Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Tai ei saa rakentaa pilvenpiirtäjiä, Tai rakentaa tehokkaasti. Tai korottaa taloja esimerkiksi Lauttasaaressa tai Oulunkylässä. Tai täyttää merta tai ....
Monille esittelemillesi ratkaisuille on erityisesti asuntoina heikot markkinat.
On realiteetti, että pääosa suomalaisista vaativat enemmän esimerkiksi asunnon näkymiltä ja luonnonläheisyydeltä kuin hongkongilaiset (jotka asuvat pilvenpiirtäjissä).
Pilvenpiirtäjien ongelmana on se, että ne ovat toteutukseen usein liian suuria yksiköitä, jotka on hankala myydä. Jo nyt tehtyjen 20 - kerroksisten talojen ongelmana on usein ollut, että kaikkia asuntoja ei saada myytyä järkevässä aikataulussa, riippumatta siitä, että asunnot ovat olleet kohtuullisen kysyttyjä.
On hyvin kyseenalaista, kiinnostaisiko pilvenpiirtäjistä koottu asuntoalue kovin hyvin helsinkiläisiä, ja saataisiinko alue toteutettua järkevässä aikataulussa.
Suomen asuntomarkkinat eivät perustu enää kiinteisiin puolue - rahoitusliike - rakennuttaja - kartelleihin, jolloin suurien yhtenäisten hankkeiden toteutus on vaikeaa. Suuretkin hankkeet on helpompi pilkkoa yksittäin myytäviin taloyhtiöihin.
Täyttömaalle rakennettu asuntoalue on hyvin helposti ympäristöllisesti varsin ala-arvoinen verrattuna normaaliin maastoon toteutetulle alueelle. Ainakin se vaatii paljon parempaa kaupunkisuunnittelua ja ympäristörakentamista kuin normaaliin maastoon rakennettu alue.
Olet kannattanut ketjussa olemassaolevien asuntojen näköalojen sulkemista tekemällä niiden eteen täyttöjä. Tämä on tulonsiirtoa pois olevien asuntojen asukkailta.
Talojen korottaminen esimerkiksi korvaamalla 4 - kerroksisia taloja 8 - kerroksisilla ei ole taloudellisesti kannattavaa. Jotta kunnossa olevien rakennusten purkava saneeraaminen on taloudellisesti kannattavaa, rakentamistehokkuuden pitäisi olla 4-5 - kertainen, jotta uudisrakentamisen rakennusoikeuden arvo ylittäisi nykyisten asuntojen arvon.
Hissittömien 3-4 kerroksisten kerrostalojen korottaminen yhdellä kerroksella hissien rahoittamiseksi on eri asia ja pidän sitä järkevänä, jos sillä ei tärvellä rakennustaiteellisia ja kulttuurihistoriallisia arvoja. Helsingin 1950-60-luvun alueilla kuitenkin on usein näitä arvoja.