Maksuvälineet

Miksi pääkaupunkiseudulla ei ole seutulippujärjestelmää, vaikka kaikilla muilla kaupunkiseuduilla on?
Pääkaupunkiseudun seutulippu on YTV:n seutulippu. Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialue vain laajenee nopeammin kuin poliittinen yhteistyö kuntein välillä. Mutta onhan YTV-seutulippu sentään saatu laajenemaan juuri Keravalle ja Kirkkonummelle.

Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialue on myös niin suuri, ettei "tavallinen" seutulippukonsepti istu sellaisenaan. Liikennöinnin kustannukset vaihtelevat paljon, koska matkojen pituudet vaihtelevat paljon. YTV-kunnissa on ollut periaatteena kunnan sisäinen vakiohinta ja lisäksi on ollut vain yksi kakkosvyöhyke, eli koko YTV-alueen hinta. Keravan ja Kirkkonummen myötä perustettiin 3-vyöhyke.

YTV on tekemässä selvitystä taksauudistuksesta, joka on tarpeen myös sen vuoksi, että aluetta voidaan laajentaa. Uudistuksen yhteydessä on pohdittu suunnilleen kaikkea mahdollista kilometritaksasta erilaisiin vyöhykejärjestelmiin. Taksa on kuluttajalle näkyvä osa, mutta vain puolet ongelmasta. Toinen puoli on tasausjärjestelmä, jonka perusteella kulut jaetaan kuntien kesken. Se voi olla suurempi sopimusongelma kuin lipputaksa.

Antero
 
Ovatko Matkahuollon kombikortti ja kontaktillinen kortti ulkoisesti samanlaisia vai erottaako ne jostakin? Kaikissa mainoksissa on ainakin parin vuoden ajan ollut tämä matkakortti mutta kuitenkaan mistään tuota korttia ei saa. Matkahuolloista löytyy ainoastaan tämän näköisiä kortteja.
 
Kävin tänään linja-autoasemalla lataamassa bussikorttia ja etsiessäni parkkipaikkaa linja-autoaseman läheltä mietin että olisipa kätevää jos Matkahuollon arvokortilla voisi maksaa pysäköintimaksun. Usein taskussa ei ole sopivaa määrää kolikoita. Jos tarkoitus on hoitaa yksi asia nopeasti niin pysäköintiautomaattiin on turhaa laittaa kahden euron kolikkoa. Jos kolikoita taas ei ole riittävästi niin maksun maksaminen ei onnistu. Kortilta sen sijaan on helppo veloittaa aina tasaraha vaikka sentin tarkkuudella.

Pienten ostosten maksuun paras olisi pankkikorttiin yhdistetty avant-ominaisuus mutta harmi että se lopetettiin. Arvokortin käytön laajentaminen voisi paikata avant-korttien puutetta.
 
Kävin tänään linja-autoasemalla lataamassa bussikorttia ja etsiessäni parkkipaikkaa linja-autoaseman läheltä mietin että olisipa kätevää jos Matkahuollon arvokortilla voisi maksaa pysäköintimaksun.
Veikkaan, että tuollainen ratkaisu vaatisi MH:n turvamoduulin ko laitteeseen, jossa korttia käytetään. Enkä oikein usko, että kovinkaan monessa pysäköintimaksupäätteessä olisi laajennusvaraa moiselle.
 
Kävin tänään linja-autoasemalla lataamassa bussikorttia ja etsiessäni parkkipaikkaa linja-autoaseman läheltä mietin että olisipa kätevää jos Matkahuollon arvokortilla voisi maksaa pysäköintimaksun. Usein taskussa ei ole sopivaa määrää kolikoita. Jos tarkoitus on hoitaa yksi asia nopeasti niin pysäköintiautomaattiin on turhaa laittaa kahden euron kolikkoa. Jos kolikoita taas ei ole riittävästi niin maksun maksaminen ei onnistu. Kortilta sen sijaan on helppo veloittaa aina tasaraha vaikka sentin tarkkuudella.
Minusta olisi kätevää, jos pysäköintimittareissa myytäisiin paikallisliikenteen kertalippuja. Ainakin täällä Tampereella, jossa on tunnin vaihtoaika. Ennakkoon ostettavassa lipussa voisi olla jokin täky, vaikka pidempi vaihtoaika, jotta ihmiset ostaisivat lippunsa etukäteen.
 
Kävin tänään linja-autoasemalla lataamassa bussikorttia ja etsiessäni parkkipaikkaa linja-autoaseman läheltä mietin että olisipa kätevää jos Matkahuollon arvokortilla voisi maksaa pysäköintimaksun. Usein taskussa ei ole sopivaa määrää kolikoita. Jos tarkoitus on hoitaa yksi asia nopeasti niin pysäköintiautomaattiin on turhaa laittaa kahden euron kolikkoa. Jos kolikoita taas ei ole riittävästi niin maksun maksaminen ei onnistu. Kortilta sen sijaan on helppo veloittaa aina tasaraha vaikka sentin tarkkuudella.

Pienten ostosten maksuun paras olisi pankkikorttiin yhdistetty avant-ominaisuus mutta harmi että se lopetettiin. Arvokortin käytön laajentaminen voisi paikata avant-korttien puutetta.
Jos ajat Helsingin linja-autoasemalle autolla ja parkkeerat Kampin halliin, niin puomissa on laite johon syötetään luottokortti. Lähtiessä se syötetään uudestaan. Ei mitään kuitteja, ei edes PIN-tunnistusta. Käyttäjän ei tarvitse painaa yhtään nappia eli ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään väärin, ohjeeksi riittää "Syötä luottokortti". Voi olla että pankkikorttikin käy, en ole ihan varma. Joka tapauksessa tuo on palvelua ja toimiva maksujärjestelmä, joukkoliikenteen sekalaiset kortit taas toinen toistaan surkuhupaisempia virityksiä. Ehkä autoilijat vain osaa vaatia.

Korttirahaa käytetään maksuliikenteen kehitysmaissa malliin Ranska, maailman huippua olevilla suomalaisilla maksujärjestelmillä siihen ei ole mitään tarvetta. Sen takia se ei ole meillä yleistynyt.
 
Kävin tänään linja-autoasemalla lataamassa bussikorttia ja etsiessäni parkkipaikkaa linja-autoaseman läheltä mietin että olisipa kätevää jos Matkahuollon arvokortilla voisi maksaa pysäköintimaksun. Usein taskussa ei ole sopivaa määrää kolikoita. Jos tarkoitus on hoitaa yksi asia nopeasti niin pysäköintiautomaattiin on turhaa laittaa kahden euron kolikkoa. Jos kolikoita taas ei ole riittävästi niin maksun maksaminen ei onnistu. Kortilta sen sijaan on helppo veloittaa aina tasaraha vaikka sentin tarkkuudella.

Pienten ostosten maksuun paras olisi pankkikorttiin yhdistetty avant-ominaisuus mutta harmi että se lopetettiin. Arvokortin käytön laajentaminen voisi paikata avant-korttien puutetta.

Eikö Suomessa ole parkkimaksujen maksaminen vahdollista sms-lipuilla?
Se on tosi näppärä keino eikä tarvitse maksaa minuuttiakaan enempää kuin todellinen tarve on.
 
Ei käy, pitää olla maksuaika/luottokortti. Samaa systeemiä voi käyttää myös esim. Elielin parkkihallissa ja Ruoholahdessa.

Kiitos tarkennuksesta. Tuon pankkikortinkin käytön väittäisin olevan sopimuskysymys, ei tekninen ongelma. Tuossahan on ilmiselvä väärinkäytön mahdollisuus kun PIN-tunnistetta ei kysytä, mutta toisaalta noiden mahdollisten väärinkäytösten määrä ja kustannukset ovat hyvin pienet, varsinkin verrattuna monimutkaisempien päätelaitteiden kustannuksiin, porttien hitaampaan toimintaan ja asiakkaiden vaivaan. Tuollaisen järkevän riskienhallinnan soisi yleistyvän joukkoliikenteenkin järjestelmissä.
 
Jos ajat Helsingin linja-autoasemalle autolla ja parkkeerat Kampin halliin, niin puomissa on laite johon syötetään luottokortti. Lähtiessä se syötetään uudestaan. Ei mitään kuitteja, ei edes PIN-tunnistusta. Käyttäjän ei tarvitse painaa yhtään nappia eli ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään väärin, ohjeeksi riittää "Syötä luottokortti". Voi olla että pankkikorttikin käy, en ole ihan varma.

Tampereella katupysäköinnin voi maksaa luottokortilla. Sirukorttia käytetään lippuautomaatissa ja valitaan pysäköintiaika. Myös uudenlainen debit-kortti käy, jos haluaa maksaa suoraan tililtä, mutta tällöin kortti ei voi olla debit/credit-kombikortti, koska tällöin veloitus menee oletuksena credit-puolelle eikä mitään valinnan mahdollisuutta ole.

Pysäköintitaloissa voi myös maksaa kortilla ilman pin-koodia. Ainakin perustapauksena otetaan normaalisti lippu ja maksu suoritetaan automaattiin maksukortilla. Ainakin osassa pysäköintitaloja kävi aikaisemmin myös debit-kortti, mutta havaintojeni mukaan se ei näytä toimivan enää. En tiedä onko kyseessä bugi vai tietoinen valinta.

Maksu suoraan kortilla porteissa ei mielestäni ole kovin hyvä tapa. Haluan aina kuitin korttimaksuista, ja sitäpaitsi mitenkäs toimitaan silloin jos syöttää vahingossa eri kortin saapuessa ja lähtiessä?
 
Tampereella katupysäköinnin voi maksaa luottokortilla. Sirukorttia käytetään lippuautomaatissa ja valitaan pysäköintiaika. Myös uudenlainen debit-kortti käy, jos haluaa maksaa suoraan tililtä, mutta tällöin kortti ei voi olla debit/credit-kombikortti, koska tällöin veloitus menee oletuksena credit-puolelle eikä mitään valinnan mahdollisuutta ole.
Onko tämä oikeasti ongelma? Eli siis onko tämä niin iso ongelma, että tuollainen valintamahdollisuus kannattaa rakentaa laitteeseen. Se lisää heti järjestelmän monimutkaisuutta, kustannuksia, jne. Vrt. Applen standardivastaus siihen miksi Macin hiiressä ei ole kuin yksi nappi: ei voi painaa väärää nappia.

Pysäköintitaloissa voi myös maksaa kortilla ilman pin-koodia. Ainakin perustapauksena otetaan normaalisti lippu ja maksu suoritetaan automaattiin maksukortilla. Ainakin osassa pysäköintitaloja kävi aikaisemmin myös debit-kortti, mutta havaintojeni mukaan se ei näytä toimivan enää. En tiedä onko kyseessä bugi vai tietoinen valinta.
Veikkaan että juridistaloudellinen rajoitus. Eli Luottokunta on suostunut kantamaan riskin mahdollisista väärinkäytöksistä, pankkien kanssa tästä ei ole sovittu.

Maksu suoraan kortilla porteissa ei mielestäni ole kovin hyvä tapa. Haluan aina kuitin korttimaksuista, ja sitäpaitsi mitenkäs toimitaan silloin jos syöttää vahingossa eri kortin saapuessa ja lähtiessä?
Kuitin saa kun syöttää kortin uudestaan, ainakin Kampissa tai sitten voi maksaa perinteisellä automaatilla. Jos syöttää väärän kortin, niin sitten tietenkin annetaan erroria.

Joukkoliikenteessä vastaavaa logiikkaa voisi toteuttaa näin:
- Pitkän matkan bussissa: syötetään kortti tullessa ja lähtiessä lukijaan. Junassa muuten sama, mutta lukulaitteet laitureilla eikä junassa. Summien suuruudesta johtuen PIN-varmennus lienee välttämätön. Laitteeksi käy joka tapauksessa ihan samanlainen kortinlukija kuin kaupoissakin on.
- Helsingin sisäisessä liikenteessä tai muussa vastaavassa tapauksessa jossa lipputyyppien määrä on pieni ja aikaan sidottu: Ihan pelkkä kortinlukija, kortti sisään, kuitti ja kortti joka toimii lippuna tulee samasta aukosta ulos. Periaatteessa edes sitä kuittia ei tarvita, jolloin laitteesta jää pois yksi huoltoa vaativa osa, mutta tämä edellyttää että lipuntarkastajilla on jokin laite jolla kortin voi lukea ja todeta matkan maksetuksi. (Ja jos halutaan myydä useampaa lipputyyppiä, niin on luultavasti halvempaa ja helpompaa laittaa kaksi tuollaista laitetta vierekkäin, toinen myy vaikka seutulippuja, kuin rakentaa valintalogiikka lukulaitteeseen.)
 
Onko tämä oikeasti ongelma? Eli siis onko tämä niin iso ongelma, että tuollainen valintamahdollisuus kannattaa rakentaa laitteeseen. Se lisää heti järjestelmän monimutkaisuutta, kustannuksia, jne.

En ota kantaa muutoin kuin että omasta puolestani voin sanoa, että minua nyppii ajatus maksaa pieniä summia luottokortilla, kun pidän sitten lukua näistä pikkusummista voidakseni maksaa ne pois jo ennen kuin luottokorttilasku tulee (tämä siksi että pienistäkin puroista syntyy helposti iso virta). Näin itse lasku on ideaalitilanteessa aina nollalasku, kun ostot ja maksut netotetaan päikseen. En siis käytä luottokorttia (tai oikeastaan siis maksuaikakorttia) maksuajan saamiseen vaan yksinkertaisesti siihen, että voin maksaa ilman että tarvitsee koko ajan ajatella tilien reaaliaikaisia saldoja.

Jos odottaa keskimäärin kuukauden ennen kuin maksaa laskun ja samalla maksaa suurimman osan ostoistaan luottokortilla, päätyy helposti tilanteeseen, että edellisen kuukauden lasku syö lähes koko kuukauden tulot. Luottolimiitti on tällöin käyttöpääomaa, jolloin efektiivisesti talous on kuukauden verran pakkasella. Tästä tilanteesta kuiville pääseminen säästöihin kajoamatta vie helposti ainakin puolisen vuotta aikaa, kun kukaan ei yleensä pysty maksamaan kuukauden tuloilla kahden kuukauden menoja. Täytyy hahmottaa, että luottolimiitti on todellakin velkaa eikä varallisuutta -- toisin kuin esim. luottokorttien luvatussa maassa USA:ssa monet vielä jokin aika sitten kuvittelivat.

Debit-kortti sopii paljon paremmin pienten maksujen maksamiseen, koska nuo näkyvät parin päivän viiveellä suoraan tilillä eikä silloin pääse syntymään epäsuhtaa menojen ja tulojen välille, vaikkei vaivautuisikaan pitämään tapahtumista yksityiskohtaista kirjanpitoa, kunhan muistaa tarkistaa tiliotteen säännöllisesti.

Kortilla maksaminen sinänsä on yksinkertaisesti järkevää ainakin minun kannaltani, koska silloin ei tarvitse huolehtia seteli- ja kolikkologistiikasta. Otto-automaatteja on turhan niukasti eikä niistä saa joustavasti juuri sellaista rahaa kuin mitä tarvitsisi. 20 euron seteli on moniin pikkuostoihin aivan liian suuri, ja siksi kauppiaillekin on suuri ongelma pitää riittävää vaihtorahakassaa.
 
Kortilla maksaminen sinänsä on yksinkertaisesti järkevää ainakin minun kannaltani, koska silloin ei tarvitse huolehtia seteli- ja kolikkologistiikasta. Otto-automaatteja on turhan niukasti eikä niistä saa joustavasti juuri sellaista rahaa kuin mitä tarvitsisi. 20 euron seteli on moniin pikkuostoihin aivan liian suuri, ja siksi kauppiaillekin on suuri ongelma pitää riittävää vaihtorahakassaa.
Onneksi muuten nyt Automatian monopolille on tullut stoppi: "yksityisiä" Nosto-automaatteja on näkynyt ainakin R-kioskien ja Tampereen Tuulensuun K-Extran seinässä, ja niistä saa myös kympin seteleitä. Miinusta voi antaa laitteiden hitaudesta verrattuna reaaliaikaisen pankkiyhteyden päässä oleviin Otto-automaatteihin ja ennen kaikkea useimpien pankkien perimään transaktiokustannukseen (n. euron luokkaa), halvemmaksi tulee joillain pankeilla jopa Siwan/Valintatalon kassalta kakskymppisen nostaminen. Myös miinusta on annettava Nostojen kyvyttömyyteen näyttää tilin saldoa, mikä ilmeisesti niinikään juontuu siitä, etei niillä ole suoraa yhteyttä pankkeihin.

Lähitulevaisuudessa on tulossa myös Hjarkimon Anna-automaatit ja jokin kolmas kilpailija, jonka nimeä nyt en muista...
 
Myös busseihin voi nykyään ostaa lipun netistä. Itse en ole sellaista koskaan ostanut enkä aio nettilippua kokeillakaan koska mielestäni matkustaja ei hyödy mitenkään nettilipusta.

Kuten VR:n nettilippu, myös Matkahuollon nettilippu on voimassa vain tietyssä vuorossa. Jos matkasuunnitelmiin tulee viime hetken muutos ja lippu jää käyttämättä niin siitä ei saa rahoja takaisin. Lisäksi alennusryhmiin kuulumattomankin on kuljetettava mukanaan henkilöllisyystodistusta.
 
Takaisin
Ylös