Helsingin kaupunkisuunnittelua

Luettelit aivan oikein niitä osia, joihin vastuullinen päätöksenteko perustuu. Tai pitäisi perustua. Kommenttini koski yhden asian yhtä osaa, josta keskustelimme. Se liittyi siihen kuinka paljon sosiaalitoimi maksaa vuokrarästejä. Faktatietoa tästä ei tässä ketjussa esitetty.

Tässä sitten esimerkki siitä, että hyväkin idea tai tutkimus ei saa vastakaikua, jos se tulee "väärältä" taholta:

https://yle.fi/uutiset/3-11306547
 
Jos on kuullut jotakin siinä mielessä luottamuksellisesti, että tiedon kertojaa ei saa paljastaa, niin sitten kunniallinen ihminen menettelee näin. Eihän kukaan väitä, että Suomessa ei esiintyisi esim viinan salamyyntiä, huumekauppaa, prostituutiota, raiskauksia ja pedofiiliaa, vaikka niihin syyllistyneiden nimiluetteloa ja kirjallisia dokumentteja niistä ei olisi esittää. En toki väitä em asioiden olevan yhteismitallisia sossutukien väärinkäytön kanssa.

Juurikin näin. Minä en ainakaan levittele salassapidettävää tietoa enkä todellakaan kerro ilmiötasolla näistä asioista puhuvien nimiä jotta jotkut saisivat tehdä näistä ihmisistä ilmiantoja ja maalittaa heitä (tai muutenkaan), koska ilmiötasolla jollain keskustelufoorumilla asiasta keskustellessa jokainen tukeutuu omiin faktoihinsa. Täällä ei käydä oikeutta. Ja jos joku siksi kyseenalaistaa, että tällaista ongelmaa ei ole, niin ihan vapaasti. Saa sitten ainakin rauhan omaan päiväänsä ja voi kulkea laput silmillä ja tulpat korvissa.

Vähän sama, kun että joku sanoisi, että meillä ei ole huumausainerikollisuutta, kun ei ole koskaan nähnyt tai kuullut tällaisesta annettua tuomiota.
 
Viimeksi muokattu:
Perustuslakikysymys liittyy tähän ketjuun mielestäni siten, että Suomi on pakotettu jossain vaiheessa muuttamaan perustuslakiansa taloudellisten realiteettien vuoksi. Tämä tulee vaikuttamaan myös Helsingin kaupunkisuunniteluun.

Ilta=Sanomat 11. huhtikuuta ja sivulla plus 9 Lasse Lehtinen kirjoitta otsikolla "Perustuslain noutopöytä" ja siitä nämä lainaukset:

"Napoleonille hyvä perustuslaki oli "lyhyt ja epäselvä". Suomelle se on pitkä ja epäselvä."

"Perustuslaista on tullut noutopöytä, josta poimitaan mieleiset, kun halutaan vastustaa jotain."

"Liuku alkoi, kun kansanedustaja Sakari Knuuttila sai 1970-luvulla perustuslakiin muutoksen, jonka mukaan Suomen kansalaisella on oikeus työhön. Yhtä viisaasti olisi voinut säätää, että täysi-ikäisellä suomalaisella on perustuslain takaama oikeus onnelliseen parisuhteeseen."
 

Jos asiakkaalla on ollut riittävät tulot ja varat vuokran maksuun, niin hakemus hylätään pääsääntöisesti.

Luhtasela näkee, että vuokrarästit liittyvät korkeisiin asumismenoihin, yleensä velkaantumiseen, pieniin tuloihin tai tulottomuuteen sekä talouden hallinnan ongelmiin.

Hyvä kun laitoit tuon, siinähän ei puhuta sosiaaliturvalla ryyppäämisesta mitään.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:13 ----------

Sinulle tämä ”todistusaineisto” olisi jokaisen toimeentuloa saaneen kuitit ja päätökset. Ymmärtänet, että niitä ei tänne ihan helposti saa ja vaikka osasta saisikin minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään mielenkiintoa mennä näiltä ihmisiltä tätä todistusaineistoa vaatimaan. Riittää, että tiedän sataprosenttisella varmuudella keille, kuinka paljon ja mistä syystä on myönnetty tälläistä tukea. Tuskin tällä foorumilla kukaan valehtelee suut ja silmät täyteen, joten tälläisen faktatiedon keräämiseen tuskin tarvinnee ryhtyä.

