Kukahan täällä harrastaa kepuargumentointia?
Et näytä ymmärtävän, miksi mainitsin Norrbackin 1990-luvulta. Juuri siksi, että se osoittaa, ettei mikään ole muuttunut. Valtiota ei ole kiinnostanut joukkoliikenne, vaan autoilu ja tierakentaminen. Kuitenkin Liikenneministeriön tehtävä on ohjata valtakunnan tasolla liikennepolitiikkaa. Mutta se ei ole sitä tehnyt. Sillä ei ole ollut kantaa valtakunnan mittakaavassa erittäin merkittävään metrohankkeeseen, vaan se on passiivisena seurannut kahden kaupungin kinastelua.
Vasta JOTU-hankkeessa, liikennepoliittisessa selonteossa ja nyt sen jälkeen perustettavassa joukkoliikenteen kehittämisohjelmassa LVM ottaa sille kuuluvaa rooliaan. Se on erittäin suuri muutos koko maan historiassa ja saattaa taittaa suomen puoli vuosisataa jatkuneen autoyhteiskuntarakentamisen.
Antero