Vantaa ja Espoo ovat molemmat maa-alaltaan suurempia kuin Helsinki, eli sinne pitäisi mahtua aika paljon enemmänkin kuin 200 000. Toki Vantaasta ison osan haukkaa lentokenttä melualueineen, mutta silti.
Tämä ei nyt kylläkään olisi välttämättä strategisesti hyvä ratkaisu, jos se tarkoittaa uusien lähiöiden rakentamista. Semmoinen johtaisi yhä enemmän hajautuvaan kaupunkirakenteeseen, jossa liikenteeseen kuluu aikaa ja energiaa turhan paljon, ellei suorastaan poskettomasti. Helsinki on jo nykyisellään eurooppalaisessa vertailussa tehottomimmasta päästä, ja lisähajauttaminen pahentaisi asiaa. Toki Espoon metsään rakentaminen on parempi kuin Nurmijärven metsään, ja tämän hetken rakentamisessa on aika tuntuvaa tiivistämistä, Tikkurila etunenässä.
Juurikin tästä syystä mainitsin Tampereen ja Turun. Valtakunnantasolla voitaisiin päättää niiden vahvistamisesta, jolloin oikeasti urbaania elämää olisi muuallakin kuin Helsingissä, ja sen kokoisina keskuksina, että paikallinen kaupunkiliikenne olisi helppo järjestää. Siis vähemmän tunnin mittaisia työmatkoja julkisilla ym.