Itse olen joukkoliikenteen käyttäjänä ja parin junattoman lähiön asukkaana tehnyt mielenkiintoisia havaintoja. Kaupallisten palveluiden ääreltä Helsingistä tai aluekeskuksesta tulevista en ole ainoa, joka matkallaan poikkeaa lähisiwassa ostoksilla. Eivät ne isot kaupatkaan kaikkia vedä, tyypillisesti itsekin kävelen Helsingissä parin ison kaupan ohi ja silti saatan tehdä ostokset vasta bussimatkan päässä lähisiwasta, jos ei ole mitään erikoista ostettavaa.
Metroasemalle jonkin sortin kauppakeskus sopii mitä parhaiten. Uusienkin asemien lähelle pitäisi rakentaa aina sen verran kerrostaloja, että alueella olisi riittävästi asukaspohjaa kohtuullisille palveluille. Itse kauppakeskuksen yhteyteen sopisi ainakin rakentaa ikääntyville ihmisille esteettömiä asuntoja. Jos hissillä pääsisi sisätiloissa marketin luokse ja toisella hissillä alas asemalle ja junalla kaupunkiin, olisi autottoman vanhemman väen olo varsin helppoa.
Monissa kaupungeissa paikallisliikenteen reittejä on muutettu palvelemaan uusien, keskustan ulkopuolelle sijoitettujen kauppakeskuksien asiakkaita. Eihän kerran tunnissa kulkevan paikallisbussin tuoma asiakasmäärä ole suuren suuri, mutta muitten kaupunkilaisten tapaan paikallisbussia käyttävistäkin moni haluaa sinne kauppakeskukseen silloin tällöin. En ymmärrä, miksei bussipysäkkiä voi säännönmukaisesti sijoittaa siihen hypermarketin oven eteen. Kumminkaan kaikkien autot eivät mahdu siihen, joten muutaman hassun parkkiruudun poistuminen bussin tieltä olisi merkityksetöntä. Sen sijaan bussilla kulkevalle, usein vanhemmalle väelle matka hehtaarien suuruisen parkkikentän toiselta puolelta kadun varresta on turhan pitkä.