödy riittävästi edes ne firmat?

"Digi ja tietoverkot" luovat mahdollisuuksia, mutta ne eivät sinällään luo uutta arvoa juuri missään. Pitäisi olla olemassa jokin mekanismi, jolla ne voivat hyödyttää kaikkia (eikä vain muutamaa pääministerin kaveria).
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

"Digi ja tietoverkot" luovat mahdollisuuksia, mutta ne eivät sinällään luo uutta arvoa juuri missään.
Ootko tosissas? Itsehän en ole mikään mobiiliapplikaationörtti, liian vanhakin sellaiseen, mutta kun vähän aikaa kelaa, niin muistan helposti puolentusinaa paikkatietoja hyödyntävää appia, joita käytän lähes päivittäin. Neljä liittyy arkiliikkumiseen ja kaksi säästää aikaa. Se on ainakin minulle arvokasta.

Ongelma näissä on se, että mielikuvituksettomat ja putkikatseiset ihmiset päättävät. Jostain Orposta ei selvästikään olisi ollut keksimään Uberia, hyvä kun reittiopasta. Eikä hänestä sellaiseen tarvitse ollakaan, riittää kun ymmärtää, että jostakusta toisesta on, ja oma rooli on olla kieltämättä alustoja.

Autoilun verotuksessa on vääjäämättä muutoksia edessä ja nyt olisi ollut mahdollisuus aloittaa valmistelu hyvissä ajoin. Mutta kun ei, niin odotettavissa on hätävarapaikkoveroja toisensa perään ja lopulta luultavasti jtn huonompaa ja hätäisempää kuin nyt alusteltu.

edit. Tämä on taas ihan absurdia. Viimeisen 20n vuoden talouskasvun keskeiset syyt ovat digi ja tietoverkot. Ja sitten: "ne eivät sinällään luo uutta arvoa juuri missään".

Kiitos, moi!
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

Ootko tosissas? Itsehän en ole mikään mobiiliapplikaationörtti, liian vanhakin sellaiseen, mutta kun vähän aikaa kelaa, niin muistan helposti puolentusinaa paikkatietoja hyödyntävää appia, joita käytän lähes päivittäin. Neljä liittyy arkiliikkumiseen ja kaksi säästää aikaa. Se on ainakin minulle arvokasta.

Aivan: Tässä siis lisäarvo tulee paikkatietojen hyödyntämisestä yms. Itse "digi" ei siinä hyödytä juuri mitään. Tämä liikenneverkkoyhtiöhimmeli ei olisi tuonut mitään lisäarvoa kansalle, eikä se toisaalta ole mikään edellytys digin käytölle liikenteessä. Nykyinen liikenneverkkomalli kelpaa jo sinällään palvelujen alustaksi, digitaalistenkin.
 
Eikös tämä ole ihan perinteistä suomalaista teknologiavetoisuutta asiakastarpeiden ratkaisemisen sijasta. Insinööri kehittää hienon teknisen ratkaisun, jossa olisi potentiaalia vaikka mihin, mutta ei osaa kertoa, minkä ongelman se ratkaisee. Asiakkaat (tai tässä tapauksessa kansa) ei osta.

Harmillista, että Berneristä taisi tässä episodissa tulla poliittinen ruumis ja myös muut hänen ajamansa uudistukset (esim. rautateiden kaukoliikenteen avaaminen kilpailulle) todennäköisesti tyssäsivät tähän.
 
Tässä Bernerin käyttömaksu tapauksessa on ajoitusongelma. Ratkaisu on edellä aikaansa. Taustalla näet öljyn tarjonta on hiljalleen niukentumassa ja öljy ei vähän pidemmällä tähtäimellä riitä kaikille maailman autoille, kun autokanta yhä kasvaa kehittyvissä maissa aika räjähdysmäisesti, näin on vaikka öljyn hinta onkin nyt alhaalla. Tulevaisuudessa sekä öljyn tarjonnan niukentumisen että akkutekniikan halpenemisen seurauksena autot siirtyvät hiljalleen sähkön ja muiden polttoaineiden käyttöön.

Kilometriperusteinen käyttömaksu taas oikeastaan tarvitaan lähinnä sähköautojen verotuksen takia, niitähän voi tankata mistä vaan töpselistä. Sähköautoja taas on vielä niin vähän, että sähköautojen verotusongelmaa ei vielä ole.
 
Eikös tämä ole ihan perinteistä suomalaista teknologiavetoisuutta asiakastarpeiden ratkaisemisen sijasta. Insinööri kehittää hienon teknisen ratkaisun, jossa olisi potentiaalia vaikka mihin, mutta ei osaa kertoa, minkä ongelman se ratkaisee. Asiakkaat (tai tässä tapauksessa kansa) ei osta.

Harmillista, että Berneristä taisi tässä episodissa tulla poliittinen ruumis ja myös muut hänen ajamansa uudistukset (esim. rautateiden kaukoliikenteen avaaminen kilpailulle) todennäköisesti tyssäsivät tähän.

Suomen kaksoiskansalaisuuden poliittisista syistä ottanut Berner käyttäytyy kuin omistaisi koko Suomen. Ei tällaisen todellisuuden ulkopuolella elävän toimijan mahdollinen poistuminen hallituksesta olisi ollenkaan huono asia.
 
Vs: Äänestys: Miten muutokset autoilun verotukseen vaikuttavat joukkoliiketneeseen ja autoiluun?

Ootko tosissas? Itsehän en ole mikään mobiiliapplikaationörtti, liian vanhakin sellaiseen, mutta kun vähän aikaa kelaa, niin muistan helposti puolentusinaa paikkatietoja hyödyntävää appia, joita käytän lähes päivittäin. Neljä liittyy arkiliikkumiseen ja kaksi säästää aikaa. Se on ainakin minulle arvokasta.

Ongelma näissä on se, että mielikuvituksettomat ja putkikatseiset ihmiset päättävät. Jostain Orposta ei selvästikään olisi ollut keksimään Uberia, hyvä kun reittiopasta. Eikä hänestä sellaiseen tarvitse ollakaan, riittää kun ymmärtää, että jostakusta toisesta on, ja oma rooli on olla kieltämättä alustoja.

Autoilun verotuksessa on vääjäämättä muutoksia edessä ja nyt olisi ollut mahdollisuus aloittaa valmistelu hyvissä ajoin. Mutta kun ei, niin odotettavissa on hätävarapaikkoveroja toisensa perään ja lopulta luultavasti jtn huonompaa ja hätäisempää kuin nyt alusteltu.

edit. Tämä on taas ihan absurdia. Viimeisen 20n vuoden talouskasvun keskeiset syyt ovat digi ja tietoverkot. Ja sitten: "ne eivät sinällään luo uutta arvoa juuri missään".

Kiitos, moi!

Olisi hyvä jos pystyisi tulemaan mahdollisimman pitkälle toimeen ilman älypuhelinta. Kaikilla ei ole niitä ja esim ulkomaalainen suomen kieltä taitamaton on lirissä niiden appien kanssa, jos Suomessa esim julkisilla liikkumiseen tarvitaan sellainen. Ihan vaan sivuhuomautuksena.

Tuosta Bernerin liikenneverkkoyhtiö- ja asiakasmaksu selvityksessä en voi sanoa muuta kuin että siinä oli rahastuksen makua, vaikka periaatteessa kanantan että autolla ajosta pitäisi maksaa kilometrien mukaan ei sen mukaan että omistaa auton jota käyttää vain harvakseen.

t. Rainer

---------- Viestit yhdistetty klo 11:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:11 ----------

Suomen kaksoiskansalaisuuden poliittisista syistä ottanut Berner käyttäytyy kuin omistaisi koko Suomen. Ei tällaisen todellisuuden ulkopuolella elävän toimijan mahdollinen poistuminen hallituksesta olisi ollenkaan huono asia.

No mä en käy henkilökohtaisuuksiin hänen kohdalla, hän teki hyvin töitä käskettyä mutta eniten epäilytti millaisiin sidosryhmiin hän on oikein verkostoitunut, kun valtiovarainministeriölle ehdotus oli "uusi" asia ja toisaalta työryhmään kuuluin kaiken maailman autokauppoja sun muita. Ja jos Liikenneverkkoyhtiöön on tarkoitus liittää rautatiet vielä maanteiden lisäksi, niin mahtaako rautatiepuoli saada mitään jos ei ratamaksuja ts matkalippujen hintoja ei koroteta reippaasti. Rautatiekilpailun edut menisi siihen että ylläpidetään yhtiömuotoista jättiorganisaatiota.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös