Sivu 51 / 56 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 113141474849505152535455 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 751-765/837

Viestiketju: Helsingin kaupunkisuunnittelua

  1. #751

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2248

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Eikös HS kertonut juuri siitä entisestä toimistotalosta Manskulla, johon ei mainitsemistasi syistä tehty asuntoja, vaan minivarastoja?
    Tuossa oli kyse vanhan toimistotalon remonttikustannuksista. Asunnoiksi muuttaminen olisi ollut kallista talon rakenteesta johtuen, eli porraskäytävien puuttumisen ja syvän rungon takia, ja kylppärit vesijohtoineen viemäreineen olisi pitänyt rakentaaa entisiin "kuiviin" toimistotiloihin. Tähän lisäksi vaatimus melu- ja pölyeristyksestä Manskun varrella, sekä kaavamuutos asuinkäyttöön. Omistaja laski, että pienvarastoista saa nopeammin ja minimaalisella investoinnilla rahat pois ja käsittääkseni ilman kaavamuutosta. Pienvarastoistahan maksetaan varsin suolaista hintaa ja kerrosneliöistä saa ilmeisesti siten melkoisen tuoton. Kyse siis EI ollut siitä, etteikö kaavamuutosta olisi saanut, vaan siitä, että vanhan toimistotalon omistaja laski, että ei kannata. Kyseisessä kohdassa Mannerheimintietä on vastapäätä suht uus asuintalo 2000-luvun alusta, vanhempien 50-lukulaisten välissä.

  2. #752

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Ei niistä mitään viihtyisiä asuinkatuja siten tule. On tutkittu että syöpätapauksia esiintyy enemmän Mäkelänkadulla ja Mannerheimintiellä ja muiden vastaavien sisäänajoväylien asukkailla.
    Niiden varsilla ihmiset kuitenkin asuvat - ja ihan mielelläänkin - kukapas sitä on kieltämään?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 10:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:36 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Puolentoista miljoonan asukkaan metropolialue tarvitsee paljon läpäisykykyisempiä teitä ja katuja.
    Toisin sanoen tehokkaampaa joukkoliikennettä. Eiköhän se asia ole järjestettävissä.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 10:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:38 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ja vielä enemmän maksetaan asunnoista Töölön sivukaduilla.
    Voin luvata, että niitä sivukatujakin on tulossa bulevardien myötä.

    Ei sivukatujen suosio muuta sitä tosiasiaa, että myös bulevardien varsilla asutaan.

  3. #753

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5611

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ei sivukatujen suosio muuta sitä tosiasiaa, että myös bulevardien varsilla asutaan.
    Kotikaupungissasi Tukholmassa on ymmärtääkseni onnistuttu vastaamaan kasvun haasteisiin muulla tavalla kuin muuttamalla kaupunkien sisääntuloväylät asuinkaduiksi. Ruotsissa ei edes tunneta käsitettä "stadsbulevard" siinä mielesä kuin Suomessa. Siellä on käsite "stadsavený" mutta se tatkoittaa ihan eri asiaa.

    t. Rainer

  4. #754

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kotikaupungissasi Tukholmassa on ymmärtääkseni onnistuttu vastaamaan kasvun haasteisiin muulla tavalla kuin muuttamalla kaupunkien sisääntuloväylät asuinkaduiksi. Ruotsissa ei edes tunneta käsitettä "stadsbulevard" siinä mielesä kuin Suomessa. Siellä on käsite "stadsavený" mutta se tatkoittaa ihan eri asiaa.

    Oikea sana on "stadsgata". Suunniteltuja kaupunkikatuja on mm. Tukholmassa Nynäsvägen, Södertäljevägen, Solnassa Solnavägen, Nackassa Värmdövägen... Ja pohjoisessa Sundbybergissä vielä poikittainen Enköpingsvägen.

    Lisäksi niiden jo olemassaolevien kaupunkikatujen vaikutus taitaa ulottua vähän pitemmälle kuin Helsingin sisääntuloteiden. Siis niiden vaikutuspiirissä on enemmän kantakaupunkia.
    Viimeisin muokkaaja Vesa Nurminen; 12.02.2018 kello 10:57.

  5. #755

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5611

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Oikea sana on "stadsgata". Suunniteltuja kaupunkikatuja on mm. Tukholmassa Nynäsvägen, Södertäljevägen, Solnassa Solnavägen, Nackassa Värmdövägen... Ja pohjoisessa Sundbybergissä vielä poikittainen Enköpingsvägen.
    Mitkä näistä on virallisesti päätetty tai jo toteutusvaiheessa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Lisäksi niiden jo olemassaolevien kaupunkikatujen vaikutus taitaa ulottua vähän pitemmälle kuin Helsingin sisääntuloteiden. Siis niiden vaikutuspiirissä on enemmän kantakaupunkia.
    Se pitää paikkansa että perinteisen kanta-Tukholman eteläpuolella sekä Solnassa ja Sundbybergissä on ennestään joitakin kantakaupunkimaisia ennen sotaa rakennettuja tiiviimpiä saarekkeita, mutta muuten on esikaupunkialue aika hajanainen kuten Helsingissäkin. Ymmärrän myös että Solnan, Sundbybergin ja kanta-Tukholman tavoite on kasvaa yhteen, mutta miten on ajateltu järjestää ajoneuvoliikenne esim Södertäljen suunnasta tulevalla ja kaupungin ohi pohjoiseen jatkavalla E4 mootttoritiellä jos siitä tehdään "kaupunkikatu"?

    t. Rainer

  6. #756

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mitkä näistä on virallisesti päätetty tai jo toteutusvaiheessa?
    Projektivaiheessa on ainakin Götgatanin jatko etelään (Nynäsvägen, Söderstaden-projekti), ajoitettu toteutettavaksi 2020-2030.

    Södertäljevägen taas sisältyy tietääkseni tämän vuoden budjettiin. Siitä muutetaan kaduksi vain pari kilometriä (Liljeholmin sillalta moottoritien liittymään), Kopungin ohi kiemurteleva E4/E20 jää siis entiselleen (ainakin toistaiseksi ).

    Tässäpä on aiheesta HS:ssä ihan tuore juttukin. Graafista näkee, että Helsingissä on kantakaupunkia suhteessa huomattavasti vähemmään kuin Tukholmassa.
    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005562497.html

  7. #757

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5611

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Projektivaiheessa on ainakin Götgatanin jatko etelään (Nynäsvägen, Söderstaden-projekti), ajoitettu toteutettavaksi 2020-2030.

    Södertäljevägen taas sisältyy tietääkseni tämän vuoden budjettiin. Siitä muutetaan kaduksi vain pari kilometriä (Liljeholmin sillalta moottoritien liittymään), Kopungin ohi kiemurteleva E4/E20 jää siis entiselleen (ainakin toistaiseksi ).

    Tässäpä on aiheesta HS:ssä ihan tuore juttukin. Graafista näkee, että Helsingissä on kantakaupunkia suhteessa huomattavasti vähemmään kuin Tukholmassa.
    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005562497.html
    Tuon hesarin artikkelin panin merkille, ja se ei ole ollut yllätys että Helsinki häviää Tukholmalel ja Kööpenhaminalle siksi että a) Helsinki on aina ollut asukasluvultaan (koko seutu ml) n kolmanneksen verran pienempi, ja b) huonosti hoidettua ryteikköä on Helsingissä jätetty vähän joka paikkaan, eli tiivistämisen varaa on.

    Oslo on yllättäjä mutta sen kasvu on ymmärtääkseni tapahtunut Norjan hallituksen voimakkaista aluepoliittisista toimenpiteistä huolimatta, ja tiiveys johtuu siitä että kaupunkia ympäröi vuoristo, ja asutus on levinnyt laaksoihin eikä haulikolla räiskien joka suuntaan.

    En näe silti että kaupungista ulos johtavien moottoriteiden muuttaminen asuntokaduiksi parantaisi tilannetta, kokeiltaisiin nyt ensin rakentaa niiden varrelle työpaikkoja ja asunnot sinne minne ne sopivat paremmin. Jos tarkoituksena on vähentää autoliikennettä keskustassa niin tietullit olisi oikeudenmukaisempi toimenpide.

    t. Rainer

  8. #758

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3771

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Nyt Vesa Nurminen ei ole muistanut mainita Tukholman moottoritietunneleita, joiden rakentaminen liittyy keskeisesti Tukholman lliikenteen parantamiseen.

    Viime aikoina on rakennettu tunneloitu Södrä Länken(2004) ja Nörra Länken(2014) ja Österleden on suunnittelussa pitkälle.Tämä kehä muodostaa keskustan läpi kulkevan Södermalmtunneln/ Klarabergsstrandleden moottorikadun lisäksi liikenteen rungon. Helsingin kehätie verkostosta taas yhä puuttuu keskustan alta kulkeva kehätie eli keskustatunneli. Tukholmassa myös autoliikenteen edellytyksistä pidetään huolta. Myöskään yhdenkään liikenteellisesti merkittävään suuntaan johtavan moottoritien purkaminen ei ole agendalla. Helsingissähän Vihreät haluavat purkaa tuhota moottoriväylät Kehä I:lle eli noin 10 kilometrin etäisyydelle keskustasta.

    Tukholmassa on myös vähän aikaa sitten valmistunut paikallinen Pisara tai keskustan lähijunarata, Citybanan ja meneillään on erittäin laaja Tunnelbanan laajennussuunnitelma. Helsingin seudulla taas raskasraidehankkkeista menossa vain Kivenlahden jatkeen laajennus.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  9. #759

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Nyt Vesa Nurminen ei ole muistanut mainita Tukholman moottoritietunneleita, joiden rakentaminen liittyy keskeisesti Tukholman lliikenteen parantamiseen.
    Ei liity.

    Kauas Tukholman kaupungista tulevan moottoritietunnelin (https://www.trafikverket.se/nara-dig...art-stockholm/) ei ole tarkoitus muuttaa E4/E20-väylän funktiota millään tavalla. Se on vain kaistan lisäämistä, joskin se kaista lisääntyy muualla kuin olemassaolevalla väylällä. Se voisi vastata vaikkapa uutta kehätietä Helsinkiin.

    Mitäköhän muita moottoritietunneleita mahtaa olla rakenteilla?


    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Viime aikoina on rakennettu tunneloitu Södrä Länken(2004) ja Nörra Länken(2014) ja Österleden on suunnittelussa pitkälle.
    Österleden on tällä hetkellä vähän paussilla, koska hinta ja hyödyttömyys. Södra ja Norra länken eivät ole muuta tehneet kuin pahentaneet liikennettä. Södra länken on lisäksi tukossa ja se joudutaan sulkemaan aika ajoin ruuhkien takia.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tämä kehä muodostaa keskustan läpi kulkevan Södermalmtunneln/ Klarabergsstrandleden moottorikadun lisäksi liikenteen rungon.
    Södermalmstunnel ja Klarastrandsleden ovat vuosikymmenten takaa ja ainakin ensin mainittu saattaa lähiaikoina muuttua hieman, jos liittymien määrää vähennetään. Näihin oelennaisesti liittyvä Klaratunnel on jo muuttumassa, kun yksi uloskäynti suljetaan.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Helsingin kehätie verkostosta taas yhä puuttuu keskustan alta kulkeva kehätie eli keskustatunneli.
    Helsinki ei tarvitse keskustatunnelia, koska Helsinki on jo täysin kierrettävissä kahta kehää pitkin, ja lisäksi kaupunki on läpiajettava pohjoispuolelta.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Myöskään yhdenkään liikenteellisesti merkittävään suuntaan johtavan moottoritien purkaminen ei ole agendalla.
    Ehkä siksi, että mitään liikenteellisesti merkittävää moottoritietä (Tukholman näkökulmasta) ei ole olemassakaan? Toistaiseksi mitään moottoritietä ei olla purkamassa, saa nähdä, muuttuuko asia, kun Förbifart on valmis. Siihen kyllä saattaa helposti mennä vielä vuosikymmen. Ennen sitä tuskin, koska Tukholman läpi kulkee etelä-pohjoissuuntainen liikenne. Vähän sama kuin jos Helsingin halki kulkisi Vaalimaa-Turku -moottoritie.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tukholmassa on myös vähän aikaa sitten valmistunut paikallinen Pisara tai keskustan lähijunarata, Citybanan ja meneillään on erittäin laaja Tunnelbanan laajennussuunnitelma.
    Tunnelbanan suunnitelma, ei toteutus. Sitä siis jouduttaneen odottamaan. Citybanan sen sijaan ei vastaa Pisaraa sikäli, että Citybanan vastasi raideliikenteen kapasiteettipulaan keskustassa (jossa oli aiemmin tasan kaksi raideparia kaikkea junaliikennettä varten), Helsingissä sitä pulaa ei periaattessa ole, etenkin, kun ratapiha järjestellään uudelleen.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Helsingin seudulla taas raskasraidehankkkeista menossa vain Kivenlahden jatkeen laajennus.
    Tukholmassa taas keskitytään tällä hetkellä kevytraideliikenteen laajentamiseen, raskasraidehankkeet seuraavat mahdollisesti sitten perässä.

  10. #760

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2248

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Helsingin seudulla taas raskasraidehankkkeista menossa vain Kivenlahden jatkeen laajennus.
    Pasila-Riihimäki -välin kohennusta meneillään 150 miljoonalla.

  11. #761

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    946

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Re: Kaupunkibulevardit

    Tein varmuuskopioita ja jämähdin katselemaan kuvia aika pitkältä ajalta. New Yorkin Park Avenue on erittäin viihtyisän oloinen katu kuvissa ja muistoissa. Googlen mukaan se on 42 metriä leveä, kaistoja näyttäisi olevan kuusi. Mietin, miksi se näyttää niin paljon viihtyisämmältä kuin esimerkiksi Mäkelänkatu tai Huopalahdentie. En keksinyt muuta syytä kuin kadun leveyden ja talojen korkeuden välisen suhteen. Aika massiivinenkin liikenne tuntuu pieneltä, kun sen kehystää riittävän isoilla rakennuksilla.

    Tietääkö palstalaiset, käsitelläänkö tätä aihepiiriä jossain kirjallisuudessa tms?

  12. #762

    Liittynyt
    02.08.2010
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    46

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Re: Kaupunkibulevardit

    Tein varmuuskopioita ja jämähdin katselemaan kuvia aika pitkältä ajalta. New Yorkin Park Avenue on erittäin viihtyisän oloinen katu kuvissa ja muistoissa. Googlen mukaan se on 42 metriä leveä, kaistoja näyttäisi olevan kuusi. Mietin, miksi se näyttää niin paljon viihtyisämmältä kuin esimerkiksi Mäkelänkatu tai Huopalahdentie. En keksinyt muuta syytä kuin kadun leveyden ja talojen korkeuden välisen suhteen. Aika massiivinenkin liikenne tuntuu pieneltä, kun sen kehystää riittävän isoilla rakennuksilla.

    Tietääkö palstalaiset, käsitelläänkö tätä aihepiiriä jossain kirjallisuudessa tms?
    Arkkitehtuuriin ja kaupunkisuunnitteluun liittyvässä kirjallisuudessa mittasuhteet onkin yleinen aihe. Jan Gehlin "Cities for People" sisältää paljon käytännönläheistä asiaa tilan kokemisesta, mutta ei ainakaan suoranaisesti suhteessa katuleveyteen ja liikennemääriin. Mielestäni se on kuitenkin erinomainen lähtöpiste jos haluaa ymmärtää paremmin mitkä periaatteet hallitsevat kokemusta kaupunkiympäristöstä.

  13. #763
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3684

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Helsingin hallinto-oikeus on tänään kumonnut useita Helsingin yleiskaavan kriittisiä osia https://www.helsinginuutiset.fi/arti...rtaminen-nurin ja https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005553374.html Mm. Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän bulevardisointisuunnitelmat torpattiin. Myöskään Vartiosaaren, Ramsinniemen, Pajamäen ja Ilmalan varikkoalueen suunnitelmat eivät menneet oikeudessa läpi.
    Sen sijaan Itäväylän, Tuusulanväylän ja Vidintien bulevardisointia sekä Malmin lentokentän suunnittelua Helsinki pystyy jatkamaan.
    KHO on tänään vahvistanut Helsingin hallinto-oikeuden aiemman kannan joka estää Helsingin suunnitelmat lukuisista uusista rakennusalueista https://www.helsinginuutiset.fi/arti...et-helsingissa.
    Jatkossa Helsinki voi siis jatkaa Vihdintien, Tuusulanväylän ja Itäväylän bulevardisointisuunnitelmia sekä Malmin lentokentän muuttamista asuinalueeksi.
    Vartiosaaren, Ramsinniemen, Keskuspuiston, Tuomarinkylän pellot sekä monet muut alueet Helsingin kaavoittajat joutuvat nyt jättämään rauhaan.

  14. #764
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    903

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Päätös on järjen voitto. On se nyt kummaa jos kaupunkia ei voi kehittää ilman Vartiosaaren ja Keskuspuiston rakentamista. Helsingissä on liiallinen rakentamisen vimma ja kasvattamisen vimma. Se tietysti johtuu siitä että kaikille voidaan jakaa kaikkea kivaa: Kokoomuslaisille yrittäjille lisätuloja, Rakennusmiesdemareille töitä ja Vihreille raitiovaunu - pyöräteitä.

    Sitä kestävän kehityksen periaatetta tungetaan joka paikkaan. Mutta todettakoon nyt että kaupungin kasvattaminen keskeltä ja laidoilta, tai itse asiassa joka paikasta ei ole mitään kestävää kehitystä.

    Laiturilla oli tilaisuus, jossa käsiteltiin kaupunkitilan muuttamista. Kirjan tekijä esitti havainnoillesti kuinka nelkaistaisen kadun toinen kaista voidaan ottaa kaupunkilaisten käyttöön ja mitä sillä saavutetaan.
    TEkijän nimeä on muista mutta kirjan nimi on Closer together.

  15. #765

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1802

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Helsingissä on liiallinen rakentamisen vimma ja kasvattamisen vimma. Se tietysti johtuu siitä että kaikille voidaan jakaa kaikkea kivaa: Kokoomuslaisille yrittäjille lisätuloja, Rakennusmiesdemareille töitä ja Vihreille raitiovaunu - pyöräteitä.
    Ei tähän salaliittoteorioita tarvita. Kyllä se syy on ihan siinä, että Helsinkiin on reilusti enemmän tulijoita kuin on tarjota asuntoja. Rakentamisen tarkoitus on olla estämättä tätä luonnollista kehitystä.

    Onneksi KHO:n päätös ei nyt estä ainoatakaan projektia, mitä on suunniteltu toteutettavaksi 15 vuoden sisällä. Ehditään hyvin saamaan kaavamuutokset tehtyä ennen kuin tulee lisää rakentamistarvetta. (Tällä kertaa riittävin taustaselvityksin, jotta ei pysähdy laillisuuskysymyksiin.)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tiivistä kaupunkisuunnittelua joukkoliikenteen tueksi
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.11.2005, 11:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •