Helsingin kaupunkisuunnittelua

...eli tulkitsenko oikein, että ko. sillalla kulkee aamuruuhkan huipputunnin aikaan vähän reilu 500 matkustajaa/suunta?

Tulkitset aivan oikein. Samaan aikaan paikan ohi kulkee kymmeniä (en nyt tiedä tarkkaa lukua) 70- ja 700-sarjan busseja sekä 4- ja 7-tien kaukoliikennettä. Nämä köröttävät kiltisti autoliikenteen seassa.
 
Tulkitset aivan oikein. Samaan aikaan paikan ohi kulkee kymmeniä (en nyt tiedä tarkkaa lukua) 70- ja 700-sarjan busseja sekä 4- ja 7-tien kaukoliikennettä. Nämä köröttävät kiltisti autoliikenteen seassa.

Täytyyhän ihmisten toki ymmärtää että taustalla ovat nk. yleiset syyt. Rahvas joutaa aina hetkisen odottamaan, jotta eliitti vaunuissaan voi mennä ensin. Ehkä tuohonkin olisi aiheellista rakentaa eliitin vaunuille oma, nimekkäiden arkkitehtien piirtämä silta? :biggrin:
 
Kuljen itse lukuisia kertoja Mannerheimintiellä bussilla Elielinaukiolle. Manskun Bussikaista vetää hyvin. Jos henkilöuto siellä usemman korttelinvälin ajaa, niin kameraan pääsee ja maksaa siitä.
Jos Aprillipäivänä joku sanoo että raitiovaunukaistoille ja bussikaistoille pääsee henkilöautot, niin voihan sille vähän naurahtaakin.

Citybus tietää että kirjoittaa joukkoliikennefoorumille, ja ymmärtää myös että ei kukaan Helsingissä syty sille, että joukkoliikenne väistyisi henkilöautojen tieltä. Väärien lukujen esittäminen joukkoliikennematkustajistakaan ei edistä yksityisautoilin puolustamista. Mutta lohduttaa voin toteamalla että Helsingin päättäjät ovat varsin lepsuja sujuvoittaakseen joukkoliikennettä yksityisautoilua rajoittamalla.
 
Mutta lohduttaa voin toteamalla että Helsingin päättäjät ovat varsin lepsuja sujuvoittaakseen joukkoliikennettä yksityisautoilua rajoittamalla.

Onko jossain päin maailmaa Helsingin päättäjiä innokkaampia yksityisautoilun rajoittajia ja joukkoliikenteen edistäjiä? Jo on niin missä?

Helsingissä on joukkoliikenteellä huomattavan paljon omia kaistoja, osalla pääkaduista on kaksi joukkoliikennekaistaa suuntaansa, se on kansainvälisesti aika poikkeuksellista, kun kadut eivät ole kauhean leveitäkään.
 
Hesarissa tänään:
"Helsingissä liikkuville autoilijoille satojen eurojen lisälasku? Ympäristölautakunta käsittelee ruuhkamaksuja ajavaa lakialoitetta."

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005195314.html

---------- Viestit yhdistetty klo 20:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:51 ----------

"”EU:n asettamat typpioksidiraja-arvot ylittyvät erityisesti vilkkaasti liikennöidyissä katukuiluissa. Selvityksissä liikenteen hinnoittelu on osoittautunut tehokkaimmaksi yksittäiseksi keinoksi vähentää päästöjä”, Helsingin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta kertoo."
 
Toistan vielä että yksityisautoilua suuren kaupungi n keskustassa ei rajoiteta siksi että autoilijoita haluttaisiin kiusata tai rangaista. Kuinka monen pikkuauton tilan bussi vie ja kuinka monta matkustajaa mahtuu yhteen bussiin . Kun tämä henkilöautojen tila otetaan joukkoliikenteen käyttöön, saavutetaan enemmän etuja kuin haittoja. Tai ketjussa esitettyjen argumenttien perusteella haitat ovat tekaistuja.

auton omistajakin voi käyttää joukkoliikennettä - kelpaako ?

---------- Viestit yhdistetty klo 21:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:19 ----------

Edellisessä viestissä on linkki Hesarin sivuille, siinä mainitaan mm että Tukholmassa 70 % kaupunkilaisista on tyytyväisiä ruuhkamaksuihin ja edelleen viidennes pysyvästä henkilöautoilusta on poistunut.

Hyvä kannattaa Helsingissäkin ottaa käyttöön heti.
 
auton omistajakin voi käyttää joukkoliikennettä - kelpaako ?
Joo, mä käytän sujuvasti kumpaakin. Työni vuoksi on pakko käyttää autoa (olen töissä HSL-alueen liikennöitsijällä ja työvuoroni alkaa/loppuu usein vuorokauden aikaan, jolloin joukkoliikennettä ei ole tarjolla). Monia muita asiointireissuja (esim. isommat kauppareissut tai viikonlopun kyläilyt tms.) teemme (perheeni) autolla, jolloin säästyy aikaa. Myös keskustaan tulemme usein autolla ja se on helppoa kun pysäköi esimerkiksi Stockmannin Q-Parkiin (Stokkan kantiskortilla maksaa vähemmän), jonne pääsee kätevästi Manskun suunnalta tai pitkän tunnelin kautta Ruoholahdesta. Mulla ei ole juuri koskaan tarvetta ajaa esimerkiksi nyt autottoman kävelykeskustan laajenemisalueeksi ehdotettua Rautatieaseman tienoilla ja Kaivokatua pitkin.

Mutta, käytän myös joukkoliikennettä aina kuin voin, eikä ole pakottavaa tarvetta autoilla. Arvostan joukkoliikenteen etuuksia ja omia kaistoja (niin joukkoliikenteen ammattilaisen kuin sen käyttäjän silmin). Niillä saadaan luotettavuutta ja täsmällisyyttä joukkoliikenteeseen, jotka ovat omiaan lisäämään sen arvostusta ja suosiota. Hyvillä joukkoliikenne-etuuksilla voidaan saada myös kustannussäästöjä kun vähemmällä vuoromäärällä voidaan säilyttää hyvä palvelutaso, kun joukkoliikennevälineet eivät seiso liikennevaloissa tai autoruuhkissa.

Olen ehdottomasti autottoman kävelykeskustan laajentamisen kannalla ja vahvojen joukkoliikenneväylien lisäämisen kannalla Helsingin keskustassa. Kaupunki toimii ihmisten ehdoilla, ei autoilun. Esimerkiksi Ruotsin kaupungeissa on lähes jokaisessa aivan ydinkeskusta, tai historiallinen keskusta, rauhoitettu autoilulta.

Jos omaa autoiluani on tulevaisuudessa mahdollista vähentää sen ansiosta, että kaupungissamme on sujuvampi ja parempi joukkoliikenne, niin teen sen ilomielin.
 
Toistan vielä että yksityisautoilua suuren kaupungi n keskustassa ei rajoiteta siksi että autoilijoita haluttaisiin kiusata tai rangaista. Kuinka monen pikkuauton tilan bussi vie ja kuinka monta matkustajaa mahtuu yhteen bussiin . Kun tämä henkilöautojen tila otetaan joukkoliikenteen käyttöön, saavutetaan enemmän etuja kuin haittoja. Tai ketjussa esitettyjen argumenttien perusteella haitat ovat tekaistuja.

Eivätkö kaikki matkustajat nykyään mahdu ratikoihin ja busseihin? Onko lisäbusseille todella tarvetta vai onko kenties ajatuksena laittaa neljä ratikkaraidetta pääkaduille? Puolityhjä bussi tai ratikka ei ole kovin ekologinen liikennemuoto.
 
Puolityhjä bussi tai ratikka ei ole kovin ekologinen liikennemuoto.

Tuossa taannoin bussi ajoi Tullinpuomissa jotain autoa päin ja osui sitten talon seinään. Uutisoitiin, että bussissa oli 3 matkustajaa (eli yht. 4 hlöä) ja autossa 5 hlöä. Tuli vähän tämä sama mieleen... Varsinkin bussit tuntuvat seilaavan koko lailla tyhjänoloisina. Toisaalta autoissakin on keskimäärin se ykspilkkujotain henkeä sisällä, että eivät nekään kovin kummoiseen täyttöasteeseen pääse.

Bulevardisointi ja kaupunkirakenteen tiivistäminen ratkaisevat tietysti tämän kuin itsestään – jos nyt on ratikassa vapaata kapasiteettia, mutta linjan varrelle tulee 10 000 uutta asukasta, niin siinähän saadaan se kapasiteetti käyttöön ja vieläpä niin, että kustannukset eivät nouse. Nämä uudet asukkaat kuljetetaan ikään kuin ilmaiseksi, lipputulot ovat puhdasta plussaa.

Ratikkapuolella elokuu tuo mukanaan uuden linjaston. Kunhan olemme aikamme totutelleet sen käyttöön on jännä nähdä, miten se vaikuttaa kuormituksiin. Siinä ydinajatus on tarjota suosituille väleille kohtalaisen tasainen 5 min vuoroväli, jolloin ratikka on tarjonnan puolesta jo todella houkutteleva. Jos tuo 5 min vuoroväli oikeasti realisoituu, se voi nostaa ratikan suosiota aika mukavasti.
 
Eivätkö kaikki matkustajat nykyään mahdu ratikoihin ja busseihin? Onko lisäbusseille todella tarvetta vai onko kenties ajatuksena laittaa neljä ratikkaraidetta pääkaduille? Puolityhjä bussi tai ratikka ei ole kovin ekologinen liikennemuoto.

Eivät mahdu, koska kaupunkisuunnitteljoiden ja keskeisten puolueiden tavoitteena on kasvattaa Helsinkiä. Busssi tai ratikkaa osittain täytettynäkin on ekologisempi vaihtoehto kuin yhden miehen ajama henkilöauto, jossa myös kuljetetaan neljä tyhjää paikkaa ja siten yhtä kuljetettua miestä kohden on päästöjä.
 
Eivät mahdu, koska kaupunkisuunnitteljoiden ja keskeisten puolueiden tavoitteena on kasvattaa Helsinkiä. Busssi tai ratikkaa osittain täytettynäkin on ekologisempi vaihtoehto kuin yhden miehen ajama henkilöauto, jossa myös kuljetetaan neljä tyhjää paikkaa ja siten yhtä kuljetettua miestä kohden on päästöjä.

Höpö höpö. Minun Teslani ei päästele mitään ilmoille 😊
 
Eivät mahdu, koska kaupunkisuunnitteljoiden ja keskeisten puolueiden tavoitteena on kasvattaa Helsinkiä. Busssi tai ratikkaa osittain täytettynäkin on ekologisempi vaihtoehto kuin yhden miehen ajama henkilöauto, jossa myös kuljetetaan neljä tyhjää paikkaa ja siten yhtä kuljetettua miestä kohden on päästöjä.

Onko "akka ratissa" sinulle niin kauhea näky, että aivosi poistavat sen muististasi heti? Yhtä henkilöä kuljettavien autojen kuskeina on myös paljon naisia ja heistä yllättävän suuri osa on myös kaahareita.
 
Höpö höpö. Minun Teslani ei päästele mitään ilmoille 😊

Mitä nyt renkaiden jauhamaa katupölyä, sekä hiukkasia mm. jarruista. Luonnollisesti nämä ovat aivan eri maailmasta kuin polttomoottoriautolla.

Onko "akka ratissa" sinulle niin kauhea näky, että aivosi poistavat sen muististasi heti? Yhtä henkilöä kuljettavien autojen kuskeina on myös paljon naisia ja heistä yllättävän suuri osa on myös kaahareita.

Minä ainakin tulkitsin viestin niin, että "mies" tarkoitti ylipäätään ihmistä.
 
Tesla on iso auto ja jos niitä tai sen kokoisia ajaa kolme peräkkäin, niin samassa tilassa kulkee joukkoliikenneväline, johon mahtuu 50.

Mies tarkoittaa monessa yhteydessä henkilöä, mutta tässä joukkoliikennefoorumin yksityisautoilukeskustelussa voidaan todeta että fanaattinen yksityisautoilija pitää kynsin hampain omasta autosta ja sen oikeudesta kulkea kaikilla kaduilla kiinni. Hän on yleensä mies.
 
Keskustatunneli uudelleen maanalaiseen asemakaavaan

Keskustatunneli uuteen valmisteluun:

Helsingin ensimmäinen maanalainen yleiskaava on tullut voimaan vuonna 2011 ja on oikeusvaikutteinen. Vuonna 2017 aloitetaan uuden maanalaisen yleiskaavan valmistelu, joka tulee tukemaan valmistunutta Helsingin uutta yleiskaavaa sekä kaupungin strategiaa. Tavoitteena on varautua maankäytön kasvamisen myötä tulevaan maanalaisten toimintojen tarpeeseen ja monipuoliseen hyödyntämiseen. Maanalainen yleiskaava huomioi jo rakennetut maanalaiset tilat ja turvaa yhteiskunnalle elintärkeiden uusien hankkeiden tilavaraukset. Huomioidaan kaupunkirakenteen tiivistymisen myötä maan alle sijoittuvien toimintojen edellyttämät uudet tilavaraukset. Suunnitteluperiaatteet on hyväksytetty kaupunkisuunnittelulautakunnassa vuoden 2017 keväällä. Maanalainen yleiskaavaluonnos pyritään viemään lautakuntakäsittelyyn vuoden 2018 ja ehdotus vuoden 2019 aikana.

Näin sanotaan Hel.fi -sivuilla. Keskustatunneli on saanut hieman höystettä ja uuden nimen, jotta läpimenomahdollisuudet tulisivat todennäköisemmäksi. Periaate on sama kuin kaupunkibulevardeissa.

Tässä tunnelin luonnoskartta http://kartta.hel.fi/?setlanguage=f...,100,100&swtab=suunnitelmat&listplans=visible

Keskustelutilaisuus 5.6. klo 17-19 näyttelytila Laiturilla , Narikka 2
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös