Kun ensimmäiset turvavyöt tulivat autoihin ja samoihin aikoihin käynnistyi keskustelu turvavyön käyttämisestä ja käyttämättä jättämisestä. Nyt ollaan yksimielisiä siitä, että sakotus vyön käyttämättä jättämisestä on oikea ratkaisu. Myös taksia työkseen ajavia pitäisi sakottaa, jos vyö ei ole ajon aikana kiinni. Herää kysymys, että onko kypärän laittaminen päähän joku ongelma lyhyillä matkoilla ja pienillä nopeuksilla. Päähän kohdistuva vamma kun voi tulla silläkin matkalla pyörän kaatuessa ja pyöräilijän lyödessä päänsä asfalttiin.
Eli sakot kypärättä ajavalle pyöräilijälle on oikea ratkaisu. Vakavan Päävamman hoitaminen on sen verran hinnakasta ja terveydenhuollon resursseja sitovaa puuhaa, että järkevämpää olisi hyväksyä asenne, että silloin kun pyörällä ajetaan, niin kypärä on päässä.