Laskutapa ei myöskään muuta sitä, miten asia oikeasti on. Se metrotunneli, jossa käyttökulut matkustajaa kohden voivat olla metrolla pienemmät kuin ratikalla, on tehty jo ja sijaitsee Helsingin niemen alla. Kaikki uudet metrotunnelit ovat muuta joukkoliikennettä kalliimpia, sekä rakentaa että operoida.
Jos espoolaiset saavat rakennetuksi Kivenlahden metron, heidän kannattaa olla käyttämättä metroa ja ajaa Länsiväylällä busseja, jos laskevat rahaa (ja matkustajien aikaa). Tunnelin lainoituksen maksamisesta espoolaiset eivät pääse, mutta bussiliikenne on halvempaa kuin maksaa metrojunista ja asemien ja radan avoinna pitämisestä.
Tämä on laskettavissa suunnitelmasta esitetyistä tiedoista. Bussiliikenteen lopettamisella säästetään 5,2 M€. Metroliikenne maksaa 4,1 M€ ja radan ja asemien ylläpito 12,2 M€. Siirtyminen busseista metroon siis nostaa operointikuluja 11,1 M€ vuodessa. Tämän päälle tulee sitten rahoituskustannus, 26,3 M€. Eli metro metisen alla on kallis rakentaa ja kallis operoida. Kalliimpi kuin bussit. Jaetaan rahoja tai ei.
Vielä tästä on hyvä huomata, että uutta
HSL:n aikana
YTV-aikaan on vain infrasopimus. Metrojunien kuluja jaettiin
YTV-aikanakin. Mutta tämä ei paljoa vaikuta Espoon talouteen, vaan se joutuu käytännössä itse maksamaan alueellaan olevien asemien ja radan ylläpidon. Sekä infrasopimuksen aikana että ilman sitä.