Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

Kannattaa lukea se SYKEn selvitys ennen kuin keskustelee. Keskeinen ongelma siinä on lähinnä se, että parkanot, padasjoet ja Suomen harvat oikeat kaupunkikeskukset käsitellään samassa ja sitten yleistetään tulokset koskemaan "keskustoja". Kun selvityksen on päässyt läpi, niin onkin jo aika selkeä kuva siitä, että 250:n selvitykseen "tunnistetun" keskusta-alueen tulokset eivät koske esimerkiksi Helsinkiä käytännössä mitenkään.

En tiedä, onko median uutisointi ollut tarkoitushakuista vai ainoastaan osaamatonta, mutta kovin väärän kuvan se on selvityksestä antanut. TOki SYKEn oma tiedote asiasta on samaa sarjaa. Halusivat huomiota ja saivat.
 
Kannattaa lukea se SYKEn selvitys ennen kuin keskustelee. Keskeinen ongelma siinä on lähinnä se, että parkanot, padasjoet ja Suomen harvat oikeat kaupunkikeskukset käsitellään samassa ja sitten yleistetään tulokset koskemaan "keskustoja". Kun selvityksen on päässyt läpi, niin onkin jo aika selkeä kuva siitä, että 250:n selvitykseen "tunnistetun" keskusta-alueen tulokset eivät koske esimerkiksi Helsinkiä käytännössä mitenkään.

En tiedä, onko median uutisointi ollut tarkoitushakuista vai ainoastaan osaamatonta, mutta kovin väärän kuvan se on selvityksestä antanut. TOki SYKEn oma tiedote asiasta on samaa sarjaa. Halusivat huomiota ja saivat.

Ei voi sivuuttaa sitä etteikö Helsingin keskusta kärsisi ongelmista. Syynä on kai kauppaliikkeiden lyhytnäköisyys, mutta myös kuluttajissa itsessään. Kun keskustatavarataloilla ei ole riittäväti vetovoimaa, niitä muutetaan kokonaan rättikaupoiksi, näin on käymässä esim Helsingin keskustan vanhalle Sokokselle. Tällaisten tavaratalojen ongelma on että keskustakiinteistöt ovat liian arvokkaita, ja siksi niissä ei kannata myydä mitään muuta kuin rättejä jotka vievät vähän tilaa ja joista saa tarpeeksi hyvän katteen. Kaikki muu kauppa muuttaa sitten kehäteille, tai nettiin.

t. Rainer
 
Miksi ihmeessä rakennettaisiin moottoriteitä maaseudulle ja kehäteitä kaupunkien ympäri, jos ihmisten ei olisi tarkoitus käyttää niitä? Ilman, että olisi tarkoitus saada ihmisiä asumaan maaseudulla ja kauppaa siirtymään kehäteille?

Joukkoliikenne on huono auto. Kaupunki on huono kehätienvarsi, katastrofaalisen huono maaseutu. Jos moottoritierakentamisella on huonoja seurauksia, kaupunkien rakentaminen ja joukkoliikenteen järjestäminen auton ja moottoritierakentamisen periaatteilla on vielä huonompi vaihtoehto. Sellainen joukkoliikenne ei kannata ja niin rakennetut kaupungit kuihtuvat.
 
Ei voi sivuuttaa sitä etteikö Helsingin keskusta kärsisi ongelmista. Syynä on kai kauppaliikkeiden lyhytnäköisyys, mutta myös kuluttajissa itsessään. Kun keskustatavarataloilla ei ole riittäväti vetovoimaa, niitä muutetaan kokonaan rättikaupoiksi, näin on käymässä esim Helsingin keskustan vanhalle Sokokselle. Tällaisten tavaratalojen ongelma on että keskustakiinteistöt ovat liian arvokkaita, ja siksi niissä ei kannata myydä mitään muuta kuin rättejä jotka vievät vähän tilaa ja joista saa tarpeeksi hyvän katteen. Kaikki muu kauppa muuttaa sitten kehäteille, tai nettiin.

Sokoksessa lopetetaan urheiluvälineiden ja kodinelektroniikan myynti. Näitä kuitenkin myydään kantakaupungissa isoissa erikoisliikkeissä. Sokoksen ongema oli se että kyseiset osastot olivat surkean pieniä, ne eivät palvelleet asiakkaita, eivätkä missään nimessä pärjänneet kilpailussa erikoisliikkeille.
 
Takaisin
Ylös