Niinpä. Antakaa valtuutetut nyt ENSIN meille autoilijoille 300 M€. Odottakaa sitten 10 vuotta kun louhimme ja valamme betonia. Katsotaan sitten, pannaanko Kaivokatu osittain kiinni ja ryhtyisikö joku siten pohtimaan Pohjois-Espan liikenteen rajoittamista.
Ei ole vakavaa ollut mikään kävelykeskustaehdotus. Arkkitehti piirtää parissa tunnissa havainnekuvan, jossa muutama ihminen on sijoitettu maleksimaan ja hymyilemään aurinkoiselle Espalle. Keskustatunnelia varten valmistellaan asemakaavaa, joka on laillinen lupa alkaa tehdä tunnelia.
Olen itse vaatinut lautakunnassa, että ENSIN suunnitellaan kävelykeskusta ja tehdään sille asemakaava. Sitten voi katsoa vuosien päästä, onko jollekin tunnelille tarvetta. Ei, tämä ei käy, tunneli on tärkeämpi. Siitä on piirretty jo tarkat katupiirustukset ja tutkittu monet vaihtoehdot - ilman kävelykeskustaa, koska se ei ole tärkeä.
Kun keskustan huoltotunneli valmistuu, ydinkeskustassa ei tarvita edes jakeluliikennettä katutasossa. Yksityisautoilijoille on luolien ajorampit ydinkeskustan ulkopuolella. Ja läpiajoliikenteelle on yhtä lyhyet ja nopeat reitit Töölönlahden pohjoispuolitse - sellainen on Helsingin niemen muoto, kun eteläisin itäinen tuloväylä on pohjoisempana kuin Töölönlahden pohjoisranta.
Espat ja Aleksin sekä Yliopistonkadun ja Fabianinkadun voi sulkea autoilta kokonaan, Kaivokadulla voi sallia bussiliikenteen. Poikittaiset kadut paitsi Fabianinkatu ovat jo kävelykatuja. Siinä on meillä vihdoin kävelykeskusta, joka ei maksa 300 miljoonaa euroa ja on toteutettavissa heti.
Antero
PS: Voi käydä myös katsomassa www.kaupunkiliikenne.net/autoton.htm