Sivu 15 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 51112131415
Näytetään tulokset 211-217/217

Viestiketju: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

  1. #211

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Säteittäislinjojen toteutuvaa kapasiteettia voidaan petrata ihan muuttamalla bussiliikenteen käytäntöjä. Ei liene täysin rakettitiedettä saada ruuhka-ajan bussit tasaisempaan, korkeampaan kuormaan edes yhteen suuntaan kerrallaan. Eikä se ainakaan edellytä metroa.

    Ratikka ei sinänsä ole olennainen käytäntöjen uudistamisen kanssa. Bussipilotissa kuorman tasauksesta seuraava tavoite on saada koko bussiratkaisu natisemaan liitoksistaan massiivisen matkustajaruuhkan alla. Sitten vain siirretään toimiva käytäntö sellaisenaan raiteille.

  2. #212
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Ymmärräsn toisaalta poinittisi junaliikenteen kapasiteettitarpeen kasvattamisesta, mutta mikä olisi oma ehdotukseksi Tuusulantien suunnan joukkoliikenteen hoitamaiseksi? Itse näen helpoimmaksi ratkaisuksi raitioverkon jatkamisen Maunulaan/Pakilaan ja Oulunkylään/Patolaan. Tällöin näiden toimenpiteiden ja Kehäradan jälkeen minusta ns. pitkän liitynnännän päähän jää aika pieni osa.
    Juuri näin. Siitä, mihin Tuusulantie päättyy, alkaa 2-raiteinen raitiotie, jolla on suurempi henkilökuljetuskapasiteetti kuin Tuusulantiellä. Kapasiteetista on nyt käytössä muutama prosentti. Syynä tähän on, että rata ja sen liikenne loppuvat puolitiehen. Ei Tuusulantien suunnan busseissakaan olisi juuri ketään matkustamassa, jos linjat ajaisivat vain reittiä Käpylä–Rautatientori.

    Antero

  3. #213
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Oikeastaan ohi ketjun otsikon, mutta kun tässä on esitetty ajatus siitä, että busseista vaihdettaisiin juniin esim. Käpylässä. Voi olla kaunis ajatus, mutta mahtaako se toimia ja olla edes järkevä. Junaliikenne kun ei ole sama asia kuin Smith-Polvisen rengasmetro. Ei sittenkään, vaikka olisi Pisara.
    Suurin osa vaihtaisikin raitiovaunuverkostoon, joka 2020-luvulla on laajentumassa Käpylästäkin joka suuntaan - Koskelaan, Maunulaan... Raitiovaunulla pääsee mihin vain, minne nykyiset bussimatkustajatkin ovat matkalla. Ytimeen kulkijat voivat sitten mennä junalla. Bussiliikennetarjontaa asemalta eteläänkin olisi edelleen linjojen h56, h65 ja h69 muodossa. Myös linjaa h55 voisi jatkaa Käpylän asemalle, jos koko linja on enää tarpeellinen seuraavallakin vuosikymmenellä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Junaliikenteelle ominaista on, että junien kuormitus kasvaa kohti Pasilaa. Kuitenkin samat junat kiertävät reittien koko pituudella. Jos nyt Käpylän korkeudella lisättäisiin junien kysyntää bussien matkustajien määrällä, olisi ehkä tarve pidentää junia, mutta esim. Käpylän tapauksessa vain yhden asemavälin tähden. Siinä ei ole mieltä.
    Tilannetta korjaamaan voidaan muuttamalla tiederatikan reittiä Viikki-Kumpula-Käpylä-Pasila-Meilahti... ja vaihtamalla K-junan Oulunkylän-pysähdys Käpylän-pysähdykseksi.

    Myös Käpylästä Huopalahden asemalle ja siitä joko nykyiseen rataverkkoon tai Martinlaakson radan viereen voitaisiin harkita paikallisjunalinjaa, joka vähentäisi keskustassa vaihtamisen tarvetta, jos vain radan rakentaminen olisi käytännössä mahdollista. Moni matkustaa nytkin keskustan kautta vain, koska vaihto junan ja bussin välillä pitää tehdä joko päärautatieasemalla tai Pasilassa, eikä Pasilaan pääse keskustaan päättyvillä bussilinjoilla.

  4. #214

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Tilannetta korjaamaan voidaan muuttamalla tiederatikan reittiä Viikki-Kumpula-Käpylä-Pasila-Meilahti... ja vaihtamalla K-junan Oulunkylän-pysähdys Käpylän-pysähdykseksi.
    Tähän suuntaan voisi varmaan mennä. Voisi toivoa, että vaihtoterminaalilta olisi juuri sopivan paljon siirtyjiä junasta pois, jotta liityntäbusseilla tulevat sopisivat juniin. Tältä kannalta katsoen ehkä vaihtoterminaalin paikka olisikin Oulunkylässä, koska siitä menee Jokeri-linja. Itse asiassa, kannattaisikohan nuo bussilinjat koota (vähän kuin nytkin) tuossa kohtaa vahvaksi runkolinjaksi ja viedä Oulunkylästä Kumpulan kautta Kalasatamaan?

    Ainakin tästä saisi yhden mahdollisen kriteerin sille, kuinka pitkälle esikaupunkeihin raitiotie kannattaa viedä. Eli vaihtoasemalla (Oli se Käpylä tai Oulunkylä, tai molemmat yhdessä: yhden vaihtopaikan sijaan kolme, pääradan, jokerin ja esikaupunkibussien runko-osuuden risteämispisteet, eli Oulunkylä, Käpylä ja noin Maunula) pitäisi junasta raitiovaunuihin, Jokeriin ja runkobussilinjoihin nousijoita olla yhtä paljon, kuin liityntäbusseista on nousijoita junaan.
    Ville

  5. #215
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Tähän suuntaan voisi varmaan mennä. Voisi toivoa, että vaihtoterminaalilta olisi juuri sopivan paljon siirtyjiä junasta pois, jotta liityntäbusseilla tulevat sopisivat juniin. Tältä kannalta katsoen ehkä vaihtoterminaalin paikka olisikin Oulunkylässä, koska siitä menee Jokeri-linja. Itse asiassa, kannattaisikohan nuo bussilinjat koota (vähän kuin nytkin) tuossa kohtaa vahvaksi runkolinjaksi ja viedä Oulunkylästä Kumpulan kautta Kalasatamaan?
    En suosittele, sillä Tuusulanväylä tulee nimenomaan Käpylän asemalle, Oulunkylään ei kannata jyrätä asuinkatuja useilla runkobussilinjoilla - käpylässä on muutenkin enemmän tilaa bussiterminaalille. Jokeri-linjaan voi vaihtaa yhtä mainiosti, koska pohjoisesta Tuusulanväylää tulevista busseista siihen voi vaihtaa Maunulan liittymässä, Kehäradalta voi vaihtaa sekä pohjoisesta että keskustasta Oulunkylässä. Raitiovaunuyhteys nykyverkosta Jokerille tulee siitä riippumatta, missä vaihtoasema sijaitsee. Tiederatikkaa ei kuitenkaan voi venyttää Kumpulan ja Pasilan välillä Oulunkylään asti koukkaamaan, kun reitti on jo nyt kiemurainen.

    Muutenkaan kaikkia runkolinjareittejä ei kannata laittaa kulkemaan samaa reittiä Oulunkylän kautta ja aina Kalasatamaan saakka, kun Oulunkylästä pääsee jo nyt alle vartissa bussilla Itäkeskuksen ja junalla Rautatientorin metroasemille. Kalasatamaan menee jo nyt Käpylästä h56, jolle ei edes aluksi meinannut löytyä matkustajiakaan.

    Asia erikseen olisi Jokeri-linjan raiteistamisen yhteydessä reittimuutos Käpylän kautta, mutta sitäkään en pidä järkevänä, kun Jokeri-0 menee kuitenkin jo silloin Pasilasta ja Käpylästä h56 ja Tiederatikka (mm. Viikkiin) riittävät mainiosti - oulunkyläläisiltä ei siispä olisi erityistä syytä riistää ainoaa Viikkiin ja Itäkeskukseen päin suuntautuvaa linjaa.

  6. #216

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Päivän epistola Hesarissa: pääkirjoitus "Keskustatunnelissa on mutkia". Kirjoituksessa sanavalinnoilla annetaan ikään kuin ymmärtää, että tunneli tulee vääjäämättä ("Tunnelin tiellä on vielä monta mutkaa."), vaikka kerrotaan, että kannatusta ja rahaa ei ole. Samalla Hesari näemmä luokittelee Pisaran "kiireellisemmäksi ja tähdellisemmäksi".

  7. #217
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2794

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    YLE:n tämän päivän uutinen:

    "Helsingin liikenneruuhkat Lontoon tasolla vuonna 2035"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE
    Kaupunkisuunnitteluvirasto tutki selvityksessään erilaisia keinoja liikenteen hallitsemiseksi. Tuloksena oli, että mikään yksittäinen keino ei sellaisenaan riitä ylläpitämään valtavaa liikennemäärää.

    Laskelmissa esimerkiksi ruuhkamaksut vähentäisivät kantakaupungin aamuruuhkia seitsemällä prosenttia. Lisäksi paljon puhuttu keskustatunneli vähentäisi aamuliikennettä vain kahdella prosentilla. Kumpikaan ratkaisumalleista ei siis tuo merkittävää helpotusta ruuhkiin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etätyön vaikutus kaupunkirakenteeseen ja työmatkustukseen
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 28.04.2011, 11:24
  2. Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun
    kirjoittanut Hartsa foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 05.03.2009, 19:08
  3. Kampin terminaali, vaikutus matkustajamääriin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 18:25
  4. Metron vaikutus liikenneturvallisuuteen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 23.04.2008, 20:27
  5. Polttoaineiden hinnan vaikutus joukkoliikenteeseen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 08.08.2006, 10:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •