Sivu 8 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456789101112 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/217

Viestiketju: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

  1. #106
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Mielenkiintoista, että täällä tiedetään, mitä lopullisessa kaavassa lukisi ja minkä verran kustannuksia siitä aiheutuisi. Lopullinen kaava kun ei ole edes valmis eikä Musiikkitaloa lukuunottamatta ole varmuutta, mitä rakennuksia Töölönlahden alueelle tulee.
    Näitä asioita voi tietää sillä tarkkuudella kuin niitä on julkisuudessa esitetty. Kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistalla on vuonna 2005 kerrottu varautumisen kustannuksista vanhan kustannusarvion puitteissa. Nyttemmin tunnelin kustannukset arvioidaan paljon suuremmiksi, mutta tuoreempia varautumiskustannuksia en löytänyt. Varautumisen syy on yksinkertainen: Töölönlahden alueella tunneli on pintatunneli ja tarvitsee liittymän katuverkkoon. Pintatunneli liittymineen rakennetaan päältä avaamalla osapuilleen Mechelininkadulta Kaisaniemen puistoon asti. Päältä avaaminen tuppaa menemään hitusen hankalaksi, jos kohdalla on taloja.

    Töölönlahden alueen tontit rakennusoikeuksineen on jyvitetty valtion ja kaupungin keskinäisellä sopimuksella. Heikentävät muutokset valtion omistamiin tontteihin johtavat rahallisiin seuraamuksiin.

  2. #107
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistalla on vuonna 2005 kerrottu varautumisen kustannuksista vanhan kustannusarvion puitteissa.
    Tuolla sanotaan, että pintatunneliin varautumisen välttämättömät kustannukset ovat 3,7 miljoonaa euroa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Nyttemmin tunnelin kustannukset arvioidaan paljon suuremmiksi, mutta tuoreempia varautumiskustannuksia en löytänyt.
    Ainakin tunnelin kustannusten kokonaisarvio on noista ajoista noin kaksinkertaistunut.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Varautumisen syy on yksinkertainen: Töölönlahden alueella tunneli on pintatunneli ja tarvitsee liittymän katuverkkoon.
    Tuolta myös selviää, ettei tunnelin ole pakko olla pintatunneli.

  3. #108
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Arvelen, että keskustatunneli rakennetaan seuraavan 15 aikana tai päästä. Kuhan nyt ensin laitetaan joukkoliikennettä kuntoon, niin sitten keskustatunnelia voi arvioida uudelleen. Tilavaraukset tulisi säilyttää.

    Näin kaupunkilaisena täytyy todeta, että riipii ajatus ajoneuvoliikenteen liittymästä Kaisaniemen puiston alla. Mutta parempi on tämä tie vetää tunneliin, kuin maanpäälle kuten Smith-Polvinen -suunnitelmassa tai Aallon moottoritieterassitorit.

  4. #109
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    No tehdään sellainen kaava, että pintatunnelista luovutaan mutta säilytetään varaus syvätunnelille. Näin Töölönlahden alue voidaan rakentaa ja tunneli on mahdollista tehdä myöhemmin, jos sellainen joskus katsotaan tarpeelliseksi. Kaikki lienevät siis tyytyväisiä?

  5. #110
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    No tehdään sellainen kaava, että pintatunnelista luovutaan mutta säilytetään varaus syvätunnelille. Näin Töölönlahden alue voidaan rakentaa ja tunneli on mahdollista tehdä myöhemmin, jos sellainen joskus katsotaan tarpeelliseksi. Kaikki lienevät siis tyytyväisiä?
    Linkkaamassani esityslistassa mainittiinkin, että kaupunginhallitus vaati tutkimaan syvätunnelin varautumiskustannusten välttämiseksi. Näin tehtiin ja todettiin, ettei syvätunneli ole hyvä. Siitä ei saada kaikkia haluttuja liittymiä rakennettua millään korkeusaseman takia. Asemakaavaehdotus perustuu tästä syystä pintatunneliin. Sen voi tietysti muuttaa, jos ei haluta kaikkia yhteyksiä pysäköintilaitoksiin.
    Viimeisin muokkaaja late-; 23.01.2008 kello 09:15.

