Pyöräilyn kehittäminen Helsingissä

Liittynyt
18 Maaliskuu 2006
Viestit
2,001
Nyt sitten Kurvin bussipysäkit ja Hämeentien liikenne tuhotaan suurimman osan vuodesta lähes tyhjien pyöräteiden tieltä.

Hieno juttu! Jostain Köpiskin aikoinaan aloitti:
copenhagen-bikes-outnumber-cars.jpg


Lähde
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Hieno juttu! Jostain Köpiskin aikoinaan aloitti:
copenhagen-bikes-outnumber-cars.jpg

Helsingissä on pyöräilylle surkea talvi-ilmasto, pitkät etäisyydet Kööpenhaminaan verrattuna ja erittäin mäkistä. Tällä yhdistelmällä pyöräilyllä ei ole hyviä edellytyksiä.

Toki mainostamaasi Kööpenhaminan malliin kuului keskeisesti myös raitioliikenteen lopettaminen, jonka jälkeen pyörille ei enää ollut hyvää joukkoliikennevaihtoehtoa.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Helsingissä on pyöräilylle surkea talvi-ilmasto, pitkät etäisyydet Kööpenhaminaan verrattuna ja erittäin mäkistä.

Kööpenhaminassakin on pyöräilylle surkea talvi-ilmasto. Samoin Amsterdamissa. Usko pois, olen testannut niitä, eikä vaakaräntä ja loska todellakaan ole niin mukavaa kuin umpihanki ja pikkutuulahdus.

Sehän mm. tuossa Hämeentien linjauksessa onkin niin hyvä, että se on tasainen reitti. Ei Helsinki ole lähellekään niin mäkinen kuin Tukholma, ja silti Tukholma on saanut pyöräilytilastot nousuun - toistaiseksi pienellä panostuksella.

mbgraph.exe


Lähde

Ja olenpa kuullut mainittavan usein Oulun näissä pyöräilykeskusteluissa. Onko Oulussa sen paremmat talvikelit?

Toki mainostamaasi Kööpenhaminan malliin kuului keskeisesti myös raitioliikenteen lopettaminen, jonka jälkeen pyörille ei enää ollut hyvää joukkoliikennevaihtoehtoa.

Ja Helsingin raitioliikenne on tähän mennessä ollut mielestäsi hyvä joukkoliikennevaihtoehto? Kummasti sitä täällä aina vain arvostellaan kaikilta laidoilta ja kehuskellaan kuinka bussilla pääsee Kurvista Keskustaan paljon nopeammin kuin ratikalla.

Nythän Köpiksessä on ollut jo jonkin aikaa hyvä joukkoliikennevaihtoehto - ainakin metroväen mielestä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Sehän mm. tuossa Hämeentien linjauksessa onkin niin hyvä, että se on tasainen reitti.

Todellisuudessa Hämeentiellä on kyllä aika raskas ja pitkä mäki.

Ja olenpa kuullut mainittavan usein Oulun näissä pyöräilykeskusteluissa. Onko Oulussa sen paremmat talvikelit?

Pyöräilyn kohtuullinen suosio Oulussa johtuu siitä, että Oulussa ei ole toimivaa julkista liikennettä muualla kuin muutamalla linjalla ja monet etäisyydet ovat kuitenkin aika lyhyitä. Kun kaikilla opiskelijoilla ja koululaisilla ei ole varaa ja mahdollisuutta autoon, pyörä on toki kävelyä nopeampi vaihtoehto.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:29 ----------

Ja Helsingin raitioliikenne on tähän mennessä ollut mielestäsi hyvä joukkoliikennevaihtoehto? Kummasti sitä täällä aina vain arvostellaan kaikilta laidoilta ja kehuskellaan kuinka bussilla pääsee Kurvista Keskustaan paljon nopeammin kuin ratikalla.

Helsingin nykyinen raitioliikenne palvelee aluellaan ihan ok ja on erittäin suosittua, suorastaan rakastettua. Se on hyvä joukkoliikennevaihtoehto. Jostain syytä nykyistä Helsingin hyvää raitioliikennettä ei kuitenkaan joukkoliikennefoorumilla arvosteta samalla lailla kuin raitiotien peruskäyttäjien piirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Jostain syytä nykyistä Helsingin hyvää raitioliikennettä ei kuitenkaan joukkoliikennefoorumilla arvosteta samalla lailla kuin raitiotien peruskäyttäjien piirissä.

Kyllä se Rainbow-sikanautakin maistuu ihan hyvältä, kunnes on päässyt Reinin paistijauhelihaa maistamaan. Tieto lisää tuskaa, tässäkin.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Kyllä se Rainbow-sikanautakin maistuu ihan hyvältä, kunnes on päässyt Reinin paistijauhelihaa maistamaan.

Tässä tapauksessa osuvampi vertaus varmaan olisi, että suurin osa on käynyt ulkomailla maistamassa paistijauhelihaa, mutta pitävät sitä ihmeellisenä ulkomaanherkkuna eivätkä kuvittelekaan että sitä voisi saada Suomesta. Kun Suomesta ei kerran muuta saa kuin Rainbowta, niin sitä on syötävä ja siihen tottuu.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Helsingissä on pyöräilylle surkea talvi-ilmasto, pitkät etäisyydet Kööpenhaminaan verrattuna ja erittäin mäkistä. Tällä yhdistelmällä pyöräilyllä ei ole hyviä edellytyksiä.

Toki mainostamaasi Kööpenhaminan malliin kuului keskeisesti myös raitioliikenteen lopettaminen, jonka jälkeen pyörille ei enää ollut hyvää joukkoliikennevaihtoehtoa.

Sähköfillari helpottaa kummasti mäkisyyden, kelien ja etäisyyksien kanssa. Toki infran tulee olla riittävällä tasolla, jotta sekään on houkutteleva vaihtoehto, eikä bussikaistalla pyöräily sitä ole.
t. Sähkö- ja normifillarin sekä joukkoliikenteen ympärivuotinen sekakäyttäjä.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Tässä on nyt pyöräilystä aika paljon mutua. Vuodenajan vaikutusta määriin hyvin hoidetulla ja turvallisella väylällä voi itse kukin arvioida www.baanamittari.fi sivulla, josta näkyy sekä ajajamäärä että sää per päivä viimeisiltä vuosilta.

Esim. mainittuna maanantaina 30.10. ajajia oli 2329, joka on vähemmän kuin kesäkuun hyvien kelien ~5000, mutta mistään dekadi-erosta ei puhuta. Lämpötilaa enemmän määrään näyttää vaikuttavan sade, joka vuodenajasta riippumatta noin puolittaa määrän.

Itsekään en liukkaalla ja pimeällä aja mielellään liikenteen seassa, mutta turvallista baanaa poljen pakkasellakin.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Tässä tapauksessa osuvampi vertaus varmaan olisi, että suurin osa on käynyt ulkomailla maistamassa paistijauhelihaa, mutta pitävät sitä ihmeellisenä ulkomaanherkkuna eivätkä kuvittelekaan että sitä voisi saada Suomesta. Kun Suomesta ei kerran muuta saa kuin Rainbowta, niin sitä on syötävä ja siihen tottuu.

Toinen osa taas on törmännyt paistijauhelihaan ulkomaisella gourmet-tiskillä. Nyt he kuvittelevat, että lehmästä kannattaa tehdä pelkkää paistijauhelihaa, että uudet rotulehmät vaativat yhtä vähän ja vähemmän tilaa kuin siat ja että rotunautoja voidaan kasvattaa yhtä tiheästi tai tiheämmin kuin sika-nautaan käytettäviä sikoja nykyisessä sikalassa. Röh. Röh. :lol:
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Todellisuudessa Hämeentiellä on kyllä aika raskas ja pitkä mäki.

Juu, siinä on sellaiset noin 850 metriä mäkeä, nousua kuutisentoista metriä. Ei se ole paha edes niille, jotka eivät ihan joka päivä pyöräile. Kuten todettu, Tukholma on mäkisempi, se ei vaikuttaisi olevan perusterveille ihmisille mikään este.

Ja tiedän kyllä, miten Oulu eroaa Helsingistä asukkaiden ja joukkoliikenteen suhteen, mutta nyt olikin kyse säästä. Oulun sää ei estä talvipyöräilyä, piste.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Ja tiedän kyllä, miten Oulu eroaa Helsingistä asukkaiden ja joukkoliikenteen suhteen, mutta nyt olikin kyse säästä. Oulun sää ei estä talvipyöräilyä, piste.

Ei se kokonaan estä, mutta rajusti kiusaa silti. Olen kotoisin Mikkelistä ja pyörä oli oma kulkuneuvo koko kouluajan joka ainoa päivä, vain kun pakkanen ylitti selvästi -15 astetta, ehkä 10 päivänä vuodessa, pyörä jäi kotiin. Oulussa on Mikkeliä kylmempää.

Ankara pakkanen ei kuitenkaan ole pahin pyöräilyn este, se on tappokeli, jolloin on todella liukasta. Kokemukseni mukaan Helsingissä on talvella useammin mahdottoman liukasta kuin Mikkelissä (kuivan talvisesta Oulusta puhumattakaan.).

Helsingin oloissa on kyse siitä, kuinka moni oikeasti pyöräilee vähän viileässä ilmassa, kuten nyt, 0 astetta ja kuivaa. Vastaus on kovin harva, kun autottoman ei ole melkein pakko, kuten Oulussa tai Mikkelissä.

---------- Viestit yhdistetty 02.11.2017 klo 00:19 ---------- Previous Post was on 01.11.2017 at 22:13 ----------

Tässä on nyt pyöräilystä aika paljon mutua. Vuodenajan vaikutusta määriin hyvin hoidetulla ja turvallisella väylällä voi itse kukin arvioida www.baanamittari.fi sivulla, josta näkyy sekä ajajamäärä että sää per päivä viimeisiltä vuosilta.

Esim. mainittuna maanantaina 30.10. ajajia oli 2329, joka on vähemmän kuin kesäkuun hyvien kelien ~5000, mutta mistään dekadi-erosta ei puhuta. Lämpötilaa enemmän määrään näyttää vaikuttavan sade, joka vuodenajasta riippumatta noin puolittaa määrän.

Itsekään en liukkaalla ja pimeällä aja mielellään liikenteen seassa, mutta turvallista baanaa poljen pakkasellakin.

Nämä lukumäärät kertovat kaiken pyöräilyn merkityksestä.

Pyöräilyn huippuaikaan syyskuussa niemen rajan ylittää arkipäivänä pyörällä 26600 henkeä ja autolla noin 220000 henkeä ja joukkoliikenteellä noin 480000 henkeä. (Lähde: liikenteen kehitys Helsingissä vuonna 2016)

Sään heikentymistä pyöräilymäärät vielä tuostakin romahtavat.

Kuitenkin Vihreän ideologian mukaisesti nyt Hämeentiellä ollaan rajusti heikentämässä bussiliikennettä ja autoilua, lähes tyhjien muutaman pyöräilijän kauniilla ilmalla käyttämien pyöräkaistojen tieltä.

Äly hei, älä jätä!
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Pyöräilyn huippuaikaan syyskuussa niemen rajan ylittää arkipäivänä pyörällä 26600 henkeä ja autolla noin 220000 henkeä ja joukkoliikenteellä noin 480000 henkeä. (Lähde: liikenteen kehitys Helsingissä vuonna 2016)

Olisikohan sitä autoille tehtyä infraa pikkuisen enemmän kuin pyöräinfraa, ja voisiko sellaiset asiat olla aika vaikuttavia näissä vertailuissa? Jos Helsingissä ei olisi joukkoliikennelinjoja, olisi joukkoliikennematkustajiakin vähemmän. Niin yksinkertaista se on.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Pyöräilyn huippuaikaan syyskuussa niemen rajan ylittää arkipäivänä pyörällä 26600 henkeä ja autolla noin 220000 henkeä ja joukkoliikenteellä noin 480000 henkeä. (Lähde: liikenteen kehitys Helsingissä vuonna 2016)

Ei voi muuta sanoo ku hattuu nostaa kaikille pyöräilijöille, jotka pysyvät pois auton ratista tai ruuhka-aikojen joukkoliikennevälineistä. Helsingin liikenteen vähän vaativa ja pieniruokainen selkäranka.

Naulaan tähän teesit, joilla pyöräily saadaan nousuun:

- Baana läpi kaupungin. Jos kylään rakennettaisiin keskustatunneli, niin se ei taatusti päättyisi Rautatieasemalla katuverkkoon johtavaan ramppiin. Ei Baanankaan pitäisi päättyä Rautatieaseman kivimuuriin, jota ratapihaksikin kutsutaan, vaan jatkua Kaisaniemen läpi Krunaan ja edelleen Hakaniemeen. Useampikertaistaisi Baanan matkamäärän. Extrabonari: kaikista tavoista helpottaa metron tulevia kapasiteettiongelmia pyöräbaana Kampista Herttoniemeen on ylivoimaisesti halvin ja kustannustehokkain.

- Ilmaston lämpenemisen edistäminen.

- Korttelikaupungin laajentaminen kehä 1n tasolle. Ollaanpa rehellisiä: se että jotkut viitsivät polkea 20kmn työmatkaa fillarilla ei tarkoita, että useimmat jaksaisivat. Ei edes sähköllä. Liian pitkä aika istua satulassa. Fillari toimii parhaiten alle 10 kilsan matkoilla ja alle kymmenen kilsan matkoja on sitä enemmän mitä enemmän on tiivistä kaupunkia. Ullanlinnasta Tullinpuomille on 4 kilometriä. Toisin sanoen Helsingissä on fillareille otollista kaupunkirakennetta noin halkaisijaltaan 5 kmn ynpyrä. Ei riitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

- Ilmaston lämpenemisen edistäminen.

Menee jo kauas aiheesta, mutta ilmastonmuutos ei ole yksikäsitteistä lämpenemistä. Suomessa ovat tuulet ja sateet lisääntyneet, mikä taas haittaa pyöräilyä osaltaan. 7-kerroksisen kerrostaloyhtiön kokouksessa taannoin lämmityslaskuista näkyi, että leutojen talvien vaikutus on jokseenkin plusmiinus nolla lisääntyneiden tuulien takia. Jäähdyttävät korkeaa taloa suht tehokkaasti.
 
Takaisin
Ylös