En syytä valehtelusta , mutta liioittelusta. Edelleenkin on todistamatta, että sosiaaliturvalla voi ryypätä. Faktatiedon esittäminen ei tarkoita yksittäisten päätösten erittelyä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:16 ----------

Jos on kuullut jotakin siinä mielessä luottamuksellisesti, että tiedon kertojaa ei saa paljastaa, niin sitten kunniallinen ihminen menettelee näin. Eihän kukaan väitä, että Suomessa ei esiintyisi esim viinan salamyyntiä, huumekauppaa, prostituutiota, raiskauksia ja pedofiiliaa, vaikka niihin syyllistyneiden nimiluetteloa ja kirjallisia dokumentteja niistä ei olisi esittää. En toki väitä em asioiden olevan yhteismitallisia sossutukien väärinkäytön kanssa.

Väitteiden esittäminen on helppoa, kun itse asettuu samalla sille kannalle että niitä ei tarvitse todistaa oikeaksi eikä niitä voi todistaa oikeaksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:20 ----------

Tässä sitten esimerkki siitä, että hyväkin idea tai tutkimus ei saa vastakaikua, jos se tulee "väärältä" taholta:

https://yle.fi/uutiset/3-11306547

Halusitko rinnastaa Stockmannin konsultin idean 339-DF-malliin ?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:28 ----------

Juurikin näin. Minä en ainakaan levittele salassapidettävää tietoa enkä todellakaan kerro ilmiötasolla näistä asioista puhuvien nimiä jotta jotkut saisivat tehdä näistä ihmisistä ilmiantoja ja maalittaa heitä (tai muutenkaan), koska ilmiötasolla jollain keskustelufoorumilla asiasta keskustellessa jokainen tukeutuu omiin faktoihinsa. Täällä ei käydä oikeutta. Ja jos joku siksi kyseenalaistaa, että tällaista ongelmaa ei ole, niin ihan vapaasti. Saa sitten ainakin rauhan omaan päiväänsä ja voi kulkea laput silmillä ja tulpat korvissa.

Vähän sama, kun että joku sanoisi, että meillä ei ole huumausainerikollisuutta, kun ei ole koskaan nähnyt tai kuullut tällaisesta annettua tuomiota.

en kiistä että jollain on ryyppyputki ja sitten hakee vuokrarästeihin tukea, mutta siinä pitää sitten myös ottaa huomioon , mitä kaikkea näihin ongelmien kokonaispalettiin sisältyy. Ja se toinen ongelma on tieto, siitä minkä suurusluokan kysymys on vuokrarästien maksaminen.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:32 ----------

Tässä pari lainattua lausetta erään kunnan täydentävän toimeentulontuen soveltamisohjeesta.


Vuokravelkoja ei pidetä asumistukilai
n 6 §:ssä tarkoitettuina juoksevina
asumismenoina. Vuokrarästit ovat velkoja


Pääsääntöisesti velkojen maksamista ei pidetä toime
entulotuessa huomioon otettavana menona.


Kun faktaa toimeentulotuen väärästä käytöstä ei haluta esittää, niin minä voin esittää kuinka asiat todellisuudessa ovat. Siten väitteet väärästä käytöstä pikkuhiljaa kumoutuvat.
 
Väitteiden esittäminen on helppoa, kun itse asettuu samalla sille kannalle että niitä ei tarvitse todistaa oikeaksi eikä niitä voi todistaa oikeaksi.

Tiettyyn sarjaan menevät tietyt asiat, esim kaverini kertoi minulle, että kävi painamassa naapurinsa vaimoa, mutta en voi todistaa sitä. Eipä voi mitään.

Lääkäri ei voi kertoa potilaan terveystietoja muille jne.

Et ymmärrä tai haluaa ymmärtää, miksi tästä asiasta (sosiaalitukien epänormaalista väärinkäytöstä) emme voi nyt laittaa viestiemme liitetiedostoiksi todisteita henkilötunnuksineen päivineen.

Tietoa asiasta kuitenkin löytyy ja tulee pakostakin jatkossa löytymään enemmän.

Tukien epänormaali väärinkäyttö ei edes ollut asian ydin, vaan ylipäänsä tukien mahdollistaman elämäntavan vaikutus yhteiskunnan talouteen.

Halusitko rinnastaa Stockmannin konsultin idean 339-DF-malliin ?

En, vaan esimerkkinä siitä, että esim gradu ei ole välttämättä virallisen selvityksen veroinen esim hallitusneuvotteluissa. Tuo konsulttihan ei ollut Stockmannin, vaan ulkopuolinen vapaaehtoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaverini kertoi minulle, että kävi painamassa naapurinsa vaimoa, mutta en voi todistaa sitä. Eipä voi mitään.

Se on oikeusjärjestelmämme keskeisiä periaatteita, ihminen on syytön niin kauan kunnes hänet syylliseksi todetaan.



En, vaan esimerkkinä siitä, että esim gradu ei ole välttämättä virallisen selvityksen veroinen esim hallitusneuvotteluissa. Tuo konsulttihan ei ollut Stockmannin, vaan ulkopuolinen vapaaehtoinen.
Stockmannit ja Hallitukset ovat omia kysymyksiä. Mutta edelleen on auki minkä suurusluokan ongelma on vuokrarästien maksaminen tai sosiaaliturvalla ryyppääminen. Mutta itse olen parhaillaan selvittämässä asiaa.
 
Mutta edelleen on auki minkä suurusluokan ongelma on vuokrarästien maksaminen tai sosiaaliturvalla ryyppääminen. Mutta itse olen parhaillaan selvittämässä asiaa.

Se on asia, joka varmasti kiinnostaa monia. Sosiaaliturvastaan saamaa rahaa monikin käyttää jonkin verran ryyppämiseen, eihän raha ole korvamerkittyä. Lienemme samaa mieltä siitä, että ryyppäämisellä tässä tapauksessa tarkoitamme sitä siinä laajuudessa, että se aiheuttaa ryyppääjälle merkittäviä taloudellisia ongelmia.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:44 ----------

Se on oikeusjärjestelmämme keskeisiä periaatteita, ihminen on syytön niin kauan kunnes hänet syylliseksi todetaan.
Tarkoitin oikeastaan, että kaikkea ei voi kertoa eteenpäin niin, että henkilöt ovat tunnistettavissa.
 
Ainakin minulta. Minulle urbaanina ihmisenä ei ole mitään arvoa "puistoilla", jotka ovat oikeasti metsää tai joutomaata. Metsää haluaville löytyy niitä tästä maasta ihan tarpeeksi, niitä ei tarvitse olla kaupunkien keskellä. Jos haluaa asua kaupungissa mutta metsän lähellä, on sitä varten jo olemassa metsälähiöitä niin paljon, ettei niitä tarvitse rakentaa lisää.
(Onpas täällä tullut keskustelua viime päivinä, sen takia kommentoin tähän hieman jälkijunassa.)

Kaikkia asioita ei voi mitata rahassa. Olin muutaman vuoden ajan töissä työpaikassa, joka sijaitsi muutaman kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Kesäaikaan pyöräilin töihin. Yleensä työpäivän jälkeen en viitsinyt mennä kotiin neljän seinän sisälle vaan pyöräilin kotiin pidemmän kaavan kautta eli lähdin kohti keskustaa. Työpaikalta olisi päässyt maantieteellisesti suoraa reittiä kohti keskustaa, mutta ajelin polkupyörällä mieluummin Keskuspuiston kautta. Tuntui että ympärillä olevan luonnon vehreys auttoi nollaamaan työpäivän paremmin kuin vilkasliikenteisiä katuja pitkin pyöräily. Aika paljon tuolla Keskuspuiston teillä tuli vastaan muitakin ulkoilijoita eli näkisin Keskuspuistolle ihan tarvettakin.

Suomessa on toki metsää varsin runsaasti jo noin puolen tunnin ajomatkan päässä Helsingin keskustasta, mutta autoilun avulla tapahtuva ulkoilemaan lähtö ei ole juurikaan mikään ekoteko.
 
Se on asia, joka varmasti kiinnostaa monia. Sosiaaliturvastaan saamaa rahaa monikin käyttää jonkin verran ryyppämiseen, eihän raha ole korvamerkittyä. Lienemme samaa mieltä siitä, että ryyppäämisellä tässä tapauksessa tarkoitamme sitä siinä laajuudessa, että se aiheuttaa ryyppääjälle merkittäviä taloudellisia ongelmia.

Kyllä, ryyppääminen on ongelma, jos sen takia jää vuokrat maksamatta.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:44 ----------


Tarkoitin oikeastaan, että kaikkea ei voi kertoa eteenpäin niin, että henkilöt ovat tunnistettavissa.

Tutkin illan mittään näitä tutkielmia, joissa on selvitetty harkinnanvaraisen toimeentulotuen jakoperusteita. Tietomääräni asiasta lisääntyy laajemmassa merkityksessä. Mutta ei niissä jaeta sosiaalityöntekijöiden nimiä eikä asiakkaiden nimiä. Eikä tarvitsekaan, kun selvitetään kokonaisuutta.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:12 ----------

(Onpas täällä tullut keskustelua viime päivinä, sen takia kommentoin tähän hieman jälkijunassa.)

Kaikkia asioita ei voi mitata rahassa. Olin muutaman vuoden ajan töissä työpaikassa, joka sijaitsi muutaman kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Kesäaikaan pyöräilin töihin. Yleensä työpäivän jälkeen en viitsinyt mennä kotiin neljän seinän sisälle vaan pyöräilin kotiin pidemmän kaavan kautta eli lähdin kohti keskustaa. Työpaikalta olisi päässyt maantieteellisesti suoraa reittiä kohti keskustaa, mutta ajelin polkupyörällä mieluummin Keskuspuiston kautta. Tuntui että ympärillä olevan luonnon vehreys auttoi nollaamaan työpäivän paremmin kuin vilkasliikenteisiä katuja pitkin pyöräily. Aika paljon tuolla Keskuspuiston teillä tuli vastaan muitakin ulkoilijoita eli näkisin Keskuspuistolle ihan tarvettakin.

Suomessa on toki metsää varsin runsaasti jo noin puolen tunnin ajomatkan päässä Helsingin keskustasta, mutta autoilun avulla tapahtuva ulkoilemaan lähtö ei ole juurikaan mikään ekoteko.

Nimenomaan noin Helsinkiläisten enemmistö asiasta ajattelee. Oleellista on että KHO yhtyi myös näkemykseemme. Eli Keskuspuistoa ei rakenneta.
 
Joka tapauksessa ennen kuin ajatus eksyy kokonaan sivuraiteille haluaisin kysyä sinulta Salomaa: Miten ratkaiset kysymyksen siitä, että jos kaikilla on vapaus valita asuinpaikkansa niin miten Helsingin tulisi silloin menetellä asian kanssa. Lisää taloja ei siis saisi rakentaa? Vaikutuksena on pakosti se, että asuntojen hinnat kallistuvat ja kaikki eivät saa valita asuinpaikkaansa, vaikka olisivat kuinka tuottavaa porukkaa yhteiskunnalle, joka sinänsä olisi epätasa-arvoista kun 2500€ kuussa tienaava ei voisi muuttaa Helsinkiin, mutta työttömälle kuitenkin taataan asunto haluamaltaan paikalta. Samaan aikaan tukien määrä nousee työtä vieroksuville kun heitä ei voi velvoittaa muuttamaan pois. Asia on hieman ristiriitainen, siksi mitä todennäköisimmin 339-DF toi kyseisen mallin ajatustensa pohjalta julki.
Tämä lienee ongelma maissa, joissa on vain yksi tai pari kasvukeskusta. Suomi kuuluu näihin maihin. Asuntojen hintaero kasvukeskus vs. taantuva paikkakunta on todella räikeä. Euroopassa on joitakin, keskeisemmällä maantieteellisellä sijainnilla olevia maita, joissa kasvukeskuksia on useita. Toki maan asukaslukukin on sitten ihan jotain muuta kuin Suomen asukasluku. Mutta noissa Euroopan maissa, joissa on useampi kasvukeskus, asuntojen hintaerot eivät ole eri kaupunkien välillä yhtä räikeitä kuin Suomessa.

Ja selvyyden vuoksi: Minäkin olen haaveillut asuvani jollain kalliimmalla asuinalueella, mutta "suu säkkiä myöten" eli asun siellä, mihin tulotasoni on riittävä. En tiedä, kuuluuko tuo tulotasoon nähden liian kalliissa asunnossa asuminen tähän nykyaikaan, kun ulospäin kaiken pitää näyttää hyvältä. Hieno asunto loistavalla sijainnilla kuulunee kai näihin ulos näytettäviin asioihin. Mutta suuri asuntovelan määrä ei tietenkään näy ulospäin - tai siitä ei ainakaan tarvitse muille kertoa.
 
Fani toteaa: "mutta työttömälle kuitenkin taataan asunto haluamaltaan paikalta. "

On meillä hyvä valtio: ensin ryypätään rahat ja sitten haetaan sossusta rahat vuokraan. Seuraavaksi sanotaan sossulle, että haluan Kaivopuistosta asunnon ja ikkunat merelle päin.
 
Tämä lienee ongelma maissa, joissa on vain yksi tai pari kasvukeskusta. Suomi kuuluu näihin maihin. Asuntojen hintaero kasvukeskus vs. taantuva paikkakunta on todella räikeä. Euroopassa on joitakin, keskeisemmällä maantieteellisellä sijainnilla olevia maita, joissa kasvukeskuksia on useita. Toki maan asukaslukukin on sitten ihan jotain muuta kuin Suomen asukasluku. Mutta noissa Euroopan maissa, joissa on useampi kasvukeskus, asuntojen hintaerot eivät ole eri kaupunkien välillä yhtä räikeitä kuin Suomessa.

Oikasteaan kaikki Pohjoismaat, Baltian maat ja Venäjä ovat tällaisia harvojen kasvukeskusten maita. Helsingissä asuntojen hintoja voidaan pitää korkeina koska lähimmät suomalaisesta työvoimasta kilpailevat kasvukeskukset ovat Tukholma, seuraavat Oslo ja Kööpenhamina joissa vielä kallliimpaa eli niihin ei noin vaan lähdetä keikkahommiin. Tallinna ei kilpaile suomalaisesta työvoimasta mutta Helsinki virolaisesta. Jos tunneli kaupunkien välillä joskus toteutuu se tasoittaisi tilannetta.

t. Rainer
 
Mikäköhän mahtaa olla lähde, mistä on tullut tieto että sosiaalitoimistot lyhentävät vuokravelkoja ?

Edit: Ja sosiaalitoimistot todella lyhentävät ihmisten vuokravelkoja, vaikka rahat olisi käytetty muuhun. Tätä ei missään nimessä sovi sinunkaan Salomaa epäillä.

Valitettavasti joudut nyt tyytymään ja luottamaan minun sanaani siitä, että sosiaalitoimistot todella maksavat vuokravelkoja, koska minulla on asiasta parempaa tietoa kuin sinulla. Otanta on nimittäin useamman ihmisen suuruinen. Heidän nimiään ja yhteystietoja en sinulle anna, enkä myöskään aio heiltä pyytää kuitteja näistä jutuista.

Tähän voin antaa lähteeksi useamman kaverini. Se ei ole automaatti, mutta onnistuu, kun osaa puhua oikein ja kohdalle sattuu "hyvä" virkailija. Maksavat kaiken muun päälle näitä vuokravelkoja extrana, tuhansiakin euroja. Mistä päästäänkin siihen, että koko sosiaalitukijärjestelmä on äärettömän epäoikeudenmukainen. Harvalla tukien varassa elävällä on tietotaitoa, jaksamista ja osaamista siihen, että saa tällaisia extroja.

Noin kymmenkunta pääkaupunkiseudulla työskentelevää sosiaalityöntekijää. Lisäksi kaksi tuntemaani työssäkäyvää henkilöä, joista toiselle maksettiin 4.500 euron vuokravelat, ja toiselle hiukkasen vähemmän.

Minäkin olen nähnyt sosiaalitoimen erityistoimeentuloyksikön (jos muistan oikein tuon yksikön nimen) jäljiltä tilanteita, joissa on hoidettu vuokria, sähkölaskuja, terveydenhoitomenoja ym, koska asiakas on sananmukaisesti ryypännyt rahansa. Sitä en tiedä, yrittääkö edes em yksikkö periä myöhemmin ylimääräiset maksut. Yritykseksi se tosin useimmiten joka tapauksessa jäisi, koska ei meillä ulosotto vie vaatteita päältä kuten Aku Ankassa, eikä velkavankeuteen sananmukaisesti joudu.
Luonnollisesti näin hyvin sosiaalitoimen asiakkaana olemisessaan menestyneet eivät halua asioilleen julkisuutta levittelemällä papereitaan kaiken kansan nähtäville.

Ainakin minun tuntemissa tapauksissa on ollut toistuvuutta, vaikka sossutoimihenkilö onkin ripittänyt ja sanonut tämän olevan sitten poikkeus ja viimeinen kerta. Siksi onkin kansalaisia eriarvoistavaa ja huolestuttavaa, että jotkut voivat laskea sen varaan, että voi ryypätä ja rällätä miten vaan ja aina yhteiskunta auttaa.

Ja kaiken tämän jälkeen:

Nyt on keskustelussa esitetty että on mahdollista vetää kunnon ryyppyputki ja poltaa siihen kaikki rahansa ja sitten mennä sossuun ja sanoa että tarvitsisin rahaa vuokranmaksuu ja sieltä löytyy. Jos tällaista esittää, niin pitäisi pystyä myös todistamaan mihin väite perustuu. Se ei riitä että "eräässä kaupungissa eräs sosiaalityöntekijä jakaa rahaa tai tunnen yhden, joka kertoi että ...."

Jään odottamaan faktaa tuosta vuokrarästien maksamisesta.

Mitä tahansa paikkaansa pitämätöntä tietoa voi tällä foorumilla kun levittää, kun ei pysty todistamaan väitteitään. Ei yksittäisten virkamiesten nimiä tarvita siihen että jos toteennäytetään harkinnanvaraisen toimeentulotuen jakoperusteita.

Det är som att hälla vatten på en gås, sanoisi ruotsalainen.
 
Vuokranmaksun laahaamiseen perässä liittyy aina riski. Jo yhden kuukauden vuokravelka on iso raha.

Jos et pysty maksamaan vuokraa tai osaa siitä, tee heti suunnitelma vuokranmaksun saamiseksi ajan tasalle. Mikä tahansa yllättävä tilanne tai velkaongelmien kärjistyminen voi johtaa vuokrarästien lisääntymiseen.

Et voi luottaa, että saat nopeasti apua jostakin, jos vuokranantaja käynnistää häätötoimenpiteet.

Sosiaalitoimisto ei välttämättä pysäytä häätöä myöntämällä toimeentulotukea.
Kunnan sosiaalista luottoa voi hakea, mutta sitä ei ole joka kunnassa.
Takuusäätiön takauksen saaminen vuokrienmaksamiseksi kestää kuukausia.

Lähde: Takuusäätiö.
Näin helppoa on keskustella mainitsemalla lähde. Tässä ei millään tavalla loukata kenenkään yksityisyyttä eikä tuodea kenenkään arkaluontoisia tietoja esiin.
 
Vuokranmaksun laahaamiseen perässä liittyy aina riski. Jo yhden kuukauden vuokravelka on iso raha.

Jos et pysty maksamaan vuokraa tai osaa siitä, tee heti suunnitelma vuokranmaksun saamiseksi ajan tasalle. Mikä tahansa yllättävä tilanne tai velkaongelmien kärjistyminen voi johtaa vuokrarästien lisääntymiseen.

Et voi luottaa, että saat nopeasti apua jostakin, jos vuokranantaja käynnistää häätötoimenpiteet.

Sosiaalitoimisto ei välttämättä pysäytä häätöä myöntämällä toimeentulotukea.
Kunnan sosiaalista luottoa voi hakea, mutta sitä ei ole joka kunnassa.
Takuusäätiön takauksen saaminen vuokrienmaksamiseksi kestää kuukausia.

Lähde: Takuusäätiö.
Näin helppoa on keskustella mainitsemalla lähde. Tässä ei millään tavalla loukata kenenkään yksityisyyttä eikä tuodea kenenkään arkaluontoisia tietoja esiin.
Lähteesi on hieman erilainen monessakin suhteessa.
 
Takaisin
Ylös