Helsingin kaupunkisuunnittelua

Kerrostalorykelmää metsän keskelle suunnitellaan Malminkartanossa. Mutta siellä junalla pääsee keskustaan 15 minuutissa. Ilmeisesti Malminkartanolaiset ovat käyneet pyytämässä Kartanometsän rakentamista kaupunkisuunnittelijoita, jotka ovat sen sitten valmiita toteuttamaan.

Asiaa käsitellään verkkotilaisuudessa 30.3. Ilmeisesti Malminkartanolaiset ovat suunnittelijoiden kanssa yhtä mieltä rakentamisesta, koska asialle on varattu riittävä 10 minuutin aika. Kun 7 minuuttia esitellään, niin siinähän jää juhlavat 3 minuuttia asukkaiden mielipiteille.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/asum...suunnitelmat/tilaisuudet/uutta-lansihelsinkia
 
Koskahan Helsinki palaa takaisin niihin aikoihin kun vielä hiljaisena aikana sai ajaa keskustan läpi pysähtymättä kertaakaan. Nykyään liikennevalot ovat ruuhkakierrolla oli sitten vaikka torstai klo. 3:25 aamuyöstä. Kaupungin ainoa liikkeellä oleva auto seisoo joka risteyksessä liikennevaloissa odottamassa haamuja tien yli
 
^ Joskus valitin kaupungille siitä, että Hietalahdenrannan ja Bulevardin valot sammutetaan yhdeksältä ja sen jälkeen Espoon suunnasta etelään menevät (lähinnä taksit) ajavat risteyksen kuin euroopan omistajat. Jalankulkijat saavat pelätä henkensä edestä rannan puolelta suojatietä ylittäessään.

Eniveis, vastaus oli, että tilastojen mukaan risteyksessä ei ole tapahtunut merkittävästi vakavia onnettomuuksia ja valot ovat niin vanhat, ettei niihin saa yöajalle omaa ohjelmaa, parempi sammuttaa.

Oma kokemukseni yö-valoista kylillä on toki se, että suurin osa niistä on pois päältä. Mäkelän- ja Sturenkadun risteyksestä pääsee etelän kautta Manskulle saakka ilman valoja. Ja siitä sitten taas Ruoholahteen.

On kova paikka, jos parit valot on keskustan läpi ajettaessa liikaa. Sitä vartenhan ne ovat, etteivät autoilijat tapa jalankulkijoita ja toisiaan. Tässä nyt sitten on varmaan näkökulmaeroja sen mukaan, että asuuko kaupungissa vai onko se vain ns. esteenä autolla liikkuessa. Saisi olla ne tiemaksut niin, että ainakin köyhimmät joutuisivat kiertämään kehien kautta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koskahan Helsinki palaa takaisin niihin aikoihin kun vielä hiljaisena aikana sai ajaa keskustan läpi pysähtymättä kertaakaan.

Joku asiaa tunteva, en muista enää kuka mutta virastosta, sanoi, että turvallisuuden vuoksi valojen pitää olla päällä myös yöllä. Varmaan se voi tilastollisesti olla noin. Turhauttavaahan se on, ja punaisia päin ajoa näkee öisin tyhjissä risteyksissä aika paljon.
 
Joku asiaa tunteva, en muista enää kuka mutta virastosta, sanoi, että turvallisuuden vuoksi valojen pitää olla päällä myös yöllä. Varmaan se voi tilastollisesti olla noin. Turhauttavaahan se on, ja punaisia päin ajoa näkee öisin tyhjissä risteyksissä aika paljon.

Punaista päin ajo on lisääntynyt todella paljon viime vuosina. Ei vaan vaivauduta odottelemaan sitä minuuttiakaan.

Vielä 2000-luvulle tultaessa käytettiin myös keltavilkkuja yöaikaan. Käytetäänköhän niitä enää missään?
 
Punaista päin ajo on lisääntynyt todella paljon viime vuosina. Ei vaan vaivauduta odottelemaan sitä minuuttiakaan.

Sama koskee minusta myös ylinopeuksia. Minusta tässä on nähtävissä aika selvä kehityssuunta: mitä useampi ihminen kokee, että liikennevalot ovat täysin turhat tai aiempaa matalammaksi määrätyt nopeusrajoitukset liian alhaiset, sitä useampi näitä sitten myös rikkoo.

Lisäksi meille on viime vuosina (vuosikymmeninä?) päässyt syntymään käytäntö, jossa säädetään kaikenlaisia hyvää tarkoittavia lakeja, joita ei kuitenkaan valvota mitenkään tai joiden rikkomisesta ei seuraa mitään joko ihan lain mukaan, tai sitten käytännössä. Se alkaa rapauttaa jo yleistä lainkuuliaisuutta, kun kansalainen ei ikään kuin tiedä, mitkä lait ovat niitä, joita pitää noudattaa ja mitkä niitä, joista ei tarvitse välittää.
 
Jyrki Lehtola kiteyttää hyvin ylimielisen mentaliteetin maailman toimivimman kaupungin suunnittelussa:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009323776.html

Kiteyttääkö mitään, kun juttu on luettelua fraaseista kaupungin strategiassa ja sitten luetellaan erilaisia epäkohtia kaupungista selittämättä miten nämä ovat suhteessa toisiinsa.

Eikä tässä edes sivuta oikein kaupungin suunnittelua. Valitetaan, että kaavoitetaan suurille sijoittajille toimistotaloja niille myydyille tonteilla samalla kun myydään palvelupuolelta kaupungin omaisuutta, ikään kuin nämä ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa, eikä erillisiä päätöksiä.
 
Kiteyttääkö mitään, kun juttu on luettelua fraaseista kaupungin strategiassa ja sitten luetellaan erilaisia epäkohtia kaupungista selittämättä miten nämä ovat suhteessa toisiinsa.

Eikä tässä edes sivuta oikein kaupungin suunnittelua. Valitetaan, että kaavoitetaan suurille sijoittajille toimistotaloja niille myydyille tonteilla samalla kun myydään palvelupuolelta kaupungin omaisuutta, ikään kuin nämä ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa, eikä erillisiä päätöksiä.

Huomasitko sanan mentaliteetti? Idiootit ryssivät kaiken ja pystyttävät rajattomassa typeryydessään ja ylimielisyydessään kaupungin täyteen "Tässä rakennetaan maailman toimivinta kaupunkia"-kylttejä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Huomasitko sanan mentaliteetti? Idiootit ryssivät kaiken ja pystyttävät rajattomassa typeryydessään ja ylimielisyydessään kaupungin täyteen "Tässä rakennetaan maailman toimivinta kaupunkia"-kylttejä.

Mikä ei edelleenkään kuvaa kaupungin suunnittelua, vaan kanslian ja johtoportaan toimintaa.
 
Mikä ei edelleenkään kuvaa kaupungin suunnittelua, vaan kanslian ja johtoportaan toimintaa.

Kaupunginkanslia on mitä suurimmassa määrin kaupunkisuunnittelija. Se ei oikein pysty edistämään asioita, mutta se pystyy tehokkaasti hidastamaan ja estämään niitä. Vihdintien ratikka yhtenä tuoreena esimerkkinä.
 
Helsinki aloittaa Mannerheimintien peruskorjauksen keväällä 2023
https://www.sttinfo.fi/tiedote/hels...-2023?publisherId=60577852&releaseId=69940552

Toivotaan kuitenkin kun tämä valmistuu niin läpiajo nopeutuu samalla. Poistuu alkajaisiksi hyvä lukema suojateitä, sentään jotain positiivista kehityssuuntaa

Joukkoliikenteen näkökulmasta hyvä asia on ajaratapysäkit. Jutussa ei puhuta niistä mitään, mutta olen aiemmista materiaaleista käsittänyt, että sellaiset on tulossa.
 
Takaisin
Ylös