Esimerkiksi Highway capacity manual. Sieltä löytyy nelikaistaisen moottoritien maksimikapasiteetiksi 4500-5300 ajoneuvoa tunnissa suuntaansa, nelikaistaiselle kadulle taas saadaan läpäisykyvyksi 2300-3800 autoa tunnissa. Erilaisten katujen ja moottoriteiden läpäisykyky riippuu risteysten läpäisykyvystä. Bulevardointi tiputtaa rajusti sekä bulevardoivien väylien että risteävien väylien maksimikapasiteettia jos kaistojen määrä risteyksissä säilyy ennallaan.
Toki kapasiteetin pudotusta voidaan hallita jos kaduille ja risteyksiin rakennetaan enemmän kaistoja kuin mitä moottoritiellä on.
Kun kaupunki kasvaa erittäin voimakkaasti myös autoliikenteen kapasiteettia on syytä lisätä. Toki kaupungin liikenne ei voi perustua kokonaan autoliikenteeseen ja on hyvä että autoliikenteen markkinaosuus hallitusti laskee, mutta autoilulla pitää olla kohtuulliset mahdollisuudet joka edellyttää väylien kehittämistä väestön ja liikennetarpeiden lisääntyessä. Keskustan ali kulkeva uusi kehätie eli keskustatunneli parantaa merkittävältä osin tieverkkoa, helpottaa kantakaupungin tukkoista liikennettä, lisää poikittaisliikenteen kapasiteettia ja siirtää läpiajoliikennettä kaupungin kaduilta moottoriväylille.