Sivu 56 / 56 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1636465253545556
Näytetään tulokset 826-838/838

Viestiketju: Helsingin kaupunkisuunnittelua

  1. #826

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    997

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Ihan noin se ei mene, markkinatalous ottaa joissan asioissa huomioon ihmisten tarpeet, mutta sitten on poikkeuksia ja muuttujia

    ...

    Kaavoituksen tehtävä ei kyllä ole hintasignaalien perusteella suunnittelu. Jos olisi niin sehän olisi uusliberalismia tai nykykapitalismia jossain muodoissaan. Mutta kyllä markkinavetoisuudella on Helsingissä liian suuri painoarvo. Osa ihmisistä haluaa asuaa tiiviissä kaupunginosassa, osa väljemmin rakennettuilla alueilla.

    ...

    Markkinoiden informaatiota ei huomiotta jätetäkään, mutta ei se saa olla kaavoituksen pääsuunnittelukehys.
    Ei hintasignaalien huomioon ottaminen ole mitään muuta kuin ihmisten mieltymysten huomioon ottamista. Ei se ole mitään -ismiä.

    Sun kannattaisi tahollasi miettiä, että mitä varten julkinen sektori on olemassa? Ihmisiä, kansalaisia, kuntalaisia varten, heitä palvelemassa, vai jostain muusta syystä? Meillä on aika pitkä historia siitä, että julkinen sektori on toteuttanut erilaisia ihanteita ja ideologioita kansalaisilta kysymättä tai näiden toimintaa huomioimatta. Se että kaupunkisuunnittelussa ollaan vihdoin siirtymässä sellaisesta, mikä on jonkun visionäärisen sosialistiarkkitehdin mielestä hyvää asumista, sellaiseen, miten ihmiset haluavat asua, on vain ja ainoastaan tervettä kehitystä.

    Hintasignaaleissa on tietysti sellainen ongelma, että ne eivät kovin kattavasti huomio niiden ihmisten mieltymyksiä, joilla ei ole varaa ostaa asuntoa tai vuokrata sitä yksityisiltä markkinoilta. Mutta toisaalta koska Hekan asuntojonot kertovat ihan samaa kuin markkinat, kaupunkiin on kovin hinku, ei kokonaiskuvasta liene epäselvyyttä.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:15 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Näin on. Kaikilla ei ole varaa maksaa 500.000 kaksiosta keskustassa, sillä saa jo ison ok-talon Vantaalta. Huippukalliit keskusta-asunnot ovat lähinnä sijoitus- tai edustusasuntoja.
    Sanat paljastavat aika armottomasti arvot ja asenteet.

    Miksi kukaan haluaisi riesakseen isoa omakotitaloa jostain Vantaalta, kun sen hinnalla saa jo näppärän perheasunnon hyvällä sijainnilla kaupungista?

    En tiedä niistä huippukalliista keskusta-asunnoista, mutta mun naapurit kaupungissa ovat (aina olleet) pääosin tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. Hyvätuloisia ehkä, joku saattanut periäkin jotain, mutta aamulla heräävät viemään lapsia hoitoon, kellä on, ja sen jälkeen duuniin.

  2. #827

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5693

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti

    Sanat paljastavat aika armottomasti arvot ja asenteet.

    Miksi kukaan haluaisi riesakseen isoa omakotitaloa jostain Vantaalta, kun sen hinnalla saa jo näppärän perheasunnon hyvällä sijainnilla kaupungista?
    Sellaiset jotka ovat vähän vanhempia kuin sinä, ja tarvitsevat tilaa harrastuksiinsa tai on jokin muu perheestä johtuva henkilökohtaine syy.

    Omakotitalot ovat monissa peräkkäisissä asumispreferenssimittauksissa todettu Suomen suosituimmaksi asumismuodoksi ja on perusteita myös sille että Helsingissä ja sen naapurikunnissa on kysyntää sellaisille.

    Ja jos OK-talo on kehökolmosen sisällä tai radan varrella niin pystyy tekemään työmatkansakin julkisilla. Kauppaan tosin joutuu menemään autolla mutta matkat niihin ovat lyhyhyemmät.
    OK-talojen (vanhojen) hinnat kehäkolmosen sisällä alkavat 200 tonnista ja kunnollisen saa jo 300 tonnilla. Sillä ei kovin kummallista perhekämppää saa edes Kalliosta.

    t. Rainer

  3. #828

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    997

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sellaiset jotka ovat vähän vanhempia kuin sinä
    Kovia oletuksia. Vanhemmista aika moni tarvitsee neliönsä Honkanummelta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    ja tarvitsevat tilaa harrastuksiinsa tai on jokin muu perheestä johtuva henkilökohtaine syy.
    Myönnän. Jos harrastaa esimerkiksi maatalouskoneita, niin kyllä ne isot tilukset tulevat tarpeeseen. Itse joudun täällä kaupungissa tyytymään puun muokkamiseen lähikoulun tiloissa, sekä siihen että muuhun askarteluun vuokratussa tallissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Omakotitalot ovat monissa peräkkäisissä asumispreferenssimittauksissa todettu Suomen suosituimmaksi asumismuodoksi ja on perusteita myös sille että Helsingissä ja sen naapurikunnissa on kysyntää sellaisille.
    Noiden kyselytutkimyksien toimeksiantaja on yleensä omakotiasujien liitto tai joku muu kepulainen instanssi.

    Eivätkö tulokset yhtään epäillytä?

    Monella ok-talosta haaveilevalla ei myöskään ole kokemusta sellaisessa asumisessa. Kyllä ne mielikuvat omakotiauvosta sitten lämmistyskuluja maksaessa tai pihaa haravoidessa monella särkyvät - itsellänikin joskus aikoinaan.

    Uusia omakotitaloja ei #muuten pysty tällä hetkellä poikkeussijainteja lukuunottamatta juurikaan bisnesehtoisesti rakentamaan. Rakennuskustannukset ylittävät myyntihinnan. Se kertonee ok-asumisen haluttavuudesta tällä hetkellä oleellisen.

  4. #829

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5693

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Kovia oletuksia. Vanhemmista aika moni tarvitsee neliönsä Honkanummelta.
    Tarkoitin yli 50 vuotiaita.

    Nyt on joka tapausessa ostajan markkinat, koska monen "Honkanummelle" lähtijän taloja on nyt myytävänä.

    Tietysti kaikkein rähjäisimmät menee tontin hinnalla, niin että uuden voi rakentaa tilalle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Noiden kyselytutkimyksien toimeksiantaja on yleensä omakotiasujien liitto tai joku muu kepulainen instanssi.
    Eivätkö tulokset yhtään epäillytä?
    Noita kyselyjä tekee moni instanssi, jokin virallinen valtiollinen kanssa, ja olen itse vastannut sellaiseen, yksi täti tuli ihan meille kotiin (tämä oli n20 v sitten) haastattelemaan asumistoiveista. Ei ollut "UKK-lippistä" tai muita kepulaisen tunnusmerkkejä.

    Joka tapauksessa, jos kysyy pelkkää talotyyppiä niin ok-talo on ollut ylivoimainen kaikissa kyselyissä. Niihin joissa kysytäään yhdyskuntatyyppiä (maaseutu, taajama, lähiö tai kaupungin keskusta) esiintyy suurta hajontaa kyselystä riippuen. Lisäksi ihmiset sekoittavat lähiöitä ja taajamia, ja jotkut pitävät Espootakin "maaseutuna"!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Monella ok-talosta haaveilevalla ei myöskään ole kokemusta sellaisessa asumisessa. Kyllä ne mielikuvat omakotiauvosta sitten lämmistyskuluja maksaessa tai pihaa haravoidessa monella särkyvät - itsellänikin joskus aikoinaan.

    Pihaa joudutaan myös rivitaloissa haravoimaan ja lunta luomaan. OK-talossa ei tule kinaa lumityövuoroista ja jos luotavaa on vain 15 metriä niin siihen ei monta tuntia mene, verrattuna rivitalon parkkipaikkaan jos lumipyry on sattunut oman vuoron kohdalle.

    Erikseen ovat sitten myös ne joiden lapsuuskoti on ollut omakotitalo tai peräti maatila jossain päin Suomea, ja on jonkialainen ennakkokäsitys.

    t. Rainer

  5. #830
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1036

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Ei hintasignaalien huomioon ottaminen ole mitään muuta kuin ihmisten mieltymysten huomioon ottamista. Ei se ole mitään -ismiä.

    Sun kannattaisi tahollasi miettiä, että mitä varten julkinen sektori on olemassa? Ihmisiä, kansalaisia, kuntalaisia varten, heitä palvelemassa, vai jostain muusta syystä? Meillä on aika pitkä historia siitä, että julkinen sektori on toteuttanut erilaisia ihanteita ja ideologioita kansalaisilta kysymättä tai näiden toimintaa huomioimatta. Se että kaupunkisuunnittelussa ollaan vihdoin siirtymässä sellaisesta, mikä on jonkun visionäärisen sosialistiarkkitehdin mielestä hyvää asumista, sellaiseen, miten ihmiset haluavat asua, on vain ja ainoastaan tervettä kehitystä.

    ....

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:15 ----------


    .
    Ei keskustelun tarvitse kulkea kokoajan ääripäissä. Erehdyit omakotitalokysymyksessä, mutta sulle selvitettiin hieman niiden tarpeesta. Toistan sen että on kaikenlaisia tarpeita, jos osa haluaa asua tiiviissä kaupungissa, niin se ei tarkoita että 100 % haluaa asua tiiviissä kaupungissa. Julkisen sektorin yksi tehtävä on palvella kaikkia ryhmiä. Ei korostaa yhtä suuntausta, joka sattuu olemaan pinnalla

  6. #831

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Omakotitaloja ei olla jyräämässä syrjäseuduilta vaikka julkishallinto keskittyisi 100% puuttuvan kaupunkikysynnän täyttämiseen.

  7. #832

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1337

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    On tehnyt mieli vastata tähän ketjuun ja kertoa vähän, mitä liikennetutkimusten perusteella näkee matka-ajoista pääkaupunkiseudulla, mutta maltoin odottaa sen hetken, että aiheesta tekemäni artikkeli julkaistiin Liikenne-vuosikirjassa. Mutta nyt kun se on tapahtunut, niin...

    Eli aineisto paljastaa, että matka-aikabudjetti pitää koko lailla hyvin myös Helsingin seudun sisällä: siis riippumatta siitä, missä päin Helsingin seutua asutaan, keskimääräiset matka-ajat ovat koko lailla samat. Ainoastaan työmatkoissa näkyy selvää eroa (mikä tuskin on yllätys), ja sielläkin lähinnä niin, että hyvin pitkien työmatkojen suhteellinen osuus on reunalla selvästi suurempi kuin ytimessä.

    Kun ihmiset eivät ole valmiita käyttämään kulkemiseen enempää aikaa vaikka asuisivatkin kauempana, ja toisaalta kullakin kulkutavalla on oma tyypillinen matkanopeutensa, on aika selvää, että tiettyä kauempana keskustasta yksinkertaisesti ei voi olettaa että ihmiset käyttäisivät juuri mitään muuta kulkumuotoa kuin omaa autoa. Eli, jos halutaan edistää kestävää liikkumista, yksinkertaisesti ei käy päinsä rakentaa juuri muualle kuin Kehä III:n tai peräti Kehä I:n sisäpuolelle. Poikkeuksena on (ehkä) nopeiden paikallisjuinen asemien ympäristö kävelyetäisyydellä. Ohessa siis matka-aikoja graafeina, perustuu vuoden 2013 tutkimukseen. (Tuoreempaa minulla ei ollut käytössä) Tätä taustaa vasten pitää tarkastella myös robottiautoja, kutsubusseja yms. eli ulkoreunalla tuskin on mahdollista tarjota muuta oikeasti kilpailukykyistä palvelua kuin suoraan ovelta ovelle. On aika ilmeinen riski, että kutsuohjattu älyliikenne (tai mitä hienoa termiä nyt haluaakaan käyttää) korvaa ainoastaan joukkoliikenteen, mutta melko marginaalisesti henkilöautoliikennettä.

    Nimi: raporttikuva.PNG
Katselukertoja: 389
Koko: 48,2 KB

    Kiinnostavaa voi olla myös katsoa vähän tarkemmin joukkoliikennematkoja, joista graafi seuraavana. Tästäkin näkyy selvästi, että kun matka-ajat joukkoliikenteellä kasvavat, käyttö romahtaa, joskin järjestyksessä, eli työmatkoissa hyväksytään pidemmän matka-ajat. Tämä tietenkin tekee sen, että varsinaisen joukkoliikenne- ja kävelykaupungin sekä autokaupungin välillä on vyöhyke, jossa joukkoliikenne näyttelee keskeistä roolia työmatkoissa. Mutta tältä osin omat analyysit ovat vielä hyvin alustavia. Toivottavasti minulla on nyt aikaa jatkaa näitä eteenpäin, ensimmäisenä asiana tarkastella joukkoliikenteen käyttöä ja matka-aikoja koko lailla tarkemmalla tasolla, erotellen esimerkiksi kiskoliikenteen ja katsomalla, miten käytön rajat kulkevat Espoon ja Vantaan sisällä.

    Nimi: joukkoliikenteen matka-ajat.png
Katselukertoja: 397
Koko: 17,2 KB
    Viimeisin muokkaaja Ville O. Turunen; 17.11.2018 kello 19:03.
    Ville

  8. #833

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    997

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Joka tapauksessa, jos kysyy pelkkää talotyyppiä niin ok-talo on ollut ylivoimainen kaikissa kyselyissä. Niihin joissa kysytäään yhdyskuntatyyppiä (maaseutu, taajama, lähiö tai kaupungin keskusta) esiintyy suurta hajontaa kyselystä riippuen.
    Niin, itse asuisin mieluiten Piemonten ja Emilia-Romagnan rajahuudeilla, jossain länsirinteessä olevassa villassa, josta voisi päivystää alapuolista laaksoa viiniköynnöksineen. Tai Pariisissa, Montmartrella kattohuoneistossa hyvillä näkymillä kaupungille.

    Oishan mulla kyselyvastauksia, oisko sulla?

    Mutta sitten oikeassa elämässä kun pitää tehdä päätöksiä, niin joo, siinä Etelä-Helsingin (ml. Tallinnan veropakolaisuus) neliöhinnat taas nousee yhden surkeen luuserin vuoksi, josta ei ole jättämään sukua, ystäviä ja oravanpyörää.

  9. #834

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5693

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Niin, itse asuisin mieluiten Piemonten ja Emilia-Romagnan rajahuudeilla, jossain länsirinteessä olevassa villassa, josta voisi päivystää alapuolista laaksoa viiniköynnöksineen. Tai Pariisissa, Montmartrella kattohuoneistossa hyvillä näkymillä kaupungille.

    Oishan mulla kyselyvastauksia, oisko sulla?
    Ilmeisesti tähän asti on kysytty vain kotimaisia vaihtoehtoja, sekä sitä että millainen toivoisi ns pääasiallisen asunnon olevan. Yhteiskuntaamme ei voi rakentaa sen varaan että kansalaisia muuttaisi sankoin joukoin ulkomaille, (ellei Suomea uhkaa jokin katastrofi) mutta tietenkin voisi olla oma rastinsa sille että haluaaensisijaisesti pois Suomesta, jolloin sekin asia tulisi tutkituksi.

    Sitä onko tarvetta kahteen tai useaan asuntoon, ja millaisia niiden toivoisi olevan voisi olla aihetta kysellä, koska kuvittelisin että se on nouseva trendi.

    t. Rainer

  10. #835
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1036

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    ...... Toivottavasti minulla on nyt aikaa jatkaa näitä eteenpäin, ensimmäisenä asiana tarkastella joukkoliikenteen käyttöä ja matka-aikoja koko lailla tarkemmalla tasolla, erotellen esimerkiksi kiskoliikenteen ja katsomalla, miten käytön rajat kulkevat Espoon ja Vantaan sisällä.

    Nimi: joukkoliikenteen matka-ajat.png
Katselukertoja: 397
Koko: 17,2 KB
    tässä yhteydessä on suotavaa, että tuot esillä joukkoliikenteestä kokonaan kieltäytyvän ryhmän. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä että eivät mene joukkoliikennevälineeseen koskaan, vaan ajavat kaikki matkansa omalla autolla. Tämä on vaiettu aihe, mutta jos joukkoliikennettä halutaan edelleen kehittää, niin on hyvä saada tietää ne todelliset syyt joukkoliikenteen käytöstä kieltäytymiseen.

  11. #836

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2266

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Eli aineisto paljastaa, että matka-aikabudjetti pitää koko lailla hyvin myös Helsingin seudun sisällä:
    Tuo pätee myös laajemmin maailmassa, ainakin siellä, missä asuntomarkkinat ovat jollain lailla toimivat. Johtunee ihan ihmislajin biologiasta. 20 minuutin työmatka on ok, sitä pidemmät enenevässä määrin tukalia, ja enemmistö kokee, että tunti per sivu (kaksi tuntia päivässä matkoihin) tekee pidemmän päälle hulluksi. Poikkeustapauksia tietysti on. Jos hyvin suurelta osalta porukasta menee reilusti yli tuon käppyröissä näkyvän 30-40 minuutin per sivu työmatkoihin, kertoo se yleensä siitä, että asuntomarkkinoilla on jotain pahasti vialla. Läntisessä maailmassa mieleen tulee Kalifornian Piilaakso, jossa monet kunnat ja kaupungit ovat pitkään kieltäytyneet kasvamasta, vaikka alueella on ollut meneillään voimakas teknologiateollisuuden buumi. Seurauksena se, että asumisen kustannukset ovat karanneet lapasesta täysin ja ihmisten työmatkoista on tullut todella pitkiä, ja teknologia-alan suuryritykset ovat ruvenneet operoimaan omaa bussiliikennettään työntekijöilleen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ilmeisesti tähän asti on kysytty vain kotimaisia vaihtoehtoja, sekä sitä että millainen toivoisi ns pääasiallisen asunnon olevan.
    Nää kyselyt on yhtä tyhjän kanssa, ellei kysymys sisällä todellisia taloudellisia reunaehtoja. Kuten edellä on todettu, kaikki haluavat asua omakotitalossa keskustassa järven rannalla, tai Erottajalla kattohuoneistossa tms., sitä on turha kysyä. Tutkimuksia on tehty myös semmoisella kysymyksenasettelulla, että mihin ja millaiseen asuntoon haluaisit muuttaa nykyisessä taloudellisessa/perhetilanteessasi, tai mihin odotat muuttavasi seuraavan viiden vuoden aikana, jos etenet urallasi / saat perheenlisäystä / lapsesi muuttavat pois kotoa, jne.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 17.11.2018 kello 22:46.

  12. #837

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5693

    oletus Vs: Helsingin kaupunkisuunnittelua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Nää kyselyt on yhtä tyhjän kanssa, ellei kysymys sisällä todellisia taloudellisia reunaehtoja. Kuten edellä on todettu, kaikki haluavat asua omakotitalossa keskustassa järven rannalla, tai Erottajalla kattohuoneistossa tms., sitä on turha kysyä. Tutkimuksia on tehty myös semmoisella kysymyksenasettelulla, että mihin ja millaiseen asuntoon haluaisit muuttaa nykyisessä taloudellisessa/perhetilanteessasi, tai mihin odotat muuttavasi seuraavan viiden vuoden aikana, jos etenet urallasi / saat perheenlisäystä / lapsesi muuttavat pois kotoa, jne.
    Siinä jossa minä ja vaimoni osallistuimme istui haastattelija n 30-45 minuuttia meidän keittiössä ja täytimme monisivuista kaavaketta yhdessä jossa kysyttiin kaikenlaista siitä millaista työtä tekee ja miten montako lasta toivoo saavansa jne. Se oli joku valtakunnallinen kysely joka toistuu ehkä 5 vuoden välein, ja ihmiset valitaan satunnaisesti ja varmistetaan halutaanko osallistua. Saatiin vissiin kahvipaketti tai konvehtirasia palkkioksi.

    t. Rainer

    ---------- Viestit yhdistetty 18.11.2018 klo 00:06 ---------- Previous Post was on 17.11.2018 at 23:56 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tuo pätee myös laajemmin maailmassa, ainakin siellä, missä asuntomarkkinat ovat jollain lailla toimivat. Johtunee ihan ihmislajin biologiasta. 20 minuutin työmatka on ok, sitä pidemmät enenevässä määrin tukalia, ja enemmistö kokee, että tunti per sivu (kaksi tuntia päivässä matkoihin) tekee pidemmän päälle hulluksi. Poikkeustapauksia tietysti on. Jos hyvin suurelta osalta porukasta menee reilusti yli tuon käppyröissä näkyvän 30-40 minuutin per sivu työmatkoihin, kertoo se yleensä siitä, että asuntomarkkinoilla on jotain pahasti vialla. Läntisessä maailmassa mieleen tulee Kalifornian Piilaakso, jossa monet kunnat ja kaupungit ovat pitkään kieltäytyneet kasvamasta, vaikka alueella on ollut meneillään voimakas teknologiateollisuuden buumi. Seurauksena se, että asumisen kustannukset ovat karanneet lapasesta täysin ja ihmisten työmatkoista on tullut todella pitkiä, ja teknologia-alan suuryritykset ovat ruvenneet operoimaan omaa bussiliikennettään työntekijöilleen.
    Ihan normaalia on että suurkaupungeissa (yli 2 milj asukasta) kestää konttorirotan työmatka julkisilla ainakin tunti/suunta, ja autollakin tekee tiukkaa ehtiä alle sen. Todella isoissa kaupungeissa auton käyttöä rajoittaa pysäköintiongelmat.

    Helsingin ja muut pohjoismaiset pääkaupunkiseudut ovat ainakin yrittäneet luomalla aluekeskuksia, jonne yritetään saada mahdollisimman paljon työpaikoja asuntojen lisäksi, ja raideliikenteelllä, että suurin osa työmatkoista hoituisi julkisilla reilusti alle tunnin. Alle puoli tuntia on pk-seudulla kuitenkin jo etuoikeus, tai työ on sitten jotain huonommin palkattua kuten siivousta tms.

    t. Rainer

  13. #838
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1036

    oletus Kuntalaisaloite Malmin Lentoasemasta

    Kuntalaisaloitteen Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta voit allekirjoittaa tässä:

    https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/6466

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tiivistä kaupunkisuunnittelua joukkoliikenteen tueksi
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.11.2005, 10:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •