Autoilun osalta on polttoaineenkulutus kaikkein suorimmin suhteessa auton käyttöön ja sen yhteiskunnalle aiheuttamiin kuluihin ja haittoihin. Enemmän kilometrejä tai isompi auto: enemmän kuluja. Polttoaineen verotus ei myöskään vaadi erillisiä teknisiä järjestelmiä kuten tietulleissa tai yleensäkään enempää valvontaa ja viranomaisia.Alunperin kirjoittanut kemkim
Vakuutukset ja verotus ovat kokonaisuuteen nähden aika vähäisiä kuluja. Uuden auton hinnassa maksetun veron osuus korostuu nykyään ensimmäisellä ostajalla. Päästöihin perustuva vuotuinen verotus voi toimia polttoaineen veron korotuksen kanssa ohjaamaan vähemmän kuluttaviin autoihin. Osa näistä usein ehdotetuista veromuutoksista on kuitenkin itseasiassa autojen maahantuojien ja jälleenmyyjien edun mukaisia kun uusia autoja myydään enemmän ja auton käyttöikä lyhenee.
Varsinkin teleoperaattorit ovat olleet viime kuukausina hyviä keksimään erilaisia kytkypaketteja joiden avulla myynti on saatu nousuun. Joukkoliikenneoperaattorit voisivat miettiä jotain samanlaista.