On järjen riemuvoitto, että jollain on edes tullut mieleen, että ongelmajätekaatopaikan päälle voisi tehdä asuinalueen. Ehkä tulevaisuudessa ihmisille mainostetaan Ämmässuon viihtyisää asuinaluetta kukkuloineenVakavasti ottaen, toivottavasti Myllypuron kaltaista skandaalia ei pääse syntymään Helsingin entisille satama- ja teollisuusalueille rakennettavilla asuinalueilla. Syanidia ja muita mömmöjä kun on aika tuhdisti maaperään päässyt kulkeutumaan aikojen saatossa.
Yöbussissa on tunnelmaa
Yöbussissa on tunnelmaa
OK, kiitos, Hanasaaren tilanne selvisi minullekin. Onneksi tilanne on Helsingin kaupungillakin tiedossa.
Mitähän oli se valtava musta "vuori", joka kohosi Toukolankadulle Berliininkadun / Brysselinkadun paikkeille 1960-luvulla? Mustaa oli ja hienorakeista. Se oli korkea mutta koko vuori painui saven sisään ja Vanhankaupunginlahden ranta siirtyi nykyiselle paikalleen. Toivottavasti ei ollut Kaasulaitoksen jätettä.
Missä nyt on Arabianrannan koulu ja päiväkoti, poltettiin taasen 60-luvulla avotulella valtavat määrät (jäte?)öljyä. Toivottavasti maa on vaihdettu.
Jotenkin suhtaudun aina varauksella entisten myrkkymaiden päälle rakentamiseen, vaikka maata olisi miten myllätty ja puhdistettu ennen. Millään rahoilla ei maata saada niin perusteellisesti puhdistetuksi, että ei myrkkyjä voisi ilmaantua jostain. Siksipä sellaiset alueet, joilla myrkkyjä epäillään olevan, pitäisi varata pelkästään toimistokäyttöön, eikä asuntoja saisi rakentaa niille. Toisaalta luin jostain, että kaikkialla Helsingissä maa on saastunut aikojen kuluessa jollain tapaa. Tarinoiden mukaan 1960-luvulla oli yleinen tapa kaivaa maahan kuoppa ja kaataa siihen jäteöljyt ja muut myrkkyliemet. Auton akut heitettiin ojiin ja kantakaupungissa talonmiehet polttivat 1900-luvun puoliväliin saakka koko talon väen jätteet kellarin masuunissa tai takapihalla lämmöksi. Autojen pakokaasuista on myös päässyt teiden varsille lyijyä ja muita myrkyllisiä yhdisteitä. Tämä ympäristö- ja terveysajattelu on suhteellisen uutta loppujen lopuksi. Aiemmin ei kannettu huolta, kun ei tiedetty asioista ja ei ehkä arvostettu ihmisten terveyttä samalla tavalla.
Yöbussissa on tunnelmaa
(Entisen) Itänaapurin rappioromantiikkaa yms. löytyy aika paljon English Russiasta.
Huoltamatonta junainfraa Abhasiassa (osa Georgiaa). Täkäläistä junakalustoa.
Kummallinen junarata jossain päin Siperiaa
Taidenäyttely venäläisittäin. Ylläpito varsin halpaa.
Kummallinen hylätty rakennelma Pripjatin lähellä
Hylättyjä asuintaloja. Vanha hylätty asuintalo.
Hylättyä länsikalustoa
Ja sitten pari vähemmän haikeutta aiheuttavaa sarjaa:
Trollikoita nämäkin. :>
Metro se rakentuu näinkin.
Kalasataman metroaseman viereen on, jos sijoittaja löytyy, ideakilpailun voittanut tämänlainen rakennus:
kuvalinkki
Viimeisin muokkaaja vko; 08.04.2009 kello 21:24. Syy: siirretty toiseen ketjuun; iso kuva linkiksi
Mielenkiinnolla odottelen uusien alueiden valmistumista! Tuo kuva Kalasatamasta ei vielä kerro aivan täydellistä lopputulosta, mutta hyvää osviittaa se antaa! Minua ei ollenkaan haittaisi jos saisimme Helsinkiin tuontyyppisen pilvenpiirtäjä alueen! Parempi että pilvenpiirtäjät olisivat samassa paikassa, jolloin ne muodostaisivat hienon "Manhattanin"2010/2020 luvulla Helsinki on muuttumassa melkoisesti! Jos nyt summataan kaikki hankkeet yhteen nippuun niin:
Sompasaaren Kalasataman asuinalue
Kruununvuorenrannan asuinalue
Jätkäsaaren asuinalue
Koivusaaren asuinalue
Keski-Pasila
Östersundomin asuinalue
Laajasalon raitiotieyhteys ja silta
Länsimetro
Raide-Jokeri
Lisäksi kaikkien uusien alueiden liikennejärjestelyt!
Lisäksi lukuisia muita pienempiä ja suurempia hankkeita on päällä. En ole asiantuntija, mutta pitkiin aikoihin, ei ole pääkaupunkiseutua kasvatettu näin tarmokkaasti. Ainakaan itse en muista lyhyen elämäni ajalta, että näin monta hanketta olisi kerralla päällä.
Suosittelen muuten vierailemaan Laajasalon Öljysatamassa, joka nyt tulee kokemaan melkoisen muutoksen! Öljysatama 2 alueella on jo toiminta ilmeisesti aikapaljon hiljentynyt ja ilmeisesti juuri nyt Nesteen(?) öljysäiliöitä pilkotaan. Veikkaan, että alue tulee autioitumaan todella nopeasti! Tuo "Ölkkäri" vaan on jotenkin niin hieno paikka![]()
Listaasi voisin lisätä myös Vantaan Kehäradan ja sen varrelle tehtävät uudet asuinalueet. Suurpellostakin tullee merkittävä kohde Espoota ajatellen.
Voisikohan tilannetta verrata 1970-luvun maaltamuuttoon, jolloin tehtiin valtava määrä kerrostaloja uusille muuttajille. Nyt maaltamuutto on kuulemma ollut jopa voimakkaampaa, kuin maaltamuuton kulta-aikoina ja keskittynyt entistä enemmän suurimpiin kaupunkeihin.
Yöbussissa on tunnelmaa
Kiitoksia vielä lisäyksistä! Pääkaupunkiseutu on tosiaan kehittymässä hurjaa vauhtia, jonkalaista en ole lyhykäisen elämäni varrella vielä tavannut! Vielä kun saatais joskus hamassa tulevaisuudessa tunneli Tallinnaan niin se lisäis Helsingin kansainvälistä tunnettavuutta ja siinä samalla myös varmastikkin Viron!
Mielenkiinnolla odottelen ja katselen mitä tulevaisuus tuo tullessaanvarmasti negatiivisiakin asioita tulee vastaan, mutta myöskin paljon hyvää!
Pistetään tämä uutinen YLE:n sivulta nyt tähän ketjuun. Ei voi muutakuin nauraa:
Kallis Hakamäentien remontti oli autoilijoille pettymys
-Hakamäentien suurremontti ei ole vähentänyt pahoja ruuhkia. Moni autoilija on yllättynyt aamu- ja iltapäiväliikenteessä, koska tieosuuden ruuhkat ovat paikoin jopa aiempaa pahemmat.
Missä jonoissa bussit nyt seisovat (mm. 23, 57 ja 59)?
Mitä siitä sanottiinkaan vielä muutama hetki sitten? Eikö ruuhkien pitänyt siirtyä historiaan?
Keskustatunneli sitten seuraavaksi, eikö vain?
Joukkoliikenneharrastaja
Juu, on tullut vähän ajettua tuota uutta kallista tienpätkää, ja eipä siinä mitään uutta ole. Uusi tie täyttyy samaan tukkoisuusasteeseen kuin vanhakin. Tai jos ei itse Hakamäentie, niin sitten jakelevat tiet viimeistään. Ja Mansku-Hakamäentie-risteyksessä seistään valoissa odottamassa vasemmalle kääntymistä kuten ennenkin. Koko remontista on viime kädessä kaksi hyötyjää: Auto- ja öljyteollisuus![]()
Ei tässä mitään ihmeellistä ole. Jokainen liikennesuunnittelua ymmärtävä tietää, että näin tapahtuu. Eli yhden pisteen läpäisykyvyn nostaminen siirtää jonottamisen viereiseen tai seuraavaan pisteeseen, jossa kapasiteetti on alempi. Autoilija, joka ei ole aiemmin jonottanut esim. Mäkelänkadun risteyksessä, on nyt sitä mieltä, että ruuhka lisääntyi, kun joutuu odottamaan siellä, missä ei ennen odottanut. Sitä ei autoilija ota ruuhkan vähenemisenä huomioon, ettei hän jonottanut Hämeenlinnantien risteyksessä.
Hakamäentie on sama asia kuin puutarhaletku, jossa on välissä 10 cm:n putkea. Ei vesi letkussa sen tehokkaammin liiku, kuin mikä on letkun pään koko. Ei vaikka laittaisit palomiehen suuttimen loppupäähän.
Mutta ei tämä mene miljoonainvestointeja rakastavien kaaliin. Seudulla on läjäpäin hankkeita, joiden tarkoitus on ratkaista joidenkin risteysten liikenteen sujuvuus – siirtämällä jonottaminen vain toiseen paikkaan.
Antero
Hakamäentiehän on vain yksi osa Pasilanväylähanketta ja lisää poikittaisliikenteen kokonaiskapasiteettia tässä toteutusvaiheessa vain muutamalla prosentilla. Ei tuollainen muutos paljonkaan vaikuta poikittaisliikenteeseen joka kasvaa koko ajan reippaasti.
Sinänsä poikittaisen autoliikenteen sujuvuuden merkittävä parannus vaatisi Pasilanväylän lisäksi kokonaan uusia väyliä, kuten keskustatunnelia + Hermannin rantatien tunnelia, Kehä II:ta Lahden- ja Porvoonväylälle. Ja ehkä vielä Kehä I:sen ja Kehä III:en ja keskeisten moottoriteiden rakentamista osittain kahteen kerrokseen.
Mutta kuten kuka tahansa laskutaitoinen voi huomata, henkilöautoliikenteen sujuvoittamisessa miljardi on hyttysen ininää ja sujuvoitumisen aiheuttama liikennemäärien kasvu syö sujuvuusedut nopeasti. Ja lisäkapasiteetin rakentaminen on koko ajan kalliimpaa. Ja ympäristöesteitä riittää.
Joukkoliikenne on paljon paremmin skaalautuvaa suurien ihmismäärien liikuttamiseen.
Viimeisin muokkaaja petteri; 21.09.2009 kello 15:23.