Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

Täytyy sen verran korjata että Pikkoloita ei enää ole. Osa lopetettiin, osa muuttui Extroiksi. Sääli sinänsä.

Tässä kaikki tietämäni pikkukauppaketjut: Tarmo-lähikauppa (Wihuri), Alepa (S-ryhmä), Siwa (Tradeka), Sale (S-ryhmä), K-extra (Kesko). Siwoissa yleisvaikutelmaa leimaa minusta tietty nuhjuisuus, ihan kuin kauppaketjulla ei olisi rahaa pitää edes siisteyttä yllä. Hintataso on myös aika korkea. Alepat ovat hinnaltaan kohtuullisempia, lähempänä valintamyymälöitä kuten S-market ja Valintatalo. K-extra tuntui todella kalliilta, vielä kun täällä Kalliossa sellainen oli Haapaniemessä 2006 alussa, jopa Siwaa kalliimmalta. Tarmoissa tuntuu riippuvan kauppiaasta hinta ja kaupan taso. Kokonaisuudessaan minusta Alepa on paras näistä ketjuista. Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
 
Alepa (S-ryhmä)
Alepa ei ole varsinaisesti ole S-ryhmän kauppa vaan HOK-Elannon. Alepa oli ennen lähes valtakunnallinen kauppaketju, joka kuului Pajusen suvulle (linkki Wikipediaan). Pajuset kuitenkin myivät ketjun Helsingin osuuskaupalle, joka luonnollisesti lakkautti toisten osuuskauppojen alueilla olevat myymälät.

Siwoissa yleisvaikutelmaa leimaa minusta tietty nuhjuisuus, ihan kuin kauppaketjulla ei olisi rahaa pitää edes siisteyttä yllä. Hintataso on myös aika korkea.
Mun mielestä Siwat eivät voi olla nuhjuisia, sillä ne ovat sisäisesti kaikki samasta metallista veistetty. Kaikki tietysti kuluu aikanaan, joten kyse saattaa olla yksittäisistä myymälöistä. Siwan valtti on sijainti, ei hinta. Kaljan myynnillä Siwakin menestyy, ja eiköhän olut ole lähes kaikkialla suunnilleen saman hintaista? Rahaa edistyksellisen työväenliikkeen osuuskaupalla ei ole ollut, mutta nyt tilanne on muuttunut, kun Tradeka Oy on vaihtanyt omistajaa.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Valintatalo on parempi kuin sitä edeltänyt Jätti-Ruokavarasto, joka oli selvästi huonompi kuin edeltäjänsä Hansa Discounter. Euromarkettia pidän huonompana kuin Tapulia, ja Siwaa pidän huonompana kuin Frendiä tai Voimaa. :)
 
Laitoin Helsingin kaupungin nettisivujen kautta kyselyä Kaupunkisuunnitteluvirastoon. Sain vastauksen ihmettelyyni Viikin Prisman sijainnista dipl. ins. Kalevi Wahlstenilta kaupunkisuunnitteluvirastosta:

Kalevi Wahlsten sanoi:
Sähköpostiviestinne välitettiin minulle vastattavaksi. 17.5.1995 hyväksytyssä Viikin osayleiskaavassa paikalliskeskus sijoitettiin nyt rakenteilla olevaan paikkaansa tiedepuiston alueelle. Sen katsottiin palvelevan paitsi Viikkiä myös Viikinmäkeä, Pihlajistoa ja Pihlajamäkeä sekä joukkoliikenteen vaihtopysäkkien käyttäjiä. Se sijoitettiin liikenteellisesti keskeiseen paikkaan siten, että se on hyvin saavutettavissa vaikutusalueeltaan niin ajoneuvo-, julkisella kuin kevyellä liikenteellä. Paikalliskeskuksen maltillisen mitoituksen katsottiin mahdollistavan lähiympäristön lähipalvelukeskusten toiminnan mm . Latokartanon alueella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kalevi Wahlsten (HKI/KSV) sanoi:
Se (Viikin Prisma) sijoitettiin liikenteellisesti keskeiseen paikkaan siten, että se on hyvin saavutettavissa vaikutusalueeltaan niin ajoneuvo-, julkisella kuin kevyellä liikenteellä. Paikalliskeskuksen maltillisen mitoituksen katsottiin mahdollistavan lähiympäristön lähipalvelukeskusten toiminnan mm . Latokartanon alueella.

Itsekin aion tulevaisuudessa asioida siellä kun h57:llä pääsee kotoa sinne kätevästi noin viidessä minuutissa. Harmi vain, että vuorovälit ovat arki-illoissa ja lauantaina 30 min. Toisaalta pyörällä sinne polkee noin 10 minuutissa...

Mielenkiintoinen tosin tuo liikennemuotojen määrittely, eikös se julkinenkin liikenne Viikin suunnalla ole ajoneuvoliikennettä (ratikoita ei sinne taida vähään aikaan tulla).
 
Itsekin aion tulevaisuudessa asioida siellä kun h57:llä pääsee kotoa sinne kätevästi noin viidessä minuutissa. Harmi vain, että vuorovälit ovat arki-illoissa ja lauantaina 30 min.

