Autotunneleissahan on vähän se ongelma, että ne eivät Helsingissä kannata oikeastaan missään siitä yksinkertaisesta syystä, että maan arvo ja liikennemäärät eivät kohtaa. Eli maa ei ole tarpeeksi arvokasta, että vähäiset autot kannattaisi laittaa tunneliin. Ruskeasuo on tästä hyvä esimerkki, kun tonni rakennusoikeusneliöstä on tavoitteena aika paljon, mutta myyntihintana ihan liian vähän, että se perustelisi tunneli-investoinnin.
Autotunnelit voidaan saada vähemmän kannattamattomiksi lähinnä niin, että lasketaan autoliikenteelle vahva negatiivinen ulkoisvaikutus. Se voi perusteltuakin joillain väylillä, mutta toisaalta autoilun negatiivisista ulkoisvaikutuksista pääsee helpommin rajoittamalla autoilua kuin rakentamalla tunneleita.
Kyllä se kuulkaa nyt niin, että ksv:ssä on opittu käyttämään taskulaskinta ja autoilijalla ei ole siinä pelissä enää mitään mahdollisuuksia, ei varsinkaan, kun poliittinen ilmapiiri on muuttumassa enenevissä määrin kohti vihreätä. Kokoomuksen pormestariehdokaskin juttelee pysäköintinormia vastaan ja joukkoliikenteen/kävelyn puolesta. Autoilijalle jää keskusta ja persut ja ne puolueet ovat Helsingissä yhtä tyhjän kanssa.