Helsingin kaupunkisuunnittelua

Näin kauniisti kertoo uuttahelsinkiä.fi Kalasatamasta
uuttahelsinkiä sanoi:
Tulevista kaupallisten palveluiden hankkeista suurin on Itäväylän molemmin puolin rakennettava toimisto- ja kauppakeskus. Siitä kaavaillaan lähes kaksi kertaa Kampin keskuksen suuruista liikepaikkaa. Kalasataman asukkaat ja työntekijät pääsevät tulevaisuudessa nauttimaan myös Tukkutorin tarjonnasta, sillä suunnitelmissa on avata alueen vanhin suojeltu pihapiiri Työpajankadun varressa kuluttajille ja tehdä sinne hyvän ruuan keskus ravintoloineen ja kauppapaikkoineen.
Lisäksi kivijalkoihin on tulossa liiketiloja.
Tuskin kauppakeskuskaan on mikään bunkkeri, jollaisia näkee naapurikaupunkien pelloilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin kauppakeskuskaan on mikään bunkkeri, jollaisia näkee naapurikaupunkien pelloilla.

Toivoa sopii, jos kokoa on kerran kaksi kertaa Kampin keskuksen verran. Jos tuon kokoisen rakennelman kaikki liikkeet avautuvat keskuksen sisäkäytäville eikä mikään ulospäin, niin umpinaista seinää tulee kadunvarteen hyvinkin bunkkeri-nimikkeeseen oikeuttava määrä, vaikka bunkkerin kylki sitten olisikin kiiltävää lasia. Kivijalkaliikkeet on ainakin mainittu, mikä toivottavasti kertoo siitä, että ajattelu on edistyksellistä.
 
Pidän peukkuja pystyssä näille uusille hankkeille!

Kalasataman keskuksen voi toteuttaa hyvin, jos näin haluaa. Toki olisi hyvä, että saataisiin myös runsaasti kivijalkaliikkeitä näihin uusiin kaupunginosiin elävöittämään kaupunkikuvaa. Mutta mitä olen näistä tulevista alueista lukenut niin varsin hyvältä kuulostaa! Myös tornitalorakentaminen raideliikenteen varteen on erittäin tervetullutta Helsinkiin!

Ensimmäistä kertaa omassa elämässä voi Helsingin laajempaa kehittymistä seurata mielenkiinnolla, kun ei enää suunnittelupöydillä ole se perinteinen lähiö+ostari+pientaloalue standardi, vaan nyt on havaittavissa samantyyppistä visiointia ja kunnianhimoa kuin ennen 2. maailmansotaa. Näin suuri kantakaupungin laajeneminen on hyvin harvinaista ja tuskinpa olen itse samanlaista enää toistakertaa näkemässä.
 
Postitalon tornissa on potentiaalia..

Ennen kuin joku pöllämystyy, kerrottakoon, että kyseessä on Aalto-yliopiston ja University of California Los Angelesin (UCLA) arkkitehtuurin laitosten yhteistyöhanke, jossa opiskelijat keksivät kaikenlaista vinhaa Helsinkiin keskustelun virikkeeksi. Rakennuksia ei ole missään vaiheessa ollut tarkoituskaan toteuttaa, vaikka joistain on ilmeisesti tehty paikoilleen rakennustyömaakylttien kaltaiset viritelmät.
 
Postitalon tornissa on potentiaalia..

Tämä tuomari: jatkoon.

Tuo torni tuo landea stadiin. Seiväsaitaornamentiikkaa ratikalla matkustavien turistien ja paljasjalkalaisten iloksi. Viereinen Kiasma päällystetään ajan hammastuksella patinoidulla heinälatolaudoituksella. Ja mieluiten siten, että Kiasman keskiosa näyttää romahtaneelta ladolta. Päätyihin saadaan siten rakennettua noin pari kerrosta lisää museotilaa "ehjien latorakennukseksi naamioitujen päätyjen" sisään, laajentuvaa kokelmaa varten. :biggrin:
 
Mitä tarkoittaa että Helsingin keskusta ja kantakaupunki on tulevaisuudessa todellakin uusi ja uljas? Mitä se tarkoittaa liikenteelle? Niin auto- kuin joukkoliikenteellekin?

Tässä kuvassa näkyy keskustan ja kantakaupungin viisi (5) rakennusaluetta.

Siitä puuttuu Ilmala, konepaja, Kruunuvuori... Mutta jo nuo viisi (5) aluetta vaativat uusia intra- ja extra ratkaisuja liikenteeseen. Raitiovaunut ovat hyvä lähipalvelu, mutta muutakin tarvitaan. Esim. Helsinki-väylä ja uusia metrolinjoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikä virasto tätä Helsinki-väylää suunnittelee? Kuka on suunnittelijana?

Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen laitoksissa suunnitellaan jatkuvasti uusia metro- ja tiehankkeita Helsinkiin. Työkaluina käytetään liikennesuunnitelun ammattivälineitä ja myös uusia kalustomalleja sekä autojen prototyyppejä suunnitellaan herkeämättä. Kuitenkin hyvän hallintotavan vastaisesti suunnitelmia on äärimmäisen vaikea saada ulos, sillä ne saattavat rypistyä otettaessa ja niiden vieminen voi aiheuttaa itkua ja parkua.

Niillä tiedoilla mitä minulla on, veikkaisin erään inside-lähteenä esiintyvän nimimerkin ammentavan salaiset etukäteisinformaationsa joistain näistä laitoksista.
 
Niillä tiedoilla mitä minulla on, veikkaisin erään inside-lähteenä esiintyvän nimimerkin ammentavan salaiset etukäteisinformaationsa joistain näistä laitoksista.
Kiitos tiedosta. Nyt ymmärrän enemmän tietyn nimimerkin etiäisinformaatiota. Olisiko nimim. peräti jossain laitoksessa hoidossa?
 
Järkyttävää kommentointia täällä, ja mitä tekee ylläpito? Lepää laakereillaan. Huh huh.

Muuten kommentoisin, että luuletteko tietävänne paremmin kuin kaikki asemakaava-arkkitehdit viimeisen 100 vuoden aikana? Kaikki ovat sisällyttäneet Helsinki-väylän suunnitelmiinsa. Nyt sillä erolla, että se tehdään maan alle, koska aikaa on kulunut, ja koska esim. Töölönlahden täyttäminen ei ole liian helppo urakka.
 
Kyllä eräs nimimerkki on viimeinen moittimaan ylläpitoa!
On varmasti arkkitehtien toimesta paljoakin suunniteltu ja ajateltu ja piirrusteltu. Mutta ketkä nyt tätä väylää ajavat? Vastaa nyt nimimerkki, että pääsemme ajan tasalle kanssanne.
 
Takaisin
Ylös