Toisaalta, minusta tämä Prisma on aika turha. Itäkeskukseen on tulossa omansa, joten heitä varten ei tämä ole. Malmin Prismaan on taas lyhyt matka niin Pihlajistosta, Pihlajamäestä kuin Viikistäkin. Hyvin pääsee autolla, bussilla ja pyöräillen Malmillekin. Sikäli en näe hyötyä tässä kauppakeskuksen rakentamisessa Viikkiin. Olisi järkevämpää keskittää hypermarketasiointi Malmille, jossa kauppakeskus on kätevästi junaradan varressa. Vai onko sille Viikin marketille joku pakottava tarve?
 
Järvenpäässä kokeiltiin aikoinaan systeemiä, jossa paikkurit (tosin vain pikkubussivuorot) lähtivät upouuden Prisman edestä. Ilmeisesti se ei saanut tarpeeksi kannatusta ja Prisman laajentaessa pysäkit otettiin alta pois. Aikatauluihin oli erikseen merkitty Prismalle menevät vuorot ja aikataulukirjan reittisivulle oli isolla merkitty CM ja Prisma. Kokeilulla kosiskeltiin todenteolla kauppamatkustajia.
 
Järvenpäässä kokeiltiin aikoinaan systeemiä, jossa paikkurit (tosin vain pikkubussivuorot) lähtivät upouuden Prisman edestä.

Tämä sama juttu on Kannelmäen Prismassakin, polkupyöräkin on paljon suosituimpi kuin bussi sinne mennessä. Onkin viisaampaa laittaa hypermarket juna-aseman tai vastaavan joukkoliikenteen keskittymän viereen, kuin alkaa luoda omia linjoja syrjässä olevaan markettiin.
 
Vaikka itse pidän Selloa hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä olevana, niin siellä opintojen ohella työskentelevänä tulee kyllä aina oletettua, että kaikki on autolla, pystyy kantaan nää hirveet ostosvuoret kivasti autolleen tai minä tuon ne autolle, jos tarvis. Varauksia ei espoolaisille muista liikkeistä kannata tehdä, ellei ne ole moottoritien varrella, Myyrmanni on monelle jokin outo vantaalainen käsite, eihän sinne edes kunnon moottoritietä mene! Vähän kärjistäen. Kyllä joillekkin keskustakin käy.

Ennen, kun asuin Lintuvaarassa, niin kesäsin poljin Selloon, kun siten pääsi nopeammin kuin Vallikallion kautta kiertävällä e23:lla :D

Nykyään, kun asun täällä M-junalaaksossa niin liikenneyhteydet iltasin, kun töistä pääsee on välillä todella turhauttavat :icon_frown: 21:00 pistää kassat kiinni ja juosta kirmuiten vaihtaan kledjut, jotta kerkeisi 21:10 menevään E-junaan. Yleensä ei kerkeä. Sen jälkeen vaihtoehtona on 21:15 lähtevä 512 + h45(josta aina myöhästyy)+kävely tai 20:20 menevä A-juna, jonka jälkeen huopalahdessa pitkä odottelu känniläisten kanssa. Ekassakin junavaihtoehdos saa ootella ja sitten se M on aina ihan täyteen pakattu.

Muuten, asiakkaalta kuultua. Hän halusi Muumi Lumilyhtymukin, ne oli meillä loppu, mutta lupasin tilata moisen Tikkurilasta, kun siellä on niitä 20kpl. Tähän vanhempi rouvasnainen huudahti: Tilaa ne kaikki tänne! Ei niillä köyhillä ole kuitenkaan varaa ostaa niitä! :)
 
Lappeenrannan Prisma ja Tapuli-Euromarket ovat poikkeuksellisen lähellä keskustaa ja asutusta, mutta silti hieman keskustan ulkopuolella. Autolla näihin kauppoihin matkustetaan.

Lappeenrannassa tilanne on siinä mielessä hyvä että keskustassa on peräti viisi kauppakeskusta joissa on lähinnä vaatekauppoja. Keskustan ulkopuolella on mm. Gigantti, Biltema, Robin Hood, Citymarket, Lidl ja useita huonekaluliikkeitä.

Eri tyyppiset kaupat ovat selvästi eri alueilla, vaatekaupat keskustassa ja huonekaluliikkeet keskellä korpea. Ehkä syynä on turismi koska turistit ostavat vaatteita eivätkä huonekaluja ja monet turistit eivät tule ostoksille omalla autolla.
 
Eri tyyppiset kaupat ovat selvästi eri alueilla, vaatekaupat keskustassa ja huonekaluliikkeet keskellä korpea. Ehkä syynä on turismi koska turistit ostavat vaatteita eivätkä huonekaluja ja monet turistit eivät tule ostoksille omalla autolla.

Veikkaisin turismin sijaan syyksi sitä, että teini-ikäiset ostavat paljon vaatteita ja heille on tärkeää päästä keskenään shoppailemaan ilman kyydityksiä. Keskustaan on helppoa mennä koulun jälkeen bussilla tai odottaa siellä bussin lähtöä kotiin hengaillen kaupoissa.
 
Nykyään, kun asun täällä M-junalaaksossa niin liikenneyhteydet iltasin, kun töistä pääsee on välillä todella turhauttavat :icon_frown: 21:00 pistää kassat kiinni ja juosta kirmuiten vaihtaan kledjut, jotta kerkeisi 21:10 menevään E-junaan. Yleensä ei kerkeä. Sen jälkeen vaihtoehtona on 21:15 lähtevä 512 + h45(josta aina myöhästyy)+kävely tai 20:20 menevä A-juna, jonka jälkeen huopalahdessa pitkä odottelu känniläisten kanssa. Ekassakin junavaihtoehdos saa ootella ja sitten se M on aina ihan täyteen pakattu.

Millaisia poikittaisia bussiyhteyksiä olisi tarjolla? Löytääkö Reittiopas mitään sopivia? Kyllä sieltä ainakin joku poikittaisyhteys pitäisi mennä M-junan varrelle.
 
Laitoin Helsingin kaupungin nettisivujen kautta kyselyä Kaupunkisuunnitteluvirastoon. Sain vastauksen ihmettelyyni Viikin Prisman sijainnista dipl. ins. Kalevi Wahlstenilta kaupunkisuunnitteluvirastosta:
Ihmiset tekevät kummallisia asioita, mutta tuskin kovin moni ajaa polkupyörällä Pihlajistosta tai Pihlajamäestä Prismaan toista kilometriä viihtyisässä moottoritiemaisemessa, käy kaupassa, lastaa ostokset tarakalle, ja polkee ylämäkeä takaisin? Kävelemisestä puhumattakaan. Ja jos kerran tulee bussilla kaupasta, niin minkä ihmeen takia ei käy vaikka keskustassa, Hakaniemessä, Arabiassa, Malmilla tai Itäkeskuksessa?
 
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Mutta mikä estää tarjoamasta sellaista liikennettä, jos se olisi kannattavaa? Jos se taas ei ole kannattavaa, koko rutina on turhaa.

Koska joukkoliikenne kuljettaa joukkoja, ei se kannata vielä yhden kauppakeskuksen takia. Ja kun kauppakeskus tehdään keskelle ei-mitään, ei sinne menevä joukkoliikenne saa asiakkaita muualta. Siksi Vapaavuori on aivan oikeassa sanoessaan, että Ideapark pitäisi rakentaa jonnekin, minne on jo ennestään hyvä joukkoliikennetarjonta.
 
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Koska joukkoliikenne kuljettaa joukkoja, ei se kannata vielä yhden kauppakeskuksen takia. Ja kun kauppakeskus tehdään keskelle ei-mitään, ei sinne menevä joukkoliikenne saa asiakkaita muualta.

Vaikken tuollaisista Ideaparkeista perustakaan, niin täytyy kyllä todeta että Vihdin Ideapark sentään sijaitsee Helsingistä (niin Veikkolan kautta kuin suoraan motaria kulkevien) Nummelaan ajavien bussien reitin varrella. Tällä reitillä liikennettä on arkisin ja lauantaisin suurimman osan päivästä vähintään puolen tunnin välein ja sunnuntaisin noin tunnin välein. Lähtötilanne on siis huomattavasti parempi kuin Lempäälän Ideaparkilla, jota palvelemaan piti perustaa kokonaan uusia linjoja. Parhaassa tapauksessa Vihdin Ideapark piristäisi Nummelan suunnan bussimatkustusta sen verran, että vuorotiheys voitaisiin muuttaa vilkkaimpina ostosaikoina esimerkiksi 20 tai 15 minuuttiin.

Vihdin Ideapark olisi saavutettavissa bussilla Veikkolasta noin 10 minuutissa, Nummelasta noin 5 minuutissa ja Lohjalta noin 20 minuutissa (tosin nykyisellään suuri osa vuoroista suhaa suoraan moottoritietä kakkostien liittymän ohi). Toisaalta veikkolalaisten matkustamista Vihdin Ideaparkiin haittaa fiksun lipputuotteen puuttuminen. Kirkkonummen kunta kun ei kuulu Länsi-Uudenmaan seutulippuun, jolloin matkat on tehtävä kilometritaksan mukaan hinnoitelluilla Matkahuollon lipputuotteilla. Vihtiläiset ja lohjalaiset sen sijaan voisivat tehdä ostosmatkansa seutulipulla tai työmatkalipuilla, jotka kaikki ovat 30 päivän lippuja eikä niillä tehtävien matkojen määrää ole rajoitettu.

Autoliikenteen varaanhan tuo Ideapark on selkeästi suunniteltu. Bussilla ostoksille saapuvien määrä jää varmasti suhteessa autoilevien asiakkaiden määrään hyvin pieneksi. Sijainti muutamaa kilometriä nyt suunniteltua pohjoisemmassa mahdollistaisi sentään edes sen, että tuhannet ihmiset voisivat käydä ostoksilla kävellen tai pyöräillenkin.
 
Takaisin
Ylös