Sivu 7 / 19 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456789101117 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/274

Viestiketju: Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

  1. #91
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Vaikken tuollaisista Ideaparkeista perustakaan, niin täytyy kyllä todeta että Vihdin Ideapark sentään sijaitsee Helsingistä (niin Veikkolan kautta kuin suoraan motaria kulkevien) Nummelaan ajavien bussien reitin varrella. Tällä reitillä liikennettä on arkisin ja lauantaisin suurimman osan päivästä vähintään puolen tunnin välein ja sunnuntaisin noin tunnin välein. Lähtötilanne on siis huomattavasti parempi kuin Lempäälän Ideaparkilla, jota palvelemaan piti perustaa kokonaan uusia linjoja.
    Eikös Lempäälän Ideaparkia palvele ne Valkeakosken vuorot? Nummelassa ostosmatkailun lisääntyminen voisi tuoda parannusta nimenomaan iltojen ja viikonloppujen vuorotarjontaan, kun työmatkailu on vähäistä. Sopii kuitenkin kysyä, mitätöisivätkö negatiiviset vaikutukset Helsingin keskustalle ja Nummelan keskustalle tämän.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #92
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kysymys on ymmärtääkseni siitä että Ideapark ei ole sama asia kuin Jumbo tai Sello suurennettuna. Se on kokonainen kaupunki pinta-alaltaan lähes Helsingin ydinkeskustan kokoa, mutta ilman asukkaita, vain liikkeitä.
    Hetkinen, meniköhän tämä nyt aivan oikein. Oletko käynyt Ideapark-nimisessä peltihallissa Lempäälässä? Vaikka sitä markkinoidaan kaupunki-nimikkeellä, sillä ei peltihalliin rakennettuna kauppakeskuksena ole kylläkään mitään tekemistä kaupungin kanssa. Ja käsittääkseni Vihdin konsepti on täysin sama.

    Yksi rakennus ei ole kaupunki, vaan rakennus. Siitä ei tule kaupunkia myöskään sillä, että mukaan lasketaan ympärille rakennettua parkkikentää vaikka sitä onkin hehtaarikaupualla.

    Alla olevasta kuvasta voi pohtia, onko kuvassa näkyvissä kaupunki.



    Kuvassa on Lempäälän Ideapark lauantaina joulukuussa 2007. Arkisin ei kuulemma autoja paljon parkkikentällä näe, mutta en ole käynyt paikalla itse toteamassa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tähän asti espoolaiset ovat, jos ovat halunneet ostaa jotain arvokkaampaa erikoistavaraa, menneet Helsingin keskustaan, jos omista kauppakeskuksista ei ole saatu sitä. Siitä ovat hyötyneet sekä Helsinki että Espoo. Ideapark on selvä uhka sekä Helsingin kesustalle että Espoon omille toimiville kaupakeskuksille.
    Tiedän, että Keskisen kyläkauppa brassailee sillä, että se on ainoa paikka Suomessa, jossa myydään joitain ökytuotteitta. Mutta sen tai Lempäälän Ideaparkin profiili ei ole luksustavarain myyntikeskittymä, kuten vaikka joidenkin suurkaupunkien boutique-kadut ovat. Sanotaan mitä sanotaan, molempien liikeidea on oikeasti kilpailla hinnoilla ja hintakilpailukykvyn perustana on volyymi.

    Kalliin tavaran myymälät ovat Helsingin keskustassa, eivät keskustan ulkopuolen kauppakeskuksissa - eivätkä Vihdin Ideaparkissa, jos sellainen olisi olemassa. Jos ökyostoksille mielii, on parasta suunnata Pietariin - täältä esikaupungista.

    Minun on myös vaikea edes kuvitella varakkaiden ihmisten asioivan Ideaparkin tapaisessa paikassa. Eivät ne asioi Lidleissäkään, vaan tekevät ruokaostoksensa esim. Stockmannin herkussa. Molemmissa asiakasprofiilien lisäksi poikkeaa myös tuoteprofiili.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.05.2008 kello 15:23. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  3. #93

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Yksi rakennus ei ole kaupunki, vaan rakennus. Siitä ei tule kaupunkia myöskään sillä, että mukaan lasketaan ympärille rakennettua parkkikentää vaikka sitä onkin hehtaarikaupualla.
    Ei, mutta se on pinta-alaltaan kaupungin keskustan kokoinen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minun on myös vaikea edes kuvitella varakkaiden ihmisten asioivan Ideaparkin tapaisessa paikassa. Eivät ne asioi Lidleissäkään, vaan tekevät ruokaostoksensa esim. Stockmannin herkussa. Molemmissa asiakasprofiilien lisäksi poikkeaa myös tuoteprofiili.
    Kysymys ei ole kaikkein varakkaimpien ostoksista vaan ns keskiluokan. Heitä Ideaparkit yrittävät houkutella pois kaupunkien keskustoista.

    t. Rainer

  4. #94
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7335

    oletus Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Vihdin Ideapark olisi saavutettavissa bussilla Veikkolasta noin 10 minuutissa, Nummelasta noin 5 minuutissa ja Lohjalta noin 20 minuutissa
    Ongelma onkin siinä, että Vihdin Ideapark on suunniteltu pääkaupunkiseudun Ideaparkiksi. Vain autottomien kannattaa mennä sinne pääkaupunkiseudulta bussilla, koska jo bussimatkan hinnoittelu ajaa autolliset käyttämään autoaan.

  5. #95
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ongelma onkin siinä, että Vihdin Ideapark on suunniteltu pääkaupunkiseudun Ideaparkiksi. Vain autottomien kannattaa mennä sinne pääkaupunkiseudulta bussilla, koska jo bussimatkan hinnoittelu ajaa autolliset käyttämään autoaan.
    Ja luultavasti Vihdin Ideaparkin bussiyhteydet olisivat järjestetty Jumbon malliin. Jos joku ei tiedä, mitä tarkoitan, niin yrittäköön mennä Jumboon bussilla, varsinkin jollain muulla kuin 61-bussilla.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #96
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

    Keskustelun painopiste on nyt ollut siinä, voidaanko Vihdin Ideaparkiin järjestää jonkinlainen joukkoliikenne vai ei. Kestävän kehityksen näkökulmasta tämä on täysin riittämätön tarkastelu.

    On tuskin mahdollista hoitaa kauppapalvelut Helsingin, Turun tai Tampereen seudulla ilman jonkinlaisia suurempia kauppakeskus-alakeskuksia.

    Jos halutaan sijoittaa kauppakeskukset niin, että auton käyttöön ei ole pakkoa ja suurimman osan ostosmatkoista voi hoitaa kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä, suurten kauppakeskusten paikka on suurten asuntoalueiden keskellä, pikkukaupunki- tai kuntakeskuksissa.

    Meillä on myös Suomessa kauppakeskuksia, jotka on sijoitettu niin, että kävely, pyöräily ja joukkoliikenne on jossain määrin todellinen vaihtoehto. Leppävaaran Sello, Tapiolan keskus, Itäkeskus sekä Hervannan ja Varissuon liikekeskukset ovat esimerkkejä kohtuullisen hyvästä sijoittamisesta, vaikka toki kaikkien osalta voi esittää varauksia kuten Itäkeskuksen kuitenkin suhteellisen pienen tukiasutuksen kävelyetäisyydellä.

    Miksi ihmeessä kukaan ei ota esille sitä, että Ideaparkin sijasta Sukarille ilmoitettaisiin, että hänen pitää toteuttaa kauppakeskukset Vihdin ja Lohjan keskustoihin ja Espoon keskukseen? Tai sitten Keimolaan Martinlaakson radan jatkeelle, kuten Sukari oli selvittänytkin.

    Tanskassa ostoskeskusten sijoittaminen muualle kuin kaupunki- ja kuntakeskuksiin tai raideliikenneaseman viereen on kielletty. Tällainen laki pitäisi saada Suomeenkin mahdollisimman pian, sillä muutoksella että "raideliikenneasema" korvataan toistaiseksi "joukkoliikenteen solmukohdalla".

  7. #97
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Miksi ihmeessä kukaan ei ota esille sitä, että Ideaparkin sijasta Sukarille ilmoitettaisiin, että hänen pitää toteuttaa kauppakeskukset Vihdin ja Lohjan keskustoihin ja Espoon keskukseen? Tai sitten Keimolaan Martinlaakson radan jatkeelle, kuten Sukari oli selvittänytkin.
    Tämä olisi järkevää. Nummelan keskustan alle voitaisiin louhia valtava luola, jonne Vihdin Ideapark tulisi. Vaihtoehtoisesti voitaisiin tehdä rakentamattomalle maalle iso kuoppa, johon laitettaisiin Ideapark parkkialueineen ja kuopan päälle rakennettaisiin uusi asuinalue. Asuntojen parkkipaikat olisivat samassa tilassa Ideaparkin parkkipaikkojen kanssa ja asunnoista pääsisi hissillä suoraan Ideaparkin kauppoihin. Tämän tyylinen ratkaisu on tulossa Turun uudelle Skanssin alueelle, joskaan ei ihan näin pitkälle vietynä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #98
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

    Useimmista keskuksista löytyy tyhjää tai vajaakäyttöistä tonttimaata, usein tie- ja katualueita tai parkkialuetta, kuoppaa tai luolaa ei tarvitse kaivaa.

  9. #99
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tanskassa ostoskeskusten sijoittaminen muualle kuin kaupunki- ja kuntakeskuksiin tai raideliikenneaseman viereen on kielletty. Tällainen laki pitäisi saada Suomeenkin mahdollisimman pian, sillä muutoksella että "raideliikenneasema" korvataan toistaiseksi "joukkoliikenteen solmukohdalla".
    Eikös suunnitellun ELSA-radan joku linjaus kulje aikalailla Vihdin Idioottipuiston nurkilla.

  10. #100
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Useimmista keskuksista löytyy tyhjää tai vajaakäyttöistä tonttimaata, usein tie- ja katualueita tai parkkialuetta, kuoppaa tai luolaa ei tarvitse kaivaa.
    Totta. Esimerkiksi Prismat ja Citymarketit voitaisiin aivan hyvin muuttaa siten, että niiden parkkialueiden päälle rakennettaisiin kansi ja siihen laitettaisiin vaikkapa rivitaloja. Tehtäisiin yhdyskuntarakenteen eheyttämistä ja maisemien kaunistamista. Tämä ei tosin liittynyt enää ihan suoraan tuohon joukkoliikenneteemaan, mutta päästöjen vähentämiseen silti.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #101
    jpe
    jpe ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.08.2006
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

    Minusta on melko kammottavaa, että ylipäätään joudutaan keskustelemaan, miten joukkoliikenne pitäisi järjestää kymmenien kilometrien päähän seutukeskuksista oleviin jättimäisiin peltihallikauppakeskuksiin. Koko Ideapark-konsepti on niin täydellisen nurinkurinen kaikenlaisen joukkoliikenteeseen ja ylipäätään kestävään kaupunkirakenteeseen perustuvan ajattelun kannalta.

    Itse kannatan tuon Mikon mainitseman tanskalaisen lain käyttöönottoa Suomessa aivan sellaisenaan ilman mitään "erikoisolosuhdesovelluksia". En usko sen pelastavan loppupeleissä juuri mitään, että jättikauppakeskuksen pihaan pääsee myös bussilla muutaman kerran tunnissa.

    Onko muuten Ideapark-tyyppistä ilmiötä havaittavissa enää missään muualla Länsi-Euroopassa? En ole asiaa tarkemmin tutkinut, mutta mutu-tuntumalta sanoisin, että Suomi muistuttaa tässä suhteessa enemmän entisiä itäblokin maita kuin läntistä Eurooppaa - jos vain keksii miten tahkota rahaa, niin kestävästä kehityksestä ja kaupunkirakenteellisista vaikutuksista ei tarvitse välittää.

  12. #102
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Onko muuten Ideapark-tyyppistä ilmiötä havaittavissa enää missään muualla Länsi-Euroopassa? En ole asiaa tarkemmin tutkinut, mutta mutu-tuntumalta sanoisin, että Suomi muistuttaa tässä suhteessa enemmän entisiä itäblokin maita kuin läntistä Eurooppaa - jos vain keksii miten tahkota rahaa, niin kestävästä kehityksestä ja kaupunkirakenteellisista vaikutuksista ei tarvitse välittää.
    Mieleen tulee tosiaan ainoastaan maita kuten Yhdysvallat, Venäjä, Viro jne. Eli valtioita, joissa markkinavoimien ja ihmisten mieltymysten annetaan suoraan vaikuttaa ja poliittinen tavoitteellinen ohjaus on heikkoa. Jos poliittista ohjausta ei ole, tulee paljon kokonaisuutta ajatellen epätarkoituksenmukaisia ratkaisuja. Verratkaa vaikka siihen, että yksilön kannalta verojen maksaminen tuntuu ikävältä, mutta yhteiskunnan kannalta niillä saadaan paljon etua ja kaikilla on siten mukavampaa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  13. #103

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kysymys ei ole kaikkein varakkaimpien ostoksista vaan ns keskiluokan. Heitä Ideaparkit yrittävät houkutella pois kaupunkien keskustoista.
    Keskiluokkaisten ja etenkin perheellisten houkuttelemiseen nuo ovat tarkoitettu. Ainakin kun katselee ostoskeskuksissa pyörivää porukkaa, niin näitä ne näyttävät olevan. Ja syykin on selvä; jos kerralla ostetaan koko kärrylinen tavaraa, niin autolla kauppareissut hoidetaan joka tapauksessa. Silloin on lähes sama ajetaanko sillä lähimarkettiin puolen kilsan päähän vai kymmenen kilometrin päähän ostoshelvettiin, kun tuolla jälkimmäisessä voi hoitaa muitakin ostostarpeita samalla.
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.05.2008 kello 22:37. Syy: lainausta lyhennetty & siivottu

  14. #104
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Timppak Näytä viesti
    Ja syykin on selvä; jos kerralla ostetaan koko kärrylinen tavaraa, niin autolla kauppareissut hoidetaan joka tapauksessa..
    Miksi kerralla pitää ostaa kärryllinen tavaraa? Eikö joka päivä voisi työmatkan yhteydessä hakea lähikaupasta päivän tai parin ruoat?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #105
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Miksi kerralla pitää ostaa kärryllinen tavaraa? Eikö joka päivä voisi työmatkan yhteydessä hakea lähikaupasta päivän tai parin ruoat?
    Juuri oikea kysymys. Johon valitettavan monessa tapauksessa joutuu vastaamaan, että ei voi. Kun ei ole sitä kauppaa työmatkan yhteydessä.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. USA:n joukkoliikenne
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 103
    Viimeisin viesti: 07.01.2020, 15:50
  2. Kutsuohjattu joukkoliikenne
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 06.07.2013, 18:14
  3. Ympärivuorokautinen joukkoliikenne
    kirjoittanut Safka foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 22.05.2008, 07:07
  4. Kauppakeskukset maksamaan infrasta?
    kirjoittanut JudgeT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 08.01.2007, 16:55
  5. Asennemaailma ja joukkoliikenne
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 11.09.2006, 15:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •