Ja saman Sepon mielestä metrokin soveltuu siihen tarkoitukseen hyvin, koska parasta olisi, että Pasilassa vaihdettaisiin Töölön metroon ja Helsinki päärautatieasema joko pysyisi ennallaan tai sinne ei menisi junia enää ollenkaan.
Viittasin kommentillani siihen, että Pisaran laskennalliset hyödyt perustuvat paljolti Rautatieaseman pitkän kävelymatkan poistumiseen. Pisarasta on avuksi keskustan jakelijana, mutta onko se siihen kuitenkaan paras ja edullisin ratkaisu, ainakaan esitetyssä muodossaan?
Tällainen ei tietenkään ole järkevää, mutta lienee ollut mainitun Sepon tarkoituskin, kun ratikka on nimetty vain ydinkeskustan liikennevälineeksi. Mutta kuten Ville hahmotteli, ei keskustan lyhyiden joukkoliikennematkojen palvelua voi poistaakaan. Eikä siinä ole kyse siitä, onko välineenä ratikka tai bussi. Keskustalinja on keskustalinja, ja sillä on oma tarpeensa.
Virhehän on siinä, että lyhyellä osuudella ydinkeskustassa kuormitettu linja jatketaan sellaisenaan esikaupunkeihin. Bussien kanssa ero linjatyypeissä on osattu tehdä, miksi sitä ei meilläkin voitaisi tehdä myös raitioliikenteessä.
Antero