Turun osalta hivenen realismia asiaan:
Myllyn rakentamisen seurauksena Länsikeskuksen markkinaosuus toki taantui ja sen seurauksena Etujätti lopetti ja muuttui Tarjoustaloksi.
Länsikeskus on kuitenkin täysin tyypillinen pääväylien (Satakunnantie ja nk. Välikehä Suikkilantie - Markulantie) risteyksessä sijaitseva automarket. Pääosa asiakkaista tulee Länsi-Turun lähiöistä suurin piirtein alueelta Pansio, Perno, Härkämäki, Jyrkkälä, Suikkila, Hepokulta, Nättinummi, Länsinummi, Runosmäki sekä ympäristön pientaloalueilta.
Vaikka Länsikeskuksen ohi kulkeekin joukkoliikenteen päälinjoja, niiden osuus ostosmatkoista on marginaalinen.
Citymarketin siirtoa Ohikulkutien varteen ei ole suunniteltu, sen sijaan on suunniteltu uutta K-Supermarkettia Ikean viereen.
Anttilaa ei tappanut niinkään ruokaosaston eriyttäminen kuin Raision keskustan yleinen taantuminen mm. Myllyn rakentamisen seurauksena.
Raision keskusta on käytännössä taantunut pelkäksi ympäristön asukkaiden lähipalvelukeskukseksi. Aivan lähellä on toki n. 10 000 asukasta, jotka toki ylläpitävät jonkinlaisen keskuksen.
Turun seudulla ainoa palvelukeskus, jossa joukkoliikenteellä on suuri merkitys, on Turun liikekeskusta, jonne noin 30% matkoista tehdään joukkoliikenteeltä - Turun lähiöalueelta noin 55%, naapurikunnista vain vähän. Lähipalvelukeskuksina toimivilla aluekeskuksilla kuten Varissuolla ja Raisiolla on toki se merkitys, että niissä asioidaan jalan matkalla pysäkiltä kotiin.
Lisää Turun seudun automarketeista ja liikenteestä muutamasta lähteestä:
BUSTRIP - itsearviointi
Turun keskustan kehityksestä pitämäni esitelmä
Mylly-projekti, kyselytietojen lähde