  6. #111
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Linkkaamassani esityslistassa mainittiinkin, että kaupunginhallitus vaati tutkimaan syvätunnelin varautumiskustannusten välttämiseksi. Näin tehtiin ja todettiin, ettei syvätunneli ole hyvä. Siitä ei saada kaikkia haluttuja liittymiä rakennettua millään korkeusaseman takia.
    Kuitekin arvioitu liikennemäärä oli parhaalla syvätunnelilla vain 1-2 % pienempi kuin pintatunnelilla, joten ei yhteen kriittiseen liittymään kannata takertua. Pintatunnelia on pidetty parempana elettäessä siinä uskossa, että keskustatunneli valmistuisi kohtuullisella aikataululla mutta nyt tiedetään, ettei näin tapahdu.
    Viimeisin muokkaaja PNu; 23.01.2008 kello 09:46.

  7. #112
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4051

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Hyvä Antero!

    Hesari tänään:
    Lautakunta ei halua keskustatunnelia asemakaavaan
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.03.2008 kello 06:19. Syy: lisätty ääkköset
    Joukkoliikenneharrastaja

  8. #113
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Mielestäni tilavaraus tulisi jättää ja autotunneli rakentaa monipuolisemmin suunniteltuna. Mielestäni keskustatunneli voidaan hyvin jättää mahdolliseksi lama-ajan rakennusprojektiksi.

  9. #114
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    738

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Kävelykadut ovat ainakin Helsingissä nykyisellään pelkkä huono vitsi. Mikonkatu ja Kluuvikatu toimivat lähinnä parkkipaikkoina.

  10. #115
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4051

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Eihän se keskustatunneli mihinkään hävinnytkään, kuten tämän päivän Hesarista saattaa lukea Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan soutelusta ja huopailusta. Maija Anttilalla voisi olla paikallaan puoluekannan tarkistaminen. Mikä onkaan siis demareiden kanta ko. tunneliin? Kokoomuksen kanta lienee aivan selvä. Liisaamalla yksityisautoilua suosivia hankkeita vähennetään hiukkaspäästöjä? Logiikka on aikamoista keskustatunnelin yleiskaavassa säilyttämistä kannattavilla kaupunginvaltuutetuilla, kuten myös liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutasella. Anterolle ja muille hanketta vastustaville pisteet periksiantamattomuudesta.
    Onneksi vaalit on lähellä...

    Valitettavaa, etta kaikenlaiset rumat luurangot vain pistetään kaappiin kuivumaan, eika lopullisesti haudata tarpeettomina ja kalliina.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.04.2008 kello 06:40. Syy: ääkköset
    Joukkoliikenneharrastaja

  11. #116

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Onneksi vaalit on lähellä...
    Niinpä. Lainaan vaan kun suututtaa sen verran.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS.fi
    Tasatilanne syntyi siksi, että Anttilan puoluetoveri Tapani Salonen ja hänen varamiehensäkin olivat estyneet tulemasta lautakunnan kokoukseen.
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135235280128

    Varamies on demarinuorten puheenjohtaja Heta Välimäki:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS.fi
    13.4.2007 Uusi luottamustehtävä
    Heta on valittu Helsingin kaupunkisuunnittelulautakuntaan varajäseneksi. Kaupunkisuunnittelulautakunnan ajankohtaisiin käsiteltäviin asioihin kuuluu mm keskustatunneli.
    http://www.hetavalimaki.net/ajankohtaista/#news31530

    KSV:n päätöstiedotteesta:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut KSV
    Ensin äänestettiin asian pöydälle panosta, jota Mari Puoskari esitti Antero Alkun kannattamana. Äänin 4-4 päätettiin jatkaa käsittelyä pj:n äänen ratkaistessa.

    Toinen äänestys käytiin Maija Anttilan tekemästä vastaehdotuksesta, joka koski 13.3. mukaista palautuspäätöksen lausuntoa. Michael Sandbacka kannatti vastaehdotusta. Äänestyksessä Anttilan vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 4-4, pj:n äänen ratkaistessa. Anttilan vastaehdotusta äänestivät: Jere Lahti, Elina Palmroth-Leino, Michael Sandbacka ja Maija Anttila, esittelijän ehdotusta äänestivät Kimmo Helistö, Antero Alku, Eija Loukoila ja Mari Puoskari
    http://www.hel.fi/wps/portal/Kaupunk...et/Tiedote_15b

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Maija Anttila
    Tällä hetkellä politiikan uskottavuus ja luottamus yhteiseen demokraattiseen toimintatapaamme askarruttavat entistä enmmän minua.
    http://www.maijaanttila.net/index.ph...d=90&Itemid=94

  12. #117
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Voin kertoa läsnä olleena eilisistä tunnelmista.

    Asia otettiin kokouksen ensimmäiseksi aiheeksi, vaikka ensin piti käsitellä Eteläsataman ja Katajanokan uudistamista. Ja keskustatunnelista väännettiin kättä lähes kolme varttia.

    Varsin pitkään keskusteltiin siitä, jätetäänkö asian käsittely pöydälle (= jatketaan seuraavassa kokouksessa), kuten Puoskari ehdotti. Lautakunnallamme on ollut käytäntö, että asia jätetään pöydälle, jos yksikin jäsen sitä pyytää, kun asia on ensi kerran käsittelyssä. Tätä ensi kerran määrittelyä me olemme ymmärtäneet niin, että ensi kerta on se, kun virasto tuo asian esityslistalle. Toinen kerta on silloin, kun asia on jo ensi kerran pyydetty jättämään pöydälle.

    Pj. Anttila oli sitä mieltä, että tämä oli jo toinen kerta, koska kerran asiaa on käsitelty aikaisemmin, jolloin se palautettiin valmisteltavaksi uudelleen. Huomautin kokouksessa, että tämä on puhdasta taktikointia määritellä nyt näin, koska jokainen näkee, että lautakunnan kokoontuessa vajaana äänestystulos on valmiiksi selvä. Jos sen sijaan asia jätetään normaalin käytännön mukaan pöydälle, ensi kerralla lautakunnan ollessa täysimääräinen, äänestystulos on keskustatunnelia vastaan.

    Huomautin kokouksessa myös siitä, että esittelytekstissä esitetään mielipiteitä, ei tosiasioita. Sillä esittelytekstissä sanotaan, että kävelykeskustaa ei voi toteuttaa ilman keskustatunnelia, eikä keskustan autoliikennettä voi vähentää.

    Kymmenet ellei sadat Euroopan ja EU:n kaupungit ovat toteuttaneet kävelykeskustoja ja saaneet keskustan liikkeet menestymään ilman keskustatunneleita. Kävelykeskustat on toteutetty yksinkertaisesti sulkemalla katuja autoilta eli vähentämällä keskutan autoliikennettä.

    Helsinki ei ole sen kummempi kaupunki, meillä voi tehdä aivan samalla tavalla. Se, että olemme rannikolla tai niemellä ei muuta asiaa. Kun keskustan läpi ei ajeta autolla, on keskusta kierrettävä, ja sama on tilanne sisämaan, rannikon ja niemellä olevan kaupungin kanssa. Meillä ei sentään ole kaupunkia halkovaa leveätä jokea, kuten monessa Euroopan sisämaakaupungissa.

    Onko keskustatunnelille asemakaavaa vai ei, on minusta lopulta varsin yhdentekevä asia. Jos tunnelia ei rakenneta, on kuitenkin turha, että sitä varten on asemakaava, sillä se estää tekemästä tunnelikaavan alueelle yhtään mitään. Toisaalta asemakaavoja voi aina muuttaa, kun vaan on poliittinen tahto. Jos kaava lopulta tulee voimaan, se merkitsee kahden Töölönlahden radavarren tontin rakentamiselle noin miljoonan lisäkuluja kummallekin, koska tonteille on rakennettava valmiiksi tunnelin rakenteet voimassa olevan asemakaavan mukaan.

    Jos tunnelin asemakaavaa ei ole, näiltä tonteilta voidaan silti edellyttää sitä, ettei niiden rakentaminen estä tunnelin tekoa. Näin on tapahtunut jo eduskunnan lisärakennuksen ja yliopiston Kruununhaan tilojen kanssa.

    Asia kokonaisuudessaan sai ehkä turhan suuren arvon. Kysehän on lausunnosta kaupunginahllitukselle, ei siitä, että ks-lautakunta päättäisi kaavasta tai ei. Kaavahan on tehty jo, kaupunginhallitus päättää siitä, esittääkö se kaavan hyväksymistä valtuustolle. Valtuusto on lopullinen päättäjä.

    Myös kaupunginhallitus tulee tietoiseksi siitä, minkälaisella menettelyllä ja vajaamiehityksellä lautakuntamme asiasta äänesti eilen. Puoskari itse istuu kaupunginhallituksessa silloin, kun se asiaa käsittelee.

    Antero

  13. #118
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4051

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Hesari tänään:

    Kokoomus kaivoi esiin suunnitelmat Helsingin keskustatunnelista

    Osmo Soininvaarakin otti kantaa asiaan blogissaan parisen viikkoa sitten:

    http://www.soininvaara.fi/2009/10/24/keskustatunneli-2/
    Viimeisin muokkaaja vristo; 05.11.2009 kello 03:03.
    Joukkoliikenneharrastaja

  14. #119

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1194

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Vaikea ymmärtää logiikkaa tuon tunnelin takana. Se kulkee samaa reittiä kuin metro, mutta metrossa on luultavasti nykyiselläänkin käyttämätöntä kapasiteettia enemmän kuin keskustatunnelin kapasiteetti olisi edes teoriassa, ellei sinne sitten tule toistakymmentä kaistaa.

    Lisäksi muutaman vuoden päästä metrolla pääsee Itäkeskuksesta Matinkylään, joten se kattaa suuren matkan keskustatunnelin reitistä yhdessä Itä- ja Länsiväylän kanssa. Ja edelleen kapasiteetti on metrolla paljon suurempi.

  15. #120

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2246

    oletus Vs: Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan

    Mitä sillä kapasiteetilla tekee, kun siellä metrotunnelissa ei pääse omalla autolla?

    Kyllä yksi autoilija on kaupalle tärkeämpi kuin kymmenen rahvasta jotka kehtaavat metrolla kulkea. Keskusta kun elää autoilijoista. Miksi muuten kivijalkakauppiaat tappelisivat niin vahvasti kadunvarsien parkkipaikkojen tuhoamista vastaan? Koska autoilija on kaupalle tärkeämpi kuin kymmenen ratikalla tulevaa.

    Keskusta näivettyy, kun sinne ei pääse autolla. Siksi pitää olla keskustatunneli. Keskusta näivettyy, kun sinne ei pääse autolla. Siksi kävelykeskusta on hukkaprojekti. Keskusta näivettyy, kun sinne ei pääse autolla. Siksi kävelykaduillekin saa mennä autolla.

    Keskustatunnelin vastustajilla on varmasti sijoituksia kehäteiden ostosparatiiseihin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etätyön vaikutus kaupunkirakenteeseen ja työmatkustukseen
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 28.04.2011, 10:24
  2. Kotikunnan vaikutus kausilippujen hinnoitteluun
    kirjoittanut Hartsa foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 05.03.2009, 18:08
  3. Kampin terminaali, vaikutus matkustajamääriin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 17:25
  4. Metron vaikutus liikenneturvallisuuteen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 23.04.2008, 19:27
  5. Polttoaineiden hinnan vaikutus joukkoliikenteeseen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 08.08.2006, 09:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •