Sivu 7 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567891011 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/217

Viestiketju: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

  1. #91
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    HS:n kanta on kuitenkin nyt muuttunut tai ainakin toinen kuin ko. pääkirjoituksessa.
    HS pääkirjoitus aiheesta 19.1.2008
    Mielestäni tässä uudessakaan pääkirjoituksessa ei oteta kantaa keskustatunnelin rakentamisen puolesta vaan ainoastaan kaavan viimeistelyn puolesta. Minustakin kaavan olisi voinut tehdä valmiiksi, vaikka en vähäisimmässäkään määrin kannata itse tunnelin rakentamista. Tuntuu nimittäin hölmöltä, että asiaa vatkataan vuosikausia eikä lopputuloksena saada edes valmista suunnitelmaa paperille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tämä on itse asiassa yhteensopiva aikaisemman pääkirjoituksen kanssa, jos tulkitaan sen tarkoittaneen hankkeen lykkäämistä "parempiin aikoihin" eli laman aikaiseksi elvytykseksi.
    Minä tulkitsen molempien pääkirjoituksien tarkoittavan, ettei keskustatunnelia kannata rakentaa niin pitkään aikaan, kuin tulevaisuutta on tällä hetkellä järkevää suunnitella. Sitähän ei kukaan varmuudella tiedä, miltä maailma näyttää 20 vuoden kuluttua. Siksi ei myöskään olisi viisasta antaa lausuntoa, ettei keskustatunnelia saa rakentaa ikinä.

  2. #92
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Minä tulkitsen molempien pääkirjoituksien tarkoittavan, ettei keskustatunnelia kannata rakentaa niin pitkään aikaan, kuin tulevaisuutta on tällä hetkellä järkevää suunnitella.
    Jos tällaisesta lähdetään, on myös selvää, että asemakaavoihinkaan keskustatunnelia ei tule merkitä. Tunneliin "varautumisesta" on erittäin suuret kustannukset. On myös todennäköisetä, että jos tunneli rakennettaisiin esim. vasta 20-30 vuoden päästä, tehdyt varaukset olisivat täysin väärin tehtyjä ja suunniteltuja.

    Tässä otetaan riski samanlaisista virheinvestoinneista kuin esimerkiksi Rautatientorin ylempi, Kampin alempi ja Hakaniemen läntinen metroasema.

  3. #93

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Jos tällaisesta lähdetään, on myös selvää, että asemakaavoihinkaan keskustatunnelia ei tule merkitä. Tunneliin "varautumisesta" on erittäin suuret kustannukset. On myös todennäköisetä, että jos tunneli rakennettaisiin esim. vasta 20-30 vuoden päästä, tehdyt varaukset olisivat täysin väärin tehtyjä ja suunniteltuja.

    Tässä otetaan riski samanlaisista virheinvestoinneista kuin esimerkiksi Rautatientorin ylempi, Kampin alempi ja Hakaniemen läntinen metroasema.

    Vaikka kannatankin keskustatunnelin rakentamista, olen tuosta samaa mieltä. Jos keskustatunneli kaavoitetaan valmiiksi, pitää olla periaatepäätös, että tunneli rakennetaan 20 vuoden kuluessa.

    Korkeintaan sen verran voisi varautua tulevaisuuteen, että Rautatienkatujen bulevardilinja jatkuisi vaikka puistomaisena päärataan saakka, joten jos tunneli joskus halutaan rakentaa, se voidaan rakentaa tuon bulevardin alle.

  4. #94
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Jos tällaisesta lähdetään, on myös selvää, että asemakaavoihinkaan keskustatunnelia ei tule merkitä. Tunneliin "varautumisesta" on erittäin suuret kustannukset.
    Kaavaehdotus on jo valmis, joten kaavan viimeistely tuskin olisi suurikaan työ keskustatunnelin suunnitteluun jo tähän mennessä uhrattuun työhön verrattuna.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    On myös todennäköisetä, että jos tunneli rakennettaisiin esim. vasta 20-30 vuoden päästä, tehdyt varaukset olisivat täysin väärin tehtyjä ja suunniteltuja.
    Helsingin keskustassa on rakentamatonta maata sen verran vähän, että kaupunkikuva ja ihmisten liikkumistarpeet tuskin muuttuvat 20-30 vuoden aikana ratkaisevasti. Valmis kaava olisi siten hyvä pohja myöhemmille suunnitelmille, jos liikennemäärät ja rahatilanne tukevat joskus tulevaisuudessa keskustatunnelin rakentamista eri tavalla kuin tänä päivänä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tässä otetaan riski samanlaisista virheinvestoinneista kuin esimerkiksi Rautatientorin ylempi, Kampin alempi ja Hakaniemen läntinen metroasema.
    Riski otetaan vasta sitten, jos jotain louhintatöitä oikeasti tehtäisiin. Nyt kysymys oli vain kaavasta ja sen valmistelusta.

  5. #95
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos keskustatunneli kaavoitetaan valmiiksi, pitää olla periaatepäätös, että tunneli rakennetaan 20 vuoden kuluessa.
    Miksi pitäisi olla periaatepäätös rakentamisesta, ennen kuin voidaan edes kaavoittaa? Länsimetron kohdalla maksetaan jo siitä, että rata on tehtävä suunnilleen kalleimman vaihtoehdon mukaan, koska tilavarauksia ei ole tehty ajoissa.

  6. #96

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Miksi pitäisi olla periaatepäätös rakentamisesta, ennen kuin voidaan edes kaavoittaa? Länsimetron kohdalla maksetaan jo siitä, että rata on tehtävä suunnilleen kalleimman vaihtoehdon mukaan, koska tilavarauksia ei ole tehty ajoissa.
    Kaavavarauksesta seuraa kaikenlaista, mm. kustannuksia muulle rakentamiselle. Aiheesta käytiin tiivis ja hyvä keskustelu Soininvaaran blogissa: http://www.soininvaara.fi/wordpress/...neli/#comments

    Otto Lehtipuu argumentoi, että varaus on ongelma myös Pisaran kannalta:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otto Lehtipuu
    Koska tunneli haluttiin pintaan - jotta siitä pääsisi myös Töölönlahdelle - painettiin kantakaupungin alittava Pisara-rata syvälle. Nehän eivät voi kulkea samassa tasossa maan alla. Syvällä kulkevan junaradan ongelmana on pitkä kävelymatka katutasolta, ts. asemat eivät ole niin lähellä kuin äkkiseltään luulisi.

    Nyt kannattaisikin hylätä keskustatunnelin asemakaava helt och hållet, ja vaihtaa (mahdollisen) itä-länsisuuntaisen tunnelivarauksen ja Pisara-radan korkeusasemat keskenään.
    Eli pois vaan.

  7. #97
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Otto Lehtipuu argumentoi, että varaus on ongelma myös Pisaran kannalta:
    Pisaran on kaavailtu kulkevan keskustassa nykyisen metroradan alapuolella eli se olisi tehtävä syvälle joka tapauksessa. Mutta ilman muuta Pisara menisi ainakin omassa arvostuksessani keskustatunnelin edelle, jos nämä uhkaisivat muodostua toisensa poissulkeviksi. Pisaraakaan ei vain olla vielä tosissaan rakentamassa, joten kuulostaa melko kaukaa haetulta, ettei sen takia keskustatunnelia saisi edes kaavoittaa.

  8. #98

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Pisaran on kaavailtu kulkevan keskustassa nykyisen metroradan alapuolella eli se olisi tehtävä syvälle joka tapauksessa. Mutta ilman muuta Pisara menisi ainakin omassa arvostuksessani keskustatunnelin edelle, jos nämä uhkaisivat muodostua toisensa poissulkeviksi. Pisaraakaan ei vain olla vielä tosissaan rakentamassa, joten kuulostaa melko kaukaa haetulta, ettei sen takia keskustatunnelia saisi edes kaavoittaa.
    Pisara on yksi syy muiden joukossa, maanalaisella tilalle on ottajia keskustassa, eli sen panttaaminen on kaikkea muuta kuin ilmaista.

  9. #99
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Pisara on yksi syy muiden joukossa, maanalaisella tilalle on ottajia keskustassa, eli sen panttaaminen on kaikkea muuta kuin ilmaista.
    Ei niitä ottajia taida erityisen paljonkaan olla, jos perusteluissa turvaudutaan ensisijaisesti rataan, jota suunnitellaan vasta vuoteen 2050 ulottuvissa visioissa ja joka jouduttanee rakentamaan syvälle keskustatunnelista riippumatta.

  10. #100
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Riski otetaan vasta sitten, jos jotain louhintatöitä oikeasti tehtäisiin. Nyt kysymys oli vain kaavasta ja sen valmistelusta.
    Mikäli kaava vahvistetaan, Töölönlahden alueen talojen rakentamisen yhteydessä joudutaan tekemään useamman kymmenen miljoonan euron valmistelutyöt. Lisäksi parista talosta jää pois rahanarvoiset kellarit.

  11. #101
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Mikäli kaava vahvistetaan, Töölönlahden alueen talojen rakentamisen yhteydessä joudutaan tekemään useamman kymmenen miljoonan euron valmistelutyöt. Lisäksi parista talosta jää pois rahanarvoiset kellarit.
    Miksi valmistelutyöt olisi pakko tehdä etukäteen? 1880-luvulla Ateneumia rakennettaessa tuskin tehtiin valmistelutöitä Pisara-rataa varten mutta kumma kyllä tämä ei estä suunnittelemasta rakennuksen alapuolelle tunnelia jälkikäteen.

  12. #102
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Miksi valmistelutyöt olisi pakko tehdä etukäteen?
    Siksi, että jos kaavassa varaudutaan keskustatunneliin, kaava edellyttää näiden valmistelutöiden tekemistä! Tästä koko keskustatunnelin kaavassa on oleellisesti kysymys, eli se tarkoittaa sitä, että tunnelin vaikutusalueella vaaditaan ko. rakennuksilta ylimääräisiä töitä.

  13. #103

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    - - se tarkoittaa sitä, että tunnelin vaikutusalueella vaaditaan ko. rakennuksilta ylimääräisiä töitä.
    Ilmeisesti tähän käytännössä on syynä, että töiden tekeminen rakennuksen valmistuttua olisi vaikeaa ja kallista, ellei jopa mahdotonta?

    Tietenkään tsaarinajan rakennuksia tehtäessä ei ole voitu ottaa huomioon nykyajan tunnelivarauksia, mutta sen seikan kanssa sitten vain eletään. Mutta olisi silti tyhmyyttä olla huomioimatta nyt sellaisia suunnitelmia, jotka nyt tiedetään toteutettavaksi. (Tämä ei siis ole kannanotto keskustatunnelin puolesta.)

  14. #104
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Siksi, että jos kaavassa varaudutaan keskustatunneliin, kaava edellyttää näiden valmistelutöiden tekemistä!
    Mielenkiintoista, että täällä tiedetään, mitä lopullisessa kaavassa lukisi ja minkä verran kustannuksia siitä aiheutuisi. Lopullinen kaava kun ei ole edes valmis eikä Musiikkitaloa lukuunottamatta ole varmuutta, mitä rakennuksia Töölönlahden alueelle tulee. Musiikkitaloakaan ei käsittääkseni rakenneta suunnitellun keskustatunnelin päälle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tästä koko keskustatunnelin kaavassa on oleellisesti kysymys, eli se tarkoittaa sitä, että tunnelin vaikutusalueella vaaditaan ko. rakennuksilta ylimääräisiä töitä.
    Oleellisesti keskustatunnelin kaavassa olisi kysymys tilavarauksen jättämisestä tunnelille.

  15. #105
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ilmeisesti tähän käytännössä on syynä, että töiden tekeminen rakennuksen valmistuttua olisi vaikeaa ja kallista, ellei jopa mahdotonta?
    Suurin osa keskustatunnelin reitistä on jo nyt rakennettua ja sama pätee Pisaraan. Silti tämä ei näytä olevan mikään este. Kalliimmaksi jälkikäteen tehtävät työt varmasti tulevat mutta se olisi tulevaisuuden murhe.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mutta olisi silti tyhmyyttä olla huomioimatta nyt sellaisia suunnitelmia, jotka nyt tiedetään toteutettavaksi.
    Keskustatunnelia ei tiedetä toteutettavaksi, joten miksi siihen pitäisi erityisemmin varautua? Tilavarauksen sille voisi kuitenkin jättää, koska tulevaisuuden liikennetarpeista ei voi sanoa mitään varmaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etätyön vaikutus kaupunkirakenteeseen ja työmatkustukseen
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 28.04.2011, 11:24
  2. Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun
    kirjoittanut Hartsa foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 05.03.2009, 19:08
  3. Kampin terminaali, vaikutus matkustajamääriin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 18:25
  4. Metron vaikutus liikenneturvallisuuteen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 23.04.2008, 20:27
  5. Polttoaineiden hinnan vaikutus joukkoliikenteeseen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 08.08.2006, 10